Blauwe bananen Vierkante meloenen 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Loverboys alles over loverboys.
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Het tweede werkstuk.
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Koptekst Inspiratie voor innovatie Bas Bongers Woensdag 29 juni 2011
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Presentatie over Cyberpesten
Hoofdstuk 1 Verkooptraject
Godsdienst.
Marketing voor verkeerskunde
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Welkom bij de World Vision Quiz.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
WELKOM!. INHOUD • VOORSTELLEN • ORGANISATORISCHE ZAKEN • BEOORDELINGEN % • HUISWERK • PORTFOLIO • CITO ENTREE & VERKEERSEXAMEN • VRAGEN & OPMERKINGEN.
Kernvaardigheden in de zorg
Wijziging planning Vandaag korte uitleg over 3.6/3.7, Powerpoint staat bij downloads. Vandaag zelf practicum 3.10 uitvoeren na uitleg Woensdag SO reactievergelijkingen,
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Doelstellingen formuleren
Wat maakt het leven zinvol?
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Les 1 M&O.
trendwatching Les 4: Kijken en zien
Hoe teken je een klimaatgrafiek?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Professionele ontwikkeling
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Marketing vandaag en morgen
Samenvatting Wat moet je leren/ oefenen? Heel hoofdstuk 2
Afkomst en Afkomst Waar kom ik vandaan?.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Welkom bij de 4e workshop over:
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Business Marketing Management
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Top games In deze powerpoint kom je alles te weten over games!
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Marketing vandaag en morgen
Marketing Marketingoriëntatie
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
ANW Module 2 bakkengellam.wordpress.com. Groep Dimfy Lambriex, Emma Bakker, Isa Engelen Thema Leven Hoofdvraag Is het terecht mensen te straffen voor.
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Dienstenmarketing Week 4.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Volksuniversiteit Zwolle
Kom maar op…. Ik zal je laten zien hoe slim ik ben…
Transcript van de presentatie:

Blauwe bananen Vierkante meloenen 2011 De 4 B’s: behoefte, belofte, beleving, bewijs

Even voorstellen Wouter de Vries jr [contact: www. dienstenmarketing Even voorstellen Wouter de Vries jr [contact: www.dienstenmarketing.nl] Geboren 31-12-1958 om 23.50 uur Hobby’s: schaatsen, Ajax, U2 en The Boss Werkervaring: kibbutzvolunteer, houthakker en straatveger, productmanager Colgate-Palmolive, universitair docent Vrije Universiteit, eigenaar dienstenmarketing.nl Auteur van 16 boeken op het gebied van Dienstenmarketing en management Voor meer dan 360 organisaties actief geweest. Zie www.dienstenmarketing.nl

Blauwe bananen, vierkante meloenen Hoe creëer ik unieke kernvaardigheden

Marketing Van strategie naar implementatie Wat is marketing? Omgevingsvariabelen Strategie Personeel Product Proces Plaats Prijs Promotie Wie? Wat? Hoe? Waar? Voor hoeveel? Hoe 7

Marketing Van strategie naar implementatie Personeel Product Proces Plaats Prijs Promotie Wie? Wat? Hoe? Waar? Voor hoeveel? Hoe De portfolio is geel De klant vindt het leuk om dingen zelf te doen De locatie wordt bij veel producten internet De klant moet gaan betalen Wat gaat u doen? Wat gaat u doen? Wat gaat u doen? 8

De P van Promotie Zo eenvoudig is Alice

Bekende reclame Wie is dit ???? http://www.youtube.com/watch?v=RwmbfPzUAJU

Bekende reclame Wie is dit ???? http://www.youtube.com/watch?v=RBSn0qWWNiU

Bekende reclame Wie is dit ???? http://www.youtube.com/watch?v=lztsyktTJlo

Where the hell is Matt? Youtube hit http://www.youtube.com/watch?v=zlfKdbWwruY

De blauwe banaan / vierkante meloen 4 B’s Behoefte(n) 1 Belofte 2 Beleving 3 Bewijs

Behoefte(n) De impactanalyse: DRETS kengetallen (Demografie) Belofte Beleving Bewijs Behoefte(n) De impactanalyse: DRETS kengetallen (Demografie) De vergrijzing

Omgevingsanalyse Hoe goed kent u de omgeving? Alle leeftijden 0-20 jaar 20-65 Ouder dan 65 Ouder dan 80 Mannen en vrouwen 16,57 3,93 10,11 2,54 0,647 Mannen 8,20 2,01 5,09 1,11 0,218 Vrouwen 8,37 1,92 5,02 1,43 0,429 Bron CBS 2010

Behoefte(n) De impactanalyse: DRETS kengetallen (Demografie) Belofte Beleving Bewijs Behoefte(n) De impactanalyse: DRETS kengetallen (Demografie) Hoe gevaarlijk is NL?

Conclusie: ga nooit een relatie aan en blijf in juli thuis! Omgevingsanalyse Hoe goed kent u de omgeving? Conclusie: ga nooit een relatie aan en blijf in juli thuis!

Wat is marketing? De behoefte(n): segmentatie 22 22

VERSCHIL MANNEN EN VROUWEN

Marktleider mannenbladen NL Marktleider mannenbladen NL. De nodige acquisities: Zeilen, golfbladen, Autotrader, etc. Begonnen in 2004, separaat meer business, mannensegment is vak apart, wij zijn de expert incl. kenniscentrum.

25 25

€ Wat is marketing? De behoefte(n): de klanteigenaar + meerwaarde verkoop CPS lead € 10 - € 2500 CPL clickthrough CPC € 1,50 - € 50 printreclame CPM € 0,12 - € 2,50 € 0,04 - € 0,009

Technologie The mobile wallet http://www.youtube.com/watch?v=RjVOqC8PPWM

Technologie Nano verflakken http://www.youtube.com/watch?v=7jkFJdvHYBo

Technologie Coloscopie http://www.youtube.com/watch?v=ZReeVlaMGeo

Sociale trends Comozuipen http://www.youtube.com/watch?v=VNEQKcBpEuo

Techonologische en sociale trends RFID http://www.youtube.com/watch?v=eob532iEpqk

Techonologische en sociale trends Human microchipping http://www.youtube.com/watch?v=xt8e33MJW2o

De blauwe banaan / vierkante meloen 4 B’s Behoefte(n) 1 Belofte 2 Beleving 3 Bewijs

Vijf belangrijke strategische denkrichtingen Wat is strategische dienstenmarketing? De Belofte Vijf belangrijke strategische denkrichtingen Igor Ansoff (1960) Renee Mauborgne (2005) CK Prahalad (1995) Michael Porter (1985) Michael Treacy (1995)

Kernwoord: core competence Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool (Hamel & Prahalad) De kernvaardigheden methode van Hamel en Prahalad valt te typeren als van-binnen-naar-buiten denken. Deze school gaat dus niet uit van groei en/of concurrentie, maar stelt de creatie van eigen kernvaardigheden centraal.Bij Hamel & Prahalad gaat het niet zo zeer om de concurrentiepositie van vandaag maar om de kernvaardigheid van morgen! Een dienstverlener dient twee vragen goed te kunnen beantwoorden: Waar bent u als organisatie eigenlijk goed in? Waar wilt u als organisatie over 3 jaar in uitblinken? Kernwoord: core competence (kernvaardigheid)

“Wij doen het niet perse beter dan de concurrent, we zijn in grote lijnen hetzelfde”

Vrije trap van van Hooijdonk Youtube hit http://www.youtube.com/watch?v=ooUOdDDtsac

Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De piramide van kernvaardigheden [figuur 4.6] Uitblinken (Huidige kernvaardigheid) Toekomstige kernvaardigheid Basiskenmerken Basiskenmerken

“Wij doen het niet perse beter dan de concurrent, we zijn in grote lijnen hetzelfde”

Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool (Hamel & Prahalad) Belichamen het collectieve leren in organisaties. Nemen niet af met het gebruik ervan, maar worden alleen maar versterkt door hun toepassing Vereisen communicatie, betrokkenheid en een sterke wil om over organisatorische grenzen heen te werken. Zijn de lijn die bestaande business units bijeenhouden en de bron voor de ontwikkeling van nieuwe business.

Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool in de praktijk 43

Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool in de praktijk W. de Vries jr/VU 44

Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool in de praktijk 47

Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool in de praktijk 48

Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool (Hamel & Prahalad) Belichamen het collectieve leren in organisaties. Nemen niet af met het gebruik ervan, maar worden alleen maar versterkt door hun toepassing Vereisen communicatie, betrokkenheid en een sterke wil om over organisatorische grenzen heen te werken. Zijn de lijn die bestaande business units bijeenhouden en de bron voor de ontwikkeling van nieuwe business.

De blauwe banaan / vierkante meloen 4 B’s Behoefte(n) 1 Belofte 2 Beleving 3 Bewijs

Het nemen van beslissingen Lone Frank (2010), ‘De vijfde revolutie’

Typen geheugen lange termijn Lange termijn geheugen Bewuste geheugen Onbewuste geheugen Key words: long-term memory; explicit memory; implicit memory; declarative memory; non-declarative memory; episodic memory; semantic memory; procedural memory; classical conditioning; priming Episodisch geheugen Semantisch geheugen Procedureel geheugen Klassieke conditionering Priming

Bewuste geheugen Episodisch geheugen Geheugen waar persoonlijke ervaringen in worden opgeslagen. Voorbeelden: In welke maand valt je verjaardag? Hou je van groene appels? Q: Waarom is dit het bewuste geheugen? A: Je bent in staat om je antwoorden op deze vragen actief te verklaren. Key words: long-term memory; explicit memory; declarative memory; episodic memory

Bewuste geheugen Semantisch geheugen Geheugen wat geen verband houdt met persoonlijke gebeurtenissen Algemene feiten en definities over de wereld Voorbeelden: Hoeveel banden heeft een auto? Wat is een wolk? Welke kleur heeft een banaan? Key words: long-term memory; explicit memory; declarative memory; semantic memory

Onbewuste geheugen Subtypen Procedureel geheugen Klassieke conditionering Priming Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; procedural memory; classical conditioning; priming

Onbewust geheugen Procedureel geheugen Geheugen wat je in staat stelt om je specifiek geleerde vaardigheden of contextuele reacties uit te voeren. Voorbeelden: Fietsen Koppeling van de auto gebruiken tijdens het rijden Veters strikken Q: Waarom zijn deze procedurele herinneringen onbewust? A: Je hoeft je niet bewust de stappen te herinneren die bij het uitvoeren van de actie komen kijken. Probeer iemand uit te leggen hoe je een schoenveter strikt Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; procedural memory

Onbewust geheugen Klassieke conditionering [Pavlov] Natural reflex Conditioned reflex CR (salivation) UCR CS (ringing bell) Neutral stimulus + UCS (food in mouth) (ringing bell) Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; procedural memory; classical conditioning; priming

Priming Perceptual priming Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; priming; perceptual priming

Priming Perceptual priming Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; priming; perceptual priming

Priming Perceptual priming Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; priming; perceptual priming

Priming Perceptual priming Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; priming; perceptual priming

15674 2845479 8245298623 Het slimme onbewuste: denken met gevoel Bron: Ap Dijksterhuis (2010), [blz 22] Hieronder verschijnen getallenreeksen. Lees deze en probeer daarna de reeks te reproduceren 15674 2845479 15674 2845479 8245298623 8245298623

Het slimme onbewuste: denken met gevoel Bron: Ap Dijksterhuis (2010), [blz 118] Stel, we gooien 100 keer met een munt. De eerste 50 keer vinden we in totaal 30 keer ‘kop’ en 20 keer ‘munt’. Hoe vaak verwacht je kop nadat je 100 keer gegooid hebt? Het juiste antwoord is 30 plus 50 procent van de laatste 50 keer gooien, dus 55. Uitlegsheet

Zone van wederzijdse onverschilligheid Het verband tussen klanttevredenheid en klantloyaliteit De 9+ organisatie: Van marketshare naar mindshare [Veldhoen & van Slooten] Bron: Jones & Sasser Jr. (1995) Hoog Klant- loyaliteit Laag Klanttevredenheid 7 8 9+ 10 Zone van wederzijdse onverschilligheid Breakaway Zone U maakt in de ogen van de klant echt het verschil

De blauwe banaan / vierkante meloen 4 B’s Behoefte(n) 1 Belofte 2 Beleving 3 Bewijs

Reacties zie www.dienstenmarketing.nl