Allianties in internationaal perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Samenwerken binnen netwerken:
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Stellingen: juist of onjuist?
Marketing voor ZZP-ers
© Pearson Education Benelux, 2003
Finace & Outsourcing. Finace: Think Build Operate  Wat doet Finace  Advies  Implementatie  Outsourcing  800 medewerkers  Branches  Handel, Industrie,
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
De marketingmixstrategie
Machtige internationale bedrijven
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
De relatie tussen logistiek en veiligheid
4. Hoezo internationalisering?
Een startersgids voor innovatie
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
De kracht van HBSoftware
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
SESVanderHave 30 MEI 2008.
HOOFDSTUK 11 GLOBALISERING.
Kansen voor Samenwerken
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Herman Krommendam 23 september 2009
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Project Management Fails
Met Stakeholders Gedeelde Visie
De kracht van de samenwerking in de regio
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Verkoop en marketingplan
Duurzaamheid in de Nederlandse kledingsector. Opzet drieluik Visie Ervaringen MODINT Initiatieven 26 februari
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Online kansen in de Automotive Aftersales markt
Welkom 2012: het jaar van de grote verwarring?. Doel: - Ambitieuze / resultaatgerichte ondernemers - Onderwerpen verschillende invalshoeken - Interactie.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Internationale marketing
THE ROLE OF TRADEMARKS AND DESIGNS IN BRANDING Mr. Paulus Clifton (jurist)
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Rosneft te kopen BP uit Russische joint venture. DE Raad van bestuur van BP heeft ingestemd met een aanbod van de Russische staat oliemaatschappij Rosneft.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
GEDWONGEN FUSIES IN DE CULTURELE SECTOR EEN KWALITATIEF ONDERZOEK NAAR SUCCESFACTOREN – E. MIDDELHOFF 2016 EM2016.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Degene die de presentatie verzorgt
Internationale marketing
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
Presentatie bedrijfsplan
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Opgaven in het sociale domein
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Allianties in internationaal perspectief Wim Smit Smart Business Center Hogeschool Arnhem en Nijmegen Zeist, 17 april 2008

Competitie of Coöperatie Darwin: ”Survival of the fittest”, “Business is war”, enz. Kropotkin: “Alleen door samenwerken kunnen we overleven”. Modern inzicht is meer: “Doe beide”. Nieuwe woorden in gebruik gekomen: “Coöpetitie” en “Empathie”.

Soorten van samenwerken Organisatie Fusie en acquisitie Gezamenlijk eigendom Joint venture Formeel samenwerkingsverband Informeel samenwerkingsverband

Meegemaakt in mijn loopbaan (1) R&D samenwerkingen met o.a. DuPont, ICI, Goodrich, Batelle, MIT en de USSR Academie van Wetenschappen. Engineering coöperaties met o.a. Gasunie, Toyo Soda, Hitachi, Sumitomo en Vredestein. Gemeenschappelijke marketing en verkoop-kantoren met o.a. GE en DSM.

Meegemaakt in mijn loopbaan (2) Licenties geven en nemen met vele bedrijven in verschillende landen. Productie- en verkoop via joint-ventures in vele landen. Betrokken in een aantal Merger & Acquisitie projecten wereldwijd. Laatste job in bedrijfsleven: het runnen van een joint-venture van AKZO NOBEL en AMP.

Strategische allianties of partnerships Twee of meer organisaties, die deels samengaan. Maar verder zelfstandig blijven en een gezamenlijk doel nastreven die beide vruchten plukken van de samenwerking. Beide dragen continu bij op strategische gebieden en beide controleren/aansturen de uitvoering.

Afwegingen < 1 = 1 > 1 Bedrijfs- economische waarde < 1 = 1 Nooit doen Niet doen ? Doen Hoofdprijs Bedrijfs- economische waarde < 1 = 1 > 1 Strategische waarde

Waarden Strategische waarde of hefboomwerking van de alliantie aan het realiseren van de strategische agenda. Gewenste waarde: >1 Bedrijfseconomische waarde van de alliantie: de opbrengsten gedeeld door de kosten van de alliantie. Gewenste waarde: > 1

Waardebepaling Gaat het realiseren van de strategische agenda beter, sneller, goedkoper of meer met of zonder de alliantie? Primair mik je altijd op de alliantie om de strategische waarde meer en beter te realiseren.

Due diligence study fase Is zeer belangrijk vooral bij nauwe- en langdurige samenwerking. Ervaren team van business manager, jurist en financial controller zijn essentieel in deze fase. Deze fase mag best wat langer duren; het voorkomt tegenslagen later. In MoU en/of LoI goed vastleggen wat partners van elkaar verwachten.

Risk assessment fase Waarde van de branding? Nu is een bedrijfs-branding belangrijker geworden dan een productbranding. Blijft het key-personeel? Accepteren de klanten en de financiers de nieuwe alliantie? Wat doet de concurrentie?, enz.

Cultuurverschillen Waren vroeger misschien belangrijker dan tegenwoordig. Altijd veel baat gehad van het werk van Geert Hofstede’s met zijn vijf cultuur-dimensies, vooral in Azië. Voor Europese- en Amerikaanse managers toch belangrijk zich nu te verdiepen in de business gewoonten van China en India.

De vijf dimensies van Hofstede Land PD IND UAI MAS LTO China 63 21 49 51 102 India 77 48 40 56 61 USA 91 46 62 29 Nederland 38 80 53 14 44

Alliantie management Beste is dat uit het personeel van de partners te rekruteren en zonodig de key-officers regelmatig te wisselen. Directe lijn naar het topmanagement van de partners is essentieel. Carrière perspectief van het alliantie management moet gewaarborgd blijven.

Alliantie rapportage systeem Zoveel mogelijk op één lijn zien te houden met de systemen van de partners. Voor de operationele rapportage is dat meestal geen probleem. Voor de financiële rapportage moet een eenduidig systeem worden gekozen. In verschillende landen gelden andere regels.

Conflictregeling en exit condities Belangrijk om die op te nemen in het partnershipcontract, waarin zoveel mogelijk rechten en verplichtingen zijn opgenomen. Settlement kan via de rechter lopen of via arbitrage, dat de voorkeur heeft. Exit condities zo goed mogelijk definiëren, zodat daar geen onduidelijkheden over zijn.

Allianties in de toekomst In een globaliserende wereld zullen die alleen maar toenemen. De wederzijdse afhankelijk-heid neemt wereldwijd toe. Het MKB spreidt ook haar vleugels uit en is zeer actief in wereldwijde ketenvorming. Met de opkomst van de Directe Economie ontstaan andere typen van allianties, waarin co-design en co-creation belangrijk zijn.

Pathologiën De alliantie als doel De alliantie als melkkoe De alliantie zonder sponsor/luchtsteun De alliantie zonder management