Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in de retailmarkt
Advertisements

Informatie over voeding zoeken en bespreken
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Het boekenvak Een introductie Geert Joris, Gedelegeerd bestuurder Boek.be vzw.
Marketing voor ZZP-ers
Hoe om te gaan met mobile commerce?. Iedereen heeft een mobiele telefoon… Consumenten kopen al via mobiel… 2010 Expected 2011 > 2 billion.
14 april 2008Symposium reisagenten You gotta move!
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering.
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Zakenauto van het Jaar 30 september 2009 Zakenauto van het jaar Kasteel De Vanenburg - Putten.
I.D. n° 2 : onze belofte.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
Optimaliseren van het assortiment
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Van B-to-B naar B-to-C Het realiseren van incrementele verkoop via alternatieve kanalen Hans Offringa 15 en 22 juni 2010 Het realiseren van incrementele.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
De wereld van e-commerce HOC ICT – Jeroen Stumpel – 8 maart 2012 Stumpel.nl voor al uw boeken & kantoorartikelen.
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Introductie tot het boekenvak:
Het verdienmodel van. Inkomsten Spotify Cijfers JaartalOpbrengstVerlies 2009$13 miljoen*$26 miljoen 2010$99 miljoen$42 miljoen 2011$244 miljoen$56,6.
Teleshopping via TV Doelgroep? Producten? Motivatie?
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
MULTICHANNELING // DIGITALE MARKETING
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 GfK Retail and TechnologyBelgië6 August 2014 GfK Marktonderzoek Vlaanderen Cindy Van Mulders Business Consultant 10 december 2010 Stand van zaken.
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2011−2012 « Introductie tot het boekenvak »
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2010−2011 « Introductie tot het boekenvak »
 Introductie  Hoofdstuk 1 t/m 4 en 7 & 8  The Filter Bubble en online marketing  The Filter Bubble en de toekomst  The Filter Bubble en organisaties.
Hoofdstuk 2 Strategy and Models for the Virtual World Jelmer Lavèn
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
B1 – CROSS CHANNEL: OFFLINE NAAR ONLINE Blog presentatie gemaakt door: Guus Vonk E-Marketing & Social Media Sayna de Voogd.
Branche analyse Boekhandels 2014
Kan een offline winkel als aanvulling op uw e-shop een meerwaarde bieden? Kenny Van Paesschen Zaakvoerder.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
METADATA IN EEN NOTENDOP Universiteit Antwerpen Vrijdag 22 april 2016.
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Introductie tot het boekenvak: De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Created by BM|DESIGN|ER Esther van Bentum default.
1 Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit Den Haag, april 2011 Caroline Damwijk.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 2 Verkoop. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
Bits & Bytes Magazine Media.
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken
Online Marketing voor het MBO
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
SLA MUNT UIT UW DMS. SLA MUNT UIT UW DMS Agenda Optimaliseer uw logistieke proces Afname van handmatige acties Nieuwe functionaliteiten TruckVision.
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Financieel 2.
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Verkoopt en handelt verkoop af
Kennisnetwerk Detailhandel
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Transcript van de presentatie:

Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering De boekhandel , een bedrijfseconomische benadering

Auteur Uitgever Boekhandel Consument 1. Klassiek Business Model Auteur Uitgever Boekhandel Consument

Klassiek Model Consument advies info bestelling aankoop Boekhandel

Topics klassiek model Nice to have Need to have IMPULSE DESTINATION Typologie boekhandel: algemeen – niche – onafhankelijk – keten… Social & shopping experience

Topics klassiek model Value for money

Onderscheidende factoren , bedrijfseconomisch. 2. Bricks versus clicks Onderscheidende factoren , bedrijfseconomisch. BOEKHANDEL WEBWINKEL PAND Handelspand Magazijn Personeel Aanbod

Sb pand

Sb pand

Locaties A - Locaties B - Locaties C - Locaties Bestemming Bestemming Impuls Bestemming B - Locaties Impuls Bestemming C - Locaties Impuls

Schematisch: PRO CONTRA A – LOCATIE PRO CONTRA B – LOCATIE Hoge visibiliteit en veel passage Aantrekkelijke handelsomgeving Hoge huur B-to-B faciliteiten Parkeerfaciliteiten Mobiliteitsinfarct PRO CONTRA B – LOCATIE Lagere huur B-to-B faciliteiten Bestemmingswinkel in geval van specialisatie Parkeerfaciliteiten Beperktere passage Minder aantrekkelijke handelsomgeving Kwetsbaar tgo concurrenten op A-locatie

Magazijn van Amazon

ICT, marketing en logistiek Bricks versus clicks Onderscheidende factoren , bedrijfseconomisch. BOEKHANDEL WEBWINKEL PAND Handelspand Magazijn Personeel Verkoop ICT, marketing en logistiek Aanbod

Onderscheidende factoren , bedrijfseconomisch. Bricks versus clicks Onderscheidende factoren , bedrijfseconomisch. BOEKHANDEL WEBWINKEL PAND Handelspand Magazijn Personeel Verkoop ICT, marketing en logistiek Aanbod Beschikbaar assortiment Virtueel

Bestsellerverkoop groeit, maar niet ten koste van breed aanbod. (bron : artikel van Boekenvak 20/09/2013) Boek.be en de Universiteit Antwerpen lieten een onderzoek uitvoeren naar het aandeel van de bestsellers in de boekenverkoop in Vlaanderen. Onderzoekster Catherine Vanheusden vergeleek de verkoopcijfers van 2008 tot 2012 en kwam tot de vaststelling dat de verkoop van bestsellers behoorlijk toeneemt, maar niet in alle genres. Vooral bij literaire fictie en non-fictie vrije tijd tekent het succes van de bestsellers zich duidelijk af. De bestseller top 10 verkoopt vooral goed in de grootwarenhuizen, minder in de boekhandel. Globaal genomen stijgt het aandeel van de bestsellers, maar het brede aanbod in de boekhandel wordt hierdoor niet gekannibaliseerd. Het genereert dus eerder een extra verkoop dan dat het schade berokkent aan de verkoop van het brede boekenaanbod. 

Essentieel voor een gezonde onderneming is een goede omloopsnelheid of rotatie. Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase).

Voorraadkapitaal- en rotatie: Een boekhandelsassortiment in een centrumstad met 75.000 inwoners: 8.900 verschillende referenties in boeken en multimedia met een totale verkoopswaarde van 420.000 €

Maar, voorraad is duur en risicovol: een “kapitaal” dervingsrisico afschrijvingsrisico

Gevolg van een te lage rotatie: Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Gevolg van een te hoge rotatie: Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies

Bestsellers: hoge omloopsnelheid Long tail: lage omloopsnelheid Hoge rotaties Grootdistributie Beststellers Gemiddelde rotaties Algemene boekhandels Bestsellers & Long tail Lage rotaties Wetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels Long tail

Gevolg van een te lage rotatie: Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Gevolg van een te hoge rotatie: Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies

3. De Boekhandel in de toekomst ?

®Evolutie Direct toegang tot miljoenen referenties E-books QR-codes lezers van dit boek kochten ook… E-commerce Direct toegang tot miljoenen referenties E-books Social Media wereldwijd

DECOMPOSITIE VAN HET KOOPPROCES

Feiten en cijfers Vlaanderen 2013 bron GfK Klassiek ®Evolutie 88 % via fysieke kanalen 12 % online verkopen Omzetmatig onder druk Sterk stijgend 98,5 % papieren boeken 1.5 % E-boeken

De Toekomst? en/en Multi Channel bricks & clicks Commerce Convenience

Multi Channel Media Auteur Google e.a. Consument Uitgever Distributie Boekhandel Auteur Media Uitgever Distributie Google e.a.

Multi Channel boekhandel online offline Logistiek Communicatie Informatie Snelheid Flexibiliteit Betrouwbaarheid Convenience Persoonlijke service

Multi Channel Consument Boekhandel Mobiel shoppen Fysieke winkel – experience! Online winkel 24/24 Gesegmenteerde Communicatie - CRM

De toekomst? E – READEN ? E – READEN ? E – READEN ?

Onderscheidende factoren? CRM De ‘boekhandel’ als etalage, visitekaartje, als blijvende trekker in de promotie van boeken. Het betasten, bekijken, onderzoeken en vergelijken in de boekhandel. “SHOPPING” experience

De jacht op een krabbel 30/10/2013 | Geert Van der Speeten (Bron : De Standaard)  

Met dank voor uw aandacht Guido De Smet guido Met dank voor uw aandacht Guido De Smet guido.desmet@standaardboekhandel.be