Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering De boekhandel , een bedrijfseconomische benadering
Auteur Uitgever Boekhandel Consument 1. Klassiek Business Model Auteur Uitgever Boekhandel Consument
Klassiek Model Consument advies info bestelling aankoop Boekhandel
Topics klassiek model Nice to have Need to have IMPULSE DESTINATION Typologie boekhandel: algemeen – niche – onafhankelijk – keten… Social & shopping experience
Topics klassiek model Value for money
Onderscheidende factoren , bedrijfseconomisch. 2. Bricks versus clicks Onderscheidende factoren , bedrijfseconomisch. BOEKHANDEL WEBWINKEL PAND Handelspand Magazijn Personeel Aanbod
Sb pand
Sb pand
Locaties A - Locaties B - Locaties C - Locaties Bestemming Bestemming Impuls Bestemming B - Locaties Impuls Bestemming C - Locaties Impuls
Schematisch: PRO CONTRA A – LOCATIE PRO CONTRA B – LOCATIE Hoge visibiliteit en veel passage Aantrekkelijke handelsomgeving Hoge huur B-to-B faciliteiten Parkeerfaciliteiten Mobiliteitsinfarct PRO CONTRA B – LOCATIE Lagere huur B-to-B faciliteiten Bestemmingswinkel in geval van specialisatie Parkeerfaciliteiten Beperktere passage Minder aantrekkelijke handelsomgeving Kwetsbaar tgo concurrenten op A-locatie
Magazijn van Amazon
ICT, marketing en logistiek Bricks versus clicks Onderscheidende factoren , bedrijfseconomisch. BOEKHANDEL WEBWINKEL PAND Handelspand Magazijn Personeel Verkoop ICT, marketing en logistiek Aanbod
Onderscheidende factoren , bedrijfseconomisch. Bricks versus clicks Onderscheidende factoren , bedrijfseconomisch. BOEKHANDEL WEBWINKEL PAND Handelspand Magazijn Personeel Verkoop ICT, marketing en logistiek Aanbod Beschikbaar assortiment Virtueel
Bestsellerverkoop groeit, maar niet ten koste van breed aanbod. (bron : artikel van Boekenvak 20/09/2013) Boek.be en de Universiteit Antwerpen lieten een onderzoek uitvoeren naar het aandeel van de bestsellers in de boekenverkoop in Vlaanderen. Onderzoekster Catherine Vanheusden vergeleek de verkoopcijfers van 2008 tot 2012 en kwam tot de vaststelling dat de verkoop van bestsellers behoorlijk toeneemt, maar niet in alle genres. Vooral bij literaire fictie en non-fictie vrije tijd tekent het succes van de bestsellers zich duidelijk af. De bestseller top 10 verkoopt vooral goed in de grootwarenhuizen, minder in de boekhandel. Globaal genomen stijgt het aandeel van de bestsellers, maar het brede aanbod in de boekhandel wordt hierdoor niet gekannibaliseerd. Het genereert dus eerder een extra verkoop dan dat het schade berokkent aan de verkoop van het brede boekenaanbod.
Essentieel voor een gezonde onderneming is een goede omloopsnelheid of rotatie. Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase).
Voorraadkapitaal- en rotatie: Een boekhandelsassortiment in een centrumstad met 75.000 inwoners: 8.900 verschillende referenties in boeken en multimedia met een totale verkoopswaarde van 420.000 €
Maar, voorraad is duur en risicovol: een “kapitaal” dervingsrisico afschrijvingsrisico
Gevolg van een te lage rotatie: Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Gevolg van een te hoge rotatie: Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies
Bestsellers: hoge omloopsnelheid Long tail: lage omloopsnelheid Hoge rotaties Grootdistributie Beststellers Gemiddelde rotaties Algemene boekhandels Bestsellers & Long tail Lage rotaties Wetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels Long tail
Gevolg van een te lage rotatie: Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Gevolg van een te hoge rotatie: Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies
3. De Boekhandel in de toekomst ?
®Evolutie Direct toegang tot miljoenen referenties E-books QR-codes lezers van dit boek kochten ook… E-commerce Direct toegang tot miljoenen referenties E-books Social Media wereldwijd
DECOMPOSITIE VAN HET KOOPPROCES
Feiten en cijfers Vlaanderen 2013 bron GfK Klassiek ®Evolutie 88 % via fysieke kanalen 12 % online verkopen Omzetmatig onder druk Sterk stijgend 98,5 % papieren boeken 1.5 % E-boeken
De Toekomst? en/en Multi Channel bricks & clicks Commerce Convenience
Multi Channel Media Auteur Google e.a. Consument Uitgever Distributie Boekhandel Auteur Media Uitgever Distributie Google e.a.
Multi Channel boekhandel online offline Logistiek Communicatie Informatie Snelheid Flexibiliteit Betrouwbaarheid Convenience Persoonlijke service
Multi Channel Consument Boekhandel Mobiel shoppen Fysieke winkel – experience! Online winkel 24/24 Gesegmenteerde Communicatie - CRM
De toekomst? E – READEN ? E – READEN ? E – READEN ?
Onderscheidende factoren? CRM De ‘boekhandel’ als etalage, visitekaartje, als blijvende trekker in de promotie van boeken. Het betasten, bekijken, onderzoeken en vergelijken in de boekhandel. “SHOPPING” experience
De jacht op een krabbel 30/10/2013 | Geert Van der Speeten (Bron : De Standaard)
Met dank voor uw aandacht Guido De Smet guido Met dank voor uw aandacht Guido De Smet guido.desmet@standaardboekhandel.be