Collegagroep sponsoring 4 oktober 2011 Sarah Vandenbroucke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

workshop geld zoeken loont
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
10 tips voor een gouden start Groeitips
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Stichting Dijk van een Kust
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
Sponsorwerving – Welkom!.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
4 P´s en 3 R-en MK01.
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
Marketing presentatie
Regionale samenwerking in Groot-Amsterdam
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Wie geef jij een glimlach?
Ontwikkelingen & Leido Academy & Situaties
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Samen werken aan een gezonde regio!
Verkopen van heldendom Ruud Dekker Directeur Marketing For All Finance.
Business Marketing Management
Van Barometer naar Netwerken Mr. Peter E. ter Horst Lector Innovatief Ondernemen.
Aan de slag met een 6 Minuten Zone!
10 tips over samenwerking bij ondernemersdienstverlening.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Evenementencommissie RCU Zwolle
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
Solliciteren: wat wil ik?
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Social Return Bouwend Nederland / Gemeente Amersfoort februari 2014 José Dohle Patricia Rath.
INNER WHEEL INTRODUCTIE OVER DEZE ORGANISATIE. Een internationale serviceclub die staat voor:  Eén van de grootst opererende serviceorganisaties  Wereldwijd.
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Een goed product maken is niet genoeg …
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Beste havo 4..
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Gepresenteerd door [Naam]
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Nederland Filantropieland
Transcript van de presentatie:

Collegagroep sponsoring 4 oktober 2011 Sarah Vandenbroucke

Opzet van de dag •De milieubeweging staat voor een uitdaging –Minder overheidssubsidies –Werking veilig stellen door andere inkomsten aan te trekken •Biedt sponsoring een oplossing voor ons?

Wat is sponsoring? •“Sponsoring is een samenwerkingsverband tussen twee of meer partijen dat gericht is op wederzijdse bevoordeling. De sponsor geeft geld, goederen of diensten in ruil voor publiciteit en/of omzetvergroting. Vanuit enerzijds puur zakelijke kant, anderzijds op grond van maatschappelijke betrokkenheid, zullen organisaties overgaan tot sponsoring.” (KUL) •Wat begrijpen we er in deze collegagroep onder? Voorbeelden? (discussie) •Volgende keer: ‘verkoop van diensten’ (vandaag niet diep op ingaan) •We schijnen ons spotlicht op enkele vraagstukken…

De spotlights I.WAT is sponsorbaar? •Wat doen we: thema, activiteit, werkgebied, UPS, doelgroep, comm… II.WIE sponsort ons? •Interesse, concullega’s, charter III.HOE werken we samen? •Charity, klassieke sponsoring, origineler, evolutie?

De spotlights IV. Wij willen MEER •Over lange termijn kunnen rekenen op meer opbrengsten met meer medewerkers V. Wat als het misloopt? •Contract, BBL-in-nood VI. Extra spotlights? •Noteer alvast!

I.WAT is sponsorbaar? •Wat zijn onze thema’s? En activiteiten? •Concreet: USP (Unique Selling Proposition) •Welke doelgroepen bereiken we? •Welke mediakanalen/communicatie?  interessant voor sponsors? •Bijvoorbeeld: –Studiedag/conferentie? (Mobimix) •(discussie)

II. WIE sponsort ons? •Welke bedrijven vinden ons interessant? •Je kent best wel mensen (bel de marketing!) –Eerdere sponsors –Netwerk van de organisatie (je staat niet alleen) –LinkedIn –Google je thema –Gele Gids –Sectorsponsors??? –…

II. WIE sponsort ons? •We vissen in dezelfde vijver. Beconcurreren we elkaar? –Moeten we ons positioneren zodat er geen overlap is? Afspraken maken? •We werken in verschillende gebieden (nationaal, regionaal, lokaal), op verschillende thema’s/ USP –Afspraken? •Benchmark sponsordeals? –Zijn er bedrijven genoeg? •Denk origineel (niet altijd Ecover)

II. WIE sponsort ons? •Greenwashing? –Charter •Vb BBL –Nu: doelstellingen niet tegengesteld + intern overleg –Binnenkort: criteria en uitsluitingen vooraf vastgelegd –Ter discussie: •Reisagentschappen •Aardgas •Zuinige/elektrische wagens •…

II. WIE sponsort ons? •Waar zoeken (je kent er wel) •We beconcurreren elkaar •Greenwashing  charter •… •(discussie)

III. HOE werken we samen? •‘geef mij centen’ kan worden ‘kunnen we samen iets doen’? –Wij hebben een waardevol project / werking! –U heeft ons nodig – en wij u –Win-win!

III. HOE werken we samen? •Klassiek –Geld of producten In ruil voor –advertenties –Website –Evenement/mediamoment/pers –Logovermelding –…

III. HOE werken we samen? •Origineler –Per verkoop wordt iets afgedragen naar het goede doel (vb. Bospas, Ello) –Of per uitsparing kostenpost (bijv. plastiek zakje bij Torfs) –Commissie op verkoop producten (webshop ‘ik kyoto’)

III. HOE werken we samen? •Evolutie? –Meer return ipv enkel charity? •Dan ook nauwere samenwerking? •Focus op meerverkoop?  consumeren •Wat met goodiebags/gadgets?

III. HOE werken we samen? •Bedelen vs samenwerken (gevoel) •Klassiek •Originele ideeën? •Evolutie (goed/slecht)? •… •(discussie)

IV. Wij willen MEER •gezonde langetermijnrelatie –Onderhoud contact –Evalueer de samenwerking –Probeer meerjarencontracten te sluiten –Voorzichtig in uitspelen concurrentie –Bied ca. evenveel aan even grote sponsors –Wees eerlijk –…

IV. Wij willen MEER •Hoe bereken je wat je vraagt? (benchmark) •Begin onderhandelingen hoog genoeg (direct ‘ok’ geen goed teken) •Wat heb je nodig? Cash? Omzeilen? –Gratis druk vragen –Fietsen om door te verkopen –Communicatie  klanten geven giften? –… •Aan vele sponsors klein bedrag vragen –5 x 750 euro = euro! –Wel meer werk…

IV. Wij willen MEER •Wie moet dat allemaal doen?  Geen tijd/mankracht? –Vrijwilliger –Betaalde kracht –Bestuurder –Iemand aanstellen op sectorniveau (delen)? –Samenwerken met professionelen? •Op commissie? (Ethisch?)

IV. Wij willen MEER •Over lange periode •Voldoende centen •Tijd en mensen •… (discussie)

V. En als het mis loopt? •Contract –zo gedetailleerd mogelijke afspraken –ook rond facturatie, levering… –door beide partijen ondertekend –Goed bewaren! •BBL kan je (juridisch) ondersteunen •(discussie)

VI. Waar zitten we nog mee? •Graag jullie suggesties! •(discussie)