Een branche in transitie Het Businessmodel voor de Toekomst Hoe kun je succesvol inspelen op de voortdurend veranderende marktomstandigheden Door Paul.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
Geldzaken in de praktijk Gerjoke Wilmink Rob Goedhart 20 april 2011.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Financial Planning 4 All
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
1. Introductie 2. Voor wie? 3. Productomschrijving 4. Wat levert het op? 5. Wat kunt u verwachten? 6. Voordelen Waarvoor Werken aan vindbaarheid Doelgroep.
Ivo Valkenburg, directeur Adviesklimaat bv What a Wonderful World! Louis Armstrong
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Rien Boskeljon.
ROEIDAG 2012 Sponsoring uit eigen identiteit 1.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Een startersgids voor innovatie
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Marketing Werkgroep 6.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Quality Function Deployment
Business Marketing Management
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
Nike Supply Chain Management
Excellent adviseren Mr. Paul F. Heuperman
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Waar heb jij de laatste 6 maanden, als consument een top klantenervaring gehad?
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Van laagste prijzen…naar goede zorg Dotzorg 19/02/2016.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
What will you do to change the
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Managen van een onderneming
Presentatie bedrijfsplan
HET ASSURANTIEKANTOOR VAN DE TOEKOMST
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Gepresenteerd door [Naam]
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Hoofdstuk 6 Gezocht: leuke, betrouwbare klanten
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Een branche in transitie Het Businessmodel voor de Toekomst Hoe kun je succesvol inspelen op de voortdurend veranderende marktomstandigheden Door Paul Versteeg en Ivo Valkenburg

Allianz Pure Life

Omgevingsfactoren: ConsumentToezichthouders 1.Is in verwarring 2.Is sceptisch (alle bedrijfstakken) 3.Is kostenbewust 4.Zoekt oplossingen 5.Zoekt hulp 1.Staan onder druk 2.Zijn alert 3.Bepalen speelveld 4.Richten zich op laagste gemene deler 5.Gaan niet weg NBVA BijBlijfTraject, november 2007

Hoe kijkt de adviseur aan tegen wat ons overkomt? 2 Groepen Probleem Kans

‘Het enig betrouwbare concurrentievoordeel in turbulente tijden is een superieure bekwaamheid uw bedrijfsmodel te herontwerpen voordat u daartoe door omstandigheden wordt gedwongen’ Gary Hamel & Liisa Väkangas (Harvard Business Review) NBVA BijBlijfTraject, november 2007

 Meeste inkomen komt uit de verkoop van producten (transactiegericht i.p.v. relatiegericht)  Focus op nieuwe klanten i.p.v. op bestaande klanten  Klanten weten toegevoegde waarde niet of onvoldoende  De onderneming heeft geen voorspelbare cashflow  Er wordt weinig of geen ondernemingswaarde gecreëerd Kern huidige businessmodel NBVA BijBlijfTraject, november 2007

1.Ondernemersbelang: Verdient meer geld (als je het goed doet) en verhoogt de waarde van de onderneming 2.Klantbelang: Kan vertrouwen op doorlopende realisatie van financiële doelstellingen Ander businessmodel creëert meer waarde voor adviseur & klant Waarom ander businessmodel? NBVA BijBlijfTraject, november 2007

 Van winst per transactie naar winst per klant  Van kruissubsidie tussen rendabele en onrendabele klanten naar rendement per klant  Van verborgen ‘kosten’ naar transparante adviesbeloning  Van ‘beloning voor een handtekening’ naar inzicht bieden van toegevoegde waarde  Van verkoop van product naar verkoop van advies  Van Zorg-’plicht’ naar Zorg-’winst’ Geef me de baan die bij me past en ik zal nooit meer werken! Ontwerp zelf je toekomst NBVA BijBlijfTraject, november 2007

 Creëert voorspelbare cashflow  Verhoogt waarde onderneming  Verbetert efficiency & verlaagt kostenreductie  Tevreden klanten zorgen voor aanbeveling en voor nieuwe klanten Waarom is veranderen aantrekkelijk voor de ondernemer? NBVA BijBlijfTraject, november 2007

 Klant nog veel meer centraal  Periodieke Reviews brengen realisatie van doelstellingen dichterbij  Meer vertrouwen (samenwerking op basis van advies) en rust in geldzaken Waarom is veranderen aantrekkelijk voor de klant? NBVA BijBlijfTraject, november 2007

 Gehersenspoeld door de geschiedenis  Kunnen toegevoegde waarde onvoldoende zien of begrijpen  Zodra we toegevoegde waarde begrijpen, grote moeite om deze te communiceren  4 sleutelmomenten:  Eerste gesprek  Presentatie van advies  Periodieke review  Marketing van de dienstverlening To Fee or not to Fee – That’s NOT the question! Obstakels voor adviseurs NBVA BijBlijfTraject, november 2007

Stap 1: klantsegmentatie NBVA BijBlijfTraject, november 2007 DefinitieService Standaard A Hoogste waarde voor de onderneming (Top 5-10% klanten) First Class Service B Daarna meest waardevol (volgende 15-30%) Business Class Service C De overige relatiesStandard Class Service D Anderen (waarvan je geen afscheid kunt nemen) Reactieve dienstverlening (Relaties worden niet bediend)

Stap 2: ontwerp een service-standaard NBVA BijBlijfTraject, november 2007 Waarom is dit zo belangrijk? 1.Nodig voor een onweerstaanbare waardepropositie 2.Om te weten waar we toegevoegde waarde bieden (anders worden we onvoldoende betaald) 3.‘Klanten willen niet betalen’ is vooral de overtuiging in het hoofd van de adviseur 4.Een goed ontworpen service-standaard geeft je zelfvertrouwen

Stap 3: adviesmethodiek NBVA BijBlijfTraject, november 2007 ‘Raak aan de passie van de mensen en ze doen alles om je product te ondersteunen. Zij verspreiden goodwill en werken hard voor je; kopen je producten en je diensten met trots. ’ Patrick Dixon

Life Planning

 Kies je doelgroep en creëer klanten voor het leven  Deel je klanten in groepen met bijbehorend serviceniveau  Zeg ‘Nee’ tegen klanten die niet aan je criteria voldoen  Ken de waarde van je dienst en communiceer deze continu  Leg tijdens de eerste ontmoeting met de klant helder en duidelijk je verdienmodel uit  Creëer standaard basisprocessen Samenvatting (1) Businessmodel -Positionering & Segmentatie -Prikkelende waardepropositie -Transparante adviesbeloning -Goed georganiseerde systemen en processen  Ontwikkel een presentatie voor de eerste ontmoeting, welkomstpropositie en case studies  Maak de (levens)doelstellingen van de klant tot de kern van je financiële plan. Sleutelwoorden: Luisteren, Inspireren en Empathie (denk vanuit de klant, niet vanuit producten)  Presenteer complexe materie simpel en maak de echte waarde helder  Hanteer een standaard adviesproces dat in de basis voor elke klant hetzelfde is. Adviesmethodiek -Eerste ontmoeting met de klant (Wow!) -Het Financiële Plan -Presentatie van Advies -Implementatie

Samenvatting (2) Doorlopende service -Periodieke Review- service -Investeer in Netwerk van Professionals -Genereer klanten op basis van aanbeveling  Bouw een merk op door continu de beste kant van de onderneming te laten zien  Maak van compliance geen last, maar een proces  Draai compliance om in een sterk marketingverhaal  Laat elke adviseur werken met een paraplanner en administratieve medewerker Creëer een business -Marketing & Communicatie -Compliance -Medewerkers  Creëer een krachtige maar eenvoudige review-service (De Financiële gezondheidstest)  Bouw een netwerk op met beïnvloeders en professionals (accountants, belastingadviseurs, notarissen etc.)  Kies voor een gedifferentieerde aanpak van de review  Maak mond tot mond reclame vast onderdeel van het adviesproces