Nut en noodzaak van het Patiënten Portal Drs. J.J. Baardman, teammanager NPCF Utrecht, 19 november 2007
2 De noodzaak van een Portal •Eén loketfunctie voor zorgconsument (patiënt en consument) •Betrouwbare en onafhankelijke informatie •Zelfmanagement en ondersteuning patiënt
3 Resultaten NIVEL-enquête chronische patiënten •Onderzoek chronisch zieken –Inzage medische gegevens 68 % –Keuzeondersteuning 60 % –Educatie & voorlichting 71 % •Betrouwbare informatie –Huisarts/ specialist95 % –Patiëntenorganisaties80 % •Eigen bijdrage –€ 50 / jaar46 %
4 Wat biedt het Portal •Interactie met zorgverlener –Inzage dossier –Zelfzorgdossier – consult –Online anamnese •Educatie & voorlichting –Voorlichting op maat •Keuze ondersteuning –Bestaande bronnen
5
6
7 Patiënten Portal • Inzage in EPD/ LSP Inzage in EPD/ LSP • Mijn meetwaarden Mijn meetwaarden • Mijn streefwaarden Mijn streefwaarden • Educatie & Voorlichting Educatie & Voorlichting • … … LSP Inzage, autorisatie, logging HISXISZIS Patiënt Zorgverlener
8 Proof-of-Concept: Q – Q •Erasmus MC –CF, Hemofilie, Hoofd/ Hals oncologie •IZIT/ Carint –inzage huisartsdossier, medicatie-overzicht, cliëntdossier verpleging- & verzorging •UMC-Groningen –Transplantatie-patiënten •Informatieve diensten –NHG, KNMP •NPCF –Initiatiefnemer
9 Verdere ontwikkeling •VU-MC –Madonna programma •Revalidatie Nederland –Revalidatie EPD voor 24 instellingen •Martini Ziekenhuis •….
10 Vragen
11 NEDERLANDSE PATIËNTEN CONSUMENTEN FEDERATIE Postbus BM Utrecht Churchilllaan GV Utrecht Telefoon Fax Website