Belibje it Mar Het begin: november 2010 de 2 e prijs in de AFUK taalbeleidswedstrijd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Impressie van reacties
Verborgen vormen van pesten
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Basisvorming.
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
De rekenkamer van Venlo
Schoolpartnerschappen in Europa
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
Pastoraal op school.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
De HR-Businesspartner als servant-leader
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 3 Week 4.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
OUDERS VOOR INCLUSIE. WIE ZIJN OUDERS VOOR INCLUSIE ? Vereniging van en voor ouders Voor alle ouders van kinderen, ongeacht hun handicap We zijn vooral.
Daisy en leeshulpjes Vrieselhof 24 mei 2011 Onze ervaringen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
DoorSTROMEN STROOM Water … naar een vervolg van het grootste water-arrangement in Nederland.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter?
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Datum Naam school Naam presentator
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Van harte welkom. Dinsdag 30 januari Indeling van de avond Opening Presentatie “Digitale slootjes” Demonstratie “Digibord” Pauze Zelf proberen en.
Leren in nieuwe contexten
Kooperaasje Fryslân “ Het sneller verduurzamen van Fryslân door het verbinden van alle duurzaamheidskennis en - initiatieven om zo samen van elkaar.
Wat ik wil…..
De Zilvervloot crowdfunding
Woord van Leven Juni 2014.
Spoorbrug Oktober 2014 NIEUWS Hallo allemaal Dit is de eerste Spoorbrug nieuwskrant. Hier kunnen jullie lezen wat wij de afgelopen periode allemaal in.
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
Studiekeuzes van uw kind
Welkom op onze informatieavond !
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
LeerlijnenWiki 13 augustus 2010 Wie kan uitleggen wat de LeerlijnenWiki is? Introductie LeerlijnenWiki.
“Help mij het zelf te doen”
* Wie ben ik? * Wat doe ik? Ik ben Jay Michilsen, Ik ben bijna 14 jaar. 25 Augustus ben ik 14! Wat doe ik? Ik game altijd. Ik speel meestal Black Ops 2.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Basisschool Op De Horst
Internationalisering Wiringherlant 3 e klassen Havo en VWO Waarom: Europese betrokkenheid te bevorderen door met andere Europese scholen leerlingen uit.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Lezen: doe het goed voor
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
IKC Klarendal.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
DIAGNOSTYSKE TOETS PABO 1, FRYSK FOAR FRYSKTALIGEN.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
Sportplein Groningen werkt samen aan het optimaliseren van de Groninger sport Samen sterk.
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Coöperatieve structuur Wat is NLD? •NLD= Jullie energieleveringscoöperatie (dochter-coöperatie van de drie provinciale koepels) •Noordelijk.
Presentatie Rode Bosbes
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
Transcript van de presentatie:

Belibje it Mar Het begin: november 2010 de 2 e prijs in de AFUK taalbeleidswedstrijd

De 2 e prijs met een idee om Ervaar het maar te verfriezen En dan kom je tot erfaar, belibje….. Belibje it mar

Klein begonnen, maar dankzij de ander …………………. doel was lessenpakket te maken en materialen te verzamelen voor zml de Wingerd-Damwald GROTER GEWORDEN nu hulp van mensen, instanties, musea en graag zml Fryslân breed

Project: “Dat wie doe sa” is concreet voorbeeld voor “Belibje it Mar” -koffers -brochures -foto’s

Doel: “Fryslân in al zijn facetten beleven.” -Taal -Natuur -Gerechten/eten/drinken -Sporten*Kaatsen *Fierljeppen *Skutsjesilen *Elfstedentocht op de schaats Koppeling gemaakt met: -vakgebieden *oriëntatie op mens en wereld *taal (Fries) Lessen worden gemaakt onder kerndoelen *Frysk *Oriëntatie op mens en wereld

Koffers per thema: -taal -eten/gerechten -sport -natuur In de koffers: -brochure -lessen -foto’s -materialen

Groter groeien, dus hulp nodig! Hulp vanuit de provincie -mensen, organisaties buiten het (z.m.l). onderwijs

Mensen en organisaties die meedenken en helpen

Maar we willen meer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Belibje it Mar dag(en) voor alle zml leerlingen Fryslân De provincie in en beleef waarbij ontmoeten centraal staat -het kaatsen, het fierljeppen, het skutsjesilen. -de wind op de zeedijk, de geur in het bos van Gaasterland, -het voelen van het deeg van de oranjekoek, de sûkerbole -ervaringen in musea Bestemd voor: -alle leerlingen zml -met keuze vrijheid, ouders/verzorgers (inlichten) -veiligheid voorop -voor degenen die niet meegaan/mee kunnen een “fryske dei” In/bij school Persoonlijk zou ik graag nog een Fryske feestjûn voor personeel zml scholen Fryslân, waar we elkaar wederom ontmoeten En ……….

Wat heeft Belibje it Mar al gedaan: -concept voor een onderwijsproject geschreven v.u. het zml/EMG/Ervaar het Maar *zodanig dat het geheel geschikt is/onderdelen geschikt zijn voor kleuter/basis/sbo maar ook zorginstellingen -zml onderwijs onder de mensen buiten school gebracht *zodanig dat mensen enthousiast raken om medewerking te verlenen *zodanig dat men een goed beeld krijgt van het zml onderwijs (“er gaat een wereld voor mij open”) *zodanig dat de Fryske politiek interesse heeft getoond voor het project, maar ook voor het zml onderwijs op zich aangetoond dat ook zml onderwijs met de tijd mee wil gaan *app *website Belibje it Mar brengt het (Fryske) zml onderwijs naar de maatschappij en brengt de maatschappij naar het zml onderwijs

Op dit moment wordt er gewerkt aan: 1.Fondsenwerving, m.b.v. subsidiegezocht nl 2.Brainstormen/ontwikkelen van website en app, m.m.v Mediaheads 3.Ontwikkelen van leskoffers, met eerst aandacht voor de sportkoffers 4.Lesformat i.s.m Effectief onderwijs in ontwikkeling, daarin verloving DIM en Ervaar het maar Nu de vragen aan jullie: -willen jullie in de scholen Belibje it mar koffers en daarmee uitbreiding van het Ervaar het Maar aanbod? -zijn er personen binnen jullie scholen bereid om een de rol van “critical friend” op zich te nemen? -Wil jullie school meedoen aan de Belibje it mar dag(en) - Zo ja, zijn er personen binnen jullie school bereid om deze dag(en) mee te organiseren?

IDEOLOGIE Belibje it Mar wordt opgezet, geschreven vanuit de Ervaar het Maar methode en de ervaringsgerichte/belevingsgerichte leerling, maar……………… is bestemd voor alle zml leerlingen en daar waar mogelijk ook bestemd voor SBO en regulier peuter en basisonderwijs. Tevens verdient het project ook de aandacht van scholingsprojecten van o.a. Talant e.d Do learst my folslein mysels te wêzen

bestiest foar my út tûzen fragen dy’t ik net dúdlik meitsje kin de wurdewrâld dêr’t ik yn wenje is dines net en stiet ús yn de wei. dyn houterige bewegings en hikjende laits dyn gefoelige sensoaren foar alles dat draait; fentilatoaren ! muzyk is mienskip snoezeljen duorret dy nea te lang it ûnbekende makket dy ûnrêstich en bang hearre, rûke, fiele, priuwe, triuwst alles yn de mûle yn de macht fan de gewoante leit dyn krêft ferskûle gjin poehaskopperij as yn de ‘normale’ maatskippij gjin papieren wurklikheid yn nota’s beferzen do learst my om folslein mysels te wêzen Sytse van der Werf, Kûbaard, 2 desimber 2011 FOLSLEIN