Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Totaal overzicht dienstverlening BizzInControl.
Les 2 Vandaag •Vragen over voorgaande stof •Plaatjes •Tabellen •Links •Huiswerk.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
ontwerp - beheer - analyseer
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Omzet genereren via Internet
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
WordPress les 3.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Crashcursus HTML en CSS 2013
Marketing Werkgroep 6.
Workshop Informatievaardigheden Propedeuse FHSS Mediatheek TF.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Mijn.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Al doende leren training docenten
Wat is WordPress en hoe installeer je het?. Wat is WordPress? WordPress is een CMS (Content Management Systeem) net als Joomla; Met een CMS kan een gebruiker.
Starten met PHP Dynamischer bouwen. PHP is een een scripttaal waarmee de server pagina’s in elkaar kunt laten zetten. Het verschil met HTML: Een php pagina.
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Meer bekendheid via je Website
EhBIB Search Eenvoudig en geavanceerd zoeken Zoekresultaten weergeven.
Webpromotie & SEO copywriting. Zoekmachines Slechts één zoekmachine van belang: Google Marktaandeel Google in het de westerse wereld:
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 3.
Inhoud Presentatie 1. Probleemstelling onderzoek 2. Wat is een search engine? 3. Geschiedenis van search engines 4. Hoe werkt een search engine? 5. Welke.
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Social media presentatie
Online marketing Expert (in een week)
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Minor Internet Marketing
Let’s go! ›Beginnerspresentatie ›Starten met prospero ›Verschil CMS en web navigator ›Nieuwe content > nieuwe folder aanmaken ›Bestanden uploaden ›Linkobject.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Klazine Verdonschot 7 november 2013 Masterclass 9: Blackboard optimaal inzetten.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Hoe positioneer ik mijn uitgeverij 10 do’s en dont’s Windkracht62 1 WINDKRACHT (0) Ian Muller.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
SEO Kateryna Glushak en Saartje Van Broeckhoven. Wat?  Search Engine Optimization  Zoekmachineoptimalisatie  Techniek om website hoger te laten scoren.
WebdesignWebdesign, linkbuilding, zoekmachine marketing en het ontwerpen van webshopslinkbuilding zoekmachine marketingwebshops.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
SEO en SEA Uw website bovenaan in Google! 24 april 2008.
Uw website bovenaan in Google!
Beginnen met SEO SEO webinar Alon Bromet & Robbert Kleijwegt
Online Marketing Basis
Nieuw Beter zoeken met Kenniswijzer.
Online Marketing voor het MBO
Goochelen met Google Zoeken
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Marketing en zoekmachines
Transcript van de presentatie:

Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 1 Inleiding Online Marketing & Missie van Google (Waarom online marketing zo belangrijk is!?) Versie 2013 07 04

AUTEURSRECHTELIJKE BESCHERMING De informatie in deze presentatie is auteursrechtelijk beschermd. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch of op welke andere wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. EDUwebsupport © 2013

Opbouw les 1 De leerdoelen van deze les: Een uitleg kunnen geven aan de betekenis van online marketing Kunnen aangeven waarom zoekmachineoptimalisatie noodzakelijk is Een uitleg kunnen geven over de missie van Google Uitleggen hoe een zoekmachine werkt Kunnen verklaren van de term SERP Duur en opbouw van de les: 45 min. directe kennisoverdracht / 45 min. praktijkleren Benodigdheden: Laptop, pen, papier en internettoegang Boek ‘Online Marketing voor het MBO’ Werkboek ‘Online Marketing voor het MBO’

De evolutie van verkoop tot online marketing in notedop “Verkoop wat je produceert” 1950 “Verkoop waar de markt behoefte aan heeft” Marketing 1980 “Wordt gevonden door je gekozen doelgroep!” Online marketing 2012

Hoe doet de consument tegenwoordig zijn aankopen? Bron: ABN AMRO

Vindbaarheid op internet 8.000.000.000 pagina’s op internet Het zoekwoord ‘rookmelder’ levert 3.340.000 resultaten op in Google Opdracht: Bepaal iets dat je binnenkort nodig hebt en zoek op internet, hoeveel resultaten tref je aan.

Feiten vooraf….vragen aan een ondernemer (of student)… Wat vindt jij van jouw website? Wat vindt uw klant ervan? Bij het volgen van online marketing ontdek je waarom en hoe een website wordt afgestemd op je doelgroepen, nl.: Belangrijk voor de vindbaarheid via de zoekmachines (zoekmachines kijken naar de gebruiksvriendelijkheid en correctheid) Belangrijk voor de aantrekkingskracht naar de klant (het gaat erom dat een klant blijft ‘plakken’ aan de website) Vindbaarheid regel je niet achteraf (je houdt hier rekening mee tijdens het ontwerp van je site, bij een bestaande site doe je aanpassingen) Inhoud website + vindbaarheid = Succesbepalend!

Zoekwoord of zoekterm Het zoekwoord is één van de belangrijkste zaken waar het om draait bij vindbaarheid op internet

Zoekwoord of zoekterm Een zoekwoord is een woord die jouw product of dienst kenmerkt en door de internetgebruiker wordt gebruikt in de zoekmachine Bent jij vindbaar?

Noodzakelijk als je wilt worden gevonden op internet! Wat is SEO? SEO is een afkorting van ‘Search Engine Optimization’ = Zoekmachineoptimalisatie SEO is een vorm van online marketing SEO is een manier om goed gevonden te worden in zoekmachines, bijv. in Google Waarom SEO? Noodzakelijk als je wilt worden gevonden op internet! Als je de omzet wilt verhogen. Als je de merkbekendheid wilt verhogen. Als je de gebruikerservaring wilt verbeteren. (user experience) Als je wilt worden gevonden op zoekwoorden. Als je Social Media effectief wilt inzetten. Als de website een kritische succesfactor is of gaat worden. SEO: Als de website een kritische succesfactor is!

1 2 Hoe kan ik worden gevonden? Mogelijkheden om goed te worden gevonden: Beïnvloeden van de zoekmachine (push) – bijv. Google Beïnvloeden van de gebruiker (pull) Leverancier 1 2 Zoekmachine Klant

1 2 Het beïnvloeden Websiteoptimalisatie (SEO) Adverteren (SEA) Leverancier 1 Websiteoptimalisatie (SEO) Adverteren (SEA) Email marketing Social Media (Conventional marketing) 2 Zoekmachine Klant

De missie van zoekmachine Google en de kern van SEO Google kijkt naar de opbouw van een website en de gebruiksvriendelijkheid ervan. Ten aanzien van de opbouw: Logische en gebruiksvriendelijke structuur van de website en gebruikte teksten Optimaal gebruik van zoekwoorden Belangrijke externe links naar je website De basis van SEO voor Google is gebaseerd op het volgende: “De zoekresultaten moeten maximaal relevant en belangrijk zijn, in relatie tot de zoekopdracht” Definities: “Relevantie” = maximale aansluiting tussen zoekwoord en te presenteren pagina “Belangrijkheid” = een goede reputatie, de webpagina is populair

De missie van Google en de kern van SEO “De kern van SEO is om ervoor te zorgen dat jouw webpagina maximaal relevant en belangrijk is voor een zoekopdracht” Ca. 200 factoren spelen een rol máár ga uit van de 80/20 regel! (het gaat erom dat je niet met alle factoren rekening kunt en gaat houden > slechts enkele zijn meetbaar en beïnvloedbaar) On page factoren > betreft eigen pagina Off page factoren > buiten je pagina vb. domeinnaam, domeinleeftijd

De zoekmachine De functies van een zoekmachine? Vinden en presenteren van een website Indexeren en opslaan van data uit Hoe doet de zoekmachine dat? Afspeuren van internet naar nieuwe en gewijzigde pagina’s het zogenaamde ‘Crawling’ De crawler leest de zogeheten HTML taal van de website De crawler slaat een deel van de data van de website op in een database

“SERP” Zoekresultatenpagina (SERP) De zoekresultatenpagina noemen we SERP SERP = Search Engine Results Page “SERP”

Tot slot – verschil termen HTML, CSS, CMS…… Om een website zichtbaar te maken op een willekeurige pc of tablet wordt een browser gebruikt zoals Internet Explorer of Google Chrome Een browser (en ook een zoekmachine) leest de HTML code. De HTML code vormt de ruggegraat van de website en bevat: - teksten van de pagina, lettertype en grootte - structuur van de website - verwijzing naar CSS bestanden (voor de grafische opmaak) - verwijzing naar JPG bestanden (voor illustraties) HTML code hoef je niet te kennen. Een website wordt gemaakt in een zogenaamd CMS systeem (CMS = Content Management Systeem) Het CMS systeem vertaalt alles naar HTML, CSS bestanden voor uploading naar de webserver (waar de website ‘’gehost” wordt)

Aan de slag! Opdracht 1.1 – Op welke wijze doe jij jouw aankopen? Bedenk een aantal mogelijke producten (non-food) en beantwoord daarbij de volgende vragen: Op welke wijze doe jij de oriëntatie van je aankoop en vervolgens de aankoop zelf? Gebruikt je uitsluitend internet, uitsluitend de winkel of een combinatie? Beschrijf in enkele zinnen de verschillende stappen in jouw aankoopproces Benoem een aantal voor- en nadelen die je ziet bij de online oriëntatie en aankoop van een product

Aan de slag! Opdracht 1.2 - Zoeken op zoekwoorden In deze opdracht gaan we vaststellen hoeveel resultaten er beschikbaar zijn binnen Google op basis van een aantal zoekwoorden of zoekwoordcombinaties. Ga naar de Google zoekmachine en noteer het aantal zoekresultaten in de SERP voor ieder van onderstaand zoekwoord of zoekzin, schrijf dit op: - Winterjas - Rode winterjas - Rode winterjas heren - Rode winterjas heren grote maat Wat zijn jouw conclusies?

Aan de slag! Opdracht 1.3 – Bekijken van de broncode van de website In deze opdracht gaan we bekijken hoe de broncode (ook wel HTML code genoemd) eruit ziet van een website. Ga naar een willekeurige website. Klik in de werkbalk op ‘Pagina’ en selecteer vervolgens ‘Bron weergeven’ Wat valt je op? Benoem 3 dingen.

Aan de slag! Opdracht 1.4 – Toepassing van online marketing Tijdens deze opdracht gaan we in tweetallen vaststellen in hoeverre een bedrijf doet aan online marketing. We doen dit door te kijken naar de opbouw van de website en door het onderzoeken van de vindbaarheid. Neem een bedrijf dat jij goed kent en ga naar de website. A. Beoordeel en beschrijf zelf de volgende vragen in enkele alinea’s: Overzichtelijkheid van de pagina’s (helderheid, vriendelijkheid) Structuur / opbouw van de website (hoe is de samenhang van de verschillende pagina’s) Tekst op de website (hoeveelheid?, duidelijkheid?, correct en helder?) Hoe beoordeel de je aanwezige links (naar andere websites en binnen eigen website)

Aan de slag! Opdracht 1.4 – Toepassing van online marketing (vervolg) B. Analyse van zoekwoorden. Lees de opdracht en bepaal een aantal zoekwoorden. Onderscheid zoekwoorden die een relatie hebben met het bedrijf en zoekwoorden die te maken hebben met het product of de dienst in het algemeen (bedenk goed wat de klant in zou kunnen typen in de zoekmachine) Analyseer vervolgens zelf via Google op welke positie binnen de SERP het gekozen bedrijf naar voren komt.

Aan de slag! – tot slot Opdracht 1.5 – Opbouw van de website – 3 belangrijke onderdelen voor Google In les 1 hebben we het gehad over het feit dat Google o.a. de opbouw van de website belangrijk vindt. Benoem 3 onderdelen die hierbij te onderscheiden zijn en relevant worden gevonden.

Bedankt! Tot de volgende les!