Trammelant De Lijn Trammelant.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie Ouderenzorg
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Evaluatie van mentorprojecten
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Kleine kinderen worden groot WONEN ALS IEDER ANDER
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Ondernemen in de praktijk
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
<Naam spreker en school/ gemeente
(José Gavilán) DRAAGVLAK VOOR GELIJKE KANSEN EN DIVERSITEIT BIJ LV.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
1 – 25 SEPTEMBER 2009 Jobshadowing Göteborg. Jobshadowing 1. Keuze partnerschool 2. Aanvraag 3. In Göteborg 4. Na afloop.
Welkom ouderavond – klas 4
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
Markant Nederlands 2 Thema 1: Woordenbankoefening blz. 50.
Fotobarometer 2 e kwartaal 2010 Nationale Vereniging van Beroepsfotografen © 2010.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Gezonde Relaties
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Marketing Werkgroep 6.
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
TO-oproep en projectfiche  Agendapunten  Oproep  Aanvraagformulier Concept/uitgangspunten Concrete punten vh formulier  Beoordeling  Vragen.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
1. Levensbeschouwing en communicatie
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
1 Project “volkstuinen” bij VLM 2010 Behoeftebepaling buiten de steden 2010 Handleiding voor gemeenten 2011 Prefinanciering grondaankoop 2012 Projectsubsidies.
Herlancering educatieve website
Enquête.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Stuurgroep Veilig op weg – 19 februari 2008 Stuurgroep ‘Veilig op weg’ Greet Aelter - coördinator sociale veiligheid.
Wat willen we vandaag doen?
De gezonde school en genotmiddelen
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
IPJO 2014 Openingsceremonie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Welkom!.
JOUW WERELD MIJN WERELD
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
TRAJEKT Presentatie Jongerenbuurtbemiddeling 1. Wat is Jongerenbuurtbemiddeling (JBB)? Mediation Conflicthantering Richt zich op jeugd onderling of volwassenen.
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 27 september WELKOM.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
Transcript van de presentatie:

Trammelant De Lijn Trammelant

Meer informatie – contactpersonen Voor meer uitgebreide informatie kan u terecht op Website van De Lijn: www.delijn.be/veiligheid Website Trammelant: www.delijn.be/Trammelant Deskundigen Sociale Veiligheid Antwerpen: tim.surmont@delijn.be Oost-Vlaanderen: stephanie.declercq@delijn.be Vlaams-Brabant: evelien.coel@delijn.be Limburg: tea.willems@delijn.be West-Vlaanderen: glauke.vanwonterghem@delijn.be 4/04/2017 Trammelant

Inhoud Trammelant Wat is het + visie & methodiek Activiteiten Wat willen we bereiken? Aansluiting bij VOET Gebruik van trammelant in de klas 4/04/2017 Trammelant

Trammelant – wat is het? Een participatief project waarbij Personeel van De Lijn en jongeren Als 1 groep aan de slag gaan En samen leren om op een respectvolle manier om te gaan met het openbaar vervoer en met elkaar 4/04/2017 Trammelant

Trammelant – visie Jongeren worden benaderd in hun eigenheid Er wordt teruggegrepen naar ervaringsdeskundigheid, de eigen ervaringen van personeel als “jeugdige scholier” + de ervaringen van de scholieren Door koppeling met eigen ervaringen en uitwisseling van verhalen met personeelsleden wordt wederzijds begrip opgewekt (en aangemoedigd) Wisselwerking tussen jongeren en volwassenen 4/04/2017 Trammelant

Trammelant – methodiek Flexibiliteit van de organisatie – een programma op maat van de klas Door dialoog en ervaring – ook binnen de activiteiten On site – evaluatie van de activiteiten (mondigheid – klantvriendelijkheid) In aparte context (stelplaats) 4/04/2017 Trammelant

Activiteiten 4/04/2017 Trammelant

Activiteiten - voorbeelden Ijsbrekers: korte kennismakingsspelletjes Ik ben, ik heb, ik wil (niet antwoorden met je naam!) Placemat (met gemengde groepen) ELKE LEERLING SCHRIJFT INDIVIDUEEL ZIJN ANTWOORD OP EEN OPEN VRAAG BIJVOORBEELD: Wat vind je het leukste aan het openbaar vervoer? 3 momenten waarop je liever niet op de tram had gezeten NA DIT INDIVIDUEEL WERK KOMEN TOT EEN GEZAMENLIJK ANTWOORD. DIT GEZAMENLIJK ANTWOORD WORDT IN HET MIDDEN GESCHREVEN 4/04/2017 Trammelant

Activiteiten - voorbeelden Poets de plaat: graffiti-activiteit Graffiti aanbrengen… …maar ook verwijderen! 4/04/2017 Trammelant

Activiteiten - voorbeelden Quiz over openbaar vervoer Een kameraad van mij heeft dit jaar al eens een boete gekregen voor zwartrijden. Nu is hij een tweede keer betrapt. Hoeveel moet hij betalen? A 75 euro B 200 euro C 400 euro 6. Ik sta aan een bushalte. De bus stopt en ik wil instappen. Waar moet ik dit doen? A Ik stap op aan de dichtstbijzijnde deur B Ik mag alleen achteraan instappen als er ook nog iemand met een kinderwagen instapt C Ik moet vooraan instappen 4/04/2017 Trammelant

Activiteiten - voorbeelden Bezoek aan de stelplaats 4/04/2017 Trammelant

Activiteiten - voorbeelden De kostprijsbus: Beschadigingen in de bus Raden van de kostprijs van herstelling In €, ook in # mp3, Ipods, spelconsoles, … 4/04/2017 Trammelant

Activiteiten - voorbeelden Evacuatie met rookmachine 4/04/2017 Trammelant

Activiteiten - voorbeelden Overdracht: peer-to-peer overbrengen van de boodschap van Trammelant 4/04/2017 Trammelant

Activiteiten - voorbeelden Mogelijke andere activiteiten: Rollenspelen: in de huid kruipen van een controleur, lijntoezichter, chauffeur, leerling… Interviews afnemen op en rond het openbaar vervoer Eigen slideshow van foto’s rond vandalisme en graffiti Noodstop Vervanging kapotte zetel Basket Paspop 4/04/2017 Trammelant

Wat willen we bereiken? We willen Leerlingen, jongeren, personeelsleden en andere partners (schoolspotters, Lijntoezichters, gemeenschapswachten, etc…) aansluiting laten vinden bij elkaar Het openbaar vervoer aangenamer maken voor alle betrokkenen Alle deelnemers en organisatoren in deze houdingswijziging betrekken 4/04/2017 Trammelant

Aansluiting bij VOET Een interessant en bijkomend voordeel Om de doelstellingen uit het project te bereiken, kunnen we terugvallen op de algemene VOET, contexten Lichamelijke gezondheid en veiligheid Mentale gezondheid Sociorelationele ontwikkeling Omgeving en duurzame ontwikkeling Socio-economische samenleving 4/04/2017 Trammelant

Gebruik in de klas Vanuit de bestaande activiteiten: Integratie in de lessen: Nederlands: afnemen en verwerken van interviews Nederlands, media, …: voorbereiden en geven van een presentatie Wiskunde en/of economie: kostprijs beschadigingen en herstellingen Frans: Vergelijking met TEC, beschrijving van de problematiek? Ontwerpen: nieuw uniform? Praktijk elektriciteit: bezoek aan de stelplaats – binnenkant/onderkant tram? Informatica: filmpjes op youtube 4/04/2017 Trammelant

Gebruik in de klas (vervolg) Mogelijkheid tot presentatie van deelname en eigen inbreng Tijdens open deur Via interne (school)communicatiekanalen Andere mogelijkheden? Website 4/04/2017 Trammelant

Bedankt voor uw aandacht 4/04/2017 Trammelant