Trammelant De Lijn Trammelant
Meer informatie – contactpersonen Voor meer uitgebreide informatie kan u terecht op Website van De Lijn: www.delijn.be/veiligheid Website Trammelant: www.delijn.be/Trammelant Deskundigen Sociale Veiligheid Antwerpen: tim.surmont@delijn.be Oost-Vlaanderen: stephanie.declercq@delijn.be Vlaams-Brabant: evelien.coel@delijn.be Limburg: tea.willems@delijn.be West-Vlaanderen: glauke.vanwonterghem@delijn.be 4/04/2017 Trammelant
Inhoud Trammelant Wat is het + visie & methodiek Activiteiten Wat willen we bereiken? Aansluiting bij VOET Gebruik van trammelant in de klas 4/04/2017 Trammelant
Trammelant – wat is het? Een participatief project waarbij Personeel van De Lijn en jongeren Als 1 groep aan de slag gaan En samen leren om op een respectvolle manier om te gaan met het openbaar vervoer en met elkaar 4/04/2017 Trammelant
Trammelant – visie Jongeren worden benaderd in hun eigenheid Er wordt teruggegrepen naar ervaringsdeskundigheid, de eigen ervaringen van personeel als “jeugdige scholier” + de ervaringen van de scholieren Door koppeling met eigen ervaringen en uitwisseling van verhalen met personeelsleden wordt wederzijds begrip opgewekt (en aangemoedigd) Wisselwerking tussen jongeren en volwassenen 4/04/2017 Trammelant
Trammelant – methodiek Flexibiliteit van de organisatie – een programma op maat van de klas Door dialoog en ervaring – ook binnen de activiteiten On site – evaluatie van de activiteiten (mondigheid – klantvriendelijkheid) In aparte context (stelplaats) 4/04/2017 Trammelant
Activiteiten 4/04/2017 Trammelant
Activiteiten - voorbeelden Ijsbrekers: korte kennismakingsspelletjes Ik ben, ik heb, ik wil (niet antwoorden met je naam!) Placemat (met gemengde groepen) ELKE LEERLING SCHRIJFT INDIVIDUEEL ZIJN ANTWOORD OP EEN OPEN VRAAG BIJVOORBEELD: Wat vind je het leukste aan het openbaar vervoer? 3 momenten waarop je liever niet op de tram had gezeten NA DIT INDIVIDUEEL WERK KOMEN TOT EEN GEZAMENLIJK ANTWOORD. DIT GEZAMENLIJK ANTWOORD WORDT IN HET MIDDEN GESCHREVEN 4/04/2017 Trammelant
Activiteiten - voorbeelden Poets de plaat: graffiti-activiteit Graffiti aanbrengen… …maar ook verwijderen! 4/04/2017 Trammelant
Activiteiten - voorbeelden Quiz over openbaar vervoer Een kameraad van mij heeft dit jaar al eens een boete gekregen voor zwartrijden. Nu is hij een tweede keer betrapt. Hoeveel moet hij betalen? A 75 euro B 200 euro C 400 euro 6. Ik sta aan een bushalte. De bus stopt en ik wil instappen. Waar moet ik dit doen? A Ik stap op aan de dichtstbijzijnde deur B Ik mag alleen achteraan instappen als er ook nog iemand met een kinderwagen instapt C Ik moet vooraan instappen 4/04/2017 Trammelant
Activiteiten - voorbeelden Bezoek aan de stelplaats 4/04/2017 Trammelant
Activiteiten - voorbeelden De kostprijsbus: Beschadigingen in de bus Raden van de kostprijs van herstelling In €, ook in # mp3, Ipods, spelconsoles, … 4/04/2017 Trammelant
Activiteiten - voorbeelden Evacuatie met rookmachine 4/04/2017 Trammelant
Activiteiten - voorbeelden Overdracht: peer-to-peer overbrengen van de boodschap van Trammelant 4/04/2017 Trammelant
Activiteiten - voorbeelden Mogelijke andere activiteiten: Rollenspelen: in de huid kruipen van een controleur, lijntoezichter, chauffeur, leerling… Interviews afnemen op en rond het openbaar vervoer Eigen slideshow van foto’s rond vandalisme en graffiti Noodstop Vervanging kapotte zetel Basket Paspop 4/04/2017 Trammelant
Wat willen we bereiken? We willen Leerlingen, jongeren, personeelsleden en andere partners (schoolspotters, Lijntoezichters, gemeenschapswachten, etc…) aansluiting laten vinden bij elkaar Het openbaar vervoer aangenamer maken voor alle betrokkenen Alle deelnemers en organisatoren in deze houdingswijziging betrekken 4/04/2017 Trammelant
Aansluiting bij VOET Een interessant en bijkomend voordeel Om de doelstellingen uit het project te bereiken, kunnen we terugvallen op de algemene VOET, contexten Lichamelijke gezondheid en veiligheid Mentale gezondheid Sociorelationele ontwikkeling Omgeving en duurzame ontwikkeling Socio-economische samenleving 4/04/2017 Trammelant
Gebruik in de klas Vanuit de bestaande activiteiten: Integratie in de lessen: Nederlands: afnemen en verwerken van interviews Nederlands, media, …: voorbereiden en geven van een presentatie Wiskunde en/of economie: kostprijs beschadigingen en herstellingen Frans: Vergelijking met TEC, beschrijving van de problematiek? Ontwerpen: nieuw uniform? Praktijk elektriciteit: bezoek aan de stelplaats – binnenkant/onderkant tram? Informatica: filmpjes op youtube 4/04/2017 Trammelant
Gebruik in de klas (vervolg) Mogelijkheid tot presentatie van deelname en eigen inbreng Tijdens open deur Via interne (school)communicatiekanalen Andere mogelijkheden? Website 4/04/2017 Trammelant
Bedankt voor uw aandacht 4/04/2017 Trammelant