Vrienden van de Marketing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Analyse klantgerichte websites
STRATEGISCHE PLANNING
Marktonderzoek Danneels
Bedrijfspresentatie Promavise
Vapro -D Month Year Givaudan.
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
INITIATIECURSUS COMPUTER EN INTERNET VOOR ONTHAALOUDERS.
Dagopleiding Marketing.. Dagopleiding CVO –HIK Waarom het HIK iets voor jou is: –Attest/diploma Hoger onderwijs – kennis –Doorgroeimogelijkheden –Projectwerk.
Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010.
Commercialisatie Fietsen
Executive summary Marketingplan CVO HIK via sociale media
Presentatie nieuwe media
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Tim Versluijs Leerdoelen.
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Facebook Zie de kansen!.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
De Toekomst Marketing.
Crossmediale Communicatie
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
Dagopleidingen Hik Opendeurdag
 Gegeven door Patricia Cools › Ervaren in communicatie en social media  Deelnemers: max 20 personen › Zelfde niveau op social mediavlak › Persoonlijke.
Inhoud Context? Wat is VoetZoeker? Demo! Praktische info Q&A.
Het project Leerkansen in Ninove Kennismaking Het project gekaderd (An Bistmans) Voorstelling Teledienst Ninove + samenwerkingen (Willem Jacob) Interview.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Solliciteren: wat wil ik?
Social work Week 2.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Bezetting structurele plaatsen Sectoroverleg 1 juli 2016.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Een product of dienst verkopen
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Vrienden van de Marketing BP Vrienden van de Marketing

Agenda Doelstelling Omschrijving doelstelling 1 Plan van aanpak Concurrentieonderzoek Marktanalyse/Segmentatie) Interne analyse Actiepunten Koen

Doel Definitie graduaat, eenduidigheid in alle communicatie Valorisatie van de graduaatsopleiding Optimale profilering van HIK op de markt van het volwassenenonderwijs Koen

Omschrijving graduaat Graduaat = diploma hoger beroepsonderwijs Avondonderwijs Beperkt leerplan: Praktische opleiding 2 tot 3 jaar Type 5 Combinatie werk/studeren Praktische kennis docenten Praktische kennis studenten/direct inzetbaar Koen

Omschrijving graduaat (bedrijf) nauwelijks tot helemaal niet bekend hoog doorzettingsvermogen goed energieniveau meer praktische kennis Doorgroeimogelijkheden afhankelijk van competentie  POP Nathalie

Plan van aanpak Concurrentieonderzoek (kristof) Marktanalyse/Segmentatie (Liesbeth/Twiggy) Interne analyse (Dries)

Marktanalyse Bepalen van product-marktcombinaties Enquête op de school Markt → Generatiecursisten, Heroriënteerders, Combinatiecursisten Product → Diploma, Bijkomende studie, enkele modules Enquête op de school Liesbeth

Conclusies marktanalyse Meeste cursisten zitten hier om een diploma te behalen Meeste volgen een volledige opleiding Nog geen hogeschool diploma Wat met de werklozen Wat met de allochtonen tienermoeders,… Liesbeth

Concurrentieanalyse Inzicht krijgen in sterke punten van concurrenten en deze vergelijken met die van het cvo HIK Via deskresearch Beperkt tot producttechnische concurrenten Eerste verkennende studie Website, promotiemateriaal, producten Verschillende scholen in kaart gebracht Directe concurrenten Gelijkaardige producten (andere cvo’s) Indirecte concurrenten Zonder gelijkaardige producten Scholen gelegen in het buitenland Kristof

Conclusies concurrentie Directe concurrentie Weinig marktbenaderingsverschillen Marktbenadering = schools Uitganspunt  studenten komen voor een diploma Studenten wil het diploma via de kortste weg met zo weinig mogelijk inspanning behalen Vanuit school  Het is genoeg om te zeggen dat we een gekende grote school zijn Uitzondering Group T Veel commerciëler en praktijkgerichter Website met getuigenissen, filmpjes, succesverhalen Aparte modules naar voor brengen Bedrijfsopleidingen Gevoel van een “club” te zijn waar je wil bijhoren Kristof

Conclusies concurrenten Indirecte concurrenten Marktbenadering = commercieel Beste waar voor zijn geld Nadruk op bruikbaarheid en inzetbaarheid Contact met werkgevers (WG betrekken) Volledige opleidingen Opleiding van een module Individuele promoties Ervaringsequivalenten Afstandsonderwijs Duale traject Kristof

Segmentatie Gekeken naar: Vlaanderen: indeling volwassenenonderwijs? Vertaling binnen CVO HIK? Website: aanbod, doelgroep, missie Cijferanalyse: Instroommotivatie CVO HIK- Geel semester 2010-2011. Enquête opgesteld en verstuurd naar databestand: Afhakers Afgestudeerden Twiggy

Conclusies segmentatie Bachelor diploma: niet in avondonderwijs, tenzij via aangepast traject. Iedereen is welkom op HIK, toch zien we dat we bepaalde doelgroepen ‘missen’ Alleenstaanden met kinderen Ouderen dan 45j Werklozen Allochtonen … Het aantal afhakers is nog te groot (10-12%) Twiggy

Segmentatie: mogelijke hindernissen Combinatie werken en studeren: te zwaar Te weinig flexibiliteit om te combineren (school-gezin-werk) Geen steun vanuit werkgever Geen steun vanuit privéleefwereld De studie voldoet niet aan de verwachtingen van de student Twiggy

Interne analyse, marktobservatie Analyse via de p’s: Product : - Het fysieke product - Technische productomschrijving: - Observatie product : kwaliteitsgarantie ( het formele niveau, de concrete praktijkwaarde) Aanbevelingen : - Kwaliteit gemaakt door verhalen, - combinatiecursisten gecombineerd onderwijs Prijs : - Geldprijs - Tijdsinvestering Aanbevelingen vooral naar tijdsinvestering : - Ervaringsequivalenten - Gecombineerd onderwijs ( ICT – project, schoolmanagement - project) Dries

- Wat doet het CVO HIK nu? ( promotie, communicatie, bekendmaking) - Hoe is de samenhang tussen de verschillende promotiemiddelen? ( eenduidigheid ) - Zijn er effectmetingen, resultaatmetingen? - Wat moeten mensen weten als ze een website bezoeken? Plaats : - Makkelijk te bereiken - Afstandsonderwijs is nog geen mogelijkheid Dries

Conclusie interne analyse Weinig eenduidigheid in alle communicatiekanalen, het praktijkgerichte komt in de promotiemiddelen niet naar boven Er wordt geen gebruik gemaakt Turnhout om een nieuwe instroom te creëren. Mensen verder uit de regio worden niet aangetrokken doordat er geen afstandsonderwijs aangeboden wordt.

SWOT Onderzoeken van de toekomstmogelijkheden van het cvo HIK Resultaten samenbrengen uit: Interne anlayse Externe analyse Elementen analyseren Toekomstmogelijkheden inzichtelijk te maken Kansrijke doelen te stellen Actiepunten aan koppelen

SWOT

Actiepunten

Actiepunt marketingmix graduaat Aanpassen van de opendeurdag Promotiefolder Luisterend oor voor de afhakers Elien

Actiepunt website : Grafisch : - te veel tekst en een te klein lettertype - Vast stramien in kleurgebruik - te weinig fotomateriaal van studenten en docenten Vindbaarheid op google : - bij het intypen “ avondschool “ 19 de resultaat, 2de pagina - bij het intypen “ avondschool Antwerpen” 72ste resultaat - bij het intypen “ marketing avondonderwijs” 14 de resultaat, 2de pagina Inhoud, geen info terug te vinden over: - succesverhalen studenten - specifieke informatie over docenten - weinig informatie op de pagina “ pers “ - geen links naar sociale media - effectieve competenties Dries

Waarvoor zou de website gebruikt kunnen worden? Door studenten : - Om hun verhaal te doen - als link naar andere platforms van het HIK ( sociale media ) - Als interactieve website - Om mee te verkopen in een sollicitatie gesprek naar werkgevers toe. ( competentie, stielkennis ) Door docenten : - Competenties, praktijkervaring meedelen - Ter beschikking stellen van kennis ( actuele evolutie binnen hun vakgebied,…) Dries

Waarvoor zou de website gebruikt kunnen worden? Door werkgevers : - screenen van sollicitanten - is de opleiding echt zo praktijkgericht? - indien betaling werkgever – welke voordelen - Samenwerking tussen school en werkgever mogelijk? Kandidaat studenten : - om te overtuigen dat dit de school is !!! - om verhalen van studenten en docenten te lezen. Dries

Actiepunt leren en leren van elkaar Docenten met actuele praktijkervaring Diverse groep cursisten : elk eigen ervaringen en werkmethodes: delen met elkaar en hiervan leren. Twiggy

Actiepunt samenwerken bedrijven Flexibele opleiding creëren: vb. lespakketten samenstellen die voor firma’s interessant zijn i.p.v. een volledige opleiding. > extra studenten in de lessen Door nauwere samenwerking met bedrijven: beter begrip van ‘graduaat’ Up-to-date opleidingen, eventueel mensen uit de bedrijfswereld bij eindwerkevaluatie e.d. betrekken. Twiggy

Actiepunt servicepunt CVO HIK (meeneem) maaltijden voorzien voor mensen die van het werk komen, zodat ze geen tijd verliezen met nog eten te voorzien. In een verder stadium: Flexibele uren i.f.v. groep studenten. vb. : Op woensdag namiddag lessen en kinderopvang voorzien. Naar toekomst toe kan dit misschien gecombineerd worden: strijkdienst, postloket e.d. Twiggy

Actiepunt Flexibiliteit door afstandsonderwijs Combinatie werken-studeren is moeilijk Kan leiden tot afhaken Oplossing: afstandsonderwijs Volledige opleiding Bepaalde modules Liesbeth

Actiepunt Flexibiliteit doorervaringsequivalenten Voldoende kennis van een bepaald vak → vrijstelling Onderlijnt kennis + inzicht van de school in de bedrijfswereld Onderlijnt praktische ingesteldheid Kan de drempel voor cursisten wegnemen Liesbeth