FEB - VBO 27 Juin 2003 Contrats IT contracten ULYS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
Medico-legale status van richtlijnen
Opmaak van contracten in grensoverschrijdende zaken
E-commerce juridisch Domeinnamen Consumentenbescherming/ verkoop op afstand Contracten Elektronische handtekening BTW Auteursrechten Privacy.
KOOP-VERKOOP DEFINITIE EIGENDOMSOVERDRACHT RISICO-OVERDRACHT
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Business Economics Handels –en financiële technieken
Hoe lost men een conflict op
Traditioneel contractmodel Opdrachtgeverschap en valkuilen
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Joost Verbeek Advocaat ULYS Law Firm
Risico’s en gevaren van techniek
Contract, AV, incoterms, E-commerce en Weens koopverdrag
Pad naar een goed outsourcing-contract Henri van Dun Merijn Seelt NGI Congres 12 december 2006.
Overeenkomsten en Algemene Voorwaarden 19 juni 2006 NMV Mediapark Hilversum Linda Eijpe.
Deel 3.
VERA iVPN ICT-forum 5 en 8 mei 2003 Asse en Lubbeek Carl Possemiers.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Intranet Lieven Gils. Inhoud Wat is intranet? Voor wie is intranet? Het invoeren van intranet. Wat zijn de systeemvereisten? Wat is de kostprijs? Voordelen?Nadelen?
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Boek II: ambtenarenrecht
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Waarom nieuwe privacy richtlijnen?
Affligem, 23 april 2003 V-ICT-OR SHOPT IT. Affligem, 23 april 2003 Gebrek aan regelgeving, nood aan duidelijkheid oplossing : e-policy ? wettelijke beperkingen.
RoHS – Wetgeving & praktijk Mat-Tech Center of Competence for Solder technology Overstappen naar RoHS compliancy ….! Hoe is het gegaan in de praktijk?
Statuut van de vrijwilligers, knelpunten en oplossingen
BEMIDDELING en RUIMTELIJKE ORDENING
Een vorm van alternatieve geschillenbeslechting
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
RECHT & INFOMATICA 3de licentiaat rechten RUG – academiejaar 2003 Prof. Dr. Rogier de Corte 6 maart 2003 Enkele auteursrechtelijke aspecten.
WEON 2009 Gegevens Delen Juridische aspecten. WEON 2009 Opzet ‘eigendom’ van gegevens als zodanig IE op gegevens Wie bepaalt wie wat mag  Opdrachtgever.
E-Government binnen de sociale zekerheid
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Commercieel beleid en recht
Verkoop en marketingplan
Samenvatting. "Als ik een foto neem van het Belfort, kan ik deze foto dan in mijn cursus van NT2 opnemen?” Ja, je respecteert alle regels -Belfort staat.
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Wet betreffende de rechten van de vrijwilliger Een beknopt overzicht.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
1 CCC & CCM – Mod2 JACM Juridische Aspecten Credit Management H12. Koop & Ruil.
Effectief verdedigen: wat werkt in de rechtszaal en waarom?
De Bouwrecht Dag Academie voor de Rechtspraktijk 25 september 2014
Persoonsgegevens en de Wbp
Entrepreneural Landscape of Suriname Een toelichting op het commercialiseren van Intellectuele Eigendom.
Overeenkomst niet goed opgezegd Schadevergoeding.
Naar een Vlaams privaat huurrecht? Contractuele aspecten en woningkwaliteit Maarten Dambre Vlaams Parlement, 18 maart 2014.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
Overview of IP Law and Administration in Suriname.
Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.
De rechten en Verantwoordelijkheden in Jean-Marc Van Gyseghem
Datacenter versus Cloud
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Maarten Peeters 6Handel
Juridische aspecten van een webshop
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Privacy en Leerplicht/RMC
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
7 december 2017 Bedrijfsgeheimen en andere vertrouwelijke informatie in de civiele procedure Vereniging Corporate Litigation – 31 mei 2018 Ruud Hermans.
Valkuilen Wet Bibob en vastgoed Hier komt ook tekst
Privacy en Leerplicht/RMC
Transcript van de presentatie:

FEB - VBO 27 Juin 2003 Contrats IT contracten ULYS

Inleiding & Overzicht  IT Contracten: « The key clauses »  Les Contrats ASP  Escrow Agreements

IT Contracten: « The key clauses »

IT Contracten: « The key clauses » 1. Verplichtingen van Partijen  Precontractuele fase  Contractuele fase  Algemeen  Levering – voorwerp - aanvaarding  Facturatie en betalingsvoorwaarden 2. Verantwoordelijkheid 3. Intellectuele eigendomsrechten 4. Oplossen geschillen

Pre-contractuele fase ( 1.1)  Principe: •Contractuele vrijheid onderhandelingen te beginnen / te stoppen •Goede trouw: • Informatie en adviesverplichting • Aansprakelijkheid  Belang:  Bepaling voorwerp van de overeenkomst levering  Bestek & vooranalyse  Verplichtingen partijen

Pre-contractuele fase (1.2) Leverancier: • Informeren • Zich informeren bij de gebruiker • Advies verstrekken • Waarschuwen • Samenwerking & goodwill Gebruiker – Klant: • Probleemstelling definiëren • Informatie meedelen • interne discipline & medewerking • welwillendheid & begrip aan de dag leggen Verplichtingen partijen

Pre-contractuele fase (1.3)  Buitencontractuele aansprakelijkheid: • Afbreken = fout art B.W. • “Point of no Return” • Rechtmatige verwachting • Omstandigheden van stopzetting • Voorbereidingen & investeringen  Contractuele aansprakelijkheid ? • « pre-contractuele documenten » • NDA – Letter of intent - MOU

Contractuele fase (1.4) Principe: Goede trouw Art § 3 B.W. « [Alle overeenkomsten] moeten te goeder trouw ten uitvoer worden gelegd » Artikel 1135 B.W. « Overeenkomsten verbinden niet alleen tot hetgeen daarin uitdrukkelijk bepaald is, …»

Contractuele verplichtingen (1.5) Leverancier: • tijdige en conforme levering • Oplevering • vrijwaren: • Verborgen gebreken • rechten derden (IP) Gebruiker:  Ontvangen  Onderzoek op zichtbare gebreken  aanvaarding  Betalen  Teruggave (huur & lease)  Qualificatie overeenkomst (cf. ASP)  Contractuele vs extra-conractuele verplichtingen  Inspannings vs. Resultaatsverbintenis: bewijslast

Levering: Oplevering en aanvaarding (1.6)  Conforme levering:  Technische conformiteit  Functionele conformiteit  Tijdige levering: Tijdsschema: bindend of indicatief  Oplevering en aanvaarding  Procedures  Installatie: test of productieomgeving  testen  Proces-verbaal  Garantie en vrijwaring voor verborgen gebreken Voorwerp van de Overeenkomst

Vrijwaring - Verborgen gebreken (1.7)  De verborgen verkoopsgebreken  Voorwaarden: • Ernstig gebrek • Verborgen gebrek • Onbekend voor de koper • Voorafgaand aan de verkoopsdatum  Sancties: • Ingeval het gebrek niet gekend was door de verkoper • Ingeval het gebrek gekend was door de verkoper  Gebrek:  Hardware?  Software? bugs? Virussen?

Facturatie en betalingsvoorwaarden (1.8)  Cash-flow & pre-financiering  Prijsbepaling:  Regie:  Time sheets  Meerwerk – minderwerk  Vaste Prijs  Koppeling aan uitvoering:  Mile stones  Goedkeuring time sheets – aanvaarding diensten  Niet betaling en uitvoering overeenkomst

VERANTWOORDELIJKHEID (2)  Contractuele vs. Extra-contractuele aansprakelijkheid Inspanning vs Resultaatsverbintenis:  Schade: directe vs indirecte schade  Exoneratie/ beperking verantwoordelijkheid  Waarborgen & verzekering  Sancties:  Penalties: schadebeding vs boetebeding  Incentives:  Credits  Uitwinning: IP – verborgen gebreken

INTELLECTUELE EIGENDOM (IP) (3)  Overzicht  Interne vs. Externe relatie VoorwerpJuridisch kader software • Auteursrechten • Softwarewet • Octrooi databanken • Auteursrecht • Sui generis TopografieënChipswet

IP – Software: interne relatie (3.1)  Auteurswet: bevoorrechte positie werkgever (3.3)  Versoepelingen voor alle creaties van werknemers  De regels inzake overdracht wijken af van het algemene auteursrecht  Overdracht bij geschrift: AO,CAO  Specifieke versoepelingen voor software:  vermoeden van overdracht aan werkgever van de vermogensrechten  Geen afwijkend beding in AO of statuut; EN  Gemaakt tijdens uitoefening van taken;OF  Opdracht werkgever.  Werkgever is rechtstreeks eigenaar  Morele rechten?

IP – Software: externe relatie (3.2)  Rechthebbende? Auteurswet  Principe: aannemer-ontwikkelaar  Uitz. Software op maat: RS?: Gebruiker-opdrachtgever heeft beperkt recht op toegang broncode  Overdracht van de auteursrechten  Eigendomsoverdracht  Licentie of recht van gebruik  De broncodes

IP – Software: Rechten op broncode (3.3)  Broncode vs. Object code  Recht op toegang:  Wie: maatwerk vs. Standaardmodules  Omvang:  Reverse Engineering If X, then Y If not, then Z Compiler

IP – Databanken (3.4)  Auteursrechtelijke bescherming (art.20bis) STRUCTUUR Vermoeden van overdracht vermogensrechten werkgever  andersluidende contractuele of statutaire bepaling  Niet culturele nijverheid  Dienstverband:taak of toezicht  Sui-generis bescherming: INHOUD  Voorwaarde: inhoud moet getuigen van een « substantiële investering » in tijd, geld of energie  Rechthebbende: producent van de databank.  Databanken – Privacy: Wet van 8/12/1992

IP – Know how (3.5)  Art. 309 Strafwetboek: fabrieksgeheimen  Art. 17, 3°a Arbeidsovereenkomstenwet  NDA en niet-concurrentiebeding

IP - CONCLUSIE ( 3.6 )  Interne beveiliging:  De werkgever wordt op een aantal, doch niet alle, vlakken wettelijk beschermd  Veiligheidshalve voorzien in een schriftelijke overdracht  Opname van een typeclausule in de individuele arbeidsovereenkomst  Externe beveiliging: Alle aspecten van een overdracht (duur, reikwijdte, vergoedingsregeling, etc…) moeten conractueel uitgewerkt worden

OPLOSSEN GESCHILLEN (4)  Beslechting van IT-geschil ~ andere geschillen MAAR:  Complexe karakter van de opdracht  Omvang van de investering  Lange doorlooptijd projecten  Vertrouwelijk karakter communicaties  Noodzaak goede interne communicatie  Klassieke rechtsmachten of alternatieven ?

Klassieke « Hoven en rechtbanken »  Territoriale bevoegdheid  Forumkeuze op basis van contract (algemene vw.)  Keuze eiser (art. 624 Ger W)  woonplaats verweerder  plaats totstandkoming verbintenis /uitvoering  Bijzondere regimes: softwarewet (HvB)  Materiële bevoegdheid (tussen handelaars)  Rechtbank van Koophandel  Uitzondering: auteursrechten, software  Gerechtsdeskundige

Alternative Dispute Resolution (ADR)  Soorten  Minnelijke schikking & bemiddeling  Mini-trial & samenwerkingsmonitoring  Bindend advies / derdenbeslissing  Arbitrage  Arbitrage (CEPANI, SGOA, WIPO) Voordelen:  Snelheid?  Deskundigheid  Vertrouwelijkheid  Afdwingbaarheid Nadeel  Kostprijs: drempel  tussenkomst & vrijwaring derden

Les Contrats ASP

Les contrats ASP  Objet et caractéristiques  Protection des données  Fin et réversibilité  Service Level Agreement

ASP – Objet et caractéristiques (1) Client 1Client 2Client x APPLICATION SERVICE PROVIDER AP 1HostBack-up AP n « One shop » principe Back-to-Back

ASP – Objet et caractéristiques  Variété des services  Accès à distance:  Réseau – connexion  Sécurité:  Contrôle de l’accès  Contrôle de l’environnement  Gestion des applications: IP, bases de données, facturation, maintenance, responsabilités

ASP – Protection des données (2) Valeur commerciale - economique  Protection du know-how  Secret de fabrique: article 309 CP.  NDA  Directive 2002/58/EC  Protection des données à caractère personnel

ASP – Fin et réversibilité (3)  Dépendance du client  Quid lors de la fin du contrat?  Clause contractuelle prévoyant :  Garantie de la continuité de l’entreprise du client  Solutions alternatives : plan de désengagement  Conditions :  Coûts – Qui paye ?  Situations : faute ? Résiliation de commun accord? Force majeure?  Durée

Service Level Agreement (4)  Intérêt:  Dépendance au fournisseur  Obligation de moyen => obligation de résultat  Niveau de Services ?  Disponibilité  Temps de réponse  Temps de réaction

Service Level Agreement  Evaluation du niveau de services:  Critères objectifs et définis  En fonction du service concerné  Sanctions  Pénalités forfaitaires  Système de bonus / malus  Credits

Meer informatie? Plus d’informations?       