Nascholing OPR 20 november 2002. 2 Programma • 10 u.:inleiding • 10.05 u.: geïntegreerd jaarplan 2de semester 5OPR/6OPR • 10.45 u.: vakgroepwerking •

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nascholing OPR 11 juni 2002.
Advertisements

De gemiddelde leerling
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
KWALITEITSZORG november 2012
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Eindwerk zesde jaar.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
Workshop Nieuwe begroting
Weddeschalen & Weddebijslagen
Inleiding in de Civiele Techniek
Sessie Gebruik zalen OC de Cerf & OC De Stekke Gebruik Guldenberg Alle vergaderaccommodaties & leskeukens & cafetaria’s Dwarsschuur 13 januari 2014.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
STAGE 7BSO Schooljaar
Vijf-gelijke-dagen model
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
VTB Technasium Vakcollege
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Structuur secundair onderwijs
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Vernieuwing verzorging
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Richtlijnen werkplekleren
Welkom! op de informatie-avond voor leerjaar 3 van.
Richtlijnen werkplekleren
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
Algemene Ondernemersvaardigheden
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
Transcript van de presentatie:

Nascholing OPR 20 november 2002

2 Programma • 10 u.:inleiding • u.: geïntegreerd jaarplan 2de semester 5OPR/6OPR • u.: vakgroepwerking • u.: koffiepauze • 12 u.: nascholingstweedaagse 2/2003 • u.:stages en gp • 13 u.: einde

3 Inleiding • Nieuwsbrief en website: –Website: zegen en dooddoener –20 scholen OPR: • 19 scholen zitten in lijst adressen • 9 scholen sturen regelmatig inzendigen –Wie nog iets kwijt wil:

4 Geïntegreerd jaarplan 6OPR • Premisse: –Denkoefening met zekere realiteitswaarde –Generisch: dus aanpassen noodzakelijk –Basis: • Vervolg op 5OPR • Blokstage van 27 januari tot 7 februari 2003 • Enkel uren fundamenteel gedeelte –Andere volgorde vakken –Projecten lopen door elkaar

5 Geïntegreerd jaarplan 6OPR  • Project uitvoerende pr-technieken: –In functie van eigen projecten en/of gp

6 Geïntegreerd jaarplan 6OPR  • Project stageverwerking: –Kritische verwerking van de stage-ervaringen (in een individueel stagerapport): • Plaats van de organisatie binnen verschillende sectoren • Organisatie en structuur • Organisatiecultuur • Onthaalfunctie in de organisatie • Imago en identiteit van de organisatie • Publiekgroepen • Communicatie-instrument • Huisstijl • Evenementen –Voorbereiding en begeleiding in ICT, GT en OPR

7 Geïntegreerd jaarplan 6OPR  • Project veiligheid en gezondheid, EHBO: –Inhoud: • Correct gebruiken en/of naleven van veiligheidsvoorschriften... • Correct gebruik van 'bedrijfsapotheek' • Correct handelen in een noodsituatie –In functie van ‘evenementen’ en ‘balietechnieken’ (OPR)

8 Geïntegreerd jaarplan 6OPR  • Project stageverwerking (2): –Inhoud: • Sociaal vangnet • Omschrijving • Dienstverlening –Alles bekeken vanuit de eigen stageplaats) –Eventueel beroep doen op schoolwerking van vakbonden

9 Geïntegreerd jaarplan 6OPR  • Project media: –Inhoud: • Bezoek aan een persgroep • Verkenning medialandschap: • Indeling in soorten • Gebeurtenis in het nieuws volgen: –Bv. website media: –Bv. 2 leerlingen maken ruzie, anderen maken er een verslag van • Analyse van enkele mediaberichten –Begeleiding van OPR (mediarelaties) en ICT

10 Geïntegreerd jaarplan 6OPR  • Project economische en handelstechnische basisbegrippen: –Inhoud: • Begroting en budgettering • Van offerte tot levering en betaling • Overzicht vennootschapsvormen • Enkele (eenvoudige) boekhoudkundige begrippen op basis van jaarverslag • Overzicht belastingen

11 Vakgroepwerking • Gesprekstechnieken & sociale vaardigheden • ICT en presentatietechnieken • Onthaal- en pr-technieken • Projecten • Toegepaste psychologie

Pauze

13 Programma • 10 u.:inleiding • u.: geïntegreerd jaarplan 2de semester 5OPR/6OPR • u.: vakgroepwerking • u.: koffiepauze • 12 u.: nascholingstweedaagse 2/2003 • u.:stages en gp • 13 u.: einde

14 2-daagse OPR • Tijdstip, plaats: –Elzenveld of Provinciehuis, Antwerpen –Dinsdag 18, woensdag 19 februari 2003 • Planning: –December: vergadering organisatoren met Gemeenschapsinspectie, pedagogisch begeleider… –December/januari: uitnodiging –Februari: nascholing

15 2-daagse OPR  • Enquête: –Respons: • 11 directies (op 25) • 75-tal leerkrachten –Resultaten directies: • 81,8% vrij positief tot zeer positief • 63,6% geïnteresseerd in bijwonen 2-daagse • 100% vindt max. € 50 voor 1 dag • 71,4% vindt max. € 100 voor 2 dagen • 70% voor forfaitair bedrag van € 375

16 2-daagse OPR  • Enquête: resultaten leerkrachten: –74% op de hoogte –Grote respons van taalleerkrachten –Deelname: • Dag 1: circa 40 leerkrachten (zonder directies & CLB) • Dag 2: circa 50 leerkrachten –16 personen geïnteresseerd in overnachting –27 personen geïnteresseerd in avondprogramma –Minderheid wil zelf instaan voor kosten

17 2-daagse OPR  • GT: –Kritiek geven, assertiviteit –Spreken bij gelegenheden • ICT: –Presentatietechnieken –Uitvoerende PR-technieken • OPR-technieken: –PR en geïntegreerde communicatie –Uitvoerende PR-technieken –Media en publieke opinie • Projecten: –Onthaal- en balietechnieken –Uitvoerende PR-technieken –Maatschappelijke identiteit • Toegepaste Psychologie: –Gedragingen van de mens observeren –De mens en zijn relaties • Talen: –Spreken bij gelegenheden –Presentatietechnieken –Onthaal- en balietechnieken –Telefoneren

Stages & geïntegreerde proef

19 Stages: vooraf • Nieuwe omzendbrief stages (zie bijlage) • Volledige tekst ook op • Bespreking en reactie vanuit commissie ad hoc ‘stages’ bij COC-Brussel • Resultaten van vragen aan opsteller document • Structuur = die van de omzendbrief

20 Stages: inleiding • Treedt in werking vanaf 1 januari 2003 • Was bewuste bedoeling: –Gedoogbeleid voor huidig schooljaar –Reeds tijdig meedelen volgend schooljaar

21 Stages: opzet • Herwaardering van het TSO en BSO • Autonomie scholen > < kwaliteitsbewaking door inspectie • Ontwikkelen handleiding voor stagebegeleiders door dept. onderwijs

22 Stages: leerlingenstage • “kunnen niet onder verkapte vorm van extra-muros worden ingericht” • Verschilt van arbeidsovereenkomst of van tewerkstelling studenten

23 Stages: leerling-stagiair • Alleen 3de graad • Iedereen toelaten (behalve indien minder dan 3 maand in België) • Is een ‘gelijkgestelde werknemer’ • Verantwoordelijkheid: bij stagegever

24 Stages: volume en spreiding • Moet minimum één schoolweek omvatten (tabel één uur PV stage) • Slechts 2 mogelijkheden: –Extra-muros activiteiten: permanente begeleiding –Leerlingenstages: vanaf één week • Dus: –Geen occasionele stages minder dan een week –Vanaf 1 januari totaal verboden: geen dekking door schoolpolis!!!

25 Stages: volume en spreiding  • Moeten weggevallen lessen worden ingehaald? –School beslist zelf • Inhaalstages: mogen ook in de vakantie • Volledige lesdag, tenzij op woensdag: –Combinatie halve lesdag + buiten schooluren is toegelaten • Leerkrachten die tijdelijk van hun opdracht worden ontlast, kunnen bij stage worden ingezet

26 Stages: stagegever • Stages kunnen wel in éénmanszaken, niet in volledige vrijwilligersorganisaties • Andere secundaire scholen kunnen niet optreden als stagegever • Scholenkoepels of andere samenwerkingsverbanden zouden dat wel kunnen • Ook niet ten huize van onderwijzend personeel of bloedverwanten tot 2de graad

27 Stage: overeenkomst en reglement • Geen uniform model voor overeenkomst • Bevat minstens: –Stageperiode –Stagebegeleider en mentor –Eventueel kostenraming –Lijst stageactiviteiten in bijlage –Stagereglement in bijlage

28 Stages: begeleiding en coördinatie • Stagecoördinator: –Visie op stages vertalen –Uitbouwen netwerk stageplaatsen –Algemeen stagedossier • Stagebegeleider: –Leraar TV of PV –Er moeten een voldoende aantal uren-leraar aan worden besteed –Kunnen geen alibi zijn voor besparing aanwending urenpakket (wordt in heel veel scholen tegen gezondigd)

29 Stages: administratieve documenten • Algemeen stagedossier: –Verzekering –Gegevens betreffende activiteiten (algemene regels): • School moet wel verwittigd worden telkens iemand op stagebezoek gaat • Individueel dossier (zie p.8): –Op steekkaart: datum stageovereenkomst

30 Stages: verzekeringen • Voor polis leerlingen: twee uitbreidingen • Sluitende afspraken over de franchise van de polis en maximum verzekerde bedrag

31 Stages: financiële aspecten • Alle kosten ten laste van de school: telecom-, briefwisseling en vervoer • Voorstel vervoerskosten: 0,2677 €/km • Moet onderhandeld worden in LOC • Keuze met en zonder franchise

32 Stages: de enquête • Gelijk: –Belang stages –Zelfde stages –Organisatie begeleiding –Organisatie evaluatie –Zoektocht naar stages –Stageuniform en kleur ervan • Anders: –Stage secretariaat (1 school) –Hoeveelheid stages –Organisatie stages –Kostprijs uniform –Stagevergoeding –Verplaatsings- vergoeding

33 Geïntegreerde proef • Respons: 11 scholen (op 20) • Concepten: –GP opgebouwd rond stage: • Stage staat centraal • Met bv. uitgebreid stagerapport –GP opgebouwd rond evenement • Evenement (op school) staat centraal –Verschillende tussenvormen

34 Geïntegreerde proef  • Conclusies: –Organisatie evenement is ‘natuurlijk’ in studierichting OPR –Stage mag geen eiland zijn –Voor stagerapport moet schrijfvaardigheid getraind worden vanaf 5OPR –Integratie vakken zeer verscheiden

35 Tot slot… • Volgende bijeenkomst: –Datum: dinsdag 18 en woensdag 19 februari 2003, 9 u. –Plaats: Antwerpen • Of in cyberspace!

Einde