Lokaal bestuur Overpelt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociaal infopunt- sociaal huis •Elke gemeente/stad is verplicht om een sociaal huis uit te bouwen Decreet Lokaal Sociaal beleid.
Advertisements

KFAC Waarschoot Organisatie jp. KFAC Waarschoot vzw Raad van bestuur KFAC Waarschoot vzw Gerechtelijk correspondent Verhuur en sponsoring Evenementen.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Lokaal Bestuur Overpelt
Beleids- en Beheerscyclus
WMO Praat mee!.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
I.C.T. I.C.T. staat voor alles wat te maken heeft met informatie en communicatietechnologie (computers, printers, copiers, telefonie, GSM, netwerken,
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Organigram Gemeente Utrecht
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Inning.
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten KMO.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Particulieren.
Kevin Lecossois Louis Massagé 28/03/2013
Digitale procesondersteuning van collectief particulier opdrachtgeverschap “Ontwikkeling van de cpo-module” Auteur:Dennis Bottram Afstudeercommissie: Datum:
Organogram Gemeente Tessenderlo CBS 24/10/2013 vakbond 07/11/2013
Gemeente & OCMW Tessenderlo
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
Beleids- en Beheerscyclus
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Agenda Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis Vera – 23 april 2009 Voorstelling Cevi/Logins Voordelen samenwerking Vera – Cevi/Logins Demo eLoket ®
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Invordering.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Grote Ondernemingen.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Organigram Gemeente Utrecht
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
1 Het product-id Kan ik het product-id gebruiken als kapstok voor alle informatie? (dossieropvolging/processen/balie- info/infoblad…) Moet de id-list goed.
Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Het elektronische zorgplan
De case Oostkamp.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Samenwerking gemeente-ocmw
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
De samenwerking tussen gemeente en OCMW in de Stad Peer
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Het dienstverleningsproject Stad Aalst 15/10/2015 Bart Baele Directeur Externe dienstverlening.
college van burgemeester en schepenen
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
VOORSTELLING AFDELINGEN & DIENSTEN Gemeentebestuur Knokke-Heist Afdeling Beleids- en projectmanagement Dienst Communicatie.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Lokaal Sociaal Beleid.
Samenwerking gemeente-ocmw
Integratieproject Financiën
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
OostCampus: een campus voor dienstverlening van Gemeente & OCMW (&partners) Jan de Keyser, 1ste schepen Oostkamp.
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
De case Oostkamp.
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Organogram gemeente Bunnik
Transcript van de presentatie:

Lokaal bestuur Overpelt Samenwerking Gemeente – OCMW – AGB GO Efficiency en financiële voordelen

Automatisering 1990 - samenwerking VZW SPORT CULTUUR LOKAAL BESTUUR 1 server 1 systeem-beheerder GEMEENTEHUIS OCMW POLITIE Afzonderlijke pakketten Na hervorming in een eigen netwerk Vanaf 2006 in gemeentelijk netwerk

Automatisering 1990 – samenwerking Gemeente – OCMW – gemeentepolitie – vzw’s sport & cultuur Gemeenschappelijke servers Gemeenschappelijke systeembeheerder Gemeenschappelijk pakket secretariaat – Office Power (geïntegreerd pakket – met eigen ontwikkelingen) Gemeenschappelijk pakket voor bevolkingstoepassingen en burgerlijke stand (met integratie naar Office pakket) Eén lijn met het rijksregister Identieke toepassingen voor loonberekening - afzonderlijke database - afzonderlijke diensten Identieke toepassingen voor boekhouding – afzonderlijke database

Nadelen van deze parralelle structuren Geen transparantie Geen duidelijke allocatie van middelen en mensen Personeelsleden die functioneren in twee organisaties en op 1 plaats worden geëvalueerd Noodzakelijke ondersteuning is niet toewijsbaar aan een organisatie Ingewikkeld kluwen waarbij doorfacturatie niet meer mogelijk is Onnodige kosten Dubbele rapporteringen met specifieke vragen per bestuur die aanleiding geven tot dubbel werk Hogere kosten inzake doorfacturatie Binnen dezelfde gebouwen wordt gewerkt door personeelsleden van verschillende organisaties met verschillende leidinggevenden. Communicatie vanuit verschillende besturen, geen eenheid van leiding. Dubbele administratie

COLLEGE van BURGEMEESTER en SCHEPENEN Organogram Gemeente GEMEENTERAAD COLLEGE van BURGEMEESTER en SCHEPENEN GEMEENTESECRETARIS Burger- administratie Bevolking Burgerlijke stand Onthaal/ snelbalie Rijbewijzen zaken Bibliotheek Cultuur Sport Welzijn Patromonium- beheer Adm mdw Werfcoördinator Ploegbaas Ruimtelijke Ordening en leefmilieu Leefmilieu RO Secretariaat Informatiedienst Projectbeheer Adm. Interne Zaken Financiële Dienst Informatica Onderhoud Personeels-dienst ONTVANGER

Samenwerking omwille van herstructurering Een eerste fase van samenvoeging van diensten betrof de personeelsdienst. Een gedeelte van de loonverwerking werd uitgevoerd op het gemeentehuis binnen 1 dienst. De 2 afzonderlijke pakketten zij het identiek doch op verschillende databases

COLLEGE van BURGEMEESTER en SCHEPENEN Projectbeheer & Secretariaat GEMEENTERAAD COLLEGE van BURGEMEESTER en SCHEPENEN GEMEENTESECRETARIS Ondersteuning G-O-AGB-VZW Interne Zaken Financiële dienst Patrimonium- beheer Burger- administratie Ruimtelijke Ordening en leefmilieu Projectbeheer & Secretariaat Managementteam Vrije tijd & evenementen Welzijn OCMWRAAD OCMW ontvanger Secretariaat OCMW-secretaris

Centralisatie diensten Personeel Financiën Onthaal Inkomende briefwisseling (één centrale dienst) Postverzendingen Overheidsopdrachten (één dienst voor de gehele organisatie) ICT Nieuwe organisatiebehoeften Geautomatiseerde processen Centraal aanspreekpunt voor dossiervorming en dossieropvolging Afsplitsing taken in verband met overheidsopdrachten Duidelijke taakverdelingen Nieuwe beleidsaccenten

Bredere samenwerking De oprichting van het sociaal huis in 2008 De welzijnsdiensten smolten samen Lokaal sociaal beleidsplan De personeelsleden van beide organisaties werkten samen en personeel van het gemeentehuis verhuisde fysiek naar het OCMW-gebouw Door deze personeelsleden werd deelgenomen aan de team- vergaderingen van het OCMW en het diensthoofd werd de secretaris van het OCMW

Problemen De evaluatie van de betreffende personeelsleden kon niet meer gebeuren door het verantwoordelijke bestuur Er werd een nieuw logo en briefpapier ontworpen en er ontstond een entiteit zonder rechtspersoonlijkheid en met een gedeelde adressering. De boekhoudkundige verrichtingen konden niet correct toegewezen worden De gesplitste databestanden bleven bestaan Tevens diende aanzienlijke wijzigingen aan de website aangebracht te worden

Oprichting AGB De vzw sport en de vzw cultuur zijn voor het gebouwenbeheer overgebracht in het AGB Einde 2005 was deze vennootschap opgericht Inzake patrimonium werd er een transparant beleid ingevoerd De exploitatie werd pas op 01/01/2009 overgedragen aan het AGB en de vzw’s gaan in vereffening

Doorlichting Start van de externe doorlichting in 2009 Door de bouw van het dienstencentrum in samenwerking met het rustoord Immaculata moesten we voor de bouwvoorziening een inschatting maken van de nodige mensen en middelen We besloten om de doorlichting, die oorspronkelijk was voorzien voor het behoeftenplan van het Sociaal Huis, uit te breiden voor al de personeelsleden van de gemeente en het OCMW Er werd een werkgroep opgericht die op geregelde tijdstippen vergaderde om deze audit te begeleiden Deze audit werd onlangs voorgesteld aan al de personeelsleden; en omvatte een vergaande samenwerking tussen gemeente en OCMW De implementatie zal gepaard gaan met de invoering van een gezamenlijk loket voor gemeente, OCMW en AGB.

Audit

Toekomstig organisatiemodel

Managementteam GEMEENTE- secretaris Cluster-verantwoordelijke ALGEMEEN KLANTENCONTACT GESPECIALISEERD KLANTENCONTACT BEHEER EN ONDERSTEUNING Financieel Beheerder OCMW secretaris Dienst- verantwoordelijke “SOCIALE ZAKEN” “WELZIJN” Managementteam

”NIEUWE” STRUCTUUR LOKAAL BESTUUR VM- servers (=virualisatie) OCMW 2 systeembeheerders OCMW GEMEENTEHUIS AGB

Stappenplan 01/09/2010 : Gezamenlijk bespreken van de 3 afzonderlijke budgetten; ter verhoging van de transparantie Operationele samenvoeging van het MAT (managementteam)van gemeente en OCMW en ook zo rapporteren ifv het lokaal overleg Toewijzing als piloot voor de invoering van BBC voor het budget 2011. Samenwerking in het kader van de opmaak van de budgetten Volledige samenwerking op dienstniveau voor volgende afdelingen boekhouding personeel secretariaat (voor verzending en inkomende en uitgaande briefwisseling) patrimonium verzekering overheidsopdrachten informatica

Meerdere boekhoudingen ? Beleidsnota’s In welke boekhouding ? In welke beleidsplannen? Aparte rap- porteringen AGB Evaluaties Gemeente Complexe terugkop- peling OCMW Meerdere boekhoudingen ?

Eén boekhouding? Beleidsnota’s In welke boekhouding ? In welke beleidsplannen? Eenvormige rapportering AGB Evaluaties Gemeente Eenvoudige terugkop- peling OCMW Eén boekhouding?

E-GOV

EFFICIENTERE DATASTROMEN MET OOG OP E-GOV AANVRAGEN = Telefoon/brieven/e-mail… WEBSITE Statische gedeelte (vaste teksten) Variabel gedeelte (koppelingen met databases vb. cultuur/sport …) Interactief gedeelte vb1. attesten bevolking vb2. aanvraag bouwvergunning vb3. melding storing aan werf 1e LIJN Cliëntenonthaal = Balie Centraal afhandelen standaard zaken VB3 Gestructureerde digitale webformulieren identificatie dmv EID op basis van Productencataloog geïntegreerd met een database staan op host (externe server) 2e en/of 3e LIJN Dossierbewerkers Specialisten EFFICIENTERE DATASTROMEN MET OOG OP E-GOV INFO via MAIL EN/OF NAAR JUISTE APPLICATIE INFO via MAIL EN/OF Bevolking/Burgerlijke stand Diverse attesten woonst/gezin/geboorte… OCMW Attesten, integratie budgetbeheer … Belastingen Digitale aangiftes Overzichten Corsa (digitale documenten + applicaties oa. vergunningen …) Kinderopvang (inschrijvingen kinderen via web) Centrale databestanden die applicaties “voeden” Personen (uit bevolking) Organisaties (uit kruispuntbank) Productencataloog OF CORSA ZELF EN/OF Axxerion (werkopvolging) Syx (tickets & zalenbeheer) internet

Dank u