Onder welke voorwaarden kan online toetsen effectief zijn?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Nationale toetsinfrastructuur?!!!!!!!
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
Formatief - summatief evalueren
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Wat komt er zoal bij kijken?
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
Jacob Molenaar en Alex van Essen (Toetsplaza)
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
Questionmark Perception bij de VU
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
WAK-2 Voortgang ontwikkeling toetsing 1. Regiegroep Visiedocument en projectplan zijn goedgekeurd. 2.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Fontys toetsconferentie1 Aantrekkelijke toetsen als herbruikbaar studiemateriaal Fontys toetsconferentie, 17 februari 2005 Pierre Gorissen, Fontys.
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Inrichten van een dienst Weblectures
Professionalisering Medewerkers
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Naar een nieuw digitaal toetssysteem
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI: waar staat het voor? Bert Zwaneveld CODI Open Universiteit Nederland.
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Digitaal nakijken met Turnitin
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Presentatie EduCheck SOML
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Sieberdam/ROCS & KODOS
ETUDE Toetsservicesysteem
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Onder welke voorwaarden kan online toetsen effectief zijn? Silvester Draaijer (Vrije Universiteit Amsterdam) Jan de Goeijen (Universiteit Twente) Pierre Gorissen (Fontys Hogescholen / SURF SiX) Anton Negger (Fontys Hogescholen) - voorzitter

Onder welke voorwaarden kan online toetsen effectief zijn? Toetsen met ICT is sterk in opkomst, maar vergt een belangrijke organisatorische verandering, zowel voor de toetsontwikkeling als voor de toetsuitvoering. In deze sessie wordt vanuit technisch en organisatorisch perspectief een aantal aspecten uitgewerkt. nuttig, bruikbaar, handig, praktisch, doeltreffend

Online toetsing Kennistoetsing Vooral spelend rondom inzet van gesloten vragen in onderwijs (automatisch afhandelbaar) Vaardigheden toetsing Geschikt voor hogere orde cognitieve kennis, probleemoplossing of zelfs vaardigheden, vb toets communicatievaardigheden Fontys

Wat is het belang van toetsing Functies van toetsen Als middel en/of als doel Formatief en/of summatief Summatieve toetsing stuurt het leerproces in sterke mate Met ICT middelen zou toetsing nuttiger, praktischer, doeltreffender, handiger, goedkoper kunnen worden?

Wat is effectief en efficiënt toetsen Vertrouwd rijtje criteria Betrouwbaarheid Validiteit Uitvoerbaar (evenwicht in baten en kosten)

Voor- en nadelen, kansen en bedreigingen van (online) toetsen met ICT Voordelen/kansen/baten Meer tijd- en plaatsonafhankelijk Integratie met e-learning Gestructureerder itembanking -> hogere kwaliteit toetsvragen en toetsen Directe feedback Multimediale elementen/simulaties Adaptief toetsen Nadelen/bedreigingen/kosten Arbeidsintensief Afhankelijk van techniek Andere organisatie noodzakelijk

Toetscyclus voor (kennis)toetsing

Drie Organisatieregels ontkoppelen - specialisatie - schaalvergroting - continuïteit Ontkoppelen van toetsinhoud en toetsuitvoering Ontkoppelen van onderwijs en toetsing Ontkoppelen van toetsmateriaal en toetsmiddel

Organisatieregel A: ontkoppelen van toetsinhoud en toetsuitvoering Docent (of groep) verzorgt onderwijs, docent maakt toetsvragen, docent geeft opzet toets aan toets- en IT-specialist verenigd in ‘toetsservicecentrum’ → toetsservicecentrum organiseert toetsafname / toetsverwerking / terugkoppeling Voordelen: Uitvoeringskosten lager voor de organisatie Docent meer tijd voor doceren (effectief voor docent)

Organisatieregel A: ontkoppelen van toetsinhoud en toetsuitvoering - pogingen HBO Hanzehogeschool WO Technische Universiteit Delft Mechanica onderwijs, toetsing met Tempo+ en Presto+ KU Leuven en Dundee University Bank/Verzekering (Lamark) Borging van kwaliteit toetsing bij Bank

Organisatieregel A: ontkoppelen van toetsinhoud en toetsuitvoering Problemen om dit op korte termijn op te lossen Geen organisatie Geen beveiligde toetszaal Toetszaal is duur? Baten onduidelijk? Vergt: Relatief weinig visie Een redelijke dosis geld

Stelling A Het is noodzakelijk om toetsinhoud en toetsuitvoering van elkaar los te koppelen!

Organisatieregel B: ontkoppelen van onderwijs en toetsing Toetsing wordt door ‘extern’ lichaam vormgegeven en uitgevoerd (beroepsorganisatie, speciale commissie, speciale organisatie intern). M.a.w. naast uitvoering, ook inhoudelijke ontkoppeling docent-toetsing of zelfs opleiding-toetsing Waarom: Een hogere kwaliteit van toetsing Een onderling vergelijkbare kwaliteit en niveau van toetsing Uitvoeringskosten lager voor de organisatie Docent meer tijd voor doceren

Organisatieregel B: ontkoppelen van onderwijs en toetsing Voortgangstoets (Maastrichts model) Gestandaardiseerde vaktoets (2e graads lerarenopleiding Ton Plug) Anders WO/HBO?

Organisatieregel B: ontkoppelen van onderwijs en toetsing Waarom moeilijk! Vergt visie Vergt beleid Vergt doorzettingsvermogen Vergt stabiel vakgebied Vergt leiderschap Vergt tijd Vergt consensus Vergt veel

Onderwijs en toetsing moeten van elkaar losgekoppeld worden! Stelling B Onderwijs en toetsing moeten van elkaar losgekoppeld worden!

Aandeel diverse actoren in toetscyclus opleiding, beroepenveld inhoud docent Gewenste ontwikkelrichting toetsservice bureau (itembankbeheer, toetsdeskundige, beveiligde toetsomgeving (toets)techniek docent

Efficiëntie-gebied formatief toetsen Beveiligde toetsomgeivng met toetsservice bureau complexe vaardigheden toetsen met speciaal toetsprogramma toetsservice bureau serie MC toetsen, online met ELO Weinig afnames Veel afnames Serie MC vragen, pen en papier open vragen Individuele docent

Efficiëntie-gebied summatief toetsen Beveiligde toetsomgeving met toetsservice bureau serie individuelevaardigheden toetsen, online met toetsprogramma in beveiligde omgeving serie individuele kennistoetsen, online met toetsprogramma in beveiligde omgeving toetsservice bureau serie individuele kennistoetsen, online met toetsprogramma in kleine zaaltjes Weinig afnames Veel afnames Serie MC vragen, pen en papier open vragen Individuele docent

Organisatieregel C: Ontkoppelen toetsmaterialen en toetsmiddel Toetsmaterialen worden onafhankelijk van de “afspeelomgeving” (het toetsmiddel) opgeslagen Gebruik is mogelijk voor zowel online als offline toetsen (beeldscherm en papier)

Organisatieregel C: Ontkoppelen toetsmaterialen en toetsmiddel Voordelen / Kansen Itembanking → uitwisseling Voorkomt ‘vendor-lockin’ Nadelen/bedreigen Kleinste gemene deler (?) Nog geen stabiele afspraken

Organisatieregel C: Ontkoppelen toetsmaterialen en toetsmiddel Waarom? Levensduur items v.s. levensduur software Diversiteit gebruikte software (= goed!) Noodzaak van schaalvergroting Waarom niet? Technisch niet eenvoudig Cultuur Not invented here… (geloof ik niet) Docent wil in ELO ontwikkelen (!)

Organisatieregel C: Ontkoppelen toetsmaterialen en toetsmiddel Wie is er al mee bezig? Digitale Universiteit Grafische integratie SURF Tender 2004 Thieme Meulenhoff Onderzoek hergebruik toetsmaterialen

Organisatieregel C: Ontkoppelen toetsmaterialen en toetsmiddel Wie is er al mee bezig? TOIA QTI gebaseerd systeem voor HO in VK Fontys Elektronische beheren en verwerken van papieren toetsen

Toetsmaterialen en toetsmiddel moeten van elkaar los gekoppeld worden! Stelling C Toetsmaterialen en toetsmiddel moeten van elkaar los gekoppeld worden!

Organisatorische en technische stellingen op een rij…. Het is noodzakelijk om toetsinhoud en toetsuitvoering van elkaar los te koppelen! Sterker nog: onderwijs en toetsing moeten van elkaar losgekoppeld worden! Toetsmaterialen en toetsmiddel moeten van elkaar los gekoppeld worden!