‘Finance & Insurance’: Wiskunde  (heel) veel soorten wiskunde bij F&I  hier: concentreren op  wiskundige statistiek  verzekeren  studie bij onze.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Advertisements

niets is zeker, dát is zeker!
Overheidsinterventie 2
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
Zijn de parallelle lijnen recht of schuin? Hoeveel poten heeft deze olifant?
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
P-waarde versus betrouwbaarheidsinterval
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
Interrogative sentences
de tijd van burgers en stoommachines
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Is uw huis wel goed verzekerd? Ruud H. Koning Vakgroep Econometrie Faculteit der Economische Wetenschappen
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Epidemiologie van druggebruik
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
Ruimtegeodesie I, ge-2111 Mechanica E.Schrama.
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Lesson 5. Today’s lesson Check homework Grammar: present perfect Presentations Spelling basics.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
PRESENT PERFECT SIMPLE TENSE WB p , TB p89-91.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
De ecologische voetafdruk
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
Afstudeeropdracht Verhogen Marktaandeel Microsoft Door middel van de Wallet Allocation Rule Analyse.
Titeldia ENTRADA: The Impact of a TTL Change at the TLD Level Maarten Wullink| DNS-OARC Spring 2016 workshop March 31 st 2016.
Kansrekening DT 1415 Les 7 Gerard van Alst Jan
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Mylène Böhmer, Promovendus Marlies Valstar, AVG, PhD
Key Process Indicator Sonja de Bruin
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Salt & Light Zout & Licht
Sector, Firm Size and ICT investments
Joint Leiden-Delft-Erasmus project on Cyber Insurance
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
R&D Satellite Accounts in the Netherlands OECD-NAWP 3-5 October 2007
English 23 April 2018.
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Who knows something about scenarioplanning?
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Dynamic Architecture What about you?
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

‘Finance & Insurance’: Wiskunde  (heel) veel soorten wiskunde bij F&I  hier: concentreren op  wiskundige statistiek  verzekeren  studie bij onze leerstoel:  kansrekening, statistiek (basis + vervolg),  toepassingsvakken (‘risk analysis’, ‘life insurance’),  stage + afstudeeropdracht (bij bedrijven als Achmea, NN, CB, Univé)

Basis idee bij verzekeren  héél simpel; als eerste begin: ‘onderlinge’  veel boerderijen, per jaar een paar branden  allemaal elk jaar een klein bedrag in de pot  schade betalen uit deze pot  wat ‘preciezer’ maken in (groter) voorbeeld:  n = 10 6 klanten, p = kans op schade per jaar  gemiddeld np= 10 3 gevallen per jaar  ‘voor het gemak’ alle schades even groot: s  ‘benodigde’ premie pr = s

Waarom/hoe werkt dit idee?  tot nu toe alleen gemiddeld  wat te doen bij ‘pech’: (te) veel schades?  basisstap: verhoog premie: bijv. tot 2pr  maar dan: concurrent probeert (3/2)pr  gaat die failliet of wordt hij marktleider?  -> waar ligt de juiste grens?  toeval in de hand houden: statistiek!  BUT: θ not large  low detection power (known)  Wait till r th (r>1) defective; too quick  signal  More formally: X r,p ≦ n where X r,p neg.bin.(r,p) and n lower limit  Question: “which r?” Idea: θ large  r small

Beetje ‘echte’ wiskunde erbij…  X = aantal schades is bin(n,p)  we ‘wisten’ al: EX=np  nu erbij: de ‘schaal’ (std.afw.) σ X ={np(1-p)} 1/2  in ons voorbeeld: EX=10 3, σ X = { ( )} 1/2 ≈10 3/2 ≈32  vragen:  hoeveel schaal-stappen 32 boven 10 3 is redelijk ?  wat bedoelen we met redelijk?

Nóg wat wiskunde erbij…  ‘beroemdste’ verdeling: de normale  waarom? Centrale Limietstelling: som van o.o.(!) gelijksoortige termen ≈ normaal  is hier dus te gebruiken!  eigenschap: X N(μ,σ 2 ), dan ligt boven: (i) μ nog 50%, (ii) μ+σ nog 16%, (iii) μ+2σ nog 2.5% en (iv) μ+3σ nog 0.1%

Plaatje

Toepassen!  EX=np = 10 3, σ X ={np(1-p)} 1/2 ≈32, dus: P (X>1100) ≈  conclusie: 1.1pr als ‘kale’ premie is hier al behoorlijk veilig (dus niet ‘2’ of ‘3/2’)  verder natuurlijk nog opslag voor kosten!  vervolgens ‘minder simpel’ maken: bijv. ook schadegrootte toevalsafhankelijk  in principe nu opgelost!!! KLAAR?

MAAR….. NRC van 25 juni 2003: Weinig winst voor verzekeringssector DEN HAAG, 25 juni. Het veiligstellen van verzekeringsrisico’s heeft een wissel getrokken op de resultaten van de schadeverzekeraars in Nederland. De kosten voor herverzekering verdubbelden vorig jaar tot 4 procent van de premies. Hierdoor wisten de schadeverzekeraars geen winst te maken, zo heeft het Verbond van Verzekeraars vanochtend bekend gemaakt. Het jaar ervoor behaalden de verzekeraars nog een resultaat van 1 procent. Vooral de inkomsten uit de particuliere verzekeringen drukten het resultaat. De levensverzekeraars kwamen uit op een bedrijfsresultaat van 4 procent, een halvering tegenover 2001.(ANP)

Ongelukje?  zo’n krantenbericht staat niet op zich zelf  méér signalen dat zaken fout gaan!  vraag: zoek eens uit wat er aan de hand is!  gevolg: overal veel onderzoek laatste jaren  bij ons: aantal stages/afstudeeropdrachten + promotieonderzoek (STW: ook ‘nut’)  nadruk op afhankelijkheden (dus NIET o.o.)

Idee  ‘een ongeluk komt zelden alleen…’  eerst maar eens een extreem voorbeeld: The following sequence of 23 numbers gives for each of the years 1971 to 1993 the total earthquake claim amount that was paid out in California, as a percentage of the premiums received: On average this is 13 %, which looks very nice of course (at least from the insurer’s point of view).

Tja….

Vervolg…… However, in 1994, on January 17, the Northridge earthquake struck. It scored 6.6 on Richter’s scale and caused a damage of 30 billion dollars, 10.4 billion of which were insured. As a result, the 24 th figure in our sequence became…… , bringing up the average from 13 % to 107 %……..  extreem voorbeeld, maar ook enorm effect!  dus (?) ‘gewoon’ voorbeeld: ‘groot’ effect

Uit STW-aanvraag:  To give a more moderate, but equally real, example as well, we mention a problem presented to us by ‘Nationale Nederlanden’. Since 1996 Dutch employers are required by law to continue paying 70% of the wages for the period of 1 year for their employees who have fallen ill. Especially for larger companies it is attractive to only insure themselves against the risk that the total amount required for these payments in a given year exceeds a certain threshold. ‘Nationale Nederlanden’ has a large share of this market, and therefore they are definitely interested in setting the stop-loss premiums involved as realistically as possible. A complication their actuaries come up with is the fact that for example contagious diseases introduce dependencies, and they are worried about the impact on the premiums.

Griep….

Illustratie  laat ons eerdere voorbeeld eens ‘klonteren’:  we hebben nu groepjes van steeds 10 2 klanten: ‘ allemaal schade òf geen van allen’  nu is dus n = 10 4 i.p.v ; nog wel p =  X = aantal groepjes met schade weer bin(n,p)  EX=np = 10, σ X ={np(1-p)} 1/2 ≈3.2  Y = aantal schades = 10 2 X  EY=10 2 EX =10 3, dus net als eerst  maar…. σ Y =10 2 σ X =320 is 10 keer zo groot!!! Use approximation result for binomial rather than Poisson probabilities: ñ τ =λ̃ τ /p, λ̃ τ = α rτ (1 + ζ rτ ), e.g. α rτ = v{r α /( v+r r )} 1/r, v= 1+ τ -1  α rτ, ζ rτ, and thus ñ τ,decrease in τ  O.K.: overdispersion -> widening 1. works fine (again) 2. considerable effect of positive τ

Effect  nu is 1.1pr echt niet veilig meer!  in feite is nu die 2pr nodig als kale premie, om ook weer maar 0.1% risico te lopen  conclusie: afhankelijkheden zijn ramp op zich!  herverzekeren (‘stop-loss premie’) lastig(er)  ‘in het echt’ sowieso veel ingewikkelder

Idee  mengsel van ‘losse’ schades en groepjes  bij gewone totaalschades: weinig effect, maar bij extreme gevallen: véél effect  in feite: kleine fractie groepjes (bijv. 5%)  grote impact op stop-loss premie (bijv. 5 x)  ’het venijn zit in de staart….’

Uitwerking  bekijk opnieuw het voorbeeld:  n = 10 6,p = ; nu 10% in groepjes van 10 2  X 1 = # gewone schades: bin(9.10 5,10 -3 ) EX 1 = , σ X1 ≈ { } 1/2 =30  X 2 = # groepsschades: 10 2 Y, Y bin(10 3,10 -3 ) EX 2 = 10 2, σ X2 ≈10 2 {1} 1/2 =100 !  EX= E(X 1 +X 2 )=10 3, ook nu weer; MAAR:

vervolg  bekijk Y nog wat beter: Y bin(10 3,10 -3 ) ≈ Poisson(1)  P(Y=0)=0.37,P(Y=k)=P(Y=k-1)/k: P(Y=1)=0.37, P(Y=2)=0.18, P(Y=3)=0.06, P(Y=4)=0.015,….  dus zelfs P(X 2 = )=P(Y=5) nog 0.3%  met EX 1 = haalt de totale schade X= X 1 +X 2 dus ‘makkelijk’ 1400!

 In 2008 onderzoek afgerond  promotie heeft plaatsgevonden  ex-student (nu ‘dr.ir’ ) werkt als risico-analist bij AEGON  nog veel van dit soort problemen over: pech voor verzekeraars, maar geluk voor ons! Afronding

Utilisatierapport STW 2007 “Pas op voor de staarten van de verdeling” Prof.dr. Wim Albers - project: Wiskunde abstract en puur theoretisch? Wie de toepassingen ziet waaraan prof.dr. Wim Albers van de Universiteit Twente heeft meegewerkt, zal zich niet zo snel meer aan dat vooroordeel bezondigen....