College voor zorgverzekeringen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
= 1 uur vóór zonsondergang uur
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Workshop Nieuwe begroting
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mds chronische zorg: een eerste aanzet dr. JN Struijs, drs. J. van Til, dr. CA Baan.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Model Zorgstandaarden CONCEPT
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Vragenlijst ketencoördinatoren
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
De NVD komt naar je toe! Ketenzorg Hoe zijn we zover gekomen? Wat verwachten we? Samenwerking!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Consultatiebijeenkomst Agenda Zorginstituut oktober
Transcript van de presentatie:

College voor zorgverzekeringen

Kwaliteitsforum 4 juli 2013 Welkom! #kwaliteitsforum

Programma 14.30 Opening 14.45 Parallelsessies A – Consultatie Toetsingskader B – Modulaire opbouw kwaliteitsstandaarden 15.45 Pauze 16.05 Landelijk Samenwerkingsverband kwaliteitsstandaarden (LSKS) 16.30 Discussie 17.00 Sluiting en borrel

Kwaliteitsbibliotheek College voor zorgverzekeringen Kwaliteitsbibliotheek http://youtu.be/m0vP9gaerfs

Parallelsessies A – Consultatie Toetsingskader Marja Appelman & Celeste van der Vliet B – Modulaire opbouw kwaliteitsstandaarden Ineke Roede Restaurant Bestuurskamer

Toetsingskader kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten Diemen, 4 juli 2013 Marja Appelman

Inhoud Aanleiding Inhoud Toetsingskader Consultatie

Aanleiding Hulp en leidraad bij ontwikkeling Criteria voor opname in register Toetsingskader bevordert kwaliteit van kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten 8

Het Toetsingskader bouwt voort op bestaande handleidingen en notities Richtlijn voor richtlijnen Zorgstandaarden in model Indicatorstandaard Handboek CQI-ontwikkeling Informatiestandaard Notitie cliënteninbreng 9

Het consultatiedocument vervangt het voorlopige Toetsingskader van augustus 2012 10

Inhoud Toetsingskader Criteria Toelichting Verantwoording Procedure 5 criteria voor kwaliteits-standaarden 5 criteria voor meet-instrumenten Algemene toelichting Toelichting per criterium Algemene toelichting Toelichting per criterium Toelichting proces van aanmelden tot opname in register Vragen per criterium Kwaliteitsstandaarden Meet-instrumenten 11

Criteria Toetsingskader Kwaliteitsstandaarden Relevante partijen betrokken Gezamenlijk aangedragen Bevat beschrijving van indicatiestelling, inhoud van zorg en organisatie zorgproces Bevat cliëntenversie, samenvatting, meetinstrumenten, bewijsvoering en onderhoudsplan (of plan voor totstandkoming) Informatiestandaard: welke gegevens, terminologie, uitwisselingsspecificaties (of plan voor totstandkoming)

Criteria Toetsingskader Meetinstrumenten Relevante partijen betrokken Gezamenlijk aangedragen Werkinstructie beschikbaar Vragenlijst is betrouwbaar, valide, vergelijkbaar en discriminerend Indicator is betrouwbaar, valide, vergelijkbaar en discriminerend (of plan voor totstandkoming)

Criterium 1: relevante partijen betrokken College voor zorgverzekeringen College voor zorgverzekeringen Criterium 1: relevante partijen betrokken “De relevante partijen zijn betrokken geweest bij de totstandkoming van de kwaliteitsstandaard/meetinstrumenten of hebben er gemotiveerd van af gezien” (Vertegenwoordigers van) cliënten, zorgaanbieders en zorgverzekeraars Motiveer relevantie Gemotiveerd afzien van betrokkenheid Taken en verantwoordelijkheden Cliëntenperspectief Belangenverstrengeling IGZ Cliënten in staat gesteld rol te vervullen 14 14

Consultatie Onze vragen aan u: Is het Toetsingskader duidelijk? Is het Toetsingskader operationeel hanteerbaar? 15

Consultatie Document downloaden via www.cvz.nl Reacties tot 19 juli 2013 naar toetsingskader@cvz.nl CVZ geeft een algemene reactie op verzamelde commentaar In oktober 2013 definitief Toetsingskader klaar 16

Praktijktoets Zorgstandaard COPD College voor zorgverzekeringen Praktijktoets Zorgstandaard COPD Diemen, 4 juli 2013 Celeste van der Vliet, CVZ Fransje van Vlaardingen, CVZ Pé Mullenders, CVZ Emiel Rolink, Long Alliantie Nederland

College voor zorgverzekeringen Inhoud Aanleiding Doel Aanpak Resultaat

College voor zorgverzekeringen Aanleiding

College voor zorgverzekeringen Aanleiding Doorlichtingsonderzoek Inzicht functioneren verzekerde zorg in de praktijk Hoe toereikend en toegankelijk is het verzekerde pakket aan zorg voor COPD? Perspectief patiënt aanbod vraag pakket F B A C D E G

Toepassen toetsingskader Zorgstandaard COPD College voor zorgverzekeringen Toepassen toetsingskader Zorgstandaard COPD

College voor zorgverzekeringen Doel: uitvoerbaarheid criteria TK testen uitvoerbaarheid verantwoordingsdocumenten testen beeld krijgen van beoogde werkwijze KI inzicht krijgen in toets verantwoordingdocumenten nagaan of gerenommeerde, actuele zorgstandaard voldoet Resultaat: ingevulde verantwoordingsdocumenten toets volgens criteria lijst met verbeterpunten uitvoering

College voor zorgverzekeringen Aanpak Dag 1: Verzamelen en lezen documentatie

College voor zorgverzekeringen Zorgstandaard COPD, inclusief kwaliteitsindicatoren, LAN Patiëntenversie Zorgstandaard Goede zorg voor iedereen met COPD, LAN/Longfonds Patiëntenvereniging Voorstel voor het implementatieplan van de Zorgstandaard COPD, LAN Consultatiedocument Toetsingskader (versie 10 juni 2013), CVZ Pakketscan COPD, CVZ Indicatorstandaard / Checklist voor indicatoren, Zichtbare Zorg Publieke indicatoren over de kwaliteit van de huisartsenzorg, IQ/NHG Haalbaarheidsstudie indicatoren huisartsenzorg en etalage+-gegevens, NIVEL Transparante Ketenzorg Diabetes Mellitus en COPD Rapportage zorggroepen 2011, LOK Overzicht en definitie van indicatoren voor COPD in de huisartsenzorg, NHG Jaarverslag Astmafonds 2011

College voor zorgverzekeringen

College voor zorgverzekeringen Aanpak Dag 1: Verzamelen en lezen documentatie Dag 2: Rolverdeling: Pé  LAN Celeste  KI Fransje  onderzoeker Dag 3: Uitwerking documenten  VWdoc KS naar LAN met vragen Dag 4: VWdoc KS besproken en gecompleteerd met LAN VWdoc Meetinstrumenten besproken Dag 5: Uitwerking documenten Beide VWdoc naar LAN gestuurd met vragen. Schrijven evaluatie

College voor zorgverzekeringen Resultaat

Resultaat (Zorgstandaard COPD) College voor zorgverzekeringen Resultaat (Zorgstandaard COPD) Zorgstandaard COPD weliswaar niet gericht op TK, maar basis (Zorgstandaarden in model) wel gelijk Patiënten goed betrokken (Zorgstandaard COPD vanuit perspectief patiënt, uitgebreide samenwerking patiëntenorganisaties -waaronder Longfonds-, patiëntenversie) Ook zorgverzekeraars al goed betrokken (sommige zorgverzekeraars zijn lid, maar ook ZN is betrokken)

Resultaat (Zorgstandaard COPD) College voor zorgverzekeringen Resultaat (Zorgstandaard COPD) Long Alliantie Nederland (LAN) is goed georganiseerd en verenigd en heeft transparante werkwijze Kwaliteitsindicatoren maken onderdeel uit van Zorgstandaard COPD Verbeterplannen -Zorgstandaard COPD is levend document-: Implementatieplan (ook MJA KI) Informatiestandaard ontbreekt nog, maar is in ontwikkeling Doorontwikkeling kwaliteitsindicatoren Ontwikkeling Ziektelastmeter COPD

Criteria voor kwaliteitsstandaarden College voor zorgverzekeringen Criteria voor kwaliteitsstandaarden

Criteria voor kwaliteitsstandaarden College voor zorgverzekeringen Criteria voor kwaliteitsstandaarden 1. Zijn de relevante partijen betrokken geweest bij de ontwikkeling van de kwaliteitsstandaard of hebben er gemotiveerd van af gezien? Ja 2. Hebben de betrokken partijen de kwaliteitsstandaard gezamenlijk voorgedragen? (Nog) niet van toepassing / Ja 3. De kwaliteitsstandaard bevat een beschrijving van de indicatiestelling, de inhoud van zorg en de organisatie van het zorgproces. Ja

Criteria voor kwaliteitsstandaarden College voor zorgverzekeringen Criteria voor kwaliteitsstandaarden Bevat de kwaliteitsstandaard een cliëntenversie, een samenvatting, een set met bijbehorende meetinstrumenten, een onderhoudsplan en toelichting op bewijsvoering. Zo nee, is er een tijdspad geformuleerd wanneer wel? Ja: cliëntenversie, indicatoren Nee: samenvatting, onderhoudsplan (maar levend document), bewijsvoering (maar niet van toepassing) 5. Bevat de kwaliteitsstandaard een informatiestandaard waarin is uitgewerkt welke gegevens uit het primaire proces worden geregistreerd, hoe deze gegevens zijn gecodeerd in een door de partijen in het zorgveld geaccepteerd codestelsel en op welke wijze de informatiebehoefte is vertaald in elektronische uitwisselings-specificaties. Zo nee, is er een tijdspad geformuleerd wanneer wel? Nee, maar de LAN is hier wel mee bezig

Resultaat (Toetsingskader) College voor zorgverzekeringen Resultaat (Toetsingskader)

Resultaat (Toetsingskader) College voor zorgverzekeringen Resultaat (Toetsingskader) VWdoc KS eenvoudiger dan VWdoc MI VWdoc KS wat betreft ‘evidence’ meer gericht op richtlijnen Beschrijf evidence en afwijkingen van onderliggende richtlijnen Consistentie met kwaliteitsstandaarden in Register (= norm)

Resultaat (Toetsingskader) College voor zorgverzekeringen Resultaat (Toetsingskader) Criteria en bijbehorende vragen lijken nog niet volledig in overeenstemming Lijst met verbeterpunten voor VWdoc-en en de bijbehorende toelichtingen vragen niet duidelijk genoeg bij VWdoc MI routekaart nodig begrippen behoeven toelichting of expertise. U kunt ook nog tot 19 juli verbeterpunten aangeven!

College voor zorgverzekeringen Doorlichtingsmodel Aangeboden zorg is verzekerd, maar wordt niet gevraagd Gevraagde zorg is verzekerd, maar wordt niet aangeboden aanbod vraag pakket B A C D E G F Gevraagde zorg wordt aangeboden, maar is niet verzekerd 36 36

College voor zorgverzekeringen Doorlichtingsmodel Te toereikend pakket aanbod vraag pakket B A C D E G Niet toegankelijk pakket (onderbehandeling) Te toegankelijk pakket (overbehandeling) Onvervulde zorgbehoefte Mogelijk nieuwe zorg F Ontoereikend pakket 37 37

Modulair opbouwen van kwaliteits-standaarden Ineke Roede & Willemijn Krol | 4 juli 2013

College voor zorgverzekeringen Context Doel Toetsingskader en Register: Transparantie Borgen van kwaliteit Norm voor goede zorg Patiëntgericht Fase Toetsingskader: Vaststellen en doorontwikkelen PROMS Modulaire opbouw kwaliteitsstandaarden Alle betrokkenen zijn het er over eens dat de zorg zoals beschreven de ‘norm’ voor goede zorg is. Kwaliteitsstandaard: hét instrument voor integrale goede zorg. Belang en perspectief van de cliënt centraal. Patient Reported Outcome Measures (PROMs) zijn gevalideerde, eenvoudige vragenlijsten voor patiënten die inzicht geven in de medische effectiviteit van de door een zorgaanbieder geleverde zorg. 39 Ineke Roede & Willemijn Krol | 4 juli 2013 39

Positie modulaire opbouw in TK Niet expliciet genoemd in Consultatiedocument Toetsingskader Streven naar modulaire opbouw ks Wordt al toegepast bv. zorgstandaarden Richtlijnen Doel discussie: Aanpassen/ doorontwikkeltraject Toetsingskader

Modulaire opbouw kwaliteitsstandaarden College voor zorgverzekeringen College voor zorgverzekeringen Modulaire opbouw kwaliteitsstandaarden Het Kwaliteitsinstituut neemt het initiatief om: mogelijkheden te verkennen voor modulaire architectuur van kwaliteitsstandaarden deze ontwikkeling te bevorderen en verder vorm te geven In samenspraak met u!! Breder dan zorgmodule 41 Ineke Roede & Willemijn Krol | 4 juli 2013 41

Modulaire kwaliteitsstandaard College voor zorgverzekeringen College voor zorgverzekeringen Modulaire kwaliteitsstandaard De kwaliteitsstandaard is opgebouwd uit modules Module: afgerond onderdeel van een zorgtraject/ niet meer opsplitsbaar beginnend met een concrete uitgangsvraag in PICO-termen opgesteld, en afgesloten door een advies P = patient I = intervention (interventie) C = comparison (waarmee vergelijken: andere interventie, placebo) O = outcome (uitkomstmaat van belang) Door alle vier aspecten van de vraag te benoemen, formuleer je de vraag zo nauwkeurig mogelijk, met als resultaat een opbrengst die het meest precieze antwoord geeft op de vraag. 42 Ineke Roede & Willemijn Krol | 4 juli 2013 42

Voordelen modulaire opbouw College voor zorgverzekeringen College voor zorgverzekeringen Voordelen modulaire opbouw Nieuwe inzichten eenvoudiger opnemen door aanpassen module Snellere check mogelijk in welke andere kwaliteitsstandaarden deze nieuwe module ook van betekenis is Het Register heeft meerwaarde: nieuwe modules kenbaar relatie met het geformuleerde meetinstrument Integrerend effect onderscheid tussen richtlijnen, zorgstandaarden en zorgmodules (internationaal) uitwisseling modules ……….van KS in Register. Deze ontwikkeling betekent een belangrijke innovatie in het veld van kwaliteitsstandaarden. 43 Ineke Roede & Willemijn Krol | 4 juli 2013 43

Modulaire vs conventionele tekst College voor zorgverzekeringen College voor zorgverzekeringen Modulaire vs conventionele tekst Eenvoudiger op te nemen en te begrijpen Gemakkelijker te onderhouden Directer terug te vinden en te herzien Extra mogelijkheden dmv hyperlinks versterkt die voordelen Een modulaire opbouw houdt in: het eenmalig vastleggen van repeterende informatie het opdelen van informatie in kleinere tekstblokken het aan elkaar verbinden van gerelateerde teksten Minder overlap/ minder tegenspraak 44 Ineke Roede & Willemijn Krol | 4 juli 2013 44

Module in kwaliteitsstandaard 45 Ineke Roede & Willemijn Krol | 4 juli 2013

Voorbeeld Zorgmodule voeding College voor zorgverzekeringen College voor zorgverzekeringen Voorbeeld Zorgmodule voeding Leg uit: Verschil zorgmodule (afkomstig uit langdurende zorg) en modulaire opbouw KS. Zorgmodule: generiek vs ziekte-specifiek NDF=Nederlandse Diabetes Federatie Andere voorbeelden: stoppen met roken, palliatieve zorg, beweegprogramma’s, Arbeid, Zelfmanagement. 46 Ineke Roede & Willemijn Krol | 4 juli 2013 46

Voorbeeld model kwaliteitsstandaarden College voor zorgverzekeringen College voor zorgverzekeringen Voorbeeld model kwaliteitsstandaarden Vanuit perspectief patiënt: welke modules kiezen we, aanpassen, wat nog ontwikkelen? 47 Ineke Roede & Willemijn Krol | 4 juli 2013 47

Mogelijkheid afstemming op individuele behoefte College voor zorgverzekeringen College voor zorgverzekeringen Mogelijkheid afstemming op individuele behoefte 48 Ineke Roede & Willemijn Krol | 4 juli 2013 48

Ervaringen met modulaire richtlijnen Kennisinstituut van Medisch Specialisten (KIMS) Orde Medisch Specialisten Marleen Ploegmakers: Ervaringen met modulaire richtlijnen 49 Ineke Roede & Willemijn Krol | 4 juli 2013

Hoe kwaliteitsstandaarden modulair opbouwen? 50 Ineke Roede & Willemijn Krol | 4 juli 2013

Discussievragen Ervaringen met modulaire opbouw van kwaliteitsstandaarden Voedingsmodule in zorgstandaarden Zorg toespitsen op het individu (combinaties van modules in een individueel zorgplan). Wat zijn bevorderende/ belemmerende factoren voor modulaire opbouw? Hoe kan het Kwaliteitsinstituut modulaire opbouw van kwaliteitsstandaarden ondersteunen en stimuleren? 51 Ineke Roede & Willemijn Krol | 4 juli 2013

Dank voor uw interesse in het Kwaliteitsinstituut en uw bijdrage aan de discussie! 52 Ineke Roede & Willemijn Krol | 4 juli 2013

Pauze!

Landelijk Samenwerkingsplatform Kwaliteitsstandaarden (LSKS) Drs. Noortje Sax Directeur NVvP

Discussie

Volgende Kwaliteitsfora Donderdag 19 september, 14.30 - 17.00 uur LET OP! Verschoven van 12 naar 19 september Meerjarenagenda Transparantiekalender Dinsdag 29 oktober, 14.30 - 17.00 uur Informatiestandaarden Onderzoekersforum Meer informatie op onze website en LinkedIn.

Meer informatie http://www.cvz.nl/kwaliteit kwaliteitsinstituut@cvz.nl of kwaliteitsforum@cvz.nl http://www.linkd.in/kwaliteitsinstituut #kwaliteitsforum (@KwaliteitsInst)