Grenzen aan de markt? Grenzen aan de zorg?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren over politiek
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
België in een internationaal perspectief Erik Schokkaert.
Innoveren voor gezondheid
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
Risico’s en gevaren van techniek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Basisonderwijs in ontwikkelingssamenwerkin g De gevolgen van besparingen en ongecoördineerd donorbeleid /
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Overheden in de financiële en economische crisis John Crombez.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Start.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Goed onderwijs maken we samen!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Trends in gezondheidsklachten en gezondheidsgedrag van jongeren Resultaten van de studie Jongeren en gezondheid Lea Maes en Anne Hublet Vakgroep Maatschappelijke.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
31 okt Urk 1. 2 tegenover traditie en kerkleer ALLEEN DE SCHRIFT tegenover verdiensten: ALLEEN GENADE tegenover werken van de mens: ALLEEN GELOOF.
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
24/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Stemkeuze is Vooral je eigen belang nastreven Spaarders vergeten dit soms.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Toets 1 Examen Reinder Reen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
Een gezonder Nederland VTV-2014
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De gezondheidszorg in evolutie: uitdagingen en keuzes 1 Erik Schokkaert (Departement Economie, KULeuven)
Transcript van de presentatie:

Grenzen aan de markt? Grenzen aan de zorg? Erik Schokkaert (Centrum voor Economische Studiën; Centrum voor Economie en Ethiek, KULeuven)

Inleiding Ethische keuzes moeten gesitueerd worden binnen een bredere maatschappelijke context. Is er sprake van "economisering" van de zorg? Zo ja, is dit verwerpelijk? Waar liggen de grenzen en de mogelijkheden van meer marktwerking?

Structuur Institutionele complexiteit. Markt en waarden. Recente evoluties. De uitdaging. Keuzes voor het beleid. Besluit

1. Institutionele complexiteit opvallende observatie: zeer grote variëteit in de instituties in verschillende (economisch en sociaal gelijkaardige) landen omdat het gaat over fundamentele vragen van leven en dood? dat geldt ook voor de voedingsindustrie en voor de productie van parachutes belangrijker: kenmerken van de gezondheidszorg zelf

Arrow (American Economic Review, 1963)

Arrow (1963), vervolg vertrouwen (en ethiek) essentieel onvermijdelijk spanningen tussen verschillende waarden

"Specifieke" kenmerken van de gezondheidssector… Consumenten kunnen moeilijk de kwaliteit beoordelen. Asymmetrische informatie leidt tot "machtspositie" van de aanbieders. Sterke gevoelens van solidariteit (altruïsme?). Grote onzekerheid en interactie met verzekering. Tendens tot monopolievorming.

Structuur Institutionele complexiteit. Markt en waarden. Efficiëntie. Solidariteit en rechtvaardigheid. Keuzevrijheid. Recente evoluties. De uitdaging. Keuzes voor het beleid. Besluit

2. Markt en waarden A. Efficientie Efficiëntie kan slechts zinvol gedefinieerd worden wanneer men eerst doelstellingen expliciteert. Uitgavencontrole: primitief! Technische efficiëntie: kosteneffectiviteit zeker wenselijk lever een gegeven kwaliteit aan de laagste kost gerelateerd tot "moral hazard", zowel bij verzekerde patiënten als bij verstrekkers. WIE DEFINIEERT KWALITEIT?

WIE DEFINIEERT KWALITEIT? Allocatieve efficiëntie: kwaliteit lever een "optimale" hoeveelheid en kwaliteit van gezondheidszorg, in verhouding tot andere maatschappelijke doelstellingen. differentieer verstrekking/verzekering naargelang individuele voorkeuren. "Meer markt" kan prikkels geven voor meer technische efficiëntie én voor meer aandacht voor de verlangens van de patiënt, maar: WIE definieert "kwaliteit"? allocatieve efficiëntie kan niet gedefinieerd worden als we ook "rechtvaardigheid" niet definiëren WIE DEFINIEERT KWALITEIT?

B. Solidariteit en rechtvaardigheid Geen verschillen in eigen betalingen (en verzekeringspremies) voor mensen die enkel verschillen in kenmerken waarvoor ze niet verantwoordelijk kunnen worden gesteld Geen risicoselectie: gelijke behandeling van mensen die enkel verschillen in kenmerken waarvoor ze niet verantwoordelijk kunnen worden gesteld Markten "houden hiermee geen rekening" DEBAT: waar liggen de grenzen van de persoonlijke verantwoordelijkheid?

C. Keuzevrijheid Persoonlijke keuzevrijheid is een essentieel element in elke zinvolle definitie van rechtvaardigheid. Maar, er moeten ook hier afwegingen worden gemaakt. Keuzevrijheid voor patiënten: bepaalt in belangrijke mate de subjectieve tevredenheid; kan in conflict komen met de basisidee van asymmetrische informatie; kan tot suboptimale en onrechtvaardige resultaten leiden.

Voorbeeld: Medicare, part D (2006) Bron: McFadden, AER, 2006

Therapeutische vrijheid van de verstrekkers: leidt tot grote praktijkvariaties, die vaak suboptimale behandelingen inhouden; wordt als argument gebruikt om de macht (en de financiële positie) van de verstrekkers te verdedigen; is onvermijdelijk en zelfs wenselijk in een situatie van asymmetrische informatie; is een belangrijk element in de ethos van de verstrekkers. Het relatieve belang dat men toekent aan deze verschillende (invullingen van) basiswaarden is cruciaal voor de evaluatie van de wenselijkheid van "markten".

Subjectieve tevredenheid: zeer groot Fairly dissatisfied (%) Country Very satisfied (%) Fairly satisfied (%) Fairly dissatisfied (%) Very dissatisfied (%) Austria Belgium Denmark Finland France Germany Greece Ireland Italy Luxembourg Netherlands Portugal Spain Sweden United Kingdom 31.4 15.8 30.7 18.0 16.0 7.4 2.9 11.4 2.1 26.0 19.0 3.1 9.6 13.5 13.0 52 61.2 45.1 56.3 62.2 42.5 15.7 36.3 24.2 45.6 54.2 21.0 38.0 45.2 42.7 11.9 16.9 20.1 22.1 16.7 35.5 45.7 26.9 45.6 16.8 21.9 42.4 40.6 29.6 31.8 2.2 4.0 3.8 2.6 4.4 12.2 34.1 20.3 26.2 5.1 4.1 31.7 9.3 9.3 10.5 Source: Eurobarometer 52.1 (1999)

Gezondheidsresultaten: middelmatig Levensverwachting bij geboorte Country 1980 1990 1995 2000 2001 2002 Austria Belgium Denmark Finland France Germany Greece Ireland Italy Luxembourg Netherlands Portugal Spain Sweden United Kingdom 72.6 73.4 74.3 72.9 74.5 74.0 72.5 75.9 71.5 75.6 75.8 73.2 75.5 76.1 74.9 76.9 75.2 77.1 75.4 77.4 73.9 76.8 77.6 75.7 76.6 75.3 76.5 77.9 77.7 78.1 77.5 78.8 79.0 78.0 79.6 79.1 79.7 78.6 77.0 79.2 78.5 77.2 79.8 78.3 79.3 79.9 78.2 77.8 78.4 79.4 Bron: OECD Health Data (2004)

Structuur Institutionele complexiteit. Markt en waarden. Recente evoluties. Tendens naar "managed care". Sluipende privatisering. Vermindering van de bereidheid tot solidariteit. De uitdaging. Keuzes voor het beleid. Besluit

3. Recente evoluties: A. Tendens naar "managed care",… het Cutler (2002)-schema: eerste fase (na W.O. II): uitbouw van universele systemen van gezondheidszorg tweede fase (ergens in de jaren '80): rantsoenering via algemene budgetaire maatregelen en prijsregulering derde fase (midden jaren '90): introductie van microeconomische (financiële) prikkels

…ook in België Verschuiving in de richting van prospectieve financiering van verstrekkers en ziekenhuizen Inkrimping van de "keuzevrijheid": Medische guidelines. Analyse voorschrijfgedrag en (sociale) sancties. Globaal medisch dossier en verlaging remgelden. Stimuleren generische geneesmiddelen. Discussies over de invoering van meer financiële prikkels. Selectieve contractering (in aanvullende verzekering).

B. Sluipende privatisering 1: verhoging eigen bijdragen van de patiënten Stijging van remgelden (laatste jaren afgeremd) en van supplementen (laatste jaren versneld) Verschuiving van de financieringslast met substantiële verdelingseffecten

B. Sluipende privatisering 2: de rol van de aanvullende verzekeringen (tweede pijler) Bron: J. Berghman en E. Meerbergen (2005)

De derde pijler Bron: J. Berghman en E. Meerbergen (2005)

C. Vermindering van de bereidheid tot solidariteit ontspanning, cultuur, restaurants, cafés, hotels

…en hier zijn de uitgaven voor gezondheidszorg… RIZIV-INAMI uitgaven

Mogelijke antwoorden: Waarom wel gepercipieerd als een probleem in de gezondheidszorg en niet voor private consumptie-uitgaven? Mogelijke antwoorden: de groei van de overheidsuitgaven reflecteert niet de werkelijke "bereidheid tot betalen"? meer en meer vragen bij de collectieve, solidaire financiering? vermindering gevoelens van solidariteit door individualisering en maatschappelijke versplintering? ondergraven van het verzekeringsprincipe?

Structuur Institutionele complexiteit. Markt en waarden. Recente evoluties. De uitdaging. Keuzes voor het beleid. Besluit

4. De uitdaging De trendgroei in de uitgaven zal zeker blijven verder gaan – er zijn weinig aanwijzingen dat de solidariteit in de toekomst spontaan opnieuw zal toenemen. Kan meer marktwerking een positieve invloed hebben om de wetenschappelijke vooruitgang in de gezondheidszorg betaalbaar en voor iedereen toegankelijk te houden?

Moeten de uitgaven inderdaad gecontroleerd worden? Ethische overwegingen: "réapprendre à mourir". technologische ontwikkelingen en toegankelijkheid: ongelijke verdeling van gezondheid. Derde Wereld en de richting van de technische vooruitgang. Alles hangt af van de maatschappelijke aanvaarding van stijgende uitgaven: nood aan politieke steun: sluipende privatisering is het ergste scenario. hangt samen met toename "efficiëntie" en verantwoordelijkheid.

Twee vragen: VRAAG 1: Naïeve overheidsregulering werkt niet. Op welke wijze kunnen aan verstrekkers, verzekeraars en patiënten de juiste incentieven gegeven worden? Wat moet hierin het belang zijn van pecuniaire prikkels? VRAAG 2: Op welke wijze kan de "bereidheid tot betalen" voor het collectieve systeem van ziekteverzekering versterkt worden?

Structuur Institutionele complexiteit. Markt en waarden. Recente evoluties. De uitdaging. Keuzes voor het beleid: 1A. Microeconomische incentieven? 1B. For-profit verstrekkers aanmoedigen? 2. Steun voor het collectieve systeem van ziekteverzekering versterken. Besluit

Vraag 1A: moeten we verder gaan met de introductie van microeconomische incentieven? Wat is het alternatief? (Vergelijk met fee-for-service.) Maar mits zorgvuldige analyse van elke specifieke maatregel: hoe risicoselectie te vermijden? verdeling van de "last" over patiënten en verstrekkers? bv. generieken aansluiten bij rechtvaardigheidsgevoelens van de bevolking zonder de basisidee van een universele ziekteverzekering te ondermijnen (voorzichtig met constructies als Omnio!) Spanning tussen pecuniaire en ethische motivaties.

Vraag 1B: moeten we for-profit verstrekkers aanmoedigen/toelaten? ze zijn er reeds in sommige domeinen (vb. laboratoria, ROB/RVT's) welke effecten kunnen we verwachten? een overzichtsartikel voor de VS.

Source: Schlesinger and Gray, Health Affairs, 2006

We zullen wellicht creatieve juristen nodig hebben. Er zijn weinig sterke argumenten om het aandeel van for-profit verstrekking te laten toenemen. Als we het toch doen, is het essentieel om op te letten voor: risicoselectie; ongecontroleerde "carving out" van winstgevende interventies uit het globale pakket van de verplichte ziekteverzekering. We zullen wellicht creatieve juristen nodig hebben.

Vraag 2: Hoe kan de steun voor het collectieve systeem van ziekteverzekering versterkt worden? Explicitering verzekeringsgedachte. Verbetering van de transparantie van de keuzes. Is transparantie psychologisch haalbaar? routine trade-offs tragic trade-offs taboo trade-offs "Opportunity costs be damned, some trade-offs should never be proposed, some statistical truths never used, and some lines of causal/counterfactual inquiry never pursued" (Tetlock, 2003).

Verschillende psychologische mechanismen om expliciete taboo trade-offs te vermijden: rookgordijnen en "geheime" commissies; technische verpakking van moeilijke keuzes; retoriek: omvorming taboo trade-offs in één van de andere vormen.

Voorbeeld: de Belgische groeinorm Voordeel: vormt een referentiepunt voor het beleid en stimuleert tot nastreven van efficiëntie MAAR: vervallen tot cijferfetisjisme discussie absoluut niet ingekaderd in een bredere maatschappelijke visie - moeilijke keuzen in verband met trade-off niet geëxpliciteerd ("routine trade-off"?) suggestie dat norm kan gehaald worden door "verhoging efficiëntie"

Gevolgen van een "te lage" groeinorm OFWEL: sluipende privatisering verdelingseffecten en vermindering universele verzekeringsdekking: weggemoffeld OFWEL: groeinorm stelselmatig overschreden stijging van de uitgaven in de gezondheidszorg wordt dan per definitie als "problematisch" gepercipieerd; maar dit heeft niets te maken met economisch verantwoord denken over optimale allocatie.

Meer transparantie Aanhangers van een lage groeinorm zouden moeten verplicht worden om te expliciteren welke verstrekkingen/innovaties ze wensen door te schuiven naar de aanvullende verzekering.

6. Besluit Op een verantwoorde ("efficiënte") manier met schaarse gemeenschapsmiddelen omgaan is een ethische noodzaak. Perceptie van meer efficiëntie kan aanvaarding van het systeem verhogen. Dit is op lange termijn dé grote uitdaging. Financiële prikkels zijn wenselijk, maar ze moeten op een weloverwogen wijze geïntroduceerd worden. Gevaar van verdringing van ethische (zorg) motivaties door pecuniaire motivaties? Ethische keuzes moeten geëxpliciteerd worden.