Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Brussel, 5 december 2012 Analyse van de informele arbeidsmarkt en zijn arbeidsmigranten in België Frederic.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De Nederlandse economie 4 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Vennootschapsbelasting Aj 2011
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Omvang van de ambachtseconomie
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Uitkeringsfraude in België gesitueerd
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Afrika: Topo nakijken en leren.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Inkomen les t/m Begrippen Welvaart de mate waarin mensen in hun behoeften kunnen voorzien.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Departement Studiën Auteurs:Philippe Delhez Jan De Mulder Martine Druant Hélène Zimmer Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober Groei en.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra CPS-Studiedag ‘Underground Economy’ 13 maart 2014 Illegale en informele economie: een economische visie.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Jozef Pacolet & Katleen Baeyens, ‘Deloyale concurrentie in de bouwsector: een terreinverkenning van mechanismen van sociale fraude, hun omvang en hun gevolgen.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV)
Algemene Ondernemersvaardigheden
Algemene Ondernemersvaardigheden
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Algemene Ondernemersvaardigheden
MANTELZORG IN ONZE MAATSCHAPPIJ
Transcript van de presentatie:

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Brussel, 5 december 2012 Analyse van de informele arbeidsmarkt en zijn arbeidsmigranten in België Frederic De Wispelaere & Jozef Pacolet HIVA – Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving KU Leuven

‘It’s time to acknowledge how little we really know about unobserved economy despite forty years of effort to measure their size and growth’ Feige, Urban, ‘The more people know about fraud, the more they discuss it, and the better society can fight it’ OLAF, Deterring Fraud by Informing the Public

1.Toegang tot de Belgische arbeidsmarkt: welke mogelijkheden ondanks migratiestop? 2.Link met de informele economie: een aantal concepten 3.SUBLEC: bevraging naar niet-aangegeven inkomen en arbeid 4.Controleresultaten 5.Conclusie Inhoud 3

Toegang tot België en zijn arbeidsmarkt 4 Bron: Geets e.a. (2006), Nieuwe migranten en de arbeidsmarkt

5 Toegang tot België en zijn arbeidsmarkt Bron: Eigen figuur

OESO – International Migration Outlook Permanent inflows into selected OECD and non-OECD countries, total and by category of entry, 2010 Bron: OECD – International Migration Outlook 2012

Vrij verkeer van werknemers: afgeleverde arbeidskaarten, ArbeidskaartVlaanderenBrusselWalloniëDuitst. Gem.België 2006A B (8 742) (116) (149) 83 (44) (9 051) C Totaal A B (25 243) (775) (650) 113 (66) (26 734) C Totaal A B (32 522) (858) (815) 133 (90) (34 285) C Totaal A23 B C Totaal A B C Totaal A B C Totaal Bron: FOD WASO

Vrij verkeer van werknemers: afgeleverde arbeidskaarten in Vlaams Gewest, Bron: Vlaams Subsidieagentschap voor Werk en Sociale Economie, Dienst Arbeidsmigratie en Uitzendkantoren, Jaarverslag 2011

9 Vrij verkeer van werknemers: afgeleverde arbeidskaarten in Vlaams Gewest, (vervolg) Bron: Vlaams Subsidieagentschap voor Werk en Sociale Economie, Dienst Arbeidsmigratie en Uitzendkantoren, Jaarverslag 2011

10 Recht op vestiging: aantal zelfstandigen Bron: RSVZ, Jaarverslag 2011

11 Vrij verkeer van diensten: detachering Bron: RSZ

12 Vrij verkeer van diensten: detachering Bron: RSZ

Ruime definitie van de informele economie 13 Bron: Pacolet & De Wispelaere (2009)

Fraudedriehoek 14 Moraliteit, gedrag Belasting,regulering, ‘red tape’ Controle, pakkans, handhaving Bron: Pacolet & De Wispelaere (2009)

Wijze waarop iemand ‘persoon zonder wettig verblijf’ kan worden 15 Bron: Geets et al. (2006), Nieuwe migranten en de arbeidsmarkt

• Vatbaar voor zwartwerk (zie Mededelingen over zwartwerk door de EC) • Tewerkgesteld in arbeidsintensieve sectoren met lage winstmarges. Onder meer land- en tuinbouw, horeca, bouw • Via individueel of collectief netwerk • Typologie: zwartwerk als overlevingsstrategie • Kans op uitbuiting Profiel irreguliere immigranten 16

Eurobarometer naar zwartwerk: EC (2007),Special Eurobarometer 282. Undeclared work in the European Union Opinie: Welke van de volgende personen zijn volgens U het meest vatbaar voor zwartwerk?

• Bevraging Belgische bevolking (18-75 jaar) over aangegeven en niet- aangegeven inkomen en arbeid • In opdracht van FOD Sociale Zekerheid en POD Wetenschapsbeleid • Samenwerkingsverband HIVA KU Leuven, CREPP Ulg, METICES ULB • Uitgevoerd in 2010 • Pilootstudie: 246 personen bevraagd via face-to-face survey. Gebaseerd op gegevens sociale parastatalen. Irreguliere immigranten zijn niet bevraagd. • Gedetailleerde vragenlijst over bijdrage- en uitkeringsfraude, andere vormen van fiscale fraude – zowel opinievragen als eigen gedrag SUBLEC: bevraging naar niet-aangegeven inkomen en arbeid 18

SUBLEC: Opinie over de vier meest vatbare socio- economische categorieën voor zwartwerk 19 Bron: Eigen berekeningen op basis van data SUBLEC

SUBLEC: in welke mate zijn volgende gedragingen (on)aanvaardbaar? (1= helemaal onaanvaardbaar; 10= helemaal aanvaardbaar) 20 Bron: Eigen berekeningen op basis van data SUBLEC

SUBLEC: omvang van zwartwerk 21 SUBLECEurobarometer: België Eurobarometer: EU27 Vraag naar zwartwerk: diensten/goederen Algemeen38,8%11% - Diensten35,2%15%9% - Goederen14,1%8%6% Gemiddeld bedrag (€) % BBP per capita1,9%0,6%0,5% Aanbod van zwartwerk: diensten/goederen Algemeen14,1%6%5% Gemiddeld bedrag (€) % BBP per capita0,6%0,2% Bron: Pacolet e.a. (2012), Social and fiscal fraud in Belgium. A pilot study on declared and undeclared income and work: SUBLEC

22 SUBLEC: Mogelijke determinanten van fraude ParameterVariabele Vraag naar zwartwerk Aanbod van zwartwerk Fiscale fraude(3) Intercept -0,3613-2,1466***0,5952* GeslachtMan-0,03310,6068**0,0162 RegioFranstalig-0,08960,424*-0,2762 Socio-economische groep Zelfstandige0,8488**0,17010,1999 Uitkeringsgerechtigde-0,4383**-0,7391***0,3426* Inactief-0,40790,33950,0457 Kent iemand (vraag)Ja0,8468*** Kent iemand (aanbod)1,1406** Kent iemand (fiscale fraude) -0,0152 Inkomen (1)Moeilijk-0,3393*0,15080,0667 Moraliteit (2)Totaal akkoord-0,5279*-0,652*0,3207 Redelijk akkoord0,261-0,5856*-0,0158 Niet akkoord-0,1914-0,23-0,1203 Opmerking: *, **, en *** geven een significantieniveau van respectievelijk 10%, 5% en 1% weer. 1Komt men rond op het einde van de maand? 2De belastingen zijn te hoog? 3Belastingaangifte niet volledig correct ingevuld. Bron: Pacolet e.a. (2012), Social and fiscal fraud in Belgium. A pilot study on declared and undeclared income and work: SUBLEC • Mannen bieden meer zwartwerk aan • Zelfstandigen kopen meer goederen en diensten in het zwart • Uitkeringsgerechtigden frauderen minder • Belang demonstratie-effect fraude van anderen

23 SUBLEC: Opinie over determinanten van zwartwerk Uiteraard is de uitgespaarde belasting het voornaamste motief tot zwartwerk Bron: Pacolet e.a. (2012), Social and fiscal fraud in Belgium. A pilot study on declared and undeclared income and work: SUBLEC

24 SUBLEC: Opinie over maatregelen ter bestrijding van zwartwerk • Maar belastingen worden minder vermeld om het zwartwerk terug te dringen • Meer controle wordt wel verwacht • En boven bleek reeds dat demonstratie-effect van gedrag van anderen speelt Bron: Pacolet e.a. (2012), Social and fiscal fraud in Belgium. A pilot study on declared and undeclared income and work: SUBLEC

Controleresultaten TSW, Bron: Pacolet e.a. (2007), Zwartwerk in België Aantal instellingen gecontroleerd op zwartwerk Aantal onregelmatigheden: - Vreemde werknemers Sociale documenten Deeltijdse arbeid Totaal onregelmatigheden Onregelmatigheden t.o.v. gecontroleerde inrichtingen op zwartwerk42,2%41,8%41,7%39,3% - Vreemde werknemers3,6%3,8%3,3%4,1% Vaststellingen vreemde werknemers Onregelmatigheden t.o.v. vaststellingen42,3%45,0%45,2%45,7% • Beperkt aantal onregelmatigheden gerelateerd aan vreemde werknemers • Beperkt aandeel in totaal aantal onregelmatigheden • Evenwel zeer inbreukgevoelig

Controleresultaten tewerkstelling buitenlandse WNS, (SI, TSW, RSZ, RVA, regionale sociale inspectie) 26 Années/ jaren Travailleurs contrôlés en infraction à la loi du 30 avril 1999 relative à l'occupation des travailleurs étrangers / Gecontroleerde werknemers in strijd met de wet van 30 april 1999 betreffende de tewerkstelling van buitenlandse werknemers Pro justitiaRapports pénaux/strafrechtelijke verslagen Total travailleurs étrangers en infraction (Pro justitia + Rapports pénaux) / Totaal buitenlandse werknemers in inbreuk (Pro justitia + strafrechtelijk verslag) Total Infraction / Totaal inbreuken Total Travailleurs étrangers en infraction/ Totaal buitenlandse werknemers in inbreuk Total Infraction / Totaal inbreuken Total Travailleurs étrangers en infraction/ Totaal buitenlandse werknemers in inbreuk Bron: SIOD/SIRS, 2011 Verhoging aantal controles?/ Meer gerichte controles?/Toename inbreukgevoeligheid?

Controleresultaten tewerkstelling buitenlandse WNS, 2005-,2010 (SI, TSW, RSZ, RVA, regionale sociale inspectie) 27 Pays/Landen Totaal buitenlandse werknemers inbreuk 12,1° en 12,2°(legaal en illegaal verblijf) Total Travailleurs étrangers en infraction 12,1° et 12,2° (séjour légal et illégal) % wijziging 2010 tov 2005 Brésil/Brazilië % Bulgarie/Bulgarije % Chine (République populaire)/Volksrepubliek China % Equateur/Ecuador % Inde/India % Maroc/Marokko % Pakistan % Pologne/Polen % Roumanie/Roemenië % Turquie/Turkije % Bron: SIOD/SIRS, 2011

Controleresultaten tewerkstelling buitenlandse WNS, 2010 (SI, TSW, RSZ, RVA, regionale sociale inspectie) 28 Bron: SIOD/SIRS, 2011 Landen (Top 20) Land- en tuinbouw Voedings- industrie Vervaar- digen producten van metaal Bouw- nijverheid Garages Groot- handel Klein- handelHoreca Vervoer te land Post en telecomm.Reiniging Sport, ontspanning en recreatie Huishoudens als werkgever van huishoudelijk personeel Andere sectorenTotaal Brazilië0% 16%0% 3%0% 76%1%4%0%100% Roemenië11%1%11%30%0% 5%19%1%0%3%2%0%19%100% Marokko2%5%0%6%4%3%31%24%2%1%6%0% 16%100% Bulgarije1%9%0%25%4%2%11%36%0% 4%0% 8%100% Ecuador0% 99%0% 100% China0% 6%0% 1%90%0% 4%100% Indië10%0% 31%3%21%14%6%4%0% 10%100% Pakistan0% 1%13%4%61%9%0%6%0% 6%100% Turkije0%15%0%6%13%0%28%35%0% 4%100% Algerije5%0% 5% 13%28%30%0% 15%100% Népal0% 6%0% 28%56%0%6% 0% 100% Egypte0% 17%0% 83%0% 100% Kameroen0% 6%31%0%25%0% 38%100% Afganistan0% 43%0%29%0% 21%0% 7%100% Tunesië0%7%0%20%0% 7%40%0% 13%0%13%100% Oekraïne0% 64%0% 14%0% 14%7%100% Bangladesh0% 36%21%0%29%0% 14%100% Irak0% 21%0%14%57%0% 7%100% Ivoorkust7%0% 7%0%7%50%7%0% 21%100% Péru0% 100% Anderen3%5%0%20%4% 7%44%2%0%2% 6%100% Totaal2% 1%14%3%1%10%22%1% 34%1% 7%100%

Controleresultaten tewerkstelling buitenlandse WNS, 2010 (SI, TSW, RSZ, RVA, regionale sociale inspectie) 29 Bron: SIOD/SIRS, 2011 Landen (Top 20) Land- en tuinbouw Voedings- industrie Vervaardigen producten van metaal Bouw- nijverheidGarages Groot- handel Klein- handelHoreca Vervoer te land Post en telecomm.Reiniging Sport, ontspanning en recreatie Huishoudens als werkgever van huishoudelijk personeel Andere sectorenTotaal Brazilië 4%2%0%35%0% 1%4%0% 69%38%81%0%31% Roemenië 53%5%96%23%1%0%5%9%13%0%1%25%3%28%10% Marokko 8%22%4%5%14%21%33%11%27%12%2%0% 23%10% Bulgarije 6%36%0%17%10%12%10%15%7%0%1%0% 11%9% Ecuador 0% 26%0%3%0%9% China 0% 2%0% 24%0% 3%6% Indië 14%0% 28%6% 2%27%18%0% 4%3% Pakistan 0% 12%9%18%1%0%24%0% 2%3% Turkije 0%15%0%1%9%0%6%4%0% 1%2% Algerije 4%0% 1%3%15%5%2%0% 4%2% Népal 0% 2% 0%6%0% 1% Egypte 0% 1%0% 2%0% Kameroen 0% 1%15%0%1%0% 4%1% Afganistan 0% 8%0%2%0% 18%0% 1% Tunesië 0%2%0%1%0% 1%0% 13%0%1% Oekraïne 0% 3%0% 6%1% Bangladesh 0% 2%1%0%24%0% 1% Irak 0% 4%0%1%2%0% 1% Ivoorkust 2%0% 1%0% 1%7%0% 2%1% Péru 0% 8%1% Anderen 10%18%0%12%9%24%6%17%20%0% 25%8%7%8% Totaal 100%

• Invloed wettelijk kader op toetreding Belgische arbeidsmarkt en controle ervan (behandeling in sociaal strafwetboek, omzetting Richtlijn 2009/52) • Tewerkstelling arbeidsmigranten: invloed formele vraag op informeel aanbod? • Inbreukgevoeligheid: sector- en landgebonden • Creëren van deugdzame spiraal van verhoogde pakkans, verbeterde belastingmoraliteit en lagere fraude Conclusies 30