Goedemorgen …….en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Het prijs- of marktmechanisme Deel II
Vraag en aanbod.
Marketing Marketingmix
Rekenwerk Alle mogelijkheden die je tegenkomt.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Vandaag.
Het prijs- of marktmechanisme
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
Omzet.
voor de zomervakantie tot
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
stijging van het algemeen prijspeil
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Kleding, hoofdstuk 2 Elasticiteiten.
Het prijs- of marktmechanisme I
inkoopprijs – verkoopprijs winst – verlies
Goedemiddag H3b.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Elasticiteiten Prijselasticiteit van de vraag Kruislingse elasticiteit
Elasticiteiten Klik om verder te gaan.
Goede tijden, slechte tijden
Elasticiteiten.
Bestedingsimpuls?!! EV = C + I (+ O + E – M) I = 80 C = 0.8 Y + 40
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Vandaag.
§1.4 Waar kies je voor? In deze PowerPoint-presentatie leer je over:
Hoofdstuk 5.
Micro-economie (week 4)
Ev = - 1,2Elastische vraag +10% prijs verhoging-12% vraag (10 x -1,2) -5% prijs+6% vraag (-5 x - 1,2) Ev = - 0,5inelastische vraag +10% prijs verhoging-5%
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Prijselasticiteit van de vraag
Prijs elasticiteit. Prijsstijging van ‘n product heeft gevolg voor de afzet van het product: door prijsstijging beetje minder afzet door prijsstijging.
Antwoorden proeftoets H4, h6 en h7 1 t/m 3. Jaren Schuldrest begin van het jaar InterestAflossing Schuld einde van het jaar Belasting- voordeel Lasten.
Hoofdstuk 5 Markt.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Wat gaan we vandaag doen?  Voorbereiding op toets 17 mei 2016 lesuur 7  Eerst luister je / noteer je wat er in de toets komt. Vervolgens mag je:  Naar.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Rekenvaardigheid Procenten. Absoluut, relatief, cumulatief Absolute getallen: aantal stuks of eenheden Relatieve getallen: als deel van een groter geheel.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Hoofdstuk 9 M&O JUNI 2016 H3. Wat gaan we doen? - Hoofdstuk 9 M&O - Introductievragen - Uitleg / aantekeningen - Sommen maken.
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Welkom havo 4..
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Welkom havo 3..
Welkom havo 4..
Welkom havo 4..
Hoe sterk is het verband tussen twee (procentuele) veranderingen.
Lesbrief Vervoer H 6.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
inkomenselasticiteit
Welkom havo 3..
Hoofdstuk 5 Les 6: Markten.
Welkom VWO 5..
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Economisch bekeken Mavo 4
Prijselasticiteit Hoofdstuk 5 markt havo 3 & vwo 3.
Hoofdstuk 5 Les 3: Markten.
Niet alleen op de wereld
Transcript van de presentatie:

Goedemorgen …….en

Aan jullie de keuze Begin van de les of einde van de les? Begin In groepen van 4 aan elkaar vertellen over jullie kerstvakantie. Daarna klassikaal. Max 10m. Einde Laatste 10m vrij te besteden

Lesprogramma Marketingmix: product en prijs Vraag 48 klassikaal bespreken Opdracht 49-51 in de klas maken (en anders huiswerk!)

Marketingmix Combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken voor haar marketingstrategie (wat voor koers gaan we varen?) Product Prijs Plaats Promotie

Marketingmix (2) Consumentensoevereiniteit Consument heeft invloed op aanbod van goederen. Als consument bereid is te betalen dan zullen producenten dit ook aanbieden. Consumenten zijn personen of huishoudens die goederen en diensten consumeren die worden geproduceerd Een producent is een persoon, organisatie of bedrijf dat producten of diensten levert

In hoeverre daalt/stijgt mijn verkoop als ik de prijs verhoog/verlaag? Marketingmix (3) Product Waar houdt een producent rekening mee met het maken van een product? (Waar kijkt een consument naar bij het kopen van een product?) Prijs (prijselasticiteit, prijsinelasticiteit, Ev= % verandering qv/ % verandering p) In hoeverre daalt/stijgt mijn verkoop als ik de prijs verhoog/verlaag?

Marketingmix (4) Prijselasticiteit -altijd negatief, omdat: als de prijs (p) stijgt dan daalt de vraag (qv) en als de prijs daalt dan stijgt de vraag! -prijselastisch: klanten blijven niet als prijs stijgt. Klanten komen als prijs daalt. (luxe goederen: scooter, ipad, tv, merkkleding, uggs)

Marketingmix (5) -prijsinelastisch: klanten blijven ondanks prijsstijging. (basisbehoeften: fruit, brood, boter) -Welke producten worden ondanks prijsstijging toch meer verkocht? -Bij welke producten worden ondanks prijsstijging de klanten toch behouden?

Marketingmix (6) -Welke producten worden ondanks prijsstijging toch meer verkocht? -Bij welke producten worden ondanks prijsstijging de klanten toch behouden?

Marketingmix (5) Bedenk voor jezelf 2 producten die je ondanks de prijsstijging toch nog zou kopen (prijsinelastisch) Bedenk voor jezelf 2 producten die je niet zo snel meer zou kopen na een prijsstijging (prijselastisch) Eerst individueel (3m) en daarna in tweetallen bespreken (2m) Klassikaal bespreken

Marketingmix (6) Elastisch Inelastisch -1 (of lager) Tussen 0 en -1 Formule: Ev= % verandering qv/ % verandering p Ev=prijselasticiteit van de vraag Qv= de vraag (hoeveelheid verkochte producten) P=prijs Prijsdaling van 1% leidt tot een stijging van…(ev)

Marketingmix (7) Elastisch Inelastisch -1 (of lager) Tussen 0 en -1 Formule: Ev= % verandering qv/ % verandering p Stel: Ipad kost nu €500 en de prijs stijgt met €50 (prijsstijging is 10%) De verkoop was bij de BBC 2000 stuks en wordt nu 1600 stuks (daling verkoop van 20%) Ev= -20%/10% Ev= -2 (we vullen hier -20% in omdat het gaat om een daling van de verkoop, er wordt minder verkocht!) Wat betekent dit? Prijsdaling van 1% leidt tot een verkoopstijging van 2% oftewel prijsstijging van 1% leidt tot verkoopdaling van 2% Narekenen: prijs is met 10% gestegen10%*2=20% daling van de verkoop!

Opdracht 48 Formule: Ev= % verandering qv/ % verandering p % verandering qv = N-O/O*100%6210-6000/6000*100%=3,5 % verandering p= -5% Ev= 3,5/5= -0,7 inelastisch! Wat betekent dit? Prijsdaling van 1% leidt tot een verkoopstijging van 0,7% oftewel prijsstijging van 1% leidt tot verkoopdaling van 0,7% Jullie krijgen 10m om samen opdracht 48 te maken. Daarna klassikaal bespreken!

Huiswerk Opdracht 49 t/m 51 Woensdag gaan we de opdrachten klassikaal bespreken!! Woensdag 2e uur in lokaal 23!