ALLES OP DE SCHOP TAAK 9. REVOLUTIE (SNELLE) INGRIJPENDE VERANDERING IN HET LEVEN VAN MENSEN BIJVOORBEELD: – OVERGANG JAGEN/VERZAMELEN NAAR LANDBOUW –

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijdvak 6 Tijd van van regenten en vorsten
Advertisements

Overleven in de prehistorie
H3 Industralisatie en Ismen.
Hoofdstuk 4: Burgers en stoommachines
Paragraaf 1.3 Jagers worden boeren.
DE INDUSTRIËLE REVOLUTIE Periode aan klas 8A door Nathalie French.
De Industriële Revolutie
In de vaart der volkeren
Aantekening §1 B-nummers.
Industriële revolutie
HOOFDSTUK 10 ONTWIKKELINGSPEIL.
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 3: De strijd om de poen
Kenmerken van de industriële samenleving
Productiemiddelen H8 B129 – B131 Stan & Boudewijn.
Landbouw Door Maxine & Leah.
Hierdoor kon er efficiënter gewerkt worden en groeide de opbrengst
de tijd van burgers en stoommachines
Brugklas hoofdstuk 4.
De Industriële Revolutie
Op weg naar een industriële samenleving..
Roaring twenties VS/Wall Street: financiele hart van de wereld.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Lekker Lokaal! Waarom van ver halen als het dichtbij gemaakt wordt?
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
ALLES VERKNALD TAAK 10.
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
4.2 de sociale kwestie..
Hoofdstuk 4: Industriële revolutie.
Bs. 132 t/m Bs. 134 Gemaakt door: Daniëla en Rosa
de tijd van burgers en stoommachines
5.1 Wat kun je doen met groen?
Industriële Revolutie
Paragraaf 1.4 Leven van de landbouw.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
3 Industrialisatie en Ismen
De apotheek de bezoeker het bedrijf de camera hetzelfde de supermarktde telefoon kosten het product het huiswerk de machine de fabriek.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
5.2 Kun je meer produceren? De productiecapaciteit is de hoeveelheid producten die een bedrijf kan produceren . Dit wordt bepaald door het aantal werknemers.
3.1 Wat bepaalt je koopgedrag?
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
de tijd van burgers en stoommachines
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Geschiedeniswerkplaats – 2KGT Hoofdstuk 2
Tijd van burgers en stoommachines,
De industrialisatie van het westen
Door:Bart Jim Bart. 70% Ruim 70% van Nederland bestaat uit landbouwgrond.
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
HOOFDSTUK 3 Dorp  spookdorp. DOELEN HOOFDSTUK 3 Aan het einde van dit hoofdstuk weet je: - dat er grote verschillen zijn in Europa tussen plattelandsgebieden.
‘De Industriële revolutie is goed geweest voor de mensheid’
HOOFDSTUK 3 Dorp  spookdorp. WEET JE NOG? Welke steden / landen je moet kennen voor je topo? Welke producten er in Spanje zoal verbouwd worden? Wat schaalvergroting.
HOOFDSTUK 3 Dorp  spookdorp. WEET JE NOG? Wat de voordelen zijn van mechanisatie voor de landbouw? Wat de nadelen zijn van mechanisatie voor de landbouw?
H9.1 De Industriële revolutie
Nederland verandert Dhr. S Duivenvoorde Schooljaar
5.1 Industriële Revolutie Tijd van burgers en stoommachines
De industriële revolutie
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
Industrie en samenleving
De industriële revolutie in Goes
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Blok 2 Milieuvervuiling,
Hoe verdienen de mensen de kost?
§3.1 Industrie en samenleving
1.10 Globalisering van de landbouw en de EU
§2.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
§2.1 Industrie en samenleving
§1.2 Jagers worden boeren In deze paragraaf leer je over:
1 In deze paragraaf leer je over: Uitvinding van de landbouw Landbouwsamenlevingen Ingrijpende verandering §1.2 Jagers worden boeren © Noordhoff Uitgevers.
Transcript van de presentatie:

ALLES OP DE SCHOP TAAK 9

REVOLUTIE (SNELLE) INGRIJPENDE VERANDERING IN HET LEVEN VAN MENSEN BIJVOORBEELD: – OVERGANG JAGEN/VERZAMELEN NAAR LANDBOUW – OPKOMST VAN (STOOM)MACHINES – OPKOMST VAN COMPUTERS

REVOLUTIE ZIE AFLEVERING SCHOOLTV

REVOLUTIE VOOR DE INDUSTRIELE REVOLUTIE NA DE INDUSTRIELE REVOLUTIE LEVENSONDERHOUDAGRARISCH (BOERENBEDRIJF) INDUSTRIE (WERKEN IN FABRIEK) WERKZAAMHEDENBUITEN, AFWISSELENDBINNEN, DAG IN DAG UIT HETZELFDE WERKTIJDENZONSOPGANG, ZONSONDERGANG (VERSCHILT PER SEIZOEN) FABRIEKSBEL, DE FABRIEKSEIGENAAR BEPAALT BELONINGJE OOGST WAT JE ZAAITSALARIS BEPAALT DOOR FABRIEKSEIGENAAR WONINGBOERDERIJ, DORPNAAST DE FABRIEK, STAD

MECHANISATIE VERVANGING VAN MENSEN DOOR MACHINES

SPECIALISATIE  MACHINES ZIJN DUUR  JE KUNT NIET VOOR ALLE WERKZAAMHEDEN MACHINES KOPEN  BOEREN GAAN ZICH RICHTEN ZICH OP ÉÉN PRODUCT  SPECIALISATIE

SCHAALVERGROTING  EEN BOER MET 10 KOEIEN KAN GEEN MELKROBOT KOPEN, EEN BOER MET 100 KOEIEN WEL  ALLEEN GROTE BEDRIJVEN KUNNEN GESPECIALISEERDE, DURE MACHINES KOPEN  ALLEN GROTE BEDRIJVEN KUNNEN DE KOSTEN VAN PRODUCTIE LAAG HOUDEN EN CONCURREREN. KLEINE BEDRIJVEN ZIJN TE DUUR EN GAAN FAILLIET