Digitale kloof Studiedienst van de Vlaamse regering 7/11/2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

EYV 2011 in Vlaanderen voorbereiding. Stand van zaken •Europese Commissie –Voorbereiding •Eigen voorbereiding •Uitbesteding –Alliantie EYV2011 •Vlaanderen.
ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Hoe ontstond dit initiatief ?
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
ACTIEF OUDER WORDEN? VRIJWILLIGEN! Kathy Louagie Stafmedewerker Vlaamse Ouderenraad.
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
WMO Praat mee!.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
11/06/2009 | pag. 1 De weg naar cultuur Ruimtelijke aspecten van culturele interesse en deelname aan het cultuuraanbod. Badisco, J., I. Glorieux, L. Jacobs.
Veranderingen in de zorg
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Inhoud van deze synthese :
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
I NFORMELE ZORG IN V LAANDEREN. I NHOUD 1.Auteurs 2. Het zorgspectrum 2.1 Formele zorg 2.2 Informele zorg 3.Onderzoek 3. 1 Sociaal economische kenmerken.
Informatie vaardigheden
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
Belgen en diabetes kennis in 2004 en 2008 Wat is er veranderd? Nobody’s Unpredictable.
ICT in een dynamische context
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Armoede treft 1 op 5 ouderen
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Leren ondernemen en ondernemend leren
De vierde pijler van de ontwikkelingssamenwerking Daphné Holvoet 1BASWc Academiejaar
Ondernemen(d) in het onderwijs
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Dossier Empowerment.
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
ViaVia Info-presentatie
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Presentatie deelgebied 4
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Digitale kloof Studiedienst van de Vlaamse regering 7/11/2008

Inhoud presentatie •Beperkte definitie digitale kloof •Beleidsaandacht voor digitale kloof •Kloof computer- en internetgebruik 2008 •Verklarend model kloof internetgebruik •Verschillen gebruikte internettoepassingen bij de internetgebruikers 2008 •Verklaring kloof breedte internetgebruik

1. Beperking van definitie •Mensen die ICT bezitten en gebruiken versus mensen die dat niet doen –Studie SVR & •Pc- en internetbezit •Pc- en internetgebruik Presentatie: pc- en internetgebruik

2. Beleidsaandacht •Maatschappelijke impact –Informatie (economisch voordeel, gezondheid, actualiteit, …) –Werk –Sociaal leven –Ontspanning (spel, media, muziek, foto…) –Tijdsgebruik –…

Beleidsaandacht Europees i2010, 3 prioriteiten, waaronder: Het stimuleren van een Europese informatiemaatschappij voor iedereen. Kloof ‘haves’ - ‘have nots’ dichten via aparte plannen: •e-diensten voor burgers, •ICT-initiatieven die de kwaliteit van leven moeten verbeteren (gericht op veroudering, intelligente vervoermiddelen en toegankelijkheid van informatie), •actie om de ‘digitale kloof ’ te dichten.

Vlaamse vertaling i2010 Digitaal Actieplan Vlaanderen (2005) Enkele van de 7 doelstellingen •E-vaardigheden als hefboom voor werkgelegenheid en brug over de digitale kloof •Digitale toepassingen ter verbetering van de levenskwaliteit

Nationaal actieplan Digitale Kloof 2005 •Verbintenis Wereldtop over de Informatiemaatschappij (WTIM) 2003 •acties rond 3 grote assen: –sensibiliseren –opleiden –toegang bieden o.a. Internet voor iedereen

Regeerakkoord p.52 “We realiseren een doorgedreven actieplan om de digitalisering van de communicatie in de samenleving te ondersteunen en de digitale kloof te overbruggen.”

Maatschappelijke beleidsnota Digitaal Vlaanderen (2008) De uitdaging is nu te komen tot een geïntegreerd,multidisciplinair en coherent beleidsplan zodat de digitalisering in alle geledingen van de maatschappij kan worden geïntroduceerd en uitgebouwd. De commissie wil daarbij in het bijzonder de nadruk leggen op en aandacht vragen voor de problematiek van de digitale kloof.

Motie van aanbeveling 13 aanbevelingen voor de digitale kloof, waaronder: •zich niet enkel richten op de financiële aspecten maar ook op de ontwikkeling van vaardigheden en het optimaliseren van de sociale omgeving –Onderzoek SVR –

3. Computer- en internetgebruik •SCV-survey –Jaarlijks ongeveer 1500 personen van 18 tot 85 jaar •Modeltoetsing 2005 •‘Voorlopige’ cijfers digitale kloof 2008 •Face-to-face

ICT-gebruik 2008 PC of laptopInternet Laatste 3 mnd mnd – 1 jaar1.2 > 1 jaar nooit

ICT-gebruik laatste 3 maanden Leeftijd p computer internet OpleidingGn/loL.sec.H.sec.Hogerp computer internet Geslachtmanvrouwp computer internet

4. Verklarend model kloof algemeen internetgebruik METHODE LOGISTISCHE REGRESSIE DATA 2005

Internetgebruik (ja dan nee)

COGNITIEVE HULPBRONNEN Vermogen om zich snel aan te passen aan nieuwe technologieën - operationele ICT-vaardigheden -het kunnen bedienen van de apparatuur -het kunnen gebruiken van de voornaamste programma’s. -gemeten via uitgevoerde computer- en internetactiviteiten

SOCIALE HULPBRONNEN Ervaring met en positieve waardering voor ICT in de sociale omgeving •‘veel kennissen maken gebruik van nieuwe technologieën’ •‘mensen rondom u vinden internet interessant’ •‘de meeste vrienden bezitten geen internet’

•Cognitieve hulpbronnen –Bijbrengen enkele algemene computervaardigheden –Kennismaking internet Dus: operationele ICT-vaardigheden •Sociale hulpbronnen –Kort bij de mensen: 3 locaties per wijk –Persoonlijke begeleiding en mogelijkheid te surfen tot 3 maanden na cursus –Sociaal contact stimuleren Succes verwacht!!!!

5. Verschillen in internetgebruik bij internetgebruikers 2008 •Internettoepassingen uit 2008: –Ontspanningsgerelateerd –Werkgerelateerd, voordeel dat maatschappelijke positie kan versterken (kennis, geld, …) –Beide (niet besproken)

ONTSPANNING JA, p < 0.01leeftijdoplei- ding sekse Spelletjes spelenJAOmge- keerd Kijken/luisteren muziek, films, radio JA Muziek, clips, films downloaden op ander toestel JA

WERKGERELATEERD JA, p < 0.01leeftijdopleid.sekse Online Cursussen/ Participatie debatten JA Opvolgen nieuws/actualiteit JA Afstand overbruggen/ videoconferencing / telewerken JA Goederen kopen privé JA Contact overheid JA Financiële diensten Niet-linJA

Besluit •De kloof verdiept voor toepassingen. •Hoe sterk deze kloof verdiept is afhankelijk van de interactie tussen de aard van de toepassing en het demografisch kenmerk.

6. Verklarend model breedte van het internetgebruik •34 internettoepassingen, frequentie van gebruik •FA, 8 soorten internetactiviteiten: MultimediaInformatie zoeken E-governmentSociale babbel Debat/cursusAfstand overbruggen NieuwsgaringFinanciële diensten •Multiple lineaire regressie

Breedte internetgebruik Groter bij •jongeren, •mannen, •werkenden •hoger geschoolden •mensen met meer formele sociale netwerken •hoger gezinsinkomen

Verklaring kloof breedte internetgebruik De kloof voor de meeste demografische variabelen kan volledig verklaard worden via •de ICT-vaardigheden, •de gepercipieerde tijdsbesparing door internet. Kloof voor opleidingsjaren kan hierdoor maar gedeeltelijk verklaard worden. Belang van de meer algemene intellectuele capaciteiten.

•Bijbrengen basisvaardigheden •Weinig impact op algemene intellectuele vaardigheden en interesses Kloof in breedte internettoepassingen zal waarschijnlijk blijven bestaan!

Zin in meer? • es/ perstekst-Digitale-kloof.htmhttp://aps.vlaanderen.be/statistiek/publicati es/ perstekst-Digitale-kloof.htm •Verdere modeltoetsing in ‘ICT-gebruik bij zelfstandige ondernemers’ •viWTA (2007) Aan de onderkant van de technologische samenleving