Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten STAND VAN ZAKEN DIGITALE PROJECTIE “AROUND THE CORNER” Jan van Dommelen Jogchem’s Theaters
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Digitale projectie komt zeker “The future is on hold”
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten e verjaardag van de eerste commerciële digitale vertoning op 18 juni 1999 met Starwars Episode I in de U.S.A.
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Verwachting was honderden nieuwe installaties in twee jaar tijd
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Op dit moment ± 250 projectoren wereldwijd •Hiervan K uitvoering •Norm Hollywood studio’s: Minimaal 2K Voorkeur 4K
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Eén wereldstandaard •12 december 2001 brief van UNIC/NATO Canada, Japan, Australië, etc. •Bijkomend effect was boodschap aan studio’s
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Sleutelorganisaties zijn UNIC-NATO-DCI •UNIC vertegenwoordigt Europa - 15 landen doeken - meer dan 900 miljoen bezoekers - ± 40% van de theatrical markt van de Amerikaanse studio’s
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •NATO vertegenwoordigt ± doeken in U.S.A. van de in totaal doeken •DCI = Digital Cinema Initiatives joint venture van 7 Hollywood studio’s Doel: opstellen technische specificaties, in kaart brengen van “business” problemen
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Hoofdtaak DCI is klaar •Technische specificatie versie 5.0 beschikbaar m.u.v. Security Management •Waarom
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten NATO/UNIC stellen “Bioscoopexploitant blijft baas in eigen huis”
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Enkele praktische punten zoals aangegeven door NATO en UNIC in hun brief van december 2003 aan de US studio’s
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Where do the trust relationships lie? •Who should control the security equipment contained within a cinema complex? •When, if ever, should the digital distribution and exhibition of a movie be prevented and the movie screen left to go dark?
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •What content (e.g., movies, trailers, shorts, etc.) should be included in an inviolate set of digital files that cannot be separated? •How long should it take to replace dysfunctional equipment? •What factors, if any, will hinder the movement of digital “prints” between auditoriums within a complex?
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Voorstel DCI was •Dat studio’s direct toegang hadden tot alle data in de bioscoop •Beveiligingsleutels te talrijk •Gehele systeem te complex
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten DCI + Key Management •Zeer uitgebreide Digital Rights Management •Voorlopig voorstel van DCI SM = Security Manager SE = Secure Entity
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten
Voorstel NATO-UNIC is •Eén door exploitant aangestelde security manager per complex •Dark Screen Rules: de film kan niet afgespeeld worden als - afgeleverd op verkeerd adres - buiten afgesproken vertoningstijden - etc. •Exploitant verschaft informatie aan studio’s
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •7 studio’s konden het niet eens worden over DRM (Digital Rights Management) binnen DCI, daarom blijft DCI in afgeslankte vorm bestaan •Gesprek voortgezet met enkele studio’s apart
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Komende maand komt versie 5.0 •Praktisch alle opmerkingen zijn overgenomen •Centraal punt voor aflevering van beveiligingssleutels •Boxoffice informatie/filmhuurpercentage blijft bij distributeur
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten BUSINESSPLAN •Nodig, voordat totale roll out mogelijk is •Kosten aspect van zowel installatie als onderhoud •Upgrading mogelijkheden •Wie certificeert installaties en decertificeert
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten FINANCIERING •Verwachting is dat studio’s in U.S.A. alles zullen betalen •Printbesparingen per boeking worden in een collectief fonds gestort •Fonds wordt beheerd door een 3e partij die eveneens investering voorschiet •Verwachting is dat exploitant na ± 5 jaar installatie symbolisch kan kopen
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •In U.S.A. studio’s bijna 100% van box office •In Europa studio’s 70% van totale box office •Kan opgelost worden
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten ROLL OUT •Verwachting is: - Eerst U.S.A. in 2006/7?? - Daarna Europa 2008/10??
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Leveranciers proberen nog steeds afname te stimuleren •Texas Instruments installaties in U.S.A. •Barco/EVS 500 installaties in Europa
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Waarom •Texas Instruments kan maximaal 2K projecteren, geen upgrading mogelijk •Sony heeft 4K projector voor prijs van 2K
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Slechtste scenario voor studio’s is gedeeltelijke roll out •Slechtste scenario voor exploitanten is zelf betalen voor projectie apparatuur
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten DOELSTELLING •Bij voorkeur per land roll out, mogelijk voor iedereen •Betaling door studio’s zoals in U.S.A. •Onafhankelijke distributeur stort eveneens in het collectieve fonds
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Beschikbaarheid digitaal filmmateriaal •Langzame roll out komt door gebrek aan mainstream titels in digitale vorm •Kosten voor digitale master zijn nu nog te hoog •Dit is een kip-ei situatie
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Roll out alleen mogelijk indien tenminste 5 US studio’s zich commiteren hun product digitaal uit te brengen •Er tenminste 100 vertoningspunten per land zijn
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Dilemma voor exploitant •Indien studio’s één keer betalen voor omzetting: - wie wil eerste zijn of - wie wil laatste zijn - 2K of 4K projector (wat is het verschil)
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Minimale kwaliteitseis studio’s •2K Universal - Disney •4K WB - Sony - MGM - Paramount •2K/4K FOX •Levering films op mindere kwaliteit projectoren niet acceptabel bij totale roll out
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Komt een klant voor digitale projectie of komt hij voor de titel •Het laatste is het geval •Klant verwacht goed beeld, geluid, stoel en beenafstand
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Voordeel van digitale projectie is constante beeldkwaliteit •Nadeel is hogere onderhoudskosten en duurdere vervanging
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Totale beeldkwaliteit, kleurpalet, contrast is nog niet gelijk aan film •Komt zeker
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Welke andere voordelen voor exploitant - Doekreclame veel goedkoper - Lokale markt makkelijker te bedienen - Dubbelgebruik van projector
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Diverse landen zijn al met doekreclame bezig: -meestal met goedkopere projectoren en servers •- Waarom? •Omdat - omzet sterk toeneemt - verhuurder niet meedeelt - geluidsterkte afgestemd wordt op hoofdfilm
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Op dit moment zijn er voor doekreclame digitale projectoren in bioscopen en/of multiplexen - 70% is geschikt voor film + dia - 30% is geschikt voor alleen dia
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Alternative content: - Rockshow - Voetbalwedstrijden - Olympische Spelen - Voorvertoning TV-series - Musical etc.
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Eerdergenoemde mogelijkheden werken alleen indien incidenteel en exclusief aangeboden worden •Bioscoop is volumebedrijf •Indien iedereen dit kan/wil betekent het meer van hetzelfde
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Bioscoopexploitant blijf bij je “core business” •Doe waar je goed in bent •Incidentele evenementen blijven mogelijk maar zullen geen “goudmijn” zijn
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Afronding •Waarmee zijn UNIC/NATO bezig • Blijvend overleg met 7 studio’s t.b.v. het opstellen van een businessplan en verdere technische specificaties •Deelname aan EDCF het Europese (veel bredere) digitale platform
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten •Kontakt met ITU t.a.v. de standaard •Kontakt met “Brussel” inzake: - handhaving huidig juridisch kader (digitaal is vervanger van analoog, geen quota, geen leeftijdsbeperking) - Versterking Europese Film door digitale projectiemogelijkheden - Bestrijding piraterij - Overleg over hoogte “Musical Rights” •Kontakt met MPA inzake betere bestrijding piraterij ingeval van digitale projectie.
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Dank voor uw aandacht Jan van Dommelen-Voorzitter UNIC