9.2 Productclassificatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Hoofdstuk 1: Wanneer is een onderneming succesvol?
Optimaliseren van het assortiment
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
De marketing-instrumenten
Customer service en planvorming
Training Omgaan met service
7. Productbeleid Product is kern/essentie van de MM. Definities:
Monopolistische concurrentie
Storecheck en consumentenonderzoek
Breechpocket-productdossier
4 P´s en 3 R-en MK01.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Product, merk en assortiment
Distributiedoelstellingen
Distributiestrategie
Marketing presentatie
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Breechpocket- productdossier Laura Danneels. Inhoudstafel  Voorstelling product  Segmentatie  Positionering  POD-POP  4 P’s  Conclusie.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min)
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandel algemeen
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Productbeleid.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph.
Context 4 p’s; marketinginstrumenten H 10 en 11 H 8 Plaats H12 Promotie Product H 6 en 7 Prijs.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Productbeleid 2 Net als mensen bevinden producten zich in een bepaalde fase van hun leven …
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Marketingstrategie.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Welkom havo 4..
Lesbrief Markt & Overheid
Wat is uw kleur?.
Hoofdstuk 7 Productbeleid
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Verkoopt en handelt verkoop af
Economie en ondernemen
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Verkoopt en handelt verkoop af
Marktgedrag.
Verkoop De klant.
Marktgedrag.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Marketingcommunicatie
Transcript van de presentatie:

9.2 Productclassificatie Indeling naar: duurzaamheid gebruikers koopgedrag relatie tot inkomen 9. Product

Duurzaamheid Duurzame producten (durables) gaat langere tijd mee gebruiksgoederen Verbruiksgoederen (non durables) gaat korte tijd mee verbruiksgoederen Fast Moving Consumer Goods vaak gekocht hoge omzetsnelheid lage marge 9. Product

Gebruiker Consumentengoederen Industrieel product gekocht door consument duurzaam niet-duurzaam Industrieel product gekocht door industriële afnemer duurzaam niet-duurzaam 9. Product

Koopgedrag convenience goods shopping goods specialty goods overal verkrijgbaar shopping goods wordt voor "gewinkeld" specialty goods speciale inspanning Copeland 9. Product

Inkomen inferieure producten luxegoederen substitutiegoederen inkomen  = verkoop  luxegoederen inkomen  = verkoop  substitutiegoederen overhemd i.p.v. polo complementaire goederen das bij een pak Engel 9. Product

9.3 Assortiment "Het geheel van productgroepen, producten, productvarianten en merken dat door een organisatie wordt aangeboden" winkel bank autodealer verzekeringskantoor 9. Product

Assortiments-niveaus productniveau (= artikelniveau) de afzonderlijke producten BMW-dealer: 318d / 320d / 330d productgroepniveau aan elkaar verwante producten autoshop: velgen / spoilers / audio / … assortimentsniveau alle productgroepen samen slijter: fris / bier / sterke drank / … 9. Product

Breedte & diepte breedte diepte consistentie aantal productgroepen supermarkt tegenover speciaalzaak diepte varianten binnen een productgroep consistentie samenhang tussen producten autoshop voert audio, tuning, electronica etc. 9. Product

Beslissingen 20/80-regel trading up voeg duurdere artikelen toe trading down voeg goedkopere artikelen toe up-grading niveau gehele zaak omhoog down-grading niveau gehele zaak omlaag 9. Product

9.4 Merk Merknaam: IVA Logo Merk beschermen: registered trademark ® 9. Product

Merken en artikelen Merkartikel: Gemerkt artikel product dat zich onderscheidt van andere producten door een: naam - spreuk symbool - cijfercombinatie vignet - speciale verpakking Gemerkt artikel artikel met een merk dat niet (algemeen) bij de consument bekend is 9. Product

Functies van het merk herkomst van product onderscheid met concurrentie imago merktrouw en merkvoorkeur kwaliteit garanderen wettelijke bescherming (®) 9. Product

Merkenbeleid Merkbekendheid Merkvoorkeur Merktrouw Merkbeeld actief merk spontaan noemen passief merk herkennen Merkvoorkeur zou consument het merk opnieuw kopen? Merktrouw "automatisch" weer hetzelfde merk kopen Merkbeeld imago van het merk als geheel klant vindt dat dit imago bij hem/haar past 9. Product

Keuze van merknaam familie- of paraplumerk individuele merknaam Philips, Disney individuele merknaam smart, Rolex detailhandelsmerk Albert Heijn A-merk, B-merk, C-merk 9. Product

A- B- C-merk A-merk B-merk C-merk overal verkrijgbaar zeer bekend prijs-/kwaliteit = hoog B-merk niet overal verkrijgbaar matig bekend prijs-/kwaliteit = lager dan A-merk C-merk weinig verkrijgbaar weinig bekend prijs-/kwaliteit = laag 9. Product

9.5 Productlevenscyclus (p. 152) enkele maanden (rage) vele jaren (suiker, zout) 80% van introducties mislukt 4 fasen: introductiefase groeifase volwassenheidsfase eindfase 9. Product

Introductiefase (p. 153) product onbekend vaak nog kinderziektes verkoop groeit langzaam verlies door hoge introductiekosten doel = marktaandeel/-penetratie productbekendheid promotionele acties product & promotie 9. Product

Groeifase (p. 154) eerste herhalingsaankopen kinderziektes zijn eruit verkoop groeit sterk winst door hoge omzetgroei concurrenten gaan ook meedoen doelen: merkbekendheid onderscheidende kwaliteit promotie & distributie 9. Product

Volwassenheidsfase (p. 154) afzetgroei neemt af meer concurrenten maximale penetratiegraad winst is maximaal of afnemend doel: marktontwikkeling door segmentatie nieuwe gebruikers (kwaliteit, stijl aanpassen) distributie en prijs 9. Product

Eindfase (p. 155) afzet daalt verder verliezen oplossingen nieuwe productgroepen goedkopere concurrenten verliezen geen nieuwe kopers meer geen herhalingsaankopen meer oplossingen de markt verlaten meer winstgevende sectoren zoeken 9. Product

9.6 Productmix: kwaliteit (p. 155) fysieke kwaliteit functionele kwaliteit emotionele kwaliteit 9. Product

9.6 Productmix: verpakking technisch bescherming tijdens transport en opslag commercieel onderscheid van andere producten productinformatie overbrengen bewaren & gebruiken van product na- en hergebruik (koektrommel) 9. Product

9.6 Productmix: service voor de aankoop tijdens de aankoop na de koop proefrit hypotheekadviseur tijdens de aankoop informatie tijdens verkoopgesprek na de koop helpdesk werkplaats KLACHTAFHANDELING 9. Product

Klachtafhandeling I (p. 157) "Consument maakt er zelf melding van dat hij/zij teleurgesteld of niet (volledig) tevreden is met de door de leverancier geleverde prestatie" "de klant heeft altijd gelijk"  klachten serieus behandelen positieve mond-tot-mondreclame marktaandeel behouden of zelfs uitbreiden! 9. Product

Klachtafhandeling II (p. 157) Klachtendesk afhandeling van binnengekomen klachten geeft veel informatie voor verbetering Wet Productaansprakelijkheid aansprakelijkheid van producent of handelaar voor gevolgen van ondeugdelijk functioneren van een gefabriceerd of geleverd product aanbieder moet onschuld aantonen zaakschade = handelaar letselschade = producent 9. Product