9.2 Productclassificatie Indeling naar: duurzaamheid gebruikers koopgedrag relatie tot inkomen 9. Product
Duurzaamheid Duurzame producten (durables) gaat langere tijd mee gebruiksgoederen Verbruiksgoederen (non durables) gaat korte tijd mee verbruiksgoederen Fast Moving Consumer Goods vaak gekocht hoge omzetsnelheid lage marge 9. Product
Gebruiker Consumentengoederen Industrieel product gekocht door consument duurzaam niet-duurzaam Industrieel product gekocht door industriële afnemer duurzaam niet-duurzaam 9. Product
Koopgedrag convenience goods shopping goods specialty goods overal verkrijgbaar shopping goods wordt voor "gewinkeld" specialty goods speciale inspanning Copeland 9. Product
Inkomen inferieure producten luxegoederen substitutiegoederen inkomen = verkoop luxegoederen inkomen = verkoop substitutiegoederen overhemd i.p.v. polo complementaire goederen das bij een pak Engel 9. Product
9.3 Assortiment "Het geheel van productgroepen, producten, productvarianten en merken dat door een organisatie wordt aangeboden" winkel bank autodealer verzekeringskantoor 9. Product
Assortiments-niveaus productniveau (= artikelniveau) de afzonderlijke producten BMW-dealer: 318d / 320d / 330d productgroepniveau aan elkaar verwante producten autoshop: velgen / spoilers / audio / … assortimentsniveau alle productgroepen samen slijter: fris / bier / sterke drank / … 9. Product
Breedte & diepte breedte diepte consistentie aantal productgroepen supermarkt tegenover speciaalzaak diepte varianten binnen een productgroep consistentie samenhang tussen producten autoshop voert audio, tuning, electronica etc. 9. Product
Beslissingen 20/80-regel trading up voeg duurdere artikelen toe trading down voeg goedkopere artikelen toe up-grading niveau gehele zaak omhoog down-grading niveau gehele zaak omlaag 9. Product
9.4 Merk Merknaam: IVA Logo Merk beschermen: registered trademark ® 9. Product
Merken en artikelen Merkartikel: Gemerkt artikel product dat zich onderscheidt van andere producten door een: naam - spreuk symbool - cijfercombinatie vignet - speciale verpakking Gemerkt artikel artikel met een merk dat niet (algemeen) bij de consument bekend is 9. Product
Functies van het merk herkomst van product onderscheid met concurrentie imago merktrouw en merkvoorkeur kwaliteit garanderen wettelijke bescherming (®) 9. Product
Merkenbeleid Merkbekendheid Merkvoorkeur Merktrouw Merkbeeld actief merk spontaan noemen passief merk herkennen Merkvoorkeur zou consument het merk opnieuw kopen? Merktrouw "automatisch" weer hetzelfde merk kopen Merkbeeld imago van het merk als geheel klant vindt dat dit imago bij hem/haar past 9. Product
Keuze van merknaam familie- of paraplumerk individuele merknaam Philips, Disney individuele merknaam smart, Rolex detailhandelsmerk Albert Heijn A-merk, B-merk, C-merk 9. Product
A- B- C-merk A-merk B-merk C-merk overal verkrijgbaar zeer bekend prijs-/kwaliteit = hoog B-merk niet overal verkrijgbaar matig bekend prijs-/kwaliteit = lager dan A-merk C-merk weinig verkrijgbaar weinig bekend prijs-/kwaliteit = laag 9. Product
9.5 Productlevenscyclus (p. 152) enkele maanden (rage) vele jaren (suiker, zout) 80% van introducties mislukt 4 fasen: introductiefase groeifase volwassenheidsfase eindfase 9. Product
Introductiefase (p. 153) product onbekend vaak nog kinderziektes verkoop groeit langzaam verlies door hoge introductiekosten doel = marktaandeel/-penetratie productbekendheid promotionele acties product & promotie 9. Product
Groeifase (p. 154) eerste herhalingsaankopen kinderziektes zijn eruit verkoop groeit sterk winst door hoge omzetgroei concurrenten gaan ook meedoen doelen: merkbekendheid onderscheidende kwaliteit promotie & distributie 9. Product
Volwassenheidsfase (p. 154) afzetgroei neemt af meer concurrenten maximale penetratiegraad winst is maximaal of afnemend doel: marktontwikkeling door segmentatie nieuwe gebruikers (kwaliteit, stijl aanpassen) distributie en prijs 9. Product
Eindfase (p. 155) afzet daalt verder verliezen oplossingen nieuwe productgroepen goedkopere concurrenten verliezen geen nieuwe kopers meer geen herhalingsaankopen meer oplossingen de markt verlaten meer winstgevende sectoren zoeken 9. Product
9.6 Productmix: kwaliteit (p. 155) fysieke kwaliteit functionele kwaliteit emotionele kwaliteit 9. Product
9.6 Productmix: verpakking technisch bescherming tijdens transport en opslag commercieel onderscheid van andere producten productinformatie overbrengen bewaren & gebruiken van product na- en hergebruik (koektrommel) 9. Product
9.6 Productmix: service voor de aankoop tijdens de aankoop na de koop proefrit hypotheekadviseur tijdens de aankoop informatie tijdens verkoopgesprek na de koop helpdesk werkplaats KLACHTAFHANDELING 9. Product
Klachtafhandeling I (p. 157) "Consument maakt er zelf melding van dat hij/zij teleurgesteld of niet (volledig) tevreden is met de door de leverancier geleverde prestatie" "de klant heeft altijd gelijk" klachten serieus behandelen positieve mond-tot-mondreclame marktaandeel behouden of zelfs uitbreiden! 9. Product
Klachtafhandeling II (p. 157) Klachtendesk afhandeling van binnengekomen klachten geeft veel informatie voor verbetering Wet Productaansprakelijkheid aansprakelijkheid van producent of handelaar voor gevolgen van ondeugdelijk functioneren van een gefabriceerd of geleverd product aanbieder moet onschuld aantonen zaakschade = handelaar letselschade = producent 9. Product