Speurtocht Hoofdstuk 4 Nederland bezet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PowerPoint over Anne Frank
Advertisements

Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Henk en Monique, Albeiro, Juan David, Alberto. WELKOM THUIS !!!!
De verzet groep gemaakt door isabella amine.a demi thijmen
De vloek van de dood Schrijver rik Tekenaar sten. Schrijver julia.
Kyra Aanpassingsgroep Van Kyra en Robin.
Richt je pijlen op iets anders…
Geluk heb je zelf in de hand!
MIJN FOTO’S VAN WORLDPRESS WORLDPRESS 2012 Gemaakt door Gilian Sanders 4hna De foto’s van worldpress staan op mijn mobiel maar de batterij is nu leeg,
Nederland bezet neutraliteitspolitiek.
Witte Pijn 01/03/2001.
Street dans is een helle leuke sport om te doen je leert heel veel
Nederland Bezet De eerste vijf dagen.
Is dit onze meester????. Doet hij het wel of niet??
Kenmerk 42 De Duitse bezetting van Nederland Les 41 – De Bezetting
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Boekbespreking Jessica
De paal in Wesley Geerts 05 nov 2010.
Presentatie Topondernemers De Tweede Wereldoorlog
Les 1 De wereld staat in brand
Speurtocht hoofdstuk 5 Oorlog en wederopbouw
Waarom 4 mei gedenken en 5 mei vieren?
Bezoekje aan de bibliotheek op dinsdag 2 maart 2010 Groep 1a.
Anne Frank was een joods meisje uit de 2e wereldoorlog.
Historisch Overzicht hoofdstuk 4
Heb je je altijd al afgevraagd wat je huisdier doet als je naar je werk bent?
Een onverwacht feest Les 2
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1.
Historische overzicht: de Tweede Wereldoorlog.
Alexander, Napoleon en Joséphine
Het begin van wo2 Gemaakt door: Daisy en Charmaine.
CHEFKE DESIGNS Presents PET-SHOP Dierenwinkel Ga maar snel kijken.
Oude Egypte Lotte en Anke.
Herinneringskamp Westerbork
Paragraaf 2.2 Leven in de loopgraven.
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog
Bombardementen begin Nederland
We gaan geweldig! We kunnen niet kapot!
De Eerste Wereldoorlog
Tijd van steden en staten
Hoe Duitsland Europa probeerde over te nemen
Wat weten jullie allemaal? …. ……….. ………….. …………… ……………..
Oorlog en Vrede William Sherman: Oorlog is hel! Karl von Clausewitz:
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
De Tweede Wereldoorlog
SPECIAL EDITION: DE TWEEDE WERELDOORLOG Speciale editie: de Tweede Wereldoorlog.
De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 6 Met Celina naar de fabriek.
Hoe zag het plaatsje Ootmarsum er in de oorlog uit? Wij probeerden hier achter te komen en dat is ons gelukt. Wij gaan jullie er over vertellen.  Dit.
Woordjes leren.
Stad in Storm Een kijkje achter de schermen. Het verhaal Het verhaal speelt zich af tussen 1672 en 1674 in Utrecht. De Republiek der Zeven Verenigde Provinciën.
Het gezicht van de Groote oorlog
Wat weet jij van hoeden en pruiken? De grote Quizzzz.
Hoofdstuk 7 Een sterk kasteel. Luister naar een verhaal over de jongen die geen ridder wilde worden.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 1 Les 1 Voelt de zon overal even warm aan?
De Tweede Wereldoorlog Tijd van wereldoorlogen 1900 – 1950.
Groep 8 University Microben
Taalverhaal groep 4 Hoofdstuk 19 Les 1. Welke woorden zoeken we? De cake Het gebakje.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Hoe gewoon is alcohol drinken voor u?
De wereldoorlogen 5.3 Tweede Wereldoorlog en Jodenvervolging
Allemaal kamertjes Een liedje wat goed te gebruiken is bij Kleuterplein project Thuis.
Kenmerk 42 De Duitse bezetting van Nederland Les 1 – De Bezetting
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 BK Lesweek 1
Pesachmaaltijd Proef hier alle onderdelen van de Pesachmaaltijd!
Hoofdstuk 10 Paragraaf 10.6.
De Lange Max, Koekelare Tekst: Wikipedia
De weg naar het Oranjehotel
Transcript van de presentatie:

Speurtocht Hoofdstuk 4 Nederland bezet Les 1: Als de bommen vallen…

Wat ga je allemaal leren ? Door de honger en de kou blijf je de hele dag in bed Alle joodse mensen moeten een ster op hun kleren dragen. Alleen met voedselbonnen kun je eten kopen. Op 4 mei herdenken we de doden

In deze les ga je leren…. … dat Rotterdam wordt gebombardeerd door Duitse vliegtuigen. Veel mensen gaan dood en veel huizen worden verwoest. Waarom moet Maarten naar zijn vriend Wim?

Voordat je gaat lezen Kijk even goed naar deze begrippen. de bezetting: komt van het werkwoorden bezetten. Bezetten betekend innemen het bombardement: Komt uit het Frans. Een bombarde was een kanon waarmee kogels over een grote afstand konden worden geschoten. We gebruiken het woord ‘bombardement’ nu als er vliegtuigen bommen laten vallen. De capitulatie: Als je capituleert geef je je over. De inval: Een leger kan een land binnenvallen. Het hakenkruis:

Vragen na het verhaal Waarom rent Maarten naar zijn vriend Wim? Wie vielen Nederland binnen? Waarmee werd Rotterdam gebombardeerd? Waardoor raakte Maarten gewond? Door wie werd Maarten gered?

Rotterdam wordt gebombardeerd

Maak nu de vragen in je schrift op bladzijde 26 Doe je best!