Maak een powerpointpresentatie voor Havo-3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wateroverlast Hoofdstuk 4.
Advertisements

Ruimte voor de rivier NLT-module
B e n e d e n z e e n I v e a u Stijging cm / eeuw Daling: 2 cm / eeuw
Rivieren en Dijken.
Hoofdstuk 4 Nederland: wateroverlast – De achterdeur lekt Paragraaf 1 t/m 7
2 havo/vwo 2 landschap, §4.
Wonen in Nederland.
Watermanagement
§ 1.1 Nederland rivierenland: Rijn en Maas
Herken je de verschillende typen landschappen?
Hoofdstuk 9 : Rivieren 1. Soorten rivieren enkelvoudige (meanderende)
Libost-Groep Provincie Antwerpen: opmaak van een ontwerp voor de aanleg van twee vispassages op de onbevaarbare waterloop Loeijens Neetje van tweede categorie.
B e n e d e n z e e n I v e a u Stijging cm / eeuw Daling: 2 cm / eeuw
Planning: Afronden hst 1 (20 min) Uitleg p2.1 (15 min)
Het geven van een workshop
Hoofdstuk 4 Nederland: wateroverlast Paragraaf 5 t/m 7
Waterproblemen in Nederland
De toekomst van Nederland
Planning: Uitleg paragraaf 2.1
§ 1.2 (on)beheersbare rivieren
Wonen in Nederland § 2.2 Leven met water.
Planning: Mededelingen: PWS SE-2 (Indonesië, hst 1 t/m 5)
§ 1.2 Met de klompen in het water
Paragraaf 4.4 Landdegradatie
Planning Introductie Wonen in Nederland
Wonen in Nederland § 2.1 Leven met water.
§ 1.4 Een omgangsregeling met water
Planning: Maak opdracht 11 (5 min) Uitleg p1.2 deel 1 (15 min)
Planning: Maak opdracht 19 (5 min) Uitleg p1.3 (15 min)
Wonen in Nederland.
Wonen in Nederland.
§4.2 Hoofdstuk 4 Laag NL: nóg lager?.
3 havo, H4 (par. 4.3).
Les §4.2 2 vwo.
Paragraaf 4.3 H4 3 havo. De achterdeur lekt… Zet de getallen van de legenda op de juiste plaats: 1.Bedding 2.Kribben 3.Zomerdijk 4.Uiterwaard (buitendijks)
Par. 4.2 / Par. 4.3 A.) ….
Beoordeling van ingrepen in de rivier
3 vwo 4 water, §4 1.
3 havo 4 water, §2 1.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Klimaatverandering.
Hoofdstuk 4: Nederland: wateroverlast Paragraaf 1 t/m 4
Po AK: Ruimte voor de rivier
WIELEN VAN WATER TAAK 2.
San Andreasbreuk Zet de pijlen op de juiste manier langs de San Andreas breuk. Verwijder daarna deze tekst en leg in plaats daarvan uit waarom de platen.
Wonen in Nederland.
Planning: Uitleg p1.3 [15 min]
3 havo Klimaatverandering § 3
3 havo 4 water, §2 t/m 4 1.
Hoog water op het schoolplein?
Hoog water op het schoolplein?
Hoofdstuk 2 Nederlandse rivieren en waterproductie.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
2 hv 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 8-9
2 vwo 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 8-10
Wat een landschap! Gamma - kader 2.
Indonesië en Nederland als leefomgeving
De invloed van water Taak 4.
Periode 7: Waterbeheer Ruimte voor de rivier waterkwantiteitsbeheer
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 BB Lesweek 4
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 KGT Lesweek 5
HAZARDOUS SITTING CONDITIONS
H11 Overstromingen en wateroverlast.
Grond in Ruimte voor de Rivier Actief Bodembeheer ?
Het klimaat verandert (powerpoint door Janneke Koster)
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Erosie en Sedimentatie
Paragraaf 3.3 Rivieren van ijs
Pak je boeken! Paragraaf 3.4 Blz
Hoofdstuk 3.4 Een reisje langs de Rijn
Transcript van de presentatie:

Maak een powerpointpresentatie voor Havo-3. Leg daarin de volgende begrippen uit: -Meanderen (glijoever, stootoever, erosie en sedimentatie) -Stuw en schutsluis. -Kribben, strekdam, uiterwaard, zomerdijk, winterdijk, zomerbed, winterbed, binnendijks land en buitendijks land. -Verstening en kanalisatie (bochten rechttrekken, beken rechttrekken) en de invloed hiervan op de vertragingstijd. -Wat is een dijkverzwaring en wat zijn de verschillende gevolgen? (opdr 18 +19 TB blz 31) -Hinder voor de scheepvaart bij HOOG en bij LAAG water.

Gebruik opdracht 22 voor een toelichting bij de figuren B1 t/m B3.

De balgstuw bij Kampen. -Wat? -Waar? -Waarom daar?

Par 2.1: Het Nederlandse beleid: Omgaan met overtollig water…… Een drietrapsstrategie ! Lees par 2.1 en zoek vervolgens plaatjes die deze drietrapsstrategie beter illustreren

De volgende dia’s laten verschillende manieren zien om de rivieren meer ruimte te geven. -Geef bij iedere oplossing aan hoe een positief effect op een (hoge) waterstand wordt bereikt. -Geef bij ieder voorbeeld ook een foto van een werkelijke situatie.

Meer ruimte voor de rivieren…….. Afgraven van de uiterwaarden.

Meer ruimte voor de rivieren…….. Afgraven van het zomerbed.

Meer ruimte voor de rivieren…….. Obstakels uit de uiterwaarden verwijderen.

Meer ruimte voor de rivieren…….. Bandijken / winterdijken verplaatsen.

Meer ruimte voor de rivieren…….. Nevengeulen graven. (Natuurontwikkeling !) Wat doen we met het vrijgekomen materiaal bij het afgraven van zomerbed en uiterwaard?

Noodoverloop

Einde