Door Saskia de Laat Twitter voor ZZP & MKB. Inhoud training  Twitter  Twitter: wie & wat  Het nut van Twitter  Aan de slag met Twitter  Twitter Do’s.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Heerlijk Wonen marketing
TWITTEREN = KWETTEREN DOOR EDITH HELWEGEN & HEIDY AMORY.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
2.0-tools summerschool. 2.0-tools summerschool.
Wat is het  Korte berichtjes publiceren (140 tekens).  Combinatie webloggen + instant messaging =microblogging  Opgericht (oktober 2006) door Obvious.
Mijn gegevens op het web!?
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Internet fun & veilig! titeldia.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Kinderen online.
Social Media voor journalisten
Twitter voor ZZP & MKB 28 december 2011 Raymond Verbruggen Inleiding Twitter.
- - - Social Media.
Presentatie nieuwe media
Twitter als sociaal medium. Welkom! Ik ben… Twitteren maar!
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Belang van sociale netwerken in dringende geneeskundige hulpverlening
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
Nieuw relatiemanagement, SCRM
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
-140 tekens berichten sturen -Je deelt deze berichten met je volgers -Deze berichten heten een ‘Tweet’ -Volgers zijn twitteraars die zich hebben aangemeld.
Lezing door Kick de Wolff
Een stageplaats met Social media
Start met twitteren een handleiding voor beginners Huib Koeleman, augustus 2010.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. Strategie en advies. Uitvoeren middelen, persberichten schrijven,
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Meer bekendheid via je Website
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Webinar 22 april 2011 start: uur fondsenwervende internet tools Stichting GeefGratis gratis* aangeboden (gedoneerd) en te gebruiken door non-profits.
Twitter wat is het? wat kun je er mee doen? clubmiddag 18 november © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Het nieuwe solliciteren:
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Een kwetterende pionier in Limburg
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Hoofdstuk B. Whatsapp Voorwaarden: Beveiligd Heel nuttig Categorie: Sociaal netwerken App Stores: App store: Apple Play store: Android Het gebruiken van.
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
GOOGLE & YOUTUBE MADE BY MARC VLENDRÉ Z1D
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
#kennisdelen | #samenwerken | #durftevragen
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
Training voorbeeld voor
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Special. Startpagina Profiel.
Sessie 4: Opdrachten krijgen met 1. Wat gaan we doen? #lift Aan de slag met Twitter Oefening Geavanceeerd gebruik Twitter succesvol toepassen Toelichting.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Zakelijk twitter inzetten Zakelijk Twitter inzetten.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Sterk door je netwerk zet jezelf op de kaart!. Even voorstellen 21 mei 2016 in TilburgTRIVALENT LOOPBAANEVENT 2 mens & werk.
1.Account aanmaken 2.Eerste stappen van je profiel 3.Profielgegevens beheren 4.Vrienden zoeken en toevoegen 5.Pagina's en groepen toevoegen 6.Je startpagina.
Training voor beginners. Agenda Waarvoor Twitter gebruiken? Het Twitter account Waarover Twitteren? Wie te volgen? Twitter termen De Twitter conversatie.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Introductie social media
‘Boost je Business met LinkedIn’
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Social media voor statenleden/politici
Transcript van de presentatie:

Door Saskia de Laat Twitter voor ZZP & MKB

Inhoud training  Twitter  Twitter: wie & wat  Het nut van Twitter  Aan de slag met Twitter  Twitter Do’s & Don’ts  Twitter: de risico’s  Twitter & reclame  Succesvoorbeelden & inspiratie  Een paar laatste tips

Microblogging TWITTER

Twitter: Wat is het?

 Twitter = Microblogging.  voegt functionaliteiten van , chat, sms, blogging samen.  Principe zit ook in Social Networks (Hyves www, Facebook Wall etc.) en Social Networking Software  “What’s happening?”  Waar ben je mee bezig?

Wie gebruikt Twitter? In tegendeel tot wat wordt gedacht, wordt Twitter in Nederland niet het meest door jongeren, maar door de leeftijdsgroep 26 t/m 45 jaar gebruikt. Bron: Twitteronderzoek 2010, Contentgirls.nl

Wat is het nut van Twitter? Bron: Twitteronderzoek 2010, Contentgirls.nl

Wat is het nut van Twitter?  Persoonlijk  Vermaak!  Personal branding, zelfpromotie  Bron van inspiratie  Vragen stellen en anderen helpen: #durftevragen  Snel online (of intern) netwerk opbouwen  Alternatief voor RSS-feeds: makkelijk nieuws volgen  Reageren op, delen en doorsturen van tekst/foto’s/film/bestanden  Weten waar collega’s, vakgenoten en vrienden mee bezig zijn (en andersom)  Op de hoogte blijven van het laatste vak- of branchegerelateerde nieuws

Wat is het nut van Twitter?  Zakelijk  Communicatiekanaal  Bedrijf promoten  Betere vindbaarheid bedrijf(snaam) via Google  (potentiële) klanten vinden  Daar zijn waar je doelgroep is  Snel communiceren binnen je doelgroep  Dichtbij het nieuws: real-time nieuws delen en inspelen op actuele ontwikkelingen  Doelgroep/klanten betrekken bij beslissingen  Gezicht geven aan het bedrijf  Scala aan mogelijkheden op het gebied van marketing/branding  Webcare

Wat is het nut van Twitter?  Meest gehoorde tegenargumenten  Ik heb geen tijd  Information overload  Privacy  ROI & accountability is onbekend  Onbeheersbaarheid  Oninteressante informatie Bron: Twitteronderzoek 2010, Contentgirls.nl

Wat is het nut van Twitter? Belangrijk! Begin alleen met Twitter als het je leuk en nuttig lijkt en als je er gedurende een paar maanden flink wat tijd in wil steken! Dat geldt overigens voor alle sociale media. Belangrijk! Begin alleen met Twitter als het je leuk en nuttig lijkt en als je er gedurende een paar maanden flink wat tijd in wil steken! Dat geldt overigens voor alle sociale media.

Aan de slag met Twitter. Aan de slag met Twitter in 5 stappen  Stap 1. Account aanmaken  Stap 2. Mensen volgen  Stap 3. Twitter gebruiken  Stap 4. Gevolgd worden  Stap 5. Gebruik optimaliseren

Aan de slag met Twitter. Stap 1. Stap 1. Account aanmaken 1. Naam kiezen; max. 15 tekens 2. Wachtwoord kiezen liefst met letters, hoofdletters & tekens 3. Vindbaarheid via adres ja of nee 4. Updates via mail ja of nee 5. Kies voor open of gesloten (slotje) 6. Profiel opmaken. Kleur/achtergrond etc.

Aan de slag met Twitter. Stap 1. 3 Tips voor het kiezen van een goede twitter- naam:  Merk of bedrijfsaccount vs. persoonlijk account. Overweeg goed.  Kies een naam die omschrijft wat je verkoopt. Bijv. “aannemer” of je productnaam.  Kies een naam die makkelijk te onthouden en te spellen is.

Aan de slag met Twitter. Stap 2. Stap 2. Mensen volgen 1. Zoeken op interesse 2. Adresboek G-mail of LinkedIN inlezen 3. Zoeken op naam

Aan de slag met Twitter. Stap 3. Stap 3. Twitter gebruiken 1. Updaten  Update (tweet) intypen: What’s happening? Max. 140 tekens  In je timeline zie je je eigen updates en die van mensen die je volgt  Op avatar of klikken geeft profiel van die persoon & overzicht updates

Aan de slag met Twitter. Stap 3. Wil je meer weten over de tweet of bijvoorbeeld een attachment bekijken? Selecteer de tweet en klik op het pijltje >

Aan de slag met Twitter. Stap Interactie  Reageren met Reply. Doorsturen met ReTweet (RT).  Verschil tussen AutoReTweet (met retweetknop) en handmatige ReTweet  Iemand (ver)noemen in een tweet: Mention aan begin tweet: zien alleen mensen die jou volgen ergens anders in de tweet: zien al je followers in hun timeline  in 1 tweet: zien al je followers in hun timeline  DM = (Direct) Message = privé bericht. Kan alleen als de ander jou volgt.  Bekijk om (real time) te zien waar je wordt vermeld in een tweet. Ook van mensen die je niet volgt.

Aan de slag met Twitter. Stap Haal meer uit je tweets  URL’s toevoegen.  Verwijs zo veel mogelijk naar bronnen (artikel, plaatje, video)  Gebruik een url shortener zoals zodat je verwijzing binnen de 140 tekens pastwww.bit.ly  Video en foto embedden.  Flickr, Plixi, TwitPic, TwitVid, Vimeo, yfrog en YouTube.  Onderwerp aan je tweets toekennen.  Gebruik #tags (hashtags) zoals: #socialmedia #nos

Aan de slag met Twitter. Stap 4. Stap 4. Gevolgd worden Aantal followers is geen doel op zich! Belangrijker is:  Type followers (bedrijven, klanten, collega’s, familie)  Relatie met je followers (interactie, doelgroep)

Aan de slag met Twitter. Stap 4. Tips om aantal followers te vergroten.  Ben snel, up-to-date, uniek en interessant. Meer Retweets. Meer followers.  Communiceer je Twitteraccount!  Persoonlijk: op je blog, Facebook, LinkedIn.  Zakelijk: in reclame-uitingen, andere social media, integreer in je website etc.  Ben interactief. Alleen zenden = niet interessant om te volgen. Vraag, help, antwoord, bedank.  Volgen leidt (soms) tot Refollow.  Zorg voor toegevoegde waarde. Zeker als bedrijf/merk. ReTweet acties, aanbiedingen, waardebonnen, klantenservice etc.  FollowFriday #FF

Aan de slag met Twitter. Stap 5. Stap 5. Gebruik optimaliseren o Zoeken met TwitterSearch en op #hashtags

Aan de slag met Twitter. Stap 5. o Shortkeys gebruiken met ?

Aan de slag met Twitter. Stap 5. o Apps gebruiken (mobile)  Er zijn diverse apps voor BlackBerry, Symbian, Android & iPhone  Mobile twitter voor overige telefoons o Lists maken  Real time updates van tweeps in de lijst

Aan de slag met Twitter. Stap 5. o Software gebruiken. Bijv. CoTweet & Hootsuite  meerdere accounts tegelijk managen  filteren op onderwerp of #tag bijvoorbeeld ‘aannemer’ of ‘menstruatie’  followers categoriseren  automatisch URLs inkorten  tweets inplannen (scheduling)  tweets doorverwijzen  analytics

Aan de slag met Twitter. Stap 5. o Koppelingen met andere sociale media  Twitter en Facebook (via applicatie)  Twitter en Hyves (www)  Twitter en LinkedIn (instellen op LinkedIn, #in of #li) o Natuurlijk ook embedden in homepagina van je website: “Softcup op Twitter”

Twitter. Do’s & Don’ts. Do’sDon’ts Gebruik twitternaam + eigen naamTe veel/vaak tweeten Volg gerichtSchreeuwen, capitalen gebruiken Niet negatief zijn: opbouwend kritischAantal followers = geen wedstrijd Interactie is een must!Automatische DM/reply Vergeet de persoonlijke noot nietBedrijfsgevoelige informatie tweeten Laat zien wie je bent, ben oprecht en blijf authentiek Niet reageren, alleen push Update regelmatig. Inactieve accounts zijn niet interessant. Reclame maken. Zo af en toe is oké, op regelmatige basis is not done. Bedank en geef creditsVage, nietszeggende tweets Waarde: tweet to the point, nuttig en duidelijk.Timelinevervuiling Kijk regelmatig bij (correcte) bronvermelding (bij RT)

Twitter: de risico’s Safe Tweeting  Denk na voordat je tweet, deleten is soms te laat  Iedereen kan jou en je tweets (tot in de eeuwigheid) vinden  Niet alle informatie op Twitter is te vertrouwen (hoaxes ING en #carglasszuigt)  Wees voorzichtig met openen van verkorte URL’s  Niet iedereen is wie hij zegt te zijn  Als je laat weten waar je bent (foursquare): inbrekers!  Tweet geen ( )adres of telefoonnummer  Tweets over vrienden/familie, willen ze dat wel?  Spam. Vertrouw niet alle DM’s. Check altijd de afzender.  Hackers: kies een sterk wachtwoord  Pas op voor phishing websites: log alleen in op Twitter.com of betrouwbare apps.

Twitter & Reclame Op dit moment mag alles (nog), maar: Twitter is een sociaal medium!  Communicatie = direct tussen mensen. Wees dus ook persoonlijk. Gebruik ‘wij, ik, onze’ en noem je naam.  Ga na waarom mensen twitteren; sluit aan bij die behoefte.  Added value = key. What’s in it for me? Shareability.  Vraag je af ‘zou ik dit interessant vinden?’  Pas tone of voice aan. Niet te wervend.  Niet te vaak. Niet te veel.

Twitter. Inspiratie.  Twedding. Het eerste TwitterhuwelijkTwitterhuwelijk  HP Twitter ambassadors program.  Politie Brabant Zuid-Oost: twitterende journalisten  Disney vs. Melanie Notkin  Illustratie afstudeerscriptie Saskia de Laatafstudeerscriptie Saskia de Laat

Twitter. Inspiratie.

Twitter. Nog een paar laatste tips.  Bepaal eerst of Twitter het juiste kanaal is. Waar is je doelgroep?  Besef dat het om mensen gaat!  Durft te vragen en te leren. Twitter is een sociale community, men is bereid te helpen. #durftevragen  Wees netjes, typ correct Nederlands en ben positief.  Neem de tijd!

Questions ? Voor meer informatie over de workshops & trainingen van Saskia de Laat, stuur een mail naar of tweet via