Botsende culturen & Grondrechten dia 1 – 10 : 2 lessen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tv-landschap in Duitsland. 1. De publieke omroepen.
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Dilemma’s en perspectieven
Waar staan we voor met ons onderwijs?
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
26 Multicultureel samenwonen
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Rechten van burgers Plichten van de overheid
Interculturele communicatie
Invloed maquiladora’s op verschillende schaalniveaus
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk
Hoofdstuk 5 |de Verenigde Staten worden een wereldmacht.
Multicultureel Amerika
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Vier Vrijheid 13.1.
Multiculti.
Kenmerken van de concept contextbenadering
1. Politici moeten zich zo min mogelijk bemoeien met de rechter.
1 havo/vwo H1 §4 – Cultuur in Nederland
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
7.4 Cultuurgroepen Tarquin &Boy.
Westerse wereld.
Erasmus Universiteit Rotterdam Vrije Universiteit Amsterdam
Diversiteit Kaoutar el Baghdadi 1 BASW B Informatievaardigheden.
Schokland 3.0 Politiek-juridische dimensie
subcultuur Uiterlijk Gedrag Aussie’s (Australian) Slikken
Nederlanders en hun Gezagsdragers Les 2 Gezag onder druk door de Jeugd.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
V OLKEN, STATEN EN CULTUUR Linda hennkes en Eva Tetteroo uit 3hd.
Maatschappijleer Oefentoets hoofdstuk 4 Multiculti.
Ethiek en cultuur Verdieping in theorie.
Rechtsstaat 4Havo Paragraaf 2 Wie kan de macht van de overheid controleren?
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
2.5 Zelfs vrienden denken verschillend. Verschillen in opvoeding leidt tot verschil in gedrag/meningen k.
Deze les: Uitleggen rechtsstaat Maken opdrachten.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.3 Verschillende culturen
Management & organisatie
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Dilemma’s.
H3 Wat is normaal?.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Jongeren laten zich horen
BLOKBOEK - NATUUR 7 LES 3 – DE HERSENEN.
Management & organisatie
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Hindoescholen nader beschouwd
§6 - Leven in twee werelden
PLURIFORME SAMENLEVING
Meervoudige identiteiten & het onderwijs
Kenmerken van de concept contextbenadering
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Aangeboren of aangeleerd?
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Interculturele communicatie
Cultuur en samenleving
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
§6.3 Cultuur en samenleving
Transcript van de presentatie:

Botsende culturen & Grondrechten dia 1 – 10 : 2 lessen Hoe kunnen we met verschillende culturen samenleven en met elkaar omgaan. Welke botsingen kunnen er ontstaan?

Drie vormen van met elkaar omgaan Segregatie Integratie Assimilatie

Segregatie Opdelen van een samenleving in gescheiden delen Zuid-Afrika Thuislanden Amerika Vrijwillig: Amish ?: Native Americans

Assimilatie Verlies van eigen culturele identiteit: Onvrijwillig Hitler Duitsland Iran Gestuurd: ABN Vrijwillig Na emigratie (2e / 3e generatie)

Integratie Gedeeltelijke aanpassing aan de dominante cultuur Wederzijdse aanpassing Dominante cultuur neemt elementen over

Vraag: Wat is het verschil tussen segregatie en assimilatie? Segregatie: strikt gescheiden Assimilatie: volledig opgaan Wat is het verband tussen censuur en gedwongen assimilatie? Bij censuur worden bepaalde uitingen verboden. Bij gedwongen assimilatie is het verboden je cultuur te uiten. Dan is sprake van censuur.

Vraag: Wanneer gaat integratie over in assimilatie? Wanneer het laatste kenmerk van de oorspronkelijke subcultuur verdwijnt (pizza-eter gaat over op stamppot).

Culturele tegenstellingen Botsende normen en waarden Mannen – vrouwen Ouderen – jongeren Progressieven – Conservatieven Christenen - Moslims

Culturele tegenstellingen Botsende grondrechten: Art. 1, Gw. Discriminatieverbod Art. 6, Gw. Godsdienstvrijheid Art 7, Gw. Vrijheid van meningsuiting

Vraag Leg met een voorbeeld uit hoe grondrechten kunnen botsen: Als je geloofsuitingen wilt verbieden, botst vrijheid van godsdienst met vrijheid van godsdienst Waarom mag de scheidsrechter bij voetbal de wedstrijd stilleggen als er beledigende spreekkoren zijn? 137,c WvStr. Opzettelijk en openlijk beledigen is verboden

Relevante uitzendingen: Kijk naar de film Teleac NOT 3102751 Nederland migratieland (15 min) (HAVO) Teleblik nr 1197 – Andere Tijden 2005