19. Pesten en de centrale plaats van bewegingsonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Open-up / over de streep
Uitslag enquête over online pesten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Veilig internet Mediawijsheid
Themabijeenkomst Pesten
Technieken 3: de-escaleren
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Rego,stijn,flore Stop pesten !!!.
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Taalkunde Grammatica A
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
Echt of nep?.
Godsdienst 1.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kinderen en hun sociale talenten
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
5 november 2014 Wegwijs bij pesten 5 november 2014 Laura Mol, School en Veiligheid/Pestweb.
© Wilma de Hond 2015.
Aboriginal dot painting
Gewoontes / verslaving
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Superhelden, we kennen ze allemaal
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Onze doelen en visie in beeld
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Ouderavond pesten Welkom
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Welkom op onze ouderochtend
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Pesten is kindermishandeling
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Welkom op onze thema-avond
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Trauma sensitief lesgeven
Mijn visie op onderwijs
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Hoe gaan we dat voorkomen?
Onze school is een KiVa-school!.
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Iedereen in de dramadriehoek
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

19. Pesten en de centrale plaats van bewegingsonderwijs Studiedag Basisonderwijs, Zwolle 6 november 2013 ‘Beleef het in beweging’

Voorstellen Christa Rietberg en Marjolijn Kelderman

Film https://www.youtube.com/watch?v=U9xqE5WeI2M https://www.youtube.com/watch?v=ncX0gkScRyk& playnext=1&list=PL3FACF74F579B386F&feature=r esults_main

Vertrekpunt In het plan van aanpak tegen pesten van de kinderombudsman wordt aangegeven dat bewegingsonderwijs een goede rol heeft in tegengaan van het pesten. Men wil meer aandacht voor sportief gedrag en respectvol met elkaar omgaan in de lessen bewegingsonderwijs. Hoe zorgen wij er als vakleerkracht voor dat wij aandacht aan pesten geven zonder bewegen als doel los te laten? http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/03/ 25/scholen-wettelijk-verplicht-pesten-aan- te-pakken.html

Definitie pesten Pesten: stelselmatige vorm van agressie waarbij een of meerdere personen een ander persoon fysiek, verbaal of psychologisch schade toe brengen. Bij pesten is de macht ongelijk verdeeld. 15-25% van de kinderen pest of wordt gepest Meer dan 800 kinderen zitten thuis, omdat ze gepest worden en ontvangen geen onderwijs.

Verschillen plagen en pesten Onbezonnen of spontaan Geen kwade bijbedoelingen De geplaagde blijft volwaardig lid van de groep Het is meestal te verdragen Met opzet Wil iemand bewust kwetsen of kleineren Het gepeste kind is geïsoleerd De pestkop heeft geen positieve bijbedoelingen Plagen pesten

Partijen De pesters/de pestkop: Dit zijn vaak leerlingen die hun boosheid en woede af moeten reageren en niets anders weten te bedenken dan pesten. Bij deze groep horen de meelopers, die bang zijn uit de gratie de vallen. De zondebok(ken), het slachtoffer(s): Dit zijn die kinderen die gepest worden. De meelopers: Dit zijn kinderen die niets durven te zeggen omdat ze bang zijn zelf het slachtoffer te worden. Deze zogenaamde partij is niet neutraal, want zij kiezen ervoor niets te doen om het pesten te stoppen.

Werkvorm 1; Inventarisatie Vul het volgende formulier in. Quick scan pestbeleid Wat wordt er op jouw school aan pesten gedaan? Hoe herken jij pesten in jouw lessen: Welke signalen herken je bij de leerlingen? Bij welke momenten tijdens jouw les komt pestgedrag voor?

Pesten herkennen Dit zijn signalen: Blauwe plekken. Spullen die "kapot" gaan. Zij lijken geen vrienden te hebben, zijn vaak alleen. Zij worden als laatste gekozen. Geen zin om naar school te gaan. Ze proberen dicht bij de leerkracht te blijven. Angstig en onzeker. Gaan vaak naar de wc tijdens de gymles. Zij zien er bang, neerslachtig en huilerig uit. Overdreven clownesk gedrag. Afkoopgedrag; geld/snoep of het maken van huiswerk voor anderen. Andere kinderen uit jouw klas kunnen ook signalen geven dat een kind gepest wordt. Ze vertellen bijvoorbeeld dat een kind zit te huilen, niet mee mag doen of altijd alleen staat in de pauze

Werkvorm 2; Reguleringsdoelen Inleiding; Filmpje Aventurijn Opbouw en volgorde: Kies 2 situaties waarin pestgedrag plaats vindt en bedenk diverse oplossingen Bespreken voorbeeld lessenplan a.d.h.v. reguleringsdoelen (casus) Ontwikkel nu zelf 1 lessenplan a.d.h.v. een zelf gekozen reguleringsdoel Kinderen iets leren en daarbij ga je planmatig te werk. Doel: meerjarenplan. Geeft inzichten door het bespreekbaar te maken. Ordening/opbouw vanuit leeftijdsgroepen

Casus Situatie: een leerling (de gepeste) komt nooit aan de beurt bij tikkertje Oplossingen: van te voren de volgorde van tikkers aangeven, van te voren alvast een tikker aangeven en die mag de volgende kiezen. Opdracht geven dat iedereen aan de beurt komt Afwisselen jongen en meisje Reguleringsdoel: regelingen: verdelen en wisselen van taken en functies Plan: les 1: tikspel: boefje: controleren of ze kunnen meewerken aan functiewisselingen. Tijdens de uitleg leg ik het wisselsysteem uit Les 2: overlooptikspel: ik maak een leskaart met de volgorde van de tikkers erop Les 3: overlooptikspel: de tikker kiest een nieuwe tikker Les 4: basistikspel: opdracht iedereen moet aan de beurt zijn geweest

‘Veilige werksfeer’ Hoe zorgen wij er als vakleerkracht voor dat wij aandacht aan pesten geven zonder bewegen als doel los te laten? Geef ik als leerkracht door mijn gedrag aanleiding tot pestgedrag? Ben ik bijvoorbeeld negatief of sarcastisch naar de pester? Zijn de pesters in deze klas gefrustreerd door het niet kunnen voldoen aan de eisen die de les bewegingsonderwijs stelt? Met andere woorden, kunnen zij de activiteiten wel aan? (bewegingsniveau maar ook sociaal-emotioneel) Begin van het schooljaar ‘samenwerkingsactiviteiten’ aanbieden. Teach what you preach; wat is jou rol? En wat zijn jou doelen om een goed pedagogisch klimaat te creeeren? Voorbeeld: kind luistert niet; dus kan geen antwoord op de vraag geven. Niet zeggen: zeker niet geluisterd

"PESTEN IS GEEN SPELLETJE!"

Ideeën/info http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/03/25/scholen- wettelijk-verplicht-pesten-aan-te-pakken.html http://www.rtlnieuws.nl/editienl/aapjes-kijken-om-pesten- aan-te-pakken http://www.apemanagement.nl/index_bestanden/Pesten.htm https://www.kivaschool.nl http://www.pestaanpak.nl http://www.pestweb.nl