Hoofdvragen In hoeverre wordt honger veroorzaakt door de overschrijding van de draagkracht? Welke groepen in de samenleving zijn het meest kwetsbaar bij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.
Advertisements

Lesprogramma Scholen over Football Maties Schoolvoetbal 28 april 2014 Beverhoeve 8 Leusden tel:
GfK Supermarktkengetallen
Hulp & ontwikkeling Vandaag de dag leven ruim één miljard mensen in extreme armoede. Goed voedsel is voor velen onbetaalbaar en mensen.
Hoofdstuk 1A: Europeanen
Presentatie UNICEF.
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Welkom bij de World Vision Quiz.
Hoofdstuk 4 Azië en globalisering (voortdurend proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie)
Gods verborgen glans.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
OneWorld Wat is OneWorld? Gebruik van data bij OneWorld Opdracht: data Buitenlandse Zaken Ellen de Lange Projectleider
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Thuiszorg en zorg voor wezen, Zuid-Afrika.
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
Hoofdstuk 2 Wereldbeeld: het wereldvoedselvraagstuk Paragraaf 11 t/m 15 SE
Het wereldvoedselvraagstuk brengt je zeer snel op het vlak van wereldhandel en duurzame ontwikkeling. Met het softwarepakket ‘Dashboard’ op de cd-rom kun.
Hoofdstuk 5 Werelden van verschil
2.6 Ontwikkelingssamenwerking
1.4 een geglobaliseerde wereld
Dorcas is een internationale hulporganisatie die in twintig landen in Oost-Europa en Afrika projecten van lokale partnerorganisaties ondersteunt. Dorcas.
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
1.1 Werelddelen en oceanen op de wereldkaart
Voedselzekerheid en Voedselproductie
(Semi)-Perifere regio’s in de wereld: actuele ontwikkelingen
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Afrika: Topo nakijken en leren.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Hoofdstuk 2.
Hoofdstuk 2 Wereldbeeld: het wereldvoedselvraagstuk Paragraaf 11 t/m 15
H2, par. 2.3 Havo 3.
2.2 Oorzaken van ondervoeding
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
1. Levensbeschouwing en communicatie
.00Begin Hoofdstuk 2.05H2 §1 Voor en tegen globalisering.20H2 §2.1 De Noord-Zuidverhoudingen.30Verder met werkschema week 11 – 12 en verder met werkschema.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag  Exodus 35:1-38:20  Herhaling van het sabbatsgebod, het volk levert het materiaal voor de tabernakel en Besaleël leidt.
Bijbels omgaan met geld(deel 3)
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Armoede en Klimaatverandering: Geen oplossing of geen probleem?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
DORCAS VOEDSELACTIE 2014.
Welkom op de informatieavond
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
Ouderkring groep
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Bid mee, help mee en geef!.
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Bid mee, help mee en geef!. Zuid-Afrika lijdt… Armoede, gebroken gezinnen en taboes rond aids ontwrichten de samenleving. Zuid-Afrika: veel gebroken gezinnen.
Project Zuid-Afrika dinsdag.
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Blok 4 Jij en de wereldhandel
Verenigde Naties: mondiale aandacht voedselprobleem
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Transcript van de presentatie:

Hoofdvragen In hoeverre wordt honger veroorzaakt door de overschrijding van de draagkracht? Welke groepen in de samenleving zijn het meest kwetsbaar bij voedseltekorten? In hoeverre kan vrije wereldhandel bijdragen aan verbeterde voedselzekerheid? Op welke manieren kan ontwikkelingshulp bijdragen aan voedselzekerheid?

Op het snijpunt van culturen AK 4vwo – vrijdag 6 februari 14:17 Hoofdstuk 2 §11 – Honger of trek? 14:30 Topografie Afrika – Werkboek blz. 116 De topografie maakt onderdeel uit van de leerstof voor het volgende proefwerk ( 15:00 nakijken topografie Afrika Maken en aftekenen opdrachten volgens werkoverzicht 15:15 [einde]

In veel landen is een gebrek aan voedselzekerheid In veel landen is een gebrek aan voedselzekerheid. In enkele van die landen groeit (of verdubbelt) de voedselproductie wel.

Er zijn twee vormen van honger. Op welke soort honger duidt dit plaatje?

Oorzaken van honger Natuurlijke omstandigheden: de draagkracht (carrying capacity) van het gebied wordt overschreden.

Ghana Hoe donkerder, hoe meer bodemdegradatie Dit hangt samen met: natuurlijke omstandigheden welvaartsniveau bevolkingsdichtheid

De Groene en genetische revolutie: kunnen zij honger bestrijden?

Voor nu 14:45 topografie Afrika 15:15 [einde]

Op het snijpunt van culturen AK 4vwo – vrijdag 13 februari Dit was een les in het computerlokaal. Je werkte zelfstandig aan de ict-opdracht WERELDVOEDSELHANDEL

Op het snijpunt van culturen AK 4vwo – vrijdag 20 februari 14:17 Hoofdstuk 2 §12 De maatschappelijke omstandigheden 14:30 We Feed the World / deel 1 | IDFA docu 15:00 nakijken topografie Afrika De topografie maakt onderdeel uit van de leerstof voor het volgende proefwerk = maandag 16 maart 15:15 [einde]

Algemene mededelingen -1 De ICT-opdracht “wereldvoedselhandel” moet je uiterlijk vrijdag 6 maart hebben opgestuurd naar dalton@johanvandergaag.nl

Algemene mededelingen -2 Wijziging ten opzichte van het werkoverzicht: - tot en met week 24 Hoofdstuk 2 §11 - §14 - vanaf week 25 Praktische Opdracht Jaarschema: Hoofdstuk 3 (Zuidoost-Azië) doen we uitgebreid Hoofdstuk 4 (Nederland: wateroverlast) schuift door naar klas 5/6)

§12 Oorzaken van honger Maatschappelijke omstandigheden: 1 Sociale omstandigheden 2 De gezinssituatie 3 Politieke omstandigheden Waar hoort dit plaatje bij? Campagne tegen corruptie in Thailand

§12 Oorzaken van honger Bekijk in je boek bron 51, de oorzaken van honger in zuidelijk Afrika. - Welke oorzaak komt opvallend veel voor bij de verschillende landen?

Gezinssituatie: 5% tot 35% (!) van de werkende bevolking in ontwikkelingslanden zal overlijden aan AIDS tot 2020 > land wordt niet goed meer bewerkt > daling voedselopbrengst & slechtere kwaliteit van het voedsel > meer honger > meer ziekte > zieke familieleden helpen kost tijd en geld, dat er niet is > om toch te helpen, worden laatste bezittingen (vee) verkocht > nog minder voedsel…

Ontwikkelingsscenario´s voor Afrika ten zuiden van de Sahara investeringen % ondervoede kinderen Business as usual $122,6 miljard 28,2 Pessimistisch $ 79,2 miljard 33,2 Visionair $ 238,1 miljard 7,5 Aan welke 5 dingen moeten de investeringen worden besteed? en… waar gaat het meeste geld naar toe? > Goede keus?

Er zijn twee wegen om honger te bestrijden: via de internationale voedselhandel (§13) via ontwikkelingshulp (§14) Na de voorjaarsvakantie kijken we hier verder naar… maar ook nu alvast in deel 1 van de IDFA documentaire “We Feed the World”

IDFA docu “We Feed the World” Toelichting: Het International Documentary Film Festival Amsterdam is in 1988 opgericht om de documentairecultuur nationaal en internationaal te stimuleren. Sindsdien is IDFA uitgegroeid tot het grootste documentaire filmfestival ter wereld.

IDFA docu “We Feed the World” Regie en camera: Erwin Wagenhofer Oostenrijk, 2005 Terwijl dagelijks een miljard mensen op aarde honger hebben, wordt er wereldwijd genoeg eten geproduceerd om 12 miljard mensen te voeden. In deze film laat de regisseur met veel oog voor detail zien wat de gevolgen zijn van de globalisering van de voedselindustrie. Vandaag deel 1.

IDFA docu “We Feed the World” Opdracht tijdens het kijken van de film Bestudeer de infosheet (klik hier of online op m’n site) Noteer voor jezelf de belangrijkste en opmerkelijkste zaken die jou opvallen (in het PW van 16 maart zal ik paar hoofdzaken uit de film in paar vragen verwerken)

IDFA docu “We Feed the World”

Voor nu 15:05 topografie Afrika nakijken & ander taakwerk nakijken 15:15 [einde] Fijne voorjaarsvakantie!

Op het snijpunt van culturen AK 4vwo – vrijdag 6 maart In deze les bespraken we het proefwerk en keken we deel 2 van de IDFA docu “We Feed the World”

Op het snijpunt van culturen AK 4vwo – vrijdag 13 maart 14:17 Hoofdstuk 2 §13 en §14 “Internationale voedselhandel” en “helpt hulp?” 14:40 We Feed the World / deel 3 | IDFA docu 15:15 [einde]

Internationale voedselhandel: Europese kipdelen te koop in Afrika Oorzaken van honger Internationale voedselhandel: Europese kipdelen te koop in Afrika

Het is lastig concurreren tegen gedumpt voedsel uit rijke landen

Geen wonder dat ontwikkelingslanden pressie uitoefenen op de WTO

Honger bestrijden via internationale voedselhandel Honger bestrijden via internationale voedselhandel. Welke mogelijkheden zijn er?

Eerlijke handel levert de boeren iets meer geld op

§14 Helpt hulp? Hulpgevers: bilaterale hulp internationale organisaties NGO’s Welke groep werkt het best op dit moment?

§14 Helpt hulp? Soorten ontwikkelingshulp: noodhulp early warning system projecthulp programmahulp good governance

Welk motief of welk doel zit achter deze hulp van Bono?

Welk motief of welk doel zit achter deze hulp van Britse soldaten?

Gebonden hulp: een deel van het geld wordt besteed in het donorland Absolute bedragen

Conclusies Gebonden hulp en het geven van hulp waarbij de doelstellingen niet goed op elkaar zijn afgestemd zijn voorbeelden van incoherent beleid. Voedselzekerheid is een zaak van lange adem, trefzeker beleid en grote investeringen op het platteland!

IDFA docu We Feed the World deel 3

Succes met het proefwerk! - Leerstof: Hoofdstuk 2 §11 tot en met §14 De infosheet bij de documentaire We Feed the World Je eigen aantekeningen bij de docu