De vrije tijd van leerlingen van Brusselse Nederlandstalige onderwijsinstellingen Een samenvatting van de resultaten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Het secundair onderwijs
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
1 DE WEG NAAR DE PODIUMKUNSTEN Sociologische studie over de motivatie van Brusselse toeschouwers Maison du Spectacle – la Bellone.
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
• Beste gemeenteleden, • Op de komende pagina’s ziet u de oproepen: vraag en aanbod, van de hartenmap. • Ziet u een vraag of aanbod waar u iets mee kunt?
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
“Zonder taal geen verhaal” .
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
De Grootste Fuif enquête van Brasschaat. De Grootste Fuifenquête Jeugdraad : opstart “werkgroep Fuiven” (eind 2004) Werkgroep Fuiven: Beoordeling fuif-en.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Brussel nader onderzocht
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Enquête.
Resultaten enquête ‘Andere schooltijden’ Basisscholen Swalmen 1.
Door: Cameron Celestine
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
In opdracht van NOC*NSF
Paulus' eerste brief aan Korinthe (25) 24 april 2014 Bodegraven.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Sportonderzoek in Almere
Waar gaat het nou toch om?!
JOUW WERELD MIJN WERELD
Jullie dorp De kinderen over NIEHOVE in Wat doe je na schooltijd en in de vakantie? Waar ga je naar school en waar wonen je vriendjes? Wat vind.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
WAT IS MANTELZORG?.
Transcript van de presentatie:

De vrije tijd van leerlingen van Brusselse Nederlandstalige onderwijsinstellingen Een samenvatting van de resultaten

Inhoud Inleiding Methodologie: opzet en respons Resultaten Conclusies Betekenis vrije tijd Huidige activiteiten in de vrije tijd Gewenste activiteiten in de vrije tijd Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten Locatie vrijetijdsactiviteiten Kennismaking met aanbod vrijetijdsactiviteiten Kennis publieke informatiekanalen Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties Buitenschoolse activiteiten en opvang Zakgeld Tevredenheid met het aanbod Conclusies

Inhoud 3 Inleiding Methodologie: opzet en respons Resultaten Betekenis vrije tijd Huidige activiteiten in de vrije tijd Gewenste activiteiten in de vrije tijd Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten Locatie vrijetijdsactiviteiten Kennismaking met aanbod vrijetijdsactiviteiten Kennis publieke informatiekanalen Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties Buitenschoolse activiteiten en opvang Zakgeld Tevredenheid met het aanbod Conclusies 3

Inleiding Met het onderzoeksproject ‘vrijetijdsbesteding en -beleving van de Brusselse jeugd (2,5-18 jaar) en de participatie van deze doelgroep aan het Nederlandstalige vrijetijdsaanbod in het Brussels hoofdstedelijk gewest’ wil de Vlaamse Gemeenschapscommissie voor een eerste keer een kwantitatief, statistisch significant alsook een kwalitatief overzicht bekomen van de vrijetijdsbesteding en -beleving van de Brusselse jeugd en de participatie van de jeugd aan het Nederlandstalige vrijetijdsaanbod in het Brussels hoofdstedelijk gewest. Concreet spitst de onderzoeksvraag zich toe op: de vrijetijdsbesteding van de Brusselse jeugd de vrijetijdsbeleving van de Brusselse jeugd de participatie van de Brusselse jeugd aan het Nederlandstalige vrijetijdsaanbod in het Brussels hoofdstedelijk gewest

Inhoud 5 Inleiding Methodologie: opzet en respons Resultaten Betekenis vrije tijd Huidige activiteiten in de vrije tijd Gewenste activiteiten in de vrije tijd Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten Locatie vrijetijdsactiviteiten Kennismaking met aanbod vrijetijdsactiviteiten Kennis publieke informatiekanalen Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties Buitenschoolse activiteiten en opvang Zakgeld Tevredenheid met het aanbod Conclusies 5

Methodologie: Opzet Het onderzoek is afgestemd op de leeftijdsgroep 3 tot 18 jaar Opmerking: bij kleuters werden de ouders bevraagd 6 gestructureerde vragenlijsten Het ontwerpen van de vragenlijsten kwam tot stand in 6 fasen: Afbakening van de onderzoeksvragen Operationalisering van de onderzoeksvragen in gestructureerde vragenlijsten Testen van de vragenlijsten Vertaling van de vragenlijsten Finalisering van de vragenlijsten Digitalisering van de vragenlijsten In totaal werden in 82 scholen meer dan 15.000 vragenlijsten verspreid onder ongeveer 9.000 verschillende kinderen en jongeren in het Nederlandstalig Brussels kleuter-, basis- en secundair onderwijs. 7 scholen weigerden deelname, hoge respons van 90% door intensieve communicatie met de scholen in verschillende fasen: brief van VGC telefonisch contact ter bevestiging en afspraak waar vragenlijsten mogen worden geleverd persoonlijk uitleg van onderzoeker bij het afleveren van de vragenlijsten

VOORBEREIDENDE FOCUSGROEPEN Bedoeling: - verkenning woordgebruik - soorten activiteiten verkennen - referentiekaders voor beoordeling activiteiten expliciteren Aanzet: aanduiden van activiteiten die ze graag doen en niet graag doen (met tekeningen of met lijst) Vertellen waarom: dit geeft al snel aanleiding tot een los gesprek over de vrijetijdsactiviteiten waarbij de begeleider vragen stelt: waar, wie, wanneer, hoe vaak, wie nog, ...

VOORBEREIDENDE FOCUSGROEPEN: aantal kinderen Kleuters, 6 groepen 37 Eerste leerjaar, 2 groepen 12 Zesde leerjaar 8 1° secundair 6 2° secundair 6 3° secundair 4 5° secundair, 3 groepen 16

VOORBEREIDENDE FOCUSGROEPEN: één reeks tekeningen

VOORBEREIDENDE FOCUSGROEPEN: enkele resultaten Tieners, jongeren: - negatieve toon in term ‘rondhangen’ zeer uitgesproken belangstelling voor werken, geld verdienen Kinderen - VT-keuze: probleem bij hangende scheiding - zeer gevarieerde gamma aan activiteiten - dromen van spectaculaire activiteiten Kleuters - absolute topper: lezen - activiteiten met ouders centraal (scheidingslijn: 1° lj)

Methodologie: Respons In totaal hebben ongeveer 4.000 leerlingen en ouders de verschillende vragenlijsten ingevuld. Responsverdeling over de verschillende vooropgestelde doelgroepen Jeugd Ouders Kleuters Niet bevraagd 475 Kinderen 825 652 Tieners 753 327 Jongeren 647 119 Totaal 2225 1573 11

Inhoud 12 Inleiding Methodologie: opzet en respons Resultaten Betekenis vrije tijd Huidige activiteiten in de vrije tijd Gewenste activiteiten in de vrije tijd Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten Locatie vrijetijdsactiviteiten Kennismaking met aanbod vrijetijdsactiviteiten Kennis publieke informatiekanalen Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties Buitenschoolse activiteiten en opvang Zakgeld Tevredenheid met het aanbod Conclusies 12

(Helemaal) niet akkoord Betekenis vrije tijd (Helemaal) niet akkoord Tussen beide (Helemaal) akkoord Totaal Ik amuseer me beter binnen in huis dan buiten T 44,6% 39,3% 16,1% 100,0% J 46,9% 35,7% 17,4% In mijn vrije tijd doe ik graag niets 85,5% 10,5% 3,9% 53,3% 37,3% 9,5% Als het kan dan verkies ik activiteiten buiten te doen 15,1% 43,6% 41,2% 14,9% 46,8% 38,3% In mijn vrije tijd leer ik graag vanalles bij 20,1% 40,5% 39,4% 33,7% 40,2% 26,1% Ik heb maar een paar vrienden die graag hetzelfde doen als ik 38,7% 33,9% 27,5% 44,0% 26,2% 29,8% In mijn vrije tijd ben ik graag thuis 24,3% 46,3% 29,4% 53,4% 36,9% 9,6% > 50% 13 13

(Helemaal) niet akkoord Betekenis vrije tijd (Helemaal) niet akkoord Tussen beide (Helemaal) akkoord Totaal In mijn vrije tijd ben ik graag thuis T 24,3% 46,3% 29,4% 100,0% J 53,4% 36,9% 9,6% Met zo veel vrienden heb ik te weinig vrije tijd 67,3% 22,2% 10,6% 49,8% 32,6% 17,7% In de buurt waar ik woon is niets te doen 52,9% 23,7% 23,4% 34,2% 23,2% 42,6% Soms weet ik echt niet wat doen 39,9% 33,1% 27,0% 32,4% 26,2% 41,4% Ik amuseer me beter buiten dan binnen in huis 15,1% 43,6% 41,2% 14,1% 51,7% In mijn vrije tijd zie ik zowel vrienden van in mijn buurt als van op school 39,4% 29,9% 30,7% 27,3% 25,5% 47,2% > 50% 14 14

(Helemaal) niet akkoord Betekenis vrije tijd (Helemaal) niet akkoord Tussen beide (Helemaal) akkoord Totaal Als ik vrije tijd heb wil ik zoveel dingen doen zoals computeren, TV-kijken, spelletjes spelen enzo, dat ik geen tijd heb om buiten dingen te doen T 33,3% 36,2% 30,4% 100,0% J 49,9% 32,4% 17,7% Ik doe meestal dezelfde dingen tijdens mijn vrije tijd 33,9% 29,9% 24,6% 35,4% 40,0% Ik zou niet weten wat ik buiten zou moeten doen 44,6% 39,3% 16,1% 46,6% 35,9% 17,6% Ik verveel me thuis 39,9% 33,1% 27,0% 52,9% 33,7% 13,3% Ik heb veel te weinig vrije tijd 44,8% 32,3% 22,9% 19,5% 28,5% 52,0% > 50% 15 15

Huidige activiteiten in de vrije tijd Dagelijkse vrijetijdsactiviteiten tijdens de week na schooltijd (top 5) Kinderen Tieners Jongeren TV-kijken. Muziek beluisteren Huiswerk maken. Chatten, smssen, bellen met vrienden en vriendinnen Chatten, sms'en, bellen met vrienden en vriendinnen Thuis met je speelgoed spelen. Computeren Een boek of strip lezen. Huishoudelijke taken of klusjes in huis Gaan zwemmen. Een boek/strip lezen Fietsen, skaten, voetballen of een andere sport op straat/pleintje/park… 16 16

Huidige activiteiten in de vrije tijd Maandelijkse vrijetijdsactiviteiten tijdens de week na schooltijd (top 5) Kinderen Tieners Jongeren Naar het park, bos of pleintje gaan. Naar de bibliotheek gaan Naar de bioscoop gaan Boodschappen doen, gaan winkelen. In de stad rondwandelen/shoppen Naar de bibliotheek gaan. Lopen, wandelen of spelen in het park/bos/pleintje Iets met het gezin doen Binnen met vriendjes en vriendinnetjes spelen. Fietsen, skaten, … in de buurt. Een boek/strip lezen 17 17

Huidige activiteiten in de vrije tijd Maandelijkse vrijetijdsactiviteiten tijdens het weekend (top 5) Kinderen Tieners Jongeren Naar het park, bos of pleintje gaan. In de stad rondwandelen/shoppen Iets gaan drinken op café en/of een snack gaan eten Boodschappen doen, gaan winkelen. Met vrienden en/of vriendinnen spelen/afspreken Binnen met vriendjes en vriendinnetjes spelen. Iets met het gezin doen Naar de bibliotheek gaan. Fietsen, skaten, voetballen of een andere sport op straat/pleintje/park … Fietsen, skaten, … in de buurt. Lopen, wandelen of spelen in het park/bos/pleintje Naar de bioscoop gaan 18 18

Huidige activiteiten in de vrije tijd Maandelijkse vrijetijdsactiviteiten tijdens vakanties (top 5) Tieners Jongeren Naar de bioscoop gaan Met vrienden en/of vriendinnen spelen/afspreken Naar een concert of festival gaan Fietsen, skaten, voetballen of een andere sport op straat/pleintje/park … In de stad rondwandelen/shoppen Lopen, wandelen of spelen in het park/bos/pleintje Iets met het gezin doen Naar de bibliotheek gaan Iets gaan drinken op café en/of een snack gaan eten 19 19

Gewenste activiteiten in de vrije tijd Selectie van 5 vrijetijds activiteiten die de Nederlandstalige Brusselse jeugd en hun ouders vaker willen doen tijdens de week na schooltijd (top 5) Ouders kleuters Kinderen Ouders kinderen Tieners Ouders tieners Jongeren Ouders jongeren Tekenen, knutselen, schilderen, … Gaan zwemmen. Een boek of strip lezen. Met vrienden envriendinnen spelen/ afspreken Een boek/strip lezen Met vrienden en/of vriendinnen spelen/ Iets doen samen met mijn mama en papa. Naar de bibliotheek gaan. Gaan zwemmen Geld verdienen Sporten in een sportclub Naar de film gaan. Naar de bioscoop gaan Naar de bibliotheek gaan Toneel spelen, zingen, dansen. Fietsen, skaten … in de buurt. Naar een sportclub (voetbal, turnen, …) gaan. Computeren Naar het park, bos of pleintje gaan. Computerspel-letjes spelen, chatten, surfen op het internet. Tekenen, knutselen, schilderen, … . Iets met het gezin doen Naar de muziek-/dans-/zangschool of de teken-/schilder-/knutselclub gaan Muziek beluisteren Match in top 5 tussen ouders en kinderen 20 20

Gewenste activiteiten in de vrije tijd Selectie van 5 vrijetijds activiteiten die de Nederlandstalige Brusselse jeugd en hun ouders vaker willen doen in het weekend (top 5) Ouders kleuters Kinderen Ouders kinderen Tieners Ouders tieners Jongeren Ouders jongeren Samen met het gezin iets doen. Gaan zwemmen. Naar de bioscoop gaan Iets met het gezin doen Naar het park, bos of pleintje gaan. Naar de film gaan. Met vrienden en/of vriendinnen spelen/ afspreken Met zijn/haar vrienden en/of vriendinnen spelen/ Bij zijn/haar oma en opa gaan. Iets doen samen met mijn mama en papa. Een boek/strip lezen Geld verdienen Fietsen, rolschaatsen, … in de buurt. Buiten met vriendjes en vriendinnetjes spelen. Naar de bioscoop gaan. In de stad rondwandelen/shoppen Naar een fuif of discotheek gaan Fietsen, skaten … in de buurt. Een boek of strip lezen. Gaan zwemmen Naar een concert of festival gaan Huishoudelijke taken of klusjes in huis Match in top 5 tussen ouders en kinderen 21 21

Gewenste activiteiten in de vrije tijd Selectie van 5 vrijetijds activiteiten die de Nederlandstalige Brusselse jeugd en hun ouders vaker willen doen tijdens vakantiedagen (top 5) Match in top 5 tussen ouders en kinderen Ouders kleuters Kinderen Ouders kinderen Tieners Ouders tieners Jongeren Ouders jongeren Gaan zwemmen. Niet bevraagd Naar de bioscoop gaan Gaan zwemmen Geld verdienen Iets met het gezin doen Fietsen, rolschaatsen, … in de buurt. Samen met het gezin iets doen. Met vrienden en/of vriendinnen spelen/ afspreken Een boek/strip lezen Naar het park, bos of pleintje gaan. Met zijn/haar vrienden spelen/ Fietsen, skaten, … in de buurt. Naar een concert of festival gaan Naar een sportclub (voetbal, turnen, …) gaan. Naar de bioscoop gaan. Computeren Naar een fuif of discotheek gaan 22 22

Gewenste activiteiten in de vrije tijd Belemmeringen tijdens schooldagen Belemmeringen die ouders van kleuters ondervinden om de favoriete vrijetijdsactiviteiten voor hun kleuters vaker uit te oefenen tijdens schooldagen SPORT IN SPORTCLUB TONEEL, ZINGEN, DANSEN ZWEMMEN De uren waarop het doorgaat passen mij niet. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar wij wonen. Het is te duur om deze activiteit vaker te beoefenen. De activiteit wordt niet vaak georganiseerd. Er zijn te weinig plaatsen in de stad om deze activiteit te beoefenen. 23 23

Gewenste activiteiten in de vrije tijd Belemmeringen tijdens schooldagen Belemmeringen die kinderen ondervinden om de favoriete vrijetijdsactiviteiten vaker uit te oefenen tijdens schooldagen Belemmeringen die ouders van kinderen ondervinden om de favoriete vrijetijdsactiviteiten voor hun kinderen vaker uit te oefenen tijdens schooldagen ZWEMMEN SPORT IN SPORTCLUB IETS DOEN MET OUDERS Mijn ouders kunnen mij niet altijd brengen. Mijn ouders werken dan. Ik weet niet waar ik dat kan doen. Het is te ver weg van waar ik woon. Het kost te veel. EEN BOEK/STRIP LEZEN SPORT IN SPORTCLUB SCHRIJVEN, MUZIEK, ... Het aanbod spreekt hem/haar niet aan. Hij/zij heeft niemand om hem/haar te brengen. De activiteit wordt niet vaker georganiseerd. Het is te duur om deze activiteit vaker te beoefenen. De uren waarop het doorgaat passen hem/haar niet. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar wij wonen. 24 24

MET VRIENDEN AFSPREKEN Gewenste activiteiten in de vrije tijd Belemmeringen tijdens schooldagen Belemmeringen die tieners ondervinden om de favoriete vrijetijdsactiviteiten uit te oefenen tijdens schooldagen Belemmeringen die ouders van tieners ondervinden om de favoriete vrijetijdsactiviteiten uit te oefenen tijdens schooldagen MET VRIENDEN AFSPREKEN NAAR DE BIOSCOOP GAAN GAAN ZWEMMEN Ik mag niet van mijn ouders. De activiteit wordt niet vaak georganiseerd. Het is te duur om deze activiteit vaker te beoefenen. De uren waarop het doorgaat passen mij niet. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar ik woon. Ik wil geen lid worden van een club of vereniging. Ik weet er te weinig over. Er wordt tijdens deze activiteit enkel Frans gesproken. EEN BOEK/STRIP LEZEN SPORTEN IN SPORTCLUB MUZIEK/DANS... De uren waarop het doorgaat passen hem/haar niet. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar wij wonen. De activiteit wordt niet vaker georganiseerd. Het aanbod spreekt hem/haar niet aan. Het is te duur om deze activiteit vaker te beoefenen. 25 25

MET VRIENDEN AFSPREKEN Gewenste activiteiten in de vrije tijd Belemmeringen tijdens schooldagen Belemmeringen die jongeren ondervinden om de favoriete vrijetijdsactiviteiten uit te oefenen tijdens schooldagen MET VRIENDEN AFSPREKEN MET LIEF AFSPREKEN GELD VERDIENEN De uren waarop het doorgaat passen mij niet. Ik mag niet van mijn ouders. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar ik woon. Ik weet er te weinig over. De plaats om deze vrije tijdsactiviteit in Brussel uit te oefenen is zeer moeilijk bereikbaar. 26 26

Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten Deelname van kinderen aan georganiseerde activiteiten tijdens vakanties Ja Neen Totaal N Op vakantie gaan met mijn ouders. 96,1% 3,9% 100,0% 788 Naar een attractiepark gaan. 77,6% 22,4% 753 Naar de speelpleinwerking gaan. 60,0% 40,0% 750 Bij vriendjes of vriendinnetjes blijven slapen. 52,8% 47,2% 760 Naar een atelier (knutselen, tekenen, muziek, museum, …) gaan. 39,1% 60,9% 744 Naar de kinderopvang gaan. 29,3% 70,7% Op sportkamp gaan. 27,2% 72,8% 735 Op kamp gaan met de jeugdbeweging (Scouts en Gidsen, Chiro, …). 15,8% 84,2% 736 Op taalkamp gaan. 8,1% 91,9% 729 27 27

Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten Deelname van tieners aan georganiseerde activiteiten tijdens vakanties Nooit Een eerder vakantie Vorige zomervakantie Op vakantie gegaan met ouders of familie. 5,7% 55,5% 38,7% Op vakantie gegaan met vrienden/vriendinnen. 59,0% 24,1% 16,9% Op kamp gegaan met de jeugdbeweging (Chiro, Scouts en Gidsen, FOS, JNM, KSJ, ...). 73,6% 10,1% 16,3% Op sportkamp binnen Brussel en enkel overdag gegaan. 71,4% 13,4% 15,2% Deelgenomen aan speelpleinwerking. 69,5% 15,8% 14,7% Op sportkamp buiten Brussel en enkel overdag gegaan. 67,5% 19,2% 13,2% Op sportkamp met overnachting (BLOSO, SPORTA, …) gegaan. 72,7% 14,8% 12,6% Deelgenomen aan een speelweek. 76,5% 13,1% 10,4% Op kamp gegaan met een andere vereniging (jeugdorganisatie (wmkj), mutualiteit, taalkamp, ...) enkel overdag. 82,2% 9,2% 8,6% Op kamp gegaan met een andere vereniging met overnachting. 80,1% 11,7% 8,3% 28 28

Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten Deelname van jongeren aan georganiseerde activiteiten tijdens vakanties Nooit Een eerder vakantie Vorige zomervakantie Op vakantie gegaan met ouders of familie. 5,1% 67,0% 27,9% Op vakantie gegaan met vrienden/vriendinnen. 47,6% 33,4% 19,0% Op kamp gegaan met de jeugdbeweging (Chiro, Scouts en Gidsen, FOS, JNM, KSJ, KAJ, IJD,...) 69,6% 19,7% 13,3% Op buitenlandskamp of jongerenreis gegaan 74,0% 17,3% 12,0% Deelgenomen aan speelpleinwerking. 68,8% 20,7% 10,7% Op sportkamp buiten Brussel en enkel overdag gegaan 63,0% 27,3% 10,6% Op kamp met overnachting gegaan met een andere vereniging (jeugdorganisatie (wmkj), mutualiteit, taalkamp,...) 64,4% 22,3% 10,4% Op sportkamp met overnachting (BLOSO, SPORTA,…) gegaan 77,0% 15,3% 9,7% Op sportkamp binnen Brussel en enkel overdag gegaan 64,9% 24,7% 8,7% Op kamp gegaan met een andere vereniging (jeugdorganisatie (wmkj), mutualiteit, taalkamp,...) enkel overdag 67,8% 20,2% 7,7% Deelgenomen aan een sportkaderopleiding of kadervorming in het jeugdwerk 80,4% 12,2% 7,3% 29 29

Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten – liefst vaker Georganiseerde vrijetijds activiteit die de Nederlandstalige Brusselse jeugd en hun ouders het liefst vaker willen (laten) doen tijdens vakanties (top 5) Kinderen Ouders kinderen Tieners Ouders tieners Jongeren Ouders jongeren Op vakantie gaan met mijn ouders. Op vakantie gaan met het gezin en/of de familie Op vakantie gaan met vrienden/ vriendinnen. vriendinnen Naar een attractiepark gaan. Op sportkamp binnen Brussel en zonder overnachting gaan Op vakantie gaan met ouders of familie. Op vakantie gaan met ouders of familie Op buitenlands-kamp of jongerenreis gaan Bij vriendjes of vriendinnetjes blijven slapen. Deelnemen aan speelplein-werking Op kamp gaan met de jeugd-beweging Op vakantie gaan met zijn/haar vrienden/ Op sportkamp met overnachting (BLOSO, SPORTA,…) gaan Naar een atelier (knutselen, tekenen, museum, …) gaan. Op sportkamp met overnachting (BLOSO, SPORTA, …) gaan Deelnemen aan een speelweek. Op sportkamp gaan. Op sportkamp buiten Brussel en zonder overnachting gaan Op sportkamp met overnachting (BLOSO, SPORTA, …) gaan. Deelnemen aan een speelweek Op kamp gaan met een andere vereniging Op kamp met overnachting gaan met een andere vereniging 30 30

Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten - belemmeringen Belemmeringen voor kinderen om hun favoriete georganiseerde vakantieactiviteit vaker te doen Belemmeringen voor ouders van kinderen om hun favoriete georganiseerde vakantieactiviteit voor hun kinderen vaker te doen NAAR EEN ATELIER OP SPORTKAMP Ik weet niet waar ik dat kan doen. Mijn ouders kunnen mij niet altijd brengen. Het kost te veel. Het is te ver weg van waar ik woon. SPORTKAMP/BRUSSEL/GEEN OVERNACHTING SPEELPLEINWERKING SPORTKAMP/OVERNACHTING Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar wij wonen. Het is te duur om deze activiteit vaker te beoefenen. Hij/zij weet te weinig daarover. De plaats om deze vrije tijdsactiviteit in Brussel uit te oefenen is zeer moeilijk bereikbaar. Het aanbod spreekt hem/haar niet aan. 31 31

Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten - belemmeringen Belemmeringen voor tieners om hun favoriete georganiseerde vakantieactiviteit vaker te doen Belemmeringen voor ouders van tieners om hun favoriete georganiseerde vakantieactiviteit voor hun kinderen vaker te doen OP KAMP MET JEUGDBEWEGING SPEELWEEK Ik weet er te weinig over. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar ik woon. De activiteit wordt niet vaak georganiseerd. Er is geen plaats meer/het is volzet. De uren waarop het doorgaat passen mij niet. SPORTKAMP/BRUSSEL/GEEN OVERNACHTING SPORTKAMP/OVERNACHTING Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar wij wonen. Er zijn te weinig plaatsen in de stad om deze activiteit te beoefenen. Er wordt tijdens deze activiteit enkel Frans gesproken. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar ik woon. Het is te duur om deze activiteit vaker te beoefenen. Ik weet er te weinig over. 32 32

Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten - belemmeringen Belemmeringen voor jongeren om hun favoriete georganiseerde vakantieactiviteit vaker te doen BUITENLANDS KAMP SPORTKAMP/OVERNACHTING Het is te duur om deze activiteit vaker te beoefenen. Ik mag niet van mijn ouders. Ik weet er te weinig over. De uren waarop het doorgaat passen mij niet. 33 33

BIJKOMENDE FOCUSGROEPEN Uitdiepen motieven van tieners en jongeren rond een aantal activiteiten die zij –blijkens het kwantitatieve onderzoek- graag vaker zouden willen doen, en wat hen (ver)hindert om ze te vaker te doen. 4 focusgroepen: 2 met tieners, 2 met jongeren, uit TSO of BSO De focus is gericht op het georganiseerde vrijetijdsaanbod bij Tieners: - film en bioscoop - jeugdorganisaties - sport Jongeren - andere activiteiten

BIJKOMENDE FOCUSGROEPEN Tieners Film en bioscoop - bioscoop is duur - veel thuis film kijken: TV, huren: in gezin of met vrienden Jeugdorganisaties - wel gekend, niet populair jeugdhuizen omwille van aanbod, publiek jeugdbewegingen omwille van imago Sport aandacht voor zwemmen niet bevestigd

BIJKOMENDE FOCUSGROEPEN Jongeren Jeugdorganisaties - geen rol in uitgangsleven - verward en verwarrend beeld - schaarse uitzonderingen bevestigen de regel Gemeenschapscentra: - spreken niet aan. Algemeen - shoppen op alle niveaus: activiteiten, winkelen, relaties - hoe ouder des te meer het aanbod van sport, jeugdorganisaties is daarop niet ingesteld.

Locatie vrijetijdsactiviteiten - Tieners 37 37

Locatie vrijetijdsactiviteiten - Jongeren 38 38

Kennismaking met aanbod vrijetijdsactiviteiten Tieners Jongeren Sport Jeugd Cultuur Algemeen Via vrienden 29,2% 28,6% 24,0% 29,3% Via ouders 33,7% 26,6% 33,9% 42,0% Via de school 26,1% 29,4% 23,2% 18,9% Via brochures/het internet/affiches/ 27,5% 25,7% 30,8% 34,7% Sport Jeugd Cultuur Algemeen Via vrienden 38,5% 40,8% 38,0% 49,8% Via ouders 19,4% 13,7% 21,0% 35,2% Via de school 17,1% 19,7% 24,3% 19,2% Via brochures/het internet/affiches/ 46,2% 38,4% 43,9% 47,9% 39 39

Kennis publieke informatiekanalen – vaakst gebruikt Ouders kleuters Ouders kinderen Tieners Ouders tieners Jongeren Ouders jongeren Het internet Televisie De radio FM Brussel De krant Brussel deze week TV Brussel De Speelpleingidsen De website van de VGC De Jeugdvakantiegids van de VGC De nieuwsbrief van de Jeugddienst van de VGC De Jeugdgids Brussel van de VGC De Jeugdvakantiegids van de VC De sportgids van de VGC Het JIP 40 40

Kennis publieke informatiekanalen – minst gekend Ouders kleuters Ouders kinderen Tieners Ouders tieners Jongeren Ouders jongeren SportInformatie-Netwerk (SPIN) Het JIP Talent Mix (cursusbrochure) Talent Mix De nieuwsbrief van de Jeugddienst van de VGC De nieuwsbrief van de sportdienst van de VGC De Jeugdvakantie-gids van de VGC TV Brussel De Jeugdgids Brussel van de VGC 41 41

Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties Vaakst bezochte organisaties en instellingen met een cultureel aanbod (top 10) Ouders kleuters Ouders kinderen Tieners Ouders tieners Jongeren Ouders jongeren Kinepolis Het Atomium Manneke Pis Jubelpark, muziekinstru-mentenmuseum, ... Museum voor Natuurweten-schappen Het Neerhof (Kinder-boerderij) Jubelpark, muziekin-strumenten-museum, .. BOZAR (Paleis voor Schone Kunsten) Jubelpark, muziek-instrumenten-museum, ... Jeugdtheater BRONKS Koninklijke Musea voor Schone Kunsten Belgisch Centrum van het Beeldverhaal (Stripmuseum) Jubelpark, muziek-instrumentenmuseum, chinees paviljoen Ancienne Belgique (AB) Jeugd en Muziek Zinnema Jubelpark, muziek-instrumentenmuseum, ... Het Kaaitheater De KVS (Koninklijke Vlaamse Schouwburg) Belgisch Centrum van het Beeldverhaal 42 42

Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties Vaakst bezochte evenementen en festivals (top 10) Ouders kleuters Ouders kinderen Tieners Ouders tieners Jongeren Ouders jongeren Zuidfoor – Kermis van Brussel De kerstmarkt op het Sint-Katelijneplein Zuidfoor - Kermis van Brussel Klank- en lichtspel op de Grote Markt Dag van de Jeugd-beweging Brussel bad Boterhammen in het park Brusselse zwemweek Boterhammen in het Park Stadskriebels Zinneke Parade Bruksellive Erfgoeddag Plazey BXL Bravo 43 43

Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties Vaakst bezochte Gemeenschapscentra (top 5) Ouders kleuters Ouders kinderen Tieners Ouders tieners Jongeren Ouders jongeren De Markten (Brussel) De Kriekelaar (Schaarbeek) De Vaartkapoen (Sint-Jans-Molenbeek) Essegem (Jette) Wabo (Watermaal-Bosvoorde) De Rinck (Anderlecht) Elzenhof (Elsene) Nekkersdal (Laken) Den Dam (Oudergem) De Maalbeek (Etterbeek) 44 44

Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties Vaakst bezochte jeugdcentra (top 5) Ouders kleuters Ouders kinderen Tieners Ouders tieners Jongeren Ouders jongeren De kinderclub of jeugdatelier in een gemeenschapscentrum Peterbos De kinderclub of jeugdatelier in gemeenschapscentrum Foyer Jeugdcentrum Aximax Roodebeekcentrum - Villa Montald Kinderclub of jeugdatelier van een gemeenschapscentrum Buurtwerk Chambéry Roodebeek-centrum - Villa Montald Centrum West Ratatouille Mini - Anneessens JES (Jeugd en Stad) 45 45

Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties Vaakst bezochte sportcentra en -activiteiten (top 5) Ouders kleuters Ouders kinderen Tieners Ouders tieners Jongeren Ouders jongeren De sport-academie van de VUB Activiteiten van een sportclub Sportlessen-reeksen Ket2Sport Joggings (20 km van Brussel, Wimpelloop, …) Activiteiten van de Stichting Vlaamse Schoolsport (SVS) Begeleide fietstochten in Brussel (VGC, Pro Velo,….) Begeleide fietstochten in Brussel (VGC, Pro Velo, ….) Begeleide fietstochten in Brussel (VGC, Pro Velo, ...) 46 46

Buitenschoolse activiteiten en opvang Buitenschoolse activiteiten waar tieners en jongeren aan deelnemen (top 3) Tieners Jongeren Sportactiviteiten Schoolreizen Bibliotheekbezoek Toneel en theater De frequentie waarop men deelneemt aan deze activiteiten is voor de meerderheid van de tieners en de jongeren voldoende (51 % van de tieners en 61 % van de jongeren). Wat de na- of buitenschoolse opvang betreft maken ouders vooral gebruikvan deze mogelijkheid op andere dagen dan woensdagen. Op andere dagen dan woensdag blijft ongeveer de helft van de kleuters en de kinderen wel eens in de opvang, ongeveer 20% elke dag. 47 47

Zakgeld Zakgeld van tieners en jongeren 48 48 Tieners Jongeren Ja, ik krijg zakgeld van mijn ouders/grootouders of andere familieleden. 61,8% 81,0% Ja, ik heb zakgeld door wat bij te verdienen. 19,6% 24,0% Neen, ik heb geen zakgeld. 25,4% 12,0% Gemiddeld/week 9 – 50 euro 30 – 50 euro 48 48

Zakgeld Bestedingsposten voor het zakgeld van tieners en jongeren 49 Aan sparen Aan kleding Aan kleding, opmaak, kapper,… Aan gsm, sms, downloaden,... Aan voeding en/of snoep Aan uitgaan (café, fuif, discotheek,...) Aan bioscoop, toneel, museum, …. Aan culturele activiteiten (bioscoop, toneel, musea,...) 49 49

Tevredenheid met het aanbod Tevredenheid met het aanbod aan vrijetijdsbestedingen (tieners en jongeren) Heel ontevreden Eerder ontevreden Eerder tevreden Heel tevreden Totaal N Het Nederlandstalige sportaanbod in de stad T 21,7% 38,3% 18,3% 100,0% 230 J 26,7% 26,3% 32,3% 14,7% 285 Het Nederlandstalig cultuuraanbod in de stad 30,1% 19,3% 36,1% 14,5% 166 19,2% 25,4% 37,7% 17,7% 260 De Nederlandstalige jeugdorganisaties/jeugdverenigingen 31,2% 11,8% 39,8% 17,2% 186 23,4% 22,0% 31,9% 22,7% 273 Het Nederlandstalig aanbod aan vrijetijdsactiviteiten in het algemeen 24,2% 18,9% 38,9% 17,9% 190 15,1% 17,4% 55,2% 12,2% 384 50 50

Tevredenheid met het aanbod Tevredenheid met het aanbod aan vrijetijdsbestedingen (ouders) Heel ontevreden Eerder ontevreden Eerder tevreden Heel tevreden N Het Nederlandstalige sportaanbod in de stad Ouders kleuters 22,1% 29,6% 38,4% 9,9% 100,0% Ouders kinderen 21,2% 31,9% 36,3% 10,7% Ouders tieners 18,7% 40,3% 9,0% Ouders jongeren 17,5% 23,8% 49,2% 9,5% Het Nederlandstalig cultuuraanbod in de stad 11,2% 29,4% 44,0% 15,4% 15,3% 27,8% 43,4% 13,6% 14,4% 32,8% 42,9% 17,8% 21,0% 50,0% De Nederlandstalige jeugdorganisaties/jeugdverenigingen 15,5% 25,0% 45,8% 13,7% 33,0% 41,4% 11,9% 21,3% 53,6% 16,1% Het Nederlandstalig aanbod aan vrijetijdsactiviteiten in het algemeen 18,5% 26,9% 41,6% 13,0% 16,6% 27,7% 9,8% 14,6% 30,7% 41,7% 13,1% 13,9% 20,0% 55,4% 51 51

Inhoud 52 Inleiding Methodologie: opzet en respons Resultaten Betekenis vrije tijd Huidige activiteiten in de vrije tijd Gewenste activiteiten in de vrije tijd Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten Locatie vrijetijdsactiviteiten Kennismaking met aanbod vrijetijdsactiviteiten Kennis publieke informatiekanalen Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties Buitenschoolse activiteiten en opvang Zakgeld Tevredenheid met het aanbod Conclusies 52

Beleidsgerichte besluiten 1.Een aanbod van vrijetijdsactiviteiten is nodig waar ze de dagelijkse activiteiten overschrijdt. 2. Voor wie het aanbod kent, ligt de tevredenheid bijna steeds boven de 50%. Het sportaanbod scoort wat lager. 3. Vaker gewenste activiteiten zijn vooral zwemmen (erg duidelijk) en bioscoop (te relativeren). 4. Voornaamste belemmeringen: Ongeschikte uren (aanpasbaar?) Weinig aanbod in buurt/wijk (willen ze zich wel verplaatsen?) Te duur (is binnen hun zakgeld geen priorteit) 53

Beleidsgerichte besluiten 5. Beperkte belangstelling voor het georganiseerde aanbod. Het komt niet tegemoet aan het shoppingsgedrag van de jeugd. 6. De kennis van het aanbod is zeer beperkt: over de hele lijn: vakantieactiviteiten, culturele wereld, jeugdhuizen, sportcentra, … 7. Hoe kennis verspreiden? Via diverse kanalen blijven werken, met verhoging van aandacht voor informele-internet- kanalen als facebook, twitter, … 54

De vrije tijd van leerlingen van Brusselse Nederlandstalige onderwijsinstellingen Een samenvatting van de resultaten 55 55