Werken met merken door Bruno Vanderschoot

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Moeten we af van het Benelux-merkenrecht?
Advertisements

De zin en onzin van escrow
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Automatic Delivery Rewards Basisprincipes. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards of ADR is een programma waarvoor Distributeurs en Klanten.
Leads voor boekhouders, administratiekantoren en accountants
OPLEIDING IN DE TOEWIJZING VAN WEET U AL WIE UW POTENTIËLE LEIDERS ZIJN?
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Vier stappen naar succes.
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
16. Merk- en Modelrecht.
Welkom. De stand van zaken Steeds meer mensen zitten in de schulden De kans op een baan wordt steeds kleiner Uitkeringen worden steeds verder ingeperkt.
Over consumenten, gedrag en marketing
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Baarde en de goede Hoofdstuk 4: Onderzoeksontwerp
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Koopwoning...  (het is niet zo moeilijk…). huiswerk  pak agenda en noteer bij ma 19 januri 5e lesuur:  leren tb 72 tm 77 maken 3.21 tm 3.23 wb 129.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Joost Verbeek Advocaat ULYS Law Firm
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Jasper Dekker consultant Agentschap SZW
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
4 P´s en 3 R-en MK01.
RASBENAMING EN MERK PLANTUM THEMAMIDDAG: MERKENRECHT 23 JANUARI 2007
Wat is Certipost?.
1. Algemeen belang Met zijn allen moeten we blij zijn met de bewaking van het algemeen belang door het BMB Geen criterium Denkkader/ Hogere doelstelling.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
Marketing Werkgroep 6.
VR Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde 1 KNVWS statuten Hoofdpunten voor wijziging [Statuten staan op sterrenkunde.nl/knvws]
Marketing presentatie
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Registreren. Informatie rond registratie 1. Voorwaarden 1.1. EU – burgers 1.2. Niet EU – burgers 2. Voorwaarden oké? 2.1. Registreren 2.2. Bijkomend element.
Infosessie intellectuele rechten Donderdag 15 november 2012 Bescherming van materiaalonderzoek.
Infosessie intellectuele rechten Dinsdag 20 november 2012 Bescherming van biomedisch onderzoek.
User management voor ondernemingen en organisaties
INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN:
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
Starten voor het onderwijs Juni 2014, info beperkt geldig tot
Seminar 23 april 2014: Uw rechten en plichten bij een inval
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
voor iedere ondernemer
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Hfdst. 25 Burgerlijk recht Blz Identiteitsgegevens Voornaam/-namen: Ouders kiezen de voornaam/-namen van hun kind. De ambtenaar van de Burgerlijke.
1 April April April 2015Hogeschool Rotterdam1 INDUSTRIËLE EIGENDOMSRECHTEN MERK
Uw eigen App Communiceer via uw website de App aan al relaties. Uw klanten beschikken altijd (ook offline) over uw en andere geregistreerde gegevens.
Hoe bescherm ik mijn logo, merk of productnaam?
Intellectuele Eigendommen (IE)
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
50.
BEHAVIORAL TARGETING PROJECTGROEP 7. INHOUDSOPGAVE. - Definitie behavioral targeting - Analyse behavioral targeting & aangrenzende onderwerpen - Advies.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Verzekering vrijwilligers Verzekering vrijwilligerswerk.
Entrepreneural Landscape of Suriname Een toelichting op het commercialiseren van Intellectuele Eigendom.
PROGRAMMA ^ Adminance in het kort ^ Grijs kenteken regeling ^ Bijtelling grijs kenteken.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
THE ROLE OF TRADEMARKS AND DESIGNS IN BRANDING Mr. Paulus Clifton (jurist)
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Overview of IP Law and Administration in Suriname.
Opmerking: Deze brochure is ontworpen om te worden afgedrukt. Maak eerst een afdruk op gewoon papier om na te gaan of het document op de juiste positie.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Maarten Peeters 6Handel
Juridische aspecten van een webshop
Marktanalyse.
Beste havo 4..
De weg van idee naar product of dienst
Vakman ondernemer – Commercieel plan
Koloniën van Weldadigheid
Transcript van de presentatie:

Werken met merken door Bruno Vanderschoot

Agenda Voorstelronde Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Intellectueel Eigendom Merkregistratie Buiten Benelux Andere IE-rechten Nuttige tips

Het BBIE geeft geen advies Advies over IE-zaken wordt gegeven door gemachtigden of in intellectueel eigendom gespecialiseerde advocaten. Zie www.bmm.be ‘definitie’geven van IE

Intellectueel Eigendom is de verzamelnaam voor rechten op “intellectuele creaties” De term intellectuele eigendom (IE) wordt soms gebruikt ter onderscheid van intellectuele eigendomsrechten (IER). In dat geval betekent de term IE een (abstract) voortbrengsel van de geest, terwijl de term IER een juridisch recht ter bescherming daarvan aanduidt. Zo is bijvoorbeeld een uitvinding een vorm van IE, welke kan worden beschermd door het IER "octrooi". Een origineel artikel is IE en automatisch beschermd door het IER "auteursrecht".

Een merk is een teken waarmee u uw waren (producten) of Wat is een merk Een merk is een teken waarmee u uw waren (producten) of diensten onderscheidt van die van uw concurrenten.

Een merk is de wereld van associaties en Wat is een merk? Een merk is de wereld van associaties en emoties die mensen hebben bij een merkteken.

Een merk is Niet wat u vindt Maar wat zij vinden!

Waarom een merk?

Merkenbeleid Juiste keuze (merkonderzoek) Registreren of niet Consumenten binden (emotionele + symbolische betekenis) Financiële + strategisch/concurrentiële doelen

Bereid je goed voor Branding + marketing (test bijv. nieuwe merknamen bij je afnemers) Positionering van je bedrijf, huisstijl, imago en reputatie Juridische valkuilen Eerst merkgemachtigde, dan reclamebureau

Val op!

Merk en waarde "Als Coca-Cola al haar productiemiddelen tijdens een ramp zou verliezen, dan zou het bedrijf geen enkele moeite hebben om op korte termijn voldoende financiële middelen te genereren om alle fabrieken weer opnieuw op te bouwen. Maar, als alle consumenten plotsklaps aan geheugenverlies zouden lijden en alles over Coca-Cola zouden vergeten dan zou de onderneming failliet gaan".

Merk en waarde

Merk en waarde € 42.225,= € 34.450,=

Merk en waarde voor consument voor merkhouder herkenningsteken Snel vinden in winkel Herkennen van reclame Minder /geen verwarring Herkenbaarheid Onderscheid associaties Prijs/kwaliteit Waarden Belevingswereld/identiteit Positionering Reputatie Merktrouw creëren Meerwaarde marketingvoordelen Gemak bij kopen/herhaling Spaaracties/aanbiedingen Hogere marge Onafhankelijk van retailing Extensiemogelijkheden Marktleiderschap Beurswaarde

Wat is een merk? Individueel of collectief Dit merk geeft aan dat de producten en/of diensten van verschillende ondernemingen bepaalde gemeenschappelijke kenmerken hebben. De gebruikers van deze merken moeten aan bepaalde (kwaliteits)eisen voldoen. WOLMERK of KEMAKEUR zijn collectieve merken. Bij het depot van een collectief merk moet een reglement op het gebruik en toezicht worden ingediend. De merkhouder mag het merk zelf niet gebruiken, aangezien hij toezicht moet houden op het gebruik van het merk door anderen.

Woordmerken Interbrew Ambev Radio Uilenspiegel Rob televisie Leuvense Fonskes Hospisol Vlerick Alumni Cosi Marktrock Leuven

Beeldmerken

Woord- Beeldmerk

‘Aparte’ merken Vormmerk Kleurmerk Geurmerk Klankmerk

Woord? Beeld? Combinatie? Sterk merk Zwak merk Kleur? Financieel (2 voor 1) Geen lange namen Geen ‘moeilijke’ namen Grenzeloos! Maak de goede keuze

Wat is geen merk (wet)? Een merk dat: Beschrijvend is Gebrek aan onderscheidend vermogen heeft Beschrijvend is Een gebruikelijke aanduiding is Misleidend is In strijd is met de openbare orde en de goede zeden Verwijst naar een internationaal symbool Beoordeling altijd in combinatie met waren en diensten waarvoor merk wordt geregistreerd. Bij twijfel: bel ons informatiecentrum of schakel een IE-specialist in Ratio voor weigering: het algemeen belang dat samenhangt met de functie van het merk, namelijk het bieden van een WAARBORG dat alle van dat teken voorziene waren en diensten zijn vervaardigd of verricht onder controle van een en dezelfde onderneming die verantwoordelijk kan worden geacht voor de kwaliteit ervan (IDENTITEIT van OORSPRONG) Ratio voor weigering: algemeen belang dat een beschrijvende aanduiding door iedereen moet kunnen worden gebruikt (belang vrijhouding voor concurrenten) Weigering ingeval het teken uitsluitend bestaat uit tekens of benamingen die in de handel KUNNEN DIENEN tot aanduiding van soort, hoedanigheid, hoeveelheid, bestemming, waarde, plaats van herkomst, tijdstip van vervaardiging of andere kenmerken van de waren of diensten. (Doublemint)

Gebrek aan onderscheidend vermogen Algemene aanduidingen: Nierstichting, Body & Volume, Badwereld, Films op lokatie. Samenstellingen: Bouwbeurs, Watertaxi, Asbaketui, Geboortewinkel/ geboortecentrum, Sportzorg, I-coach Hoedanigheid, bestemming, herkomst,……: Natural plus (toevoeginsmiddelen voor voedingsmiddelen op basis van kruiden), Active C (vitamines), Soft Grip (scharen), Dry ’n Fresh (deodorant), Blindensnijplank.

Openbare Orde en Goede Zeden

Internationale symbolen: art. 6 ter van het Verdrag van Parijs Heeft betrekking op vlaggen, wapens en andere officiële emblemen van staten of internationale organisaties. Meest voorkomend: weigering omdat teken het embleem van de Europese Unie bevat. Gebruik kan mits toestemming van de organisatie.

Oplossing: voeg grafisch element toe maar……….  niet OK!  OK!

Let op! Chevrolet Nova Fiat Uno Soa (melk) Shag (bier) Bob (alcoholhoudend bier) Misair (vliegmaatschappij) EMU (vliegmaatschappij) -Mitsubishi Pajero (Spaans: Mitsubishi Rukker) EMU australische vliegmaatschappij: Emu kan niet vliegen  2-Fiat Croma en Fiat Brio (twee boter-Fiats) 3-Deawoo Espero (Spaans: Deawoo Ik wacht) SOA: introductie melk in Frankrijk: geruchten over Europese introductie 4-NSB (op de valreep niet in Nederland geïntroduceerd Engels sigarettenmerk) 5-Fiat Uno (Fins: Fiat Sukkel) 6-Ford Pinto (Portugees: Ford Klein Lulletje) 7-Bob (alcoholhoudend biertje van Heineken) 8-Ford Caliente (Mexicaans: Ford Straathoer) 9-Chevrolet Nova (Spaans: Chevrolet Gaat niet) 10-Bums brood (Duits: neukbrood) 11-Toyota MR2 (Frans: Toyota Merde) 12-Master Beer (op de valreep niet door Heineken geïntroduceerd vanwege klank ‘maturbeer’) 13-Rabo (Spaans: Dief) 14-Dropknikkers (Engels: Laat je broek zakken) 15-Luchtvaartmaatschappij Misair (Frans: Misère) 16-Nescafé (Portugees: Het is geen koffie)

Merkencommissie

Weigeren of niet? HOTSOFA HOTSOFA HOTSOFA HOTSOFA HOTSOFA HOTSOFA

Aandachtspunten merk zoeken In welke databases zoeken? Voor welke producten en/ of diensten? Geeft een indicatie; zoekresultaat niet 100 % sluitend. Infocenter ook voor vragen over classificatie WWW.BOIP.INT

Zoeken op klassen

Zoeken op deposant

Zoeken op beeldmerk

Buiten Benelux

EU + WIPO In 27 landen EU  OAMI, te Alicante Uitbreiding registratie vanuit Benelux naar max. 80 landen  WIPO, te Genève Vraag een adviseur in IE om advies Recht van voorrang

Let Op! Geen identiek merk vrij Sterk gelijkende merken Anagrammen Vertalingen Verwarring mogelijk dan probleem

Oplossing Grondig onderzoek Onderzoek door BBIE Advies van merkgemachtigde 100% zekerheid onmogelijk

Waarom registreren? Door registratie wordt het merk wettelijk bezit. Je krijgt een officieel registratiebewijs. Met een registratiebewijs kun je stappen ondernemen tegen piraterij. Je kunt het ® teken gebruiken. Dat wekt het vertrouwen van klanten. De ondernemer kan zijn merk verkopen, want een geregistreerd merk is geld waard. Controleer eerst in het merkenregister of je merk of handelsnaam al als merk is geregistreerd

Betekenis symbolen ™ ® © ™ wordt vooral in USA gebruikt om aan te duiden dat een naam een merknaam is (is nog geen registratie) ® wordt gebruikt zodra het merk definitief is geregistreerd © wordt gebruikt om een auteursrecht op een werk te claimen

Hoe registreren? Online indienen via BOIP Online Filing Formulieren via post of fax Binnen 4 maanden een officieel registratiebewijs Status aanvraag volgen in het merkenregister Algemene vragen over registratie en procedures: Informatiecentrum BBIE: 070 244 242 Advies: www.bmm.nl Benelux Vereniging voor Merken- en Modellenrecht Vervolgens meer uitleg?

Geldigheidsduur merk 10 jaar vanaf depotdatum, maar moet wel binnen 5 jaar gebruikt worden. Onbeperkt verlengbaar per 10 jaar. Depot kan op naam van een persoon, maar ook op naam van een rechtspersoon. Geen tussentijdse wijzigingen en aanpassingen van gedeponeerde merk. Modernisering/restyling eventueel nieuw depot.

Voorbeeld restyling merk

Een merk verdedigen Toezicht door deposant door abonnement op latere merken of check merkenregister op www.boip.int Advies en controle door merkengemachtigden (via www.bmm.be) Consument kan in verwarring raken. Derden profiteren van uw goede naam of brengen hem schade toe.De aanval is de beste verdediging: in der minne schikken of oppositie indienen.

OPPOSITIE Op basis van eerder gedeponeerd merk bezwaar maken tegen later gedeponeerd merk. Termijn: binnen 2 maanden na publicatie van het gedeponeerd merk. Cooling off periode: partijen krijgen gedurende een korte periode de gelegenheid om te bezien of zij hun geschil onderling kunnen beslechten. Partijen krijgen de gelegenheid hun standpunt schriftelijk toe te lichten.

OPPOSITIE BBIE neemt beslissing na uitwisseling van standpunten, argumenten en een eventuele hoorzitting. Oppositie wordt gegrond bevonden: BBIE weigert inschrijving of oppositie wordt afgewezen. Binnen 6 maanden na de start van de oppositieprocedure wordt beslist. Beroep mogelijk bij één van de Gerechtshoven van de 3 Beneluxlanden (Brussel, Den Haag, Luxemburg).

Enkele voorbeelden DE KLOK FRYLIGHT frika-ligh klokke roeland

Alles begint met een idee

Idee beschermen? Abstracte ideeën zijn niet te beschermen. Idee om kaarten via internet te versturen. Idee om een camera in een telefoon in te bouwen. Idee voor bananenpasta Idee voor zwevende stoel

Idee vastleggen i-DEPOT: Elektronisch bewijsmiddel Voorziet idee van datumstempel Vergelijkbaar met dagstempel belastingdienst of akte notaris, maar dan in elektronische vorm. Het i-DEPOT komt niet in de plaats van een intellectueel eigendomsrecht.

Wanneer I-DEPOT indienen? IE rechten zonder formele eisen - Auteursrecht - Niet geregistreerd Gemeenschapsmodel In geval van geheimhouding In het ontwikkelingstraject (eerste stap registratieproces) Voor het onderhandelingsproces

Hoe indienen?

Andere mogelijkheden bescherming Intellectueel Eigendom Geheimhoudingsverklaring. Auteursrecht. Handelsnaam. Domeinnaam. Octrooi. I-DEPOT

Geheimhoudingsverklaring Document waarin je gesprekspartner en jij overeenkomen om informatie tijdens het gesprek geheim te houden. Erin opnemen dat de informatie enkel gebruikt kan worden mits jouw toestemming. Eventuele sancties opnemen als er inbreuk is. Bij inbreuk geldt verklaring als bewijs.

Auteursrecht Nu van toepassing op alle originele producten waarin men de schepping van een welbepaalde persoon kan zien, dus ook alledaagse voorwerpen (bril, snijplank, motief….). Voorbeelden: muziek, film, architectonische werken,…..maar niet idee om films op aparte locaties te tonen. eigen oorspronkelijk karakter (origineel) - persoonlijk stempel van de maker Het auteursrecht gaat om de geestelijke schepping. Als een bedrijf en schilderij koopt, krijgt het bedrijf het eigendomsrecht op het doek, de verf en de lijst, maar niet het auteursrecht. Het bedrijf mag bepalen waar hij het schilderij ophangt, maar geen afbeelding van het schilderij op de nieuwjaarskalender plaatsen. Relevant zijn de auteursrechtelijk beschemde alementen. Ideeën en feitelijke gegevens vallen niet onder het auteursrecht. Ook kan een deel van een werk bestaan uit elementen die niet meer onder het auteursrecht vallen.

Auteursrecht (2) Auteursrecht ontstaat automatisch. Er is geen formele registratieprocedure Registratie kan belangrijk zijn in verband met het hebben van een bewijsmateriaal (notaris, I-Depot,…) en auteurscontract voor werknemers. Duurtijd tot 70 jaar na dood auteur. Meer info: www.economie.fgov/opri-die.htm

Handelsnaam Naam waaronder een onderneming haar activiteit voert. Registratie via de Kruispuntbank. Recht geografisch beperkt. Mag niet in strijd zijn met merknaam. Duurtijd zolang naam in gebruik is. Meer info: www.economie.fgov/opri-die.htm

Domeinnaam Is een “alfanumerieke weergave van een numeriek IP adres dat mogelijk maakt een op het Internet aangesloten computer te identificeren”. Registratie: (“first come, first served”) via registratieagenten geaccrediteerd door DNS. Handel in domeinnamen kan big business zijn, bijv. Sex.com, vodka.com, groen.be…… Meer info: WWW.DNS.BE

Octrooi Technische uitvindingen die nieuw zijn en industrieel toepasbaar. Duurtijd 20 jaar. Vrij ingewikkelde en dure procedure Zodra een produkt nieuwe technische kenmerken bevat is er een potentiële octrooieerbaarheid. Meer info: www.economie.fgov/opri-die.htm

Voorbeeld octrooi

Voorbeeld octrooi

Kostenplaatje Basisrecht voor merkenregistratie in 3 klassen voor 10 jaar: €240. Aanvraag online i-DEPOT: €35. Via AO of IC € 25 Europese registratie: €900 minimum. Internationale tarieven, afhankelijk van o.a. landenkeuze : op onze website

Noteer alvast: Zitdagen: 23 mei Gent 6 juni Leuven 11 juni Kortrijk Workshops: 7 mei Hasselt

Informatiecentrum Het eerste aanspreekpunt Voor (algemene) vragen over merk- en modelregistratie: hoe deponeren, welke klassen, weigering? Vastleggen van ideeën Bereikbaar iedere werkdag tussen 8:30 uur en 17:00 uur (via mail info@boip.int, telefoon 070 244 242 of op ons kantoor aan de Bordewijklaan 15 in Den Haag)

www.boip.int

+ gratis Startersgids! Koop vandaag jouw UNIZO Starterspas geniet van het verlaagd tarief van €150 (incl BTW) ipv €231,11 (incl BTW) + gratis Startersgids!