Het digitaal schoolbord

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

nieuwe eindtermen sedert sept. 2007
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
via ThinkQuest Projects
Autisme en Mindmap Thuis en op School
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Kan ik ICT op een leuke en zinvolle manier inzetten in mijn klas ? Ik wil de computer gebruiken bij mijn biologielessen ! Kunnen mijn kleuters zich ook.
Wat is een Digitaal schoolbord
Onderzoekscompetenties en VOET-en
Workshop ‘kennis’. Moderne media •Computer •Video •DVD •Mobiele telefoon •iPod •internet •Radio •TV •Satelietontvangst •HDTV •Enz….. •Enz……….
Project Roemenië via ThinkQuest.
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Maar…. hoe hou je het leuk??
Begeleid zelfstandig leren
Schoolpartnerschappen in Europa
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Lesgeven en begeleiden
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Module school en samenleving
Powerpoint in de les Welkom Inleiding Christ Bosmans.
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
FATA MORGANA for kids zesde leerjaar – GBS De Pinte.
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen … Resultaten van de gemaakte keuzes via de bevraging:deelzorg 1. uitleg.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdag jongste kleuters … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Bordboeken Van .pdf naar HTML5.
Informatie- avond groep 6
Van harte welkom. Dinsdag 30 januari Indeling van de avond Opening Presentatie “Digitale slootjes” Demonstratie “Digibord” Pauze Zelf proberen en.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Video in het onderwijs 9 maart Doel workshop Op weg helpen en ondersteunen bij gebruik van video in eigen onderwijs Nieuwe ideeën opdoen Inzicht.
Workshop ‘visieversneller’
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
OCB project ICT-GEBRUIK stimuleren in de lespraktijk workshop 1 Ghislain De Bondt en Natalie Laurez
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Social media presentatie
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Smartboard Robrecht Jacobs & Jeroen Moors Studenten informatica OF3.
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Onderwijstechnologie
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
Werken met het digitale bord
Docentvaardigheden ICT
Kennisclip Web toepassingen
Transcript van de presentatie:

Het digitaal schoolbord De interactieve springplank BLOM-dag 17 oktober 2008

Inhoud Een digitaal schoolbord: Smartboard Waarom een digitaal bord? Pro en contra. Hoe gebruiken? Een meerwaarde voor de klas? En wat met zorg? En de nieuwe eindtermen ICT?

Een digitaal schoolbord: Smartboard Canadees bedrijf: Smarttech Distributie in België: VSV (Kortrijk) Gratis software. Geen specifiek materiaal nodig.

Waarom een digitaal bord? PRO geen stof meer motivatie betrokkenheid onmiddellijke toegang tot verschillende infobronnen beeldmateriaal (werkboeken, geïntegreerde beeldbank) betere zichtbaarheid meer interactie snellere voorbereiding (zoals bordplan) uitwisselen van lesmateriaal met collega’s … CONTRA GEEN dure investering (bord, beamer, installatie, bekabeling, …) wat bij stroompanne? zichtbaarheid bij grotere afstand zorgen voor goede verduistering 1 bewerking tegelijk niet magnetisch

Hoe gebruiken? Een korte demonstratie…

Een meerwaarde voor de klas? Gebruiksvriendelijke software. Voorwerpen aanraken, bewegen, vervormen, … Betere visuele ondersteuning. Rechtstreeks invullen op ingescande werkbladen. Hulp bij klassikale instructie. Hoge interactie – actief leren. Schat aan beeldmateriaal.

Een meerwaarde voor de klas? Opmerkingen, ideeën markeren en ordenen. Integreerbaar in andere toepassingen (bv. PowerPoint). Afspelen van video- en geluidsfragmenten. Interactieve spreekbeurten.

Enkele voorbeelden

En wat met zorg? Enkele praktijkvoorbeelden…

Eindtermen ICT DE LLN. HEBBEN EEN POSITIEVE HOUDING TEGENOVER ICT EN ZIJN BEREID ICT TE GEBRUIKEN TER ONDERSTEUNING VAN HUN LEREN. Leerlingen worden dagelijks geconfronteerd met het gebruik van de PC, zowel bij instructie als verwerking.

Eindtermen ICT DE LLN. GEBRUIKEN ICT OP EEN VEILIGE, VERANTWOORDE EN DOELMATIGE MANIER. Dit moet de leerkracht goed blijven bewaken. Enkel toepassen waar nodig.

Eindtermen ICT DE LLN. KUNNEN ZELFSTANDIG OEFENEN IN EEN DOOR ICT ONDERSTEUNDE LEEROMGEVING. Educatieve software kan klassikaal gebruikt worden. Mogelijkheid om een programma voor de hele groep uit te leggen. Meer interactie door aanraken.

Eindtermen ICT DE LLN. KUNNEN ZELFSTANDIG LEREN IN EEN DOOR ICT ONDERSTEUNDE LEEROMGEVING. Gebruik van zoekrobotten. Raadplegen van digitale encyclopedie. Uitvoeren van internetopdrachten, zoals webquests, …

Eindtermen ICT DE LLN. KUNNEN ICT GEBRUIKEN OM EIGEN IDEEËN CREATIEF VORM TE GEVEN. Gebruik van beeld, geluid, teksten, video, ... Het meest doeltreffende programma/hulpmiddel kiezen bij het uitvoeren van ICT-taken. Medeleerlingen kunnen onmiddellijk kritisch evalueren en beoordelen.

Eindtermen ICT DE LLN. KUNNEN MET BEHULP VAN ICT VOOR HEN BESTEMDE DIGITALE INFORMATIE OPZOEKEN. Onmiddellijke toegang tot allerlei informatiebronnen.

Eindtermen ICT DE LLN. KUNNEN MET BEHULP VAN ICT VOOR HEN BESTEMDE DIGITALE INFORMATIE VERWERKEN. Klassikaal mindmap maken. Videoconference. …

Eindtermen ICT DE LLN. KUNNEN MET BEHULP VAN ICT VOOR HEN BESTEMDE DIGITALE INFORMATIE BEWAREN. Klassikaal sensibiliseren.

Eindtermen ICT DE LLN. KUNNEN ICT GEBRUIKEN BIJ HET VOORSTELLEN VAN INFORMATIE AAN ANDEREN. Presentatie in PowerPoint. Blog. Videoconference (MSN, Skype, …). Tonen van DVD (film, documentaire, …)

Eindtermen ICT DE LLN. KUNNEN ICT GEBRUIKEN OM OP EEN VEILIGE, VERANTWOORDE EN DOELMATIGE MANIER TE COMMUNICEREN. Laat de lln. kennis maken met telefoon, gsm, chatten, msn, skypen, bloggen, mailen, gastenboeken, forum, weblog, … Leer ze de inhoudelijke en technische gevaren van internet (surfen, skype, msn, gsm, chat, virussen) …) inschatten.

Links www.smarttech.com www.smartboard.be www.smartopschool.be www.ictopschool.net www.vsvint.be/vsv

Links www.onlineklas.nl www.leerstoornissen.org oef.13.1 tachoscopie van getalsplitsingen www.zouaafsoft.be www.kinderpleinen.nl www.danielbilliau.be leesoefeningen veilig leren lezen http://users.belgacom.net/maal.deel/

Links www.deboomgaard.org/e-school/index-kids.htm www.digitaalschoolbordonderwijs.nl/ www.abzhw.nl/digibord/

Links http://www.kindersongs.nl/online.htm http://www.meesterdennis.startje.com/ http://www.powerpoints.nu/ http://www.digibordopschool.nl/ http://www.ictenzorg.be/ http://meesterdany.classy.be/avilezen/menu.htm http://issuu.com/ (zelf bordboeken maken)

Tot slot Wil u deze presentatie toegestuurd krijgen? Surf naar: www.pulhof-ls.be/smart.htm of Mail naar: davy.de.rijbel@pulhof-ls.be

Tot ziens !