De marketing-omgeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

Doublet deel 1 – de basis.
Terugblik 2010 – vooruitblik 2011 Vastgoedsociëteit Haaglanden | Kyocera Stadion | 14 april 2011.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
De branche in kaart gebracht.
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Opdracht Strategieontwikkeling
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Het zoeken en vinden van trends
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
Van tweeluik naar driehoeken
IAM V2 Trendanalyse 24 september 2008.
MICROBIOLOGIE - DEEL I - Prof. Dr. ir. J. Swings LES 6 « Biology of Microorganisms », 9de ed. (2000)
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoofdstuk 20 Internationale marketing
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketing vandaag en morgen
Goede tijden, slechte tijden
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Swot analyse
Het Aralmeer Telkens op de linkermuis klikken voor vooruit.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De Toekomst Marketing.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Commercieel beleid en recht
College 2 Marketingomgeving
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Midden in de wereld:.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
ZijActief Koningslust
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
INVLOEDEN UIT DE MICRO-OMGEVING INVLOEDEN UIT DE MACRO-OMGEVING
Smart Business Consultants ‘We turn questions into solutions’
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Midden in de wereld:.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Indeling van hoofdstuk 2
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Internationale handel
International Business Practice
Transcript van de presentatie:

De marketing-omgeving Hoofdstuk 4 De marketing-omgeving

Principes van marketing - Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Deel 1 Deel 2 Markten Deel 3 Deel 4 Deel 5 Deel 6 Deel 7 Deel 8 Deel 9 Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Principes van marketing - Hoofdstuk 4 Principes Hoofdstuk 1 Leerdoelen Aangeven welke krachten uit de omgeving van invloed zijn op het vermogen om de klant te bedienen. Uitleggen hoe veranderingen in de demografische en economische omgeving doorwerken in marketingbeslissingen. De belangrijkste trends aangeven in de ecologische en technologische omgeving van het bedrijf. De belangrijkste veranderingen in de politieke en culturele omgeving beschrijven. Uitleggen hoe bedrijven reageren op de marketingomgeving. Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Principes van marketing - Hoofdstuk 4 Berichten in de media Olieprijs stijgt tot boven de $ 75 Economie herstelt voorzichtig, werkeloosheid blijft hoog Verhoging pensioenleeftijd naar 67 jaar Franse supermarktketens lonken naar de Belgische en Nederlandse markt Gratis downloaden van muziek en film wordt steeds moeilijker Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Marketing binnen het bedrijf Alles buiten de afdeling marketing wordt gerekend tot de marketingomgeving. Principes van marketing - Hoofdstuk 4

De interne en externe omgeving Hoofdstuk 4

De interne en externe omgeving MACRO Cultuur Demografie Technologie Economie BEDRIJF Politiek Lokale overheid Ecologisch Shareholders MARKETING MESO Publieksgr. MICRO Toeleveranciers Vakbonden MESO Financial world Afnemers Concurrenten Principes van marketing - Hoofdstuk 4

De micro-omgeving van het bedrijf Binnen het bedrijf en beïnvloedbaar De analyse vindt vanuit de marketingafdeling plaats. Zie fig. 4.1 De micro-omgeving betreft ook de cultuur binnen het bedrijf, de organisatiestructuur van het bedrijf. De positie van de marketingafdeling tegenover de andere afdelingen en de directie is sterk of zwak. Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Principes van marketing - Hoofdstuk 4 Meso-omgeving Buiten het bedrijf en beïnvloedbaar Zie fig 4.2 De verkregen positie bij deze partijen is een gevolg van het marketingbeleid: sterk of zwak Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Principes van marketing - Hoofdstuk 4 Meso-omgeving Fig. 4.3 Ver- schillende afnemers- markten Buiten het bedrijf , maar wel binnen de bedrijfstak, (vrijwel) niet beïnvloedbaar: Biedt kansen en bedreigingen Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Principes van marketing - Hoofdstuk 4 Gevolgen voor: Unilever Jumbo supermarkten (Van Eerd Food Group) ABN-Amro (Bankzaken + verzekeringen) Principes van marketing - Hoofdstuk 4

De macro-omgeving van het bedrijf is onbeheersbaar en voor een onderneming onbeïnvloedbaar biedt (markt)kansen en (markt)bedreigingen Principes van marketing - Hoofdstuk 4

De macro-omgeving van het bedrijf DESTEP: demografische, ecologische, sociale, technologische, economische en politieke macro-omgevingsfactoren Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Principes van marketing - Hoofdstuk 4 Bronnen Statistische bureaus Centrale banken (ECB), OECD Ministeries Wetenschappelijke onderzoeksinstituten economische ontwikkelingen technologische ontwikkelingen Branche-organisaties Banken Trendwatchers (mode, smaak) (Kranten, tijdschriften, journals etc.) Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Demografische omgeving Trends in bevolkingsgrootte en -groei De veranderende leeftijdsopbouw van de bevolking Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Demografische omgeving Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Demografische omgeving Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Demografische omgeving Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Demografische omgeving Trends in bevolkingsgrootte en -groei De veranderende leeftijdsopbouw van de bevolking Verandering in de gezinsopbouw Aandrang tot migratie Toenemende culturele verscheidenheid Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Principes van marketing - Hoofdstuk 4 Economische omgeving Uitbreiding en integratie van de EU Inkomensverdeling en veranderingen in de koopkracht Veranderd bestedingspatroon bij de consument Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Principes van marketing - Hoofdstuk 4 Natuurlijke omgeving Groeiend tekort aan grondstoffen Stijging van de energiekosten Nabucco-pijpleiding Toenemende vervuiling en de klimaatverandering Overheidsingrijpen in het beheer van natuurlijke bronnen Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Technologische omgeving De snelheid van technologische verandering Toenemende regulering Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Principes van marketing - Hoofdstuk 4 Politieke omgeving Wetgeving te regulering van het bedrijfsleven Groei van maatschappelijke belangengroepen Sterkere nadruk op ethiek en sociale verantwoordelijkheid Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Principes van marketing - Hoofdstuk 4 Culturele omgeving Continuïteit van culturele waarden Verschuivingen in culturele waarden Hoe mensen zichzelf en hun omgeving zien Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Relatie met SWOT (hoofdstuk 3) Interne analyse onderzoekt de micro-omgeving voor zover beïnvloedbaar  S + W Externe analyse onderzoekt de macro-omgeving en het deel van de meso-omgeving dat niet-beïnvloedbaar is  O + T Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Vragen n.a.v. de leerdoelen Geef aan welke krachten uit de omgeving van invloed zijn op het vermogen om de klant te bedienen. Leg uit hoe veranderingen in de demografische en economische omgeving doorwerken in marketingbeslissingen. Noem de belangrijkste trends in de ecologische en technologische omgeving van het bedrijf. Beschrijf de belangrijkste veranderingen in de politieke en culturele omgeving. Leg uit hoe bedrijven reageren op de marketingomgeving. Principes van marketing - Hoofdstuk 4