Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

Allemaal hartelijk welkom
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Arbonieuws voor uw bedrijf * Arbocatalogus op internet • Digitale RIE is geactualiseerd en aangepast aan nieuwe wet- en regelgeving. De RIE sluit goed.
geschiedenis Start Digitalis augustus 2011 Deskundigheid Individueel Geborgenheid Inspirerend Twee stromen Actief Laagdrempelig Innovatief Samen.
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Theo Burghout Week van de techniek We hebben bij.
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Waar ben jij heel goed in?
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Collectief portfolio groep 3
Aardrijkskunde.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
handvaardgheid / techniek
Portfolio
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
Godsdienst.
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
De spreekbeurt..
Informatieavond groep 7b
Informatie- avond groep 6
Onze nieuwe rekenmethode voor groep 3-8 Klik steeds met uw muis om verder te gaan.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Onze nieuwe rekenmethode
OPLEIDING ONDERWIJSASSISTENT
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Brikki Informatiedocument voor het workshoptraject van Stichting Cinekid i.o.v. Stichting KUVO Woerden 2014.
Ouderavond Groepsorganisatie
MUDRUNFUN AMERSFOORT 1 April Wat is een MudRunFun? Filmpjes over de Mudfunrun:
Gewoontes / verslaving
Begrijpend lezen VS.
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Z I U E K M.
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Informatieavond Mariaschool Wierden
Geschiedenis van de Film Mistic Swing (22 sec)
Informatieavond groep 8 Maandag 31 augustus – uur Welkom !
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De actualiteit TypeWorld maakt leren typen leuk en makkelijk!
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Reken je (niet) rijk.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Creatief Ketengericht Ondernemen
Snappet.
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Om de PowerPoint te starten:
Leerwinstmeeting 22 november Lemerlerveld CKO & SLO
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013

1 - Start 2 - Techniek 3 - Rekentuin 4 - Rekenen Is Een Makkie 5 - Praktijk

1 - Start - over exova - de besluitvorming - de voorbereiding

1 - Start - over exova Volledige film over exova: _embedded&v=zPeAtSFMEPE

2 - Techniek - netwerk - netbooks - praktijk

3 - Rekentuin - hoe wij het gebruiken - wat kan de leerkracht

3 - Rekentuin korte film over de rekentuin: g&feature=player_embedded

4 - Rekenen is een makkie Opbouw is horizontaal en verticaal Groepsdoorbrekend Leerbehoefte is uitgangspunt Leerlingen zijn zelf verantwoordelijk

4 - Rekenen is een makkie Leerling zoekt een leerdoel op Leerling kiest uit aanwezig materiaal Leerling bekijkt filmpje of animatie Leerling gebruikt extra materiaal (werkblad of spel) Leerling geeft beheersing per leerdoel aan

4 - Rekenen is een makkie Leerkracht begeleidt leerlingen Eerst samen, daarna in kleine groepjes/individueel Begeleidingstijd groep 3 > groep 5 Lk geeft leerlingen verantwoordelijkheid en vertrouwen = andere rol leerkracht wordt coach!

4 - Rekenen is een makkie

5 - Praktijk

Wanneer?Onderdeel MATH? Tijdsduur?Wat doet de leerkracht?Wat doet de leerling? MaandagRekenen is een makkie 60 min.Gezamenlijk het leerdoelenschema invullen. Hoewel de opening van deze activiteit klassikaal is, is de verwerking op individueel niveau. Verder begeleid je groepjes kinderen (kan ook individueel) bij het invullen van het portfolio en persoonlijk rekenschrift. Portfolio en persoonlijk rekenschrift bijwerken. DinsdagRekentuin45 min.Instructie geven naar aanleiding van de vorderingen in de Rekentuin. Werken in de Rekentuin. WoensdagRekentuin/Reken en is een makkie 60 min.Instructie geven naar aanleiding van de vorderingen in de Rekentuin. Werken in de Rekentuin / portfolio. DonderdagRekenen is een makkie 60 min.Begeleiden van groepjes kinderen (kan ook individueel) bij het invullen van het portfolio en persoonlijk rekenschrift. Portfolio en persoonlijk rekenschrift bijwerken. VrijdagRijke rekenproblemen/ Rekenen is een makkie 60 min.Het voorbereiden en klassikaal begeleiden van een rekengeoriënteerde activiteit. Deze activiteit bestaat uit het behandelen van rijke rekenproblemen. Hierbij valt te denken aan verhaalsommen (  rekenen in de praktijk) of het behandelen van Rekenwonders (  Rekenwonders.xls) of een andere zinvolle rekenactiviteit. Groepsactiviteit op het gebied van verhaalsommen of rekenwonders.

5 - Praktijk opmerkingen leerkracht: - overzicht ontbreekt - te weinig test - vaardigheden van kinderen soms probleem - internet/YouTube is té verleidelijk. - doelen bevatten nog veel moeilijke woorden - techniek blijft lastig punt - rapportage moet beter

5 - Praktijk voordelen: - kinderen werken op eigen niveau - kinderen zijn zelf verantwoordelijk voor leren - kinderen werken met veel plezier - veel minder nakijkwerk voor leerkrachten - leerkracht heeft beter inzicht in niveau ll

Een andere kijk op Rekenen