Bom-Project Vlotte dienstverlening door procesefficiëntie: Mechelen gaat voor de digitale omgevingsvergunning Ranja Van Asbroeck – Strategie en ontwikkeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Document Management Silicon.
Workshop Digitale Aanvraag van een Stedenbouwkundige Vergunning
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Digitaal Sociaal Huis 21 januari Agenda VanTot 12u13uBroodjes en koffie 13u13u45VERA : Operationele impact perceel 1 13u4514u15CORVE : Stand van.
Project DIGITAAL VERGADEREN
Organisatie AG Stadsplanning
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Mid- en Front Office TOEKOMST, PLANNING EN OVERLEGMODEL DIGITAAL SOCIAAL HUIS NA DECEMBER 2013 Koen Renders, team Mid- en Front Office, CIPAL dv.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Digitale handtekening – stad Antwerpen
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Afschaffen handtekeningen en digitaal tekenen bij de stad Antwerpen
door Thom Beuker WELKOM
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
ontwikkeling van een kwaliteitsborgingssysteem
Inhoud Inleiding Aanleiding Historiek Het e-dossier Tips andere besturen.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
e-Procurement Het aanbod van de federale overheid
Studiedag Vera Inzet van ICT om lokale besturen efficiënter te organiseren Digitale Stad Mechelen Ranja Van Asbroeck – Koen Verspecht 17/01/2013.
Agenda Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis Vera – 23 april 2009 Voorstelling Cevi/Logins Voordelen samenwerking Vera – Cevi/Logins Demo eLoket ®
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
Enterprise Document Management Fase
GIS-coördinator in Westerlo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Documentbeheer voor de lokale besturen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Gemeentelijke GIS-verplichtingen
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Insights & Essentials Willem van Putten
Het dienstverleningsproject Stad Aalst 15/10/2015 Bart Baele Directeur Externe dienstverlening.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Stad Kortrijk Omgevingsvergunning December Digitalisering – omgevingsloket Minder administratieve lasten Efficiëntie verhogen Globale beoordeling.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Project Agility. Projectoverzicht –Doel: 1algemeen pakket voor meldingen en de verwerking ervan, Melding: kan elke melding omvatten Mogelijkheden om deze.
BBC januari Planning: inleiding Interne controle: budgetgroepen inbouwen in Mercurius BBC Suite Budgetopvolging: instrumenten ter beschikking.
Slimme Subsidies Broodje Burger 12/10/2017.
Vastgoedinformatie Workflow en E-Loket®.
Transcript van de presentatie:

Bom-Project Vlotte dienstverlening door procesefficiëntie: Mechelen gaat voor de digitale omgevingsvergunning Ranja Van Asbroeck – Strategie en ontwikkeling 16-09-2013

BOM project BOuw en Milieu project

Inhoud Kader project Doel bom-project Projectinhoud Implementatie Technische implementatie en Conversies Opmaak nieuwe documenten Vereenvoudiging processen Documentbeheerssyteem Projectstructuur en overleg Opleiding Communicatie Film: aandacht veranderingsmanagement bij digitalisering

Kader: Goedkeuring EFRO 2007 E-link Doel: Hedendaagse, kwalitatieve, hoogstaande en toegankelijke dienstverlening dmv een klantgerichte benadering en administratieve vereenvoudiging. Hoe: Back-office Verbeteren van de basisinfrastructuur, integratie tussen applicaties en het beheer unieke data Koppeling van centrale databanken met andere applicaties (contactendatabank, beeldbank) Digitaal archief en documentbeheersysteem Digitale workflows voor opvolging van processen en documenten (post in, notulen, klachtenbeheer)

Kader: Goedkeuring E-link project 2007 Hoe: Front office Uitbreiding van het e-loket Eenmalig aanmelden van bedrijven en burgers Informatie die gekend is in de centrale gegevensdatabank is vooraf ingevuld De aanvrager kan de status van de aanvraag opvolgen Bij afhandeling wordt een e-mail verstuurd

Kader: Overzicht projecten

Doel BOM-Project Digitaliseren dossiers en flows van bouw en milieudienst Koppeling informatie applicaties aan Geoweb Administratieve vereenvoudiging burger Procesvereenvoudiging en efficiëntieverhoging E-loket: Digitale bouw- en milieuaanvraag en ander producten (inname openbaar domein, vastgoedinformatie)

Ruimtelijke ordening Milieu Geoweb GRAB Projectinhoud stedenbouwkundige vergunning en attesten, verkavelingsvergunning, meldingen, vastgoedinformatie, uittrekstel vergunningenregister, plannenregister, inname openbaar domein, bouwmisdrijven, statistieken en rapportage op dossierniveau Milieu milieuvergunning, bodemattesten, milieuovertredingen, informatievragen, statistieken en rapportage op dossierniveau Geoweb Upgrade en koppeling GRAB beheer straatnamen, huisnummers en subadressen, koppeling percelen, adressen en positie, historiek adressen

Digitale bouw en milieuvergunning (DBA) Projectinhoud Integraties Centraal adressenbestand (Themis) Boekhouding (Mercurius,) Internet (CMS) Notulenbeheer (Cobra) Postregistratie (Docroom) Digitale bouw en milieuvergunning (DBA) Communicatie website en e-loket verbeteren

Projectinhoud Voorstelling integraties

Implementatie Nestor Aankoop Nestor -> Cipal Technische implementatie en Conversies Opmaak nieuwe documenten Vereenvoudiging processen Documentbeheerssyteem Projectstructuur en overleg Opleiding Communicatie film: rol STRO afstemming gebruiker op ICT

Aankoop en technische implementatie Opmaak bestek en aankoop Project initiatiedocument (PID) Analyse velden en flows Conversies bestaande applicaties Programmatorische aanpassingen Testen Bijsturing 2de testfase => Voornamelijk Bouw, ICT dienst en Cipal

Opmaak Nieuwe documenten Kwaliteitsnormen Administratieve vereenvoudiging Delegatiebevoegdheid

Vb Kwaliteitsnormen nieuwe documenten Sjabloon met vast lay-out Duidelijke gegevens Openingsuren Duidelijk onderwerp Taalgebruik Geen overbodige informatie Procesbeschrijving Delegatie handtekening Verwijzing wetgeving

Vb Administratieve Vereenvoudiging documenten Minstens vanaf de dag na de ontvangst van onderhavig document tot de dag van de beslissing over de aanvraag dient de hierbij gevoegde bekendmaking op geel papier te worden aangeplakt. wordt Hang de bijgevoegde bekendmaking (gele affiche) op, vanaf de dag na de ontvangst tot de dag van de beslissing over de aanvraag.

Vereenvoudiging van processen Film: waarom administratie digitaliseren Volgens de KAVKA- methode: Kwalitatieve Administratieve Vereenvoudiging door Klantgerichte Analyse Lean management (handboek zet je leanbril op)

Procesvereenvoudiging: Keuze processen Selectie van 5 relevante processen met Excel-tool Structurele vereenvoudiging Andere processen blijven zoals ze zijn of worden intern door dienst zelf bijgestuurd.

Procesvereenvoudiging volgens KAVKA-Methode

Procesvereenvoudiging Beschrijving As-IS Op de werkvloer 1ste beschrijving door proceseigenaar Uitteken flow (Visio)

Vb sjabloon procesbeschrijving As-IS

Procesvereenvoudiging Workshop betrokken diensten Uitteken flow Toelichting met eigen stukje proces Problemen Verbetervoorstellen Prioriteiten procesvereenvoudiging vastgoedinformatie voor notarissen met begeleiding Cipal

Procesvereenvoudiging To Be proces Visueel uittekenen TO BE-proces Bespreking met schepen en secretaris Budgetraming Opmaken implementatieplan fase 1/ fase 2 Terugkoppeling met werkgroep Beslissing door CBS Implementatie Communicatie intern/extern

Procesvereenvoudiging Implementatie To Be proces Opmaak van een projectfiche en plan van aanpak doelstelling in scope – out scope budget randvoorwaarden mijlpalen en timing bepaling taken en rollen communicatie overlegstructuur overdracht Goedkeuring projectfiche in stuurgroep Plan van aanpak basis voor teamoverleg

Projectstructuur en overleg 2 maandelijks stuurgroep: schepen – secretaris – Cipal – betrokken diensten Wekelijks teamoverleg Inhoudelijk: Betrokken dienst Organisatie: strategie en ontwikkeling ICT Software leverancier Dynamisch plan van aanpak en regelmatige bijsturing Afstemmen ICT toepassing op gebruiker en omgekeerd

Vb plan van aanpak

Documentbeheersysteem Film: waarom documenten beheren Doel: Zoek minimaliseren Maximale kennisdeling Hoe: Uniforme basismappenstructuur Richtlijnen uitbouwen van structuur Uitgangspunt volledige dossiers Uniform naamgeving mappen en documenten Iso-normen Type document Vaste structuur en richtlijnen

Opleiding per rol Verschillende opleidingen per rol Gebruiker, Adviesverlener, Gast Verschillende opleidingen per applicatie Nestor, Geoweb, Grab, Ego, Documentbeheer Steeds: technische opleiding + inhoudelijk proces Film: Iedereen voldoende opgeleid om te werken met de nieuwe applicaties en werkwijze

Rechtstreeks betrokken diensten en medewerkers Interne communicatie Regelmatig informeren + aftoetsing van deelprojecten op verschillende niveaus (feed back = welslagen van het project) Dienstenoverleg Rechtstreeks betrokken diensten en medewerkers Toeristen van het systeem Personeelsblad Intranet/intranetflits

Projectcoördinator Nestor: Vragen Ranja Van Asbroeck Strategie en ontwikkeling - Stad Mechelen ranja.vanasbroeck@mechelen.be Projectcoördinator Nestor: Cipal – Koen Cleynhens KCL@cipal.be