CANbus in transport Op weg naar rendement T.Tjiook Hartelijk welkom Logistiek en transport is een belangrijke factor van de Nederlandse economie. Het streven naar een beter rendement is geen sinecure. De EU en regelgevingen beïnvloeden ( en verzwakken) de voorloop positie van de Nederlandse transportmarkt. Embedded technologie de positie van transport en logistiek in Nederland kan versterken. We gaan in deze 15 minuten in op 3 vragen: Hoe kan Embedded technologie u helpen? Welke ontwikkelingen gaan een rol spelen? Wat voor invloed kunt u daar op uit oefenen? T.Tjiook 25 april 2006, Schiphol Rijk
Squarell Technology Gespecialiseerd in CANbus technologie Automobielen, Machines, Landbouw, Industrie… CANbus apparatuur CANbus oplossingen CANbus kennis Merk onafhankelijk
Werkgebieden Transport Oplossingen voor Truck & Driver Performance Driver trainers Werkplaatsen Oplossingen voor boord computing & telematica Telematica Fleet Management Contract & Leasing Componenten voor systeem integratie Fabrikanten Onderzoek Engineering Klant specifieke ontwikkeling Speciale producten
CANbus Geld Rendement Is een systeem dat u en dus oplevert Een veel duidelijkere benadering is de resultaat gerichte. En zou dit allemaal mogelijk worden met Embedded systemen?: Jazeker. Zolang de informatie uit de Embedded systemen efficiënt worden gebruikt Het gaat in de transport om rendement. Er wordt geïnvesteerd om kosten te verlagen, effectiviteit te verhogen en het diensten pakket aan te laten sluiten bij de klant. Met de nieuwe verhoudingen in het internationale vervoer staat de concurrentie positie onderdruk. Alleen met het juiste kosten niveau en onderscheidende diensten kan hier aan het hoofd worden geboden
Motor Management Trailer Opbouw Gegevens uit het Motor Management Trailer Opbouw [plaatje truck] Maar er is meer in dit plaatje aanwezig, want er is ook andere informatie beschikbaar. En soms bent u zich dat niet eens bewust. Maar nu is er informatie beschikbaar uit het motor management, wat kan je er mee? [rondje om de motor]-wat is het verbruik, en waaromis dat verbruik zo hoog? [rondje om de remmen]-wat is het remgebruik, wat is de slijtage van de remmen [rondje om de versnellingsbak]-schakelt de chauffeur goed [rondje om de PTO]-wanneer wordt de PTO gebruikt, brandstofverbruik, tijd? En dat niet alleen er is nog meer informatie beschikbaar, wat kan je er dan mee? [rondje om de koelmotor]-aan uit draaiuren [rondje om de lading]- temperqatuur, vochtighheid [rondje om de deur]-open dicht, als hij rijd [rondje om de asdruk]-gewicht belading
Gegevens uit diverse specifieke bronnen of neem eens een ander voertuig, [rondje om de kraan]-waar gebruikt, hoeveel belast, lier en trommel bewegingen [rondje om de vuilniswagen]-tonnage, aantal slagen [rondje om de brandweerauto]-sirente, zwaailicht, snelheid
Heeft u vrachtwagen CANbus? Sinds 1995 2006: >50% heeft CANbus Elk jaar +10% Maar om CANbus te lezen is een FMS interface nodig Scania Volvo MAN / DAF Iveco/Renault EURO-0 1988 EURO-1 1992 EURO-2 1995 EURO-3 2001 EURO-4 2005 Mercedes
FMS interface 1999 Scania maakt CANbus beschikbaar via FMS interface 2001 Truck fabrikanten komen FMS standaard overeen 2004 Alle fabrikanten leveren een FMS interface CANbus FMS interface FMS CANbus Vertalen Beveiligen Filteren
FMS Standaard Afspraak tussen alle vrachtwagen leveranciers Rem schakelaar Voertuigsnelheid Cruise control status Koppelingsschakelaar PTO status Gaspedaal positie Totaal brandstof gebruikt Brandstof niveau Motor toerental As positie Aslast Truck Totaal motor draaiuren Chassisnummer Software Identificatie nummer Kilometerstand Volgende onderhoudsbeurt Tachograaf informatie Tachograaf voertuig snelheid Koelwater temperatuur motor Fms-standaard informatie
FMS CANbus Truck specifiek FMS standaard Uw Sensoren Squarell maakt van de CANbus een betrouwbare en complete set van gegevens.
Mogelijkheden FMS CANbus Boordcomputer iCommunicate Trailer Bridge FMS CANbus Datalogger FMS interface FMS CANbus Temp Sensor Axle weight Switch Sensor Humidity Sensor Frequency Sensor Pressure Sensor RS232 CAN Tachograph GPS CANdiode Fuel level / theft
MAAR WAT KAN JE MET CANbus ? Om CANbus te gebruiken is nodig: Vrachtwagen met CANbus FMS interface Systeem dat CANbus kan verwerken MAAR WAT KAN JE MET CANbus ?
Filosofie Hardware Data Informatie Kennis Voordeel Minder brandstof 0010001000111101101 Temp. 72 C Verbruik l 45 l/h Asgewicht 12 T Minder brandstof Minder onderhoud Hogere inzet Kostenreductie Aansprakelijkheid Hoger kwaliteit Truck Prestatie Tracking Rijstijl verbetering Lading informatie ……. Cruise = Uit Snelheid=80km/h Hardware Data Informatie Kennis Voordeel
Brandstof besparen Kilometers en getankte liters Altijd achteraf Een cijfer, zonder achtergrond Hoe kan je het verbruik verbeteren? Meten = Weten = Aansturen Kenteken Chauffeur Afstand Liters Verbruik BB-SL-96 Karl H 1200 km 375 1:3,2 BB-SH-55 Josef G 2400 km 800 1:3,0 BD-VT-66 Felix R 120 km 40 BD- VT-89 Mark H 500 km 1804 1:2,8
Hoe verbeter je het verbruik? Meet het verbruik Waarom is het verbruik hoog-laag? Meet de rijstijl Remmen, acceleren, Analyseer de gegevens Neem maatregelen
Besparing: > 10%! Brandstof besparen Verbruik 1:2,9 Rem: 302 Noodstop: 6 Gem.snelh: 75 Verbruik 1:3,3 Rem: 197 Noodstop: 0 Gem.snelh: 76 Besparing: > 10%!
Even rekenen 150.000 km/jaar 1 liter = 3 kilometer 50.000 liter diesel = 50.000 Euro per jaar 10% besparen = 5000 Euro per jaar = 1 maand gratis diesel per jaar = 2% meer winst = ROI?
Meten Terugkoppelen Terugkoppeling Voor: Lager brandstof verbruik Beter voertuiggebruik Minder slijtage Minder onderhoud Meer veiligheid Maar dan niet zo…. Meten Terugkoppelen
Nog een voorbeeld
CANbus toepassingen En meer… Brandstof Management Rit kosten Voertuig Prestatie CANbus toepassingen Rijstijl Telemetrie Onderhoud (Be) Lading Emissie Tachograaf
Wat verwacht u van CANbus? Accurate gegevens Objectief Actuele gegevens Controle en aansturing Besparingen zijn substantieel: 6-16 op brandstof 10-40% op remslijtage 5-10% op onderhoud
Squarell en ICERA Squarell Ontsluit de CANbus technologie Ontwikkelt nieuwe mogelijkheden Kennis en kunde Icera Meest krachtige vorm van CANbus verwerking Maatpak in plaats van confectie Terugkoppelen naar chauffeur en thuisbasis
Voor Chauffeur en Kantoor 17% 8% Maand Week
Uitnodiging Wij nodigen u uit om samen het optimale uit uw vrachtwagen en chauffeur te halen substantieel en structureel te besparen het rendement van uw onderneming te verhogen
Heeft u vragen?
Heeft u vragen? Digitale tachograaf en CANbus? CANbus voor bussen? CANbus voor lichte bedrijfswagens? Kan CANbus ook op mijn huidige boordcomputer? Hoe kan je de gegevens uit de oplegger krijgen? Wat is nu het zuinigste voertuig?
Tachograaf gegevens 1318 tachograaf (electronisch) Geen CANbus, geen Driver ID Geen rijtijd overschrijving signaal 1324 tachograaf (electronisch) Met CANbus, geen Driver ID 1381 tachograaf (digitaal) Met CANbus, DriverID=? Met rijtijd overschrijding signaal
Digitale tachograaf Actuele gegevens via CANbus Snelheid Kilometerstand Werk status (werk knopjes) Tijd overschrijvingsignaal Tacho werking Geen historische download In sommige gevallen geen DriverID Vraag uw truckleverancier!