NmGmT Nederlands met Gebaren met Tolken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de Dosh-klas
Advertisements

Op reis langs de voorzieningen
Tolken in de GGZ “De samenwerking met een tolk in de hulpverlening”
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
De leefstijladviseur Diederik Vermeulen 25/11/2013.
Web 3.0: van omgevallen boekenplank tot georganiseerde kennisbank Frank van Harmelen Vrije Universiteit Amsterdam Creative Commons License: allowed to.
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Uiterlijke structuur aanbrengen
Jongeren, natuur en mobiele telefoons
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Nieuws, activiteiten en meer. Wat is •Dorpsportaal •Informatie •Nieuws •Reportages •Aankondigingen •Dorpsagenda •Vermaak •Vereniging!
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Vaktherapie in zicht 3 november 2011 Profileren van vaktherapie Welkom bij de Workshop van Marianne Verfaille.
Tactiele Gebarentaal met Kwaliteit
Pleegzorg.
Teamleren, hoe werkt dat?
Interweaves in beeld: Het visueel en non-verbaal maken van interweaves
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Van, voor én door het onderwijs.
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
Workshop E-thema’s met TPACK en Bloom Verkennen en ontwikkelen
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
Talentontwikkeling: klaarstomen voor de toekomst – of worden wie je bent? De ideeën van Janusz Korczak Voordracht door Joop Berding, ter gelegenheid van.
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Door: Mirjam Blumenthal
Synthese Artikel Door Talitha Ligneel. Inhoudsopgave.  Psydon  Specifieke hulpverlening  Aanmeldingsklachten  Individuele – netwerkbenadering  Conclusie.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Wij gaan op reis met ……… Lot.
Wet inburgering Heleen Veringa
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Online Video in de onderwijspraktijk Gebruik van video via internet Pieter Varekamp 23 januari 2008.
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
De dikke bende van De Korenwolf
Workshop inhoud en beleid
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
First ID project Waterlant-Ydoorn
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Twee naar Een Platform OA Rotterdam 25 maart 2010 Willem van der Wolk,
Wie zijn wij? Welkom Wie ben ik en wat is mijn functie (diegene die de presentatie geeft) Wat doen wij in dit bedrijf? Waarom geef ik deze presentatie?
Communicate This Tim Versluijs CDM3. Inhoud Beroepsprofiel Interview Actieplan Toekomstvisie Motivatie Vragen.
Merendeel ouders voelt zich competent als opvoeder
Woord van Leven Juli 2014.
OVERTUIGEN MET WOORDEN
Het venijn zit in de staart
5. Schrijfvaardig Blz.24 Blok 1. Uitleg blz. 24 t/m 26.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Functie-eisen / Competenties Afgeronde werktuigbouwkundige opleiding op HBO of academisch niveau; Minimaal vijf jaar ervaring in technische organisaties;
Welkom bij de workshop Aanpak Stageproblematiek
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
“Tolkvoorziening binnen het Passend Onderwijs; wat is er mogelijk? Inleiding Benny Elferink en Mariën Hannink (Platform doven, slechthorenden en tos) 17.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Even voorstellen .
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Solliciteren: wat wil ik?
Vrijwillige taalcoaching aan anderstaligen Sylvia de Groot Heupner 3 september 2015 Windesheim Zwolle.
INITIATIE VGT. Leren kijken Vlaamse Gebarentaal is een visuele taal Ogen om te luisteren en handen om te ‘spreken’ Belang van luisteren met je ogen –
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Wie zijn wij? IC Utrecht is een Interkerkelijke Commissie voor het Dovenpastoraat van de provincie Utrecht. IC Utrecht is een organisatie van de PKN, NGK.
Transcript van de presentatie:

NmGmT Nederlands met Gebaren met Tolken workshop Gerard de Vijlder Wouter Bolier NBTG congres Barneveld Vrijdag 08-11-2013

Programma Wie is Gerard? Wie is Wouter? Wie zijn jullie? Wat is NmG? NmG met Tolken: NmGmT Ervaringen Meningen Verwachtingen Wensen Vragen

Gerard de Vijlder Getrouwd, 3 kinderen en 4 kleinkinderen, woont in Katwijk aan zee. Werkt bij GGMD sinds 5 jaar als facilitair medewerker en woonbegeleider. Voorheen 32 jaar gewerkt als filiaalmanager bij Jamin Winkelbedrijf. Sinds de oprichting ( 1989 ) Bestuurslid en vrijwilliger bij de Stichting Plotsdoven en is tevens mijn hobby 

drs. Wouter Bolier Master General Linguistics (Taalwetenschappen) Samenwonend met Annemieke Vader van Bob (3,5 jaar) en Sophie (7 maanden) Werkzaam bij Handtheater Projectmedewerker bij Dovenschap voor het project Kwaliteitscriteria Teletolk Hobby: schrijven Fan van Star Trek

Wat is NmG volgens jullie? Wat is de definitie? Moeilijk of makkelijk? Vaag? Broodwinning (voor tolken)? De toekomst? …

Wat is NmG volgens Gerard? Als ervaringsdeskundige die reeds meer dan 25 jaar gebruik maakt van tolken in NmG, is voor mij en de richtlijn van de Stichting Plotsdoven de enigste definitie : Nederlandse taal ondersteund met gebaren die al of niet uit de Gebarentaal komen. Dialecten zijn mogelijk . Samenvatting enquête 2011 wordt uitgedeeld.

Wat is NmG volgens Wouter? “Het gaf/geeft mijn moedertaal terug.” Makkelijker te verstaan Nuttig en prettig Synoniem voor communicatieve toegang Opstap naar Nederlandse Gebarentaal Taalkundige uitleg?

Wat is NmG – taalkundig? Gebarensysteem Mengsel van Nederlands en Nederlandse Gebarentaal Modaliteiten: NGT: visueel – manueel NL: auditief – oraal Continuüm Drie Domeinen 1. NL-NmG 2. NL-NmG-NGT 3. NmG-NGT Trude Schermer en Arie Terpstra (2006) Bachelorscriptie Wouter (2008)

Voorbeeld NmG Wouter

Wat is NmG met Tolken? Gebarentolk gebruikt NmG Steeds meer tolkopdrachten NmG Maar hoe dan? Gerard en Wouter: mondbeeld herhaalt gesproken woord letterlijk, ook bij moeilijke woorden gebruik van localisatie en telhand niet voor elk woord een gebaar mimiek van intonatie

Ervaringen met NmGmT Leuk Minder leuk Leerzaam Bijzonder Nuttig

Meningen over NmG-tolken Kwaliteit Opleiding Houding Wouter: “Niet iedere tolk vind ik geschikt om NmG te tolken. De een heeft er meer aanleg voor dan de ander.” Gerard: “NmG-tolken is een vak apart!”

Verwachtingen van NmG-tolk Gerard: een NmG-tolk heeft een duidelijk mondbeeld tijdens het tolken een NmG-tolk tolkt het gesproken Nederlands ondersteunt met gebaren die het dichtst bij de Nederlandse woorden komen een NmG-tolk tolkt GEEN specifieke gebaren gebruikt uit de Nederlandse Gebarentaal b.v. 'VAN'

Onze wensen Meer aandacht bij opleiding Meer en betere NmG-tolken Gespecialiseerde NmG-tolken Gerard: - Standaardisering NmG Wouter: - Meer kennis over NmG-verschijningsvormen

Samenwerking tolk en tolkgebruiker Tolkgebruikers: Wensenlijst Feedback Tolken: Beheers meerdere NmG-varianten Probeer NGT-elementen uit Vraag wat klant verwacht, met voorbeelden

Als er tijd over is… Tolken stukje NmG tolken + feedback

Meer informatie Terpstra, A. en G.M. Schermer 2006 Wat is NmG en waarom gebruik je het? Is er een norm voor ‘goed’ NmG- gebruik? In: Van Horen Zeggen. Jaargang 47, februari 2006, p. 10-17. http://www.simea.nl/vhz/artikelen/2006/2006-1-artikel.pdf Bolier, W. 2007 Aandachtspunten voor schrijftolken & NmG-tolken. Vragenlijstonderzoeksverslag Stichting Plotsdoven. http://www.stichtingplotsdoven.nl/userfiles/documenten/onderzoek_kwa liteit_tolken.doc  Bolier, W. 2008 Communicatie in Nederlands met Gebaren in het speciaal onderwijs aan dove, slechthorende en ESM-kinderen. Bachelorscriptie. Universiteit van Amsterdam. https://www.gebarencentrum.nl/media/33766/99_file1.pdf  http://www.simea.nl/vhz/artikelen/2010/2010-3-artikel-2.pdf

Nog vragen? Dankjulliewel voor de aandacht! Gerard de Vijlder g.j.vijlder@planet.nl Wouter Bolier wouter.bolier@gmail.com