De natuurwetenschappelijke methode

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Excel in het voortgezet onderwijs
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Project ERASPOP Erasmusatheneum Volhardingslaan Deinze
Hogere denkvaardigheden
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
1. Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Experimenten efficiënt inschakelen in de les
HGW en gesprekken met leerlingen
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Biologieonderwijsconferentie | VAARDIG IN HET VMBO
Een biologisch onderzoek
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
De nieuwe producten van Speciaal Rekenen
wiskunde in vernieuwd vmbo
Inleiding op het vak natuurwetenschappen
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Natuurwetenschappelijk verslag
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Je impact als docent Silvia van der Werve.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Met de Kennisbasis in zee!
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
PSO. Praktisch school onderzoek.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Nauwkeurigheid bij Practica
B. Stof 5 Natuurwetenschappelijk onderzoek
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Product van TU Delft, SEC
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Studie van de levende en de niet-levende natuur
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Workshop – ambities delen
Product van TU Delft, SEC
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

De natuurwetenschappelijke methode 1e NIBI biologieonderwijsconferentie vmbo en h/v onderbouw

Kennismaking Docent biologie Lerarenopleiding biologie 2e graad Ontwikkeling leerlijn vakonderzoek Vak Didactiek

Natuurwetenschapelijke methode Observaties Onderzoeksvraag opstellen Hypothese Op basis van hypothese voorspellingen doen Waarnemingen doen of experiment ontwerpen Resultaten interpreteren Conclusies trekken (Falk, Keuchenius, & Saaltink, 1974; Herr, 2008)

Examensyllabus VMBO biologie 2014 (BB, KB, GT) NWM in het VMBO? Eenvoudige opdrachten en eenvoudig onderzoek waarin de actieve en praktische zelfwerkzaamheid op de voorgrond staat, voorbereiden, uitvoeren en de resultaten vastleggen en evalueren: bij een biologisch schoolpracticum en/of veldpracticum een biologische probleemstelling herkennen en specificeren een biologisch probleem herleiden tot een onderzoeksvraag verwachtingen formuleren relevante waarnemingen verrichten en gegevens verzamelen conclusies trekken op grond van verzamelde gegevens oplossing, onderzoek en conclusies evalueren Examensyllabus VMBO biologie 2014 (BB, KB, GT)

NWM in het VMBO? Kritisch willen zijn Willen begrijpen Willen bereiken Willlen delen Willen weten (Van der Rijst, n.d.)

NWM in het VMBO? Wat voor type onderzoek doe je door de jaren heen? Onderzoekspracticum Begripspracticum Apparatuurpracticum Welke kennis en vaardigheden hebben je leerlingen nodig? Foeken, 2009 (Van den Berg, 1994)

Aanleren onderzoek Inventarisatie Hoe leer je het onderzoek doen aan? Welke stappen zet je? Maak je gebruik van de natuurwetenschappelijke methode? Is er een verschil in de aanpak per soort practicum? Onderzoekspracticum Begripspracticum Apparatuurpracticum

(Falk, Keuchenius & Saaltink, 1974, p161;Stokking & Schaaf, 1999) Aanleren onderzoek Aantal vrijheidsgraden Gesloten practicum Half open practicum Open practicum Didactiek Introductie & oefening Afbouwende voorstructurering Volledig open, met begeleiding Volledig open Koops, 20011 & Foeken, 2009 (Falk, Keuchenius & Saaltink, 1974, p161;Stokking & Schaaf, 1999)

Werkwijze onderzoek doen? Stappenplan Vrije brainstorm versus Hoe in het VMBO? Toewerken naar vrije brainstorm, uitgangspunt of variatie?

Leerlijn Per groepje Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 Kies een drietal practica Toenemende mate van vrijheidsgraden/variatie gesloten-open Verzamel op een flap Korte presentatie

De natuurwetenschappelijke methode 1e NIBI biologieonderwijsconferentie vmbo en h/v onderbouw