Biologie 3de jaar DEEL 1: Organismen krijgen informatie over hun omgeving DEEL 2: Organismen reageren op prikkels uit hun omgeving DEEL 3: Organismen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 1 Contact paragraaf 1 Gevoelig
Advertisements

Regeling 4H.
Thema 18: Brainwave 18.2 en 18.3.
Natuurwetenschappen Leerplantoelichting STW september 2008 ik.
Kerndoel 11 Thema 6, 7 en 9 3 vmbo(t).
De hersenen en het zenuwstelsel.
Bouw en functie van het zenuwstelsel
EVENWICHTSRECEPTOREN
Thema 6: Zintuigen.
Aard van de prikkel: reukstoffen
Prikkel Waarneming zintuig 1. Inleiding
Thema 18: Brainwave 18.2 en 18.3.
Homeostase.
1. Locatie 2. Zenuwvezels in het netvlies
Gemaakt door: Nour, Fleur, Cheyenne, Robbie, Raphaël
Thema 1 Stofwisseling Basisstof 4 K4
Schooljaar 2010 – ASO-TSO Inleiding biologie.
Deel 1: Hoe verkrijgen organismen informatie over hun omgeving?
Organismen reageren op prikkels
Bouw en functie van het zenuwstelsel
Bouw en functie van het zenuwstelsel
Samenwerking tussen zenuwstelsel en hormonaal stelsel
Bouw en functie van het zenuwstelsel
Thema 6: Regeling Basisstof 3
Thema 6: Regeling Basisstof 1 en 2
De weg die impulsen afleggen
Het menselijk lichaam In dit hoofdstuk komt aan de orde: De opbouw van het menselijk lichaam De orgaanstelsels De zintuigen De stofwisseling.
Ontvanger prikkel = receptor Zenuwstelsel = conductor = geleider
Klierwerking als reactie op prikkels
LEVENSKENMERKEN.
Thema 10: Bouw en functie van het hormonaal stelsel
Zintuigen.
Waarnemen en bijstellen
Onderdelen van de hersenen
Vragen Wat zijn impulsen? Wat zijn receptoren? Wat is een neuron?
Hoofdstuk 4 Waarnemen en reageren.
Zintuigen.
Hormoonstelsel.
Thema 31 Zenuwstelsel en spieren
Waarnemen.
Thema 4: Waarneming en Regeling
B. Stof 3 Hoofdthema’s in de Biologie
Terugblik BS 1 en 2 Biologie is de studie van organismen (levende wezens)
WAARNEMIING, REGELING EN GEDRAG
Wat is waarnemen? Met waarnemen bedoelen we: Hoe kom je te weten wat er om je heen gebeurt.
Thema 7: Zintuiglijke waarneming
Biologie F. van Wielink M. Ummels M. Jansen H. Wolter  Regeling  Regeling door hormonen 1/13.
Thema 6 Regeling en waarneming Zintuigen
waarneming en regeling !
Thema 6 Regeling en waarneming B. Stof 3 Zenuwstelsel
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 1  Maken paragraaf 1.
Thema 6 Regeling en waarneming B. Stof 3 Zenuwstelsel Par Zenuwcellen en 31.4 Zenuwstelsel.
Tast- druk- en pijnzintuig
Waarneming Wat is een zintuig? Welke zintuigen zijn er?
Hoofdthema’s in de biologie
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Gemaakt door: Nour, Fleur, Cheyenne, Robbie, Raphaël
Kennisblokken 1 en 3.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Thema 7: Zintuigelijke Waarneming
Thema 6: Regeling Basisstof 1 en 2
Zintuiglijke waarneming
Waarneming en regeling
Regeling 3 VMBO - BB.
Samenvatting CONCEPT.
Transcript van de presentatie:

Biologie 3de jaar DEEL 1: Organismen krijgen informatie over hun omgeving DEEL 2: Organismen reageren op prikkels uit hun omgeving DEEL 3: Organismen verwerken prikkels

Inleidende begrippen 1 Organismen kunnen reageren op prikkels 1.1 Prikkel en reactie Prikkel: waarneembare verandering die bij een organisme en verandering uitlokt Reactie: activiteit van het organisme

1.2 Uitwendige en inwendige prikkels Uitwendige prikkels: veranderingen in de omgeving bv. koude  kippenvel Inwendige prikkels: veranderingen in het lichaam bv. dorst  drinken 1.3 Chemische en fysische prikkels Chemische prikkels: prikkelende stoffen bv. reukstoffen en smaakstoffen Fysische prikkels: veranderingen i.v.m. kracht en energie bv. druk, licht, geluid, temperatuur 1.4 Prikkeldrempel Minimumsterkte waarbij een prikkel nog waarneembaar is en een reactie uitlokt

2 Structuren om te reageren op prikkels 2.1 Receptoren Receptoren: cellen die gevoelig zijn voor specifieke prikkels Zintuigen: organen waarin specifieke receptoren liggen Zin: vermogen om je zintuigen te gebruiken bv. gehoorzin Bv.: oog = zintuig lichtgevoelige cellen (staafjes en kegeltjes) = receptoren

2.2 Effectoren 2.3 Conductoren Spieren en klieren Signalen moeten van de receptor naar de effector: conductoren werken als geleiders tussen receptoren en effectoren zenuwstelsel hormiinstelsel

2.4 Samenhang tussen receptoren, conductoren en effectoren