Ben de Geus Thema 3 Boek Cliënt en omgeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Advertisements

Kind in Ontwikkeling De ontwikkeling van een kind gaat in
borstvoeding in de eerste week een goed begin is het halve werk
De vlag Pak elkaars polsen vast. Tenen tegen elkaar.
“Een reis naar Licht”.
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
wORKSHOP 4 ontwikkelingspsychologie De PEUTER (deel 1)
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Kindercases.
Maak een werkstuk over de jou toegewezen persoon …
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
De emmer die overloopt met stress
Workshop Relationele en seksuele vorming
Jezus houdt van alle dove kinderen
Doelgroep: baby en peuter
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Vrienden zijn er om je te steunen
De geboorte.
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Van de conceptie tot geboorte
Van 0 tot 6 weken Postnatale fase.
Geloven en nu….
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Methodische vaardigheden
7 maart  Die zich uitdrukt door ‘signs and symptoms’ in ‘mind and body’ (Organon: af. 6, 8, 11, 14, 22)  Deze expressies zijn het enige wat ziek.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Een onverwacht feest Les 2
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
Godsdienst 1.
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Woordenschat groep 5, thema 7, les 1
Communicatie en dementie
Heel interessant !.
voor familie en vrienden van
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Psychologieles 2 Conceptie, baby, peuter Informatie  bronnenbundel.
GMFCS Vertaald door Dr. Jan Willem Gorter
Het belang van voorlezen
VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk November 2015
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Ontwikkeling van 0 tot 2 jaar
Cognitieve ontwikkeling bij kleuters
Ons lichaam.
Ontwikkelingspsychologie 16september
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Thema 4: Zo bereik je meer
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Kleuters spelen toch alleen maar?
Contact maken en contact houden
Slaap wanneer je het nodig hebt...
De ontwikkeling van het kind !
Communicatie.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Dementie Nabij zijn.
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelings-psychologie
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ben de Geus Thema 3 Boek Cliënt en omgeving De baby Thema 3 Boek Cliënt en omgeving Boek Cliënt en omgeving Thema 3 De baby

Levensfasen van Ericson Ericson heeft de ontwikkeling van de mens verdeelt in 8 fasen. http://www.youtube.com/watch?v=UlUVl3UHjS0&feature=fvwrel

Lichamelijke ontwikkeling Bij geboorte zijn lichaamsverhoudingen ongelijk (hoofd groter dan lichaam) Tot anderhalf jaar is fontanel open Bij drie tot vijf maanden ontwikkeling van melkgebit Na anderhalf jaar wordt baby, peuter. Enorme lichamelijke groei tijdens de slaap

Motorische ontwikkeling/ opwekken reflexen Verdwenen na maand Op te wekken door Reactie Zoek 3 Strijken van de wang Mond en hoofd draait in de richting van de prikkel op zoek naar voedsel Zuig/slik Aanraken lippen Zuigen in verband met het opnemen van voedsel Moro 4 tot 6 Plotseling laten zakken hoofd Snelle spreid-sluitbeweging van armen, vingers en benen. Mond gaat open en dicht Loop 2 De voetzool op een vlakke ondergrond zetten Buigen van het neergezette been en strekken van het andere grijp Aanraken handpalm of voetzool Buigen van vingers of tenen

Motorische ontwikkeling/spierbeheersing De spierbeheersing ontwikkelt zich als volgt: Van boven naar beneden (spieren dichtbij de hersenen beheerst het kind het eerst) Van dichtbij naar veraf (spieren dichtbij de romp worden eerder beheerst) Van grove motoriek naar fijne motoriek

Motorische ontwikkeling in eerste levensjaar Tilt het hoofd even op in buiklig (1 maand) Tilt het hoofd langer op en draait het hoofd (3 maanden) Houdt het hoofd in balans (4 maanden) Tilt in buiklig de romp op en steunt op de handen ( 4 maanden) Rolt van buik naar rug (5 maanden) Zit met lichte steun (6 maanden) Kruipt op handen en knieën (7-8 maanden Trekt zich op aan voorwerpen (9 maanden) Staat met steun (10 maanden) Loopt met steun (11 maanden) Staat alleen (12 maanden) Loopt zelfstandig ( 14 maanden)

Zintuiglijke ontwikkeling Zien - na de geboorte vaag - na 4 weken kan de baby kleuren onderscheiden (eerst rood) - na 2 maanden meer gericht kijken en voorwerp volgen. Horen en reuk - reageert na 3 dagen op stem moeder, in combinatie met de geur van de moeder Tastzin (orale fase) - Is de mond belangrijk (baby kijkt met mond) - Later belangrijk ten behoeve van de cognitieve ontwikkeling

De cognitieve ontwikkeling Door rijping en leren Ervaren, herhalen en imiteren Leren via de tast (vooral de mond) Taal. Van geluidjes naar twee woord zinnen - voortalige fase 0-1 jaar (klinkers) - vroegtalige fase 1-2 jaar (betekenis geven aan woorden, semantiek) - differentiatiefase 2-5 jaar (verbaal en lichaamstaal) - voltooiing, vanaf 5 jaar Baby taal: http://www.youtube.com/watch?v=xBnfNhXZQmE&feature=related Brabbeltaal http://www.youtube.com/watch?v=5IxWbrbohdI

Mijlpalen in de communicatie Maakt geluidjes vanaf een paar weken Kraait vanaf 2 maanden Lacht vanaf 2 maanden Wendt zich naar stem vanaf 3 maanden Doet geluiden na vanaf 6 maanden Zegt papa/mama ongericht vanaf 8 maanden Zegt papa/mam gericht vanaf 10 maanden Zegt één woord tussen 10 en 18 maanden Zegt drie woorden (tussen 12 en 22 maanden Wijst een lichaamsdeel aan vanaf 15 maanden Combineert twee woorden vanaf 18 maanden

Communicatie en lichaamstaal Een baby communiceert met name via lichaamstaal aangezien de baby pas na ongeveer één jaar de eerste woordjes kan spreken. Gesloten hand (ik ben er even niet) Gesloten hand met duim omhoog (ik ben in afwachting van of de baby heeft plezier Huilen. De moeder herkent aan het huil gedrag of de baby honger of pijn heeft.

Hoe taalontwikkeling baby stimuleren? Verschillende geluiden of muziek laten horen Liedjes met de baby te zingen en samen geluiden te maken Bij de activiteiten oogcontact met kinderen houden Zeg wat je doet als je met iets bezig bent Duidelijk en rustig spreken Je woorden ondersteunen met lichaamstaal

Sociaal affectieve ontwikkeling baby Van allemansvriend naar eenkennigheid (vanaf zeven maanden selectief lachen) Hechting aan stabiele, betrouwbare verzorgers (Bowlby) http://www.youtube.com/watch?v=o5F3W7_Xfhw Ontwikkeling eigen persoonlijkheid - Geen ik-besef. Herkent zichzelf in spiegel niet. - Wel eigen persoonlijkheid en temperament. Te denken valt aan de reactie op een “gebeurtenis” in de omgeving. Deze kan per kind geheel verschillen

Seksuele ontwikkeling De ervaring die baby’s hebben met intimiteit heeft nog niets te maken met de beleving met de seksualiteit zoals volwassenen die kennen. Als iemand op jonge leeftijd, door ontbreken van lichaamscontact, geen gevoelens van intimiteit ervaart bij de ouders, dan is het moeilijk om deze gevoelens op latere leeftijd nog te ontwikkelen

Signalen bij minder goede ontwikkeling Baby 2 tot 6 maanden - het eerste lachje blijft uit - neemt zijn beurt niet met imitatiespelletjes Baby 6 tot 10 maanden - varieert het geluid dat hij maakt niet - probeert niet te imiteren - duimpje komt niet los van de andere vingers - hij reageert niet op zijn naam - kijkt niet naar de richting waar het geluid vandaan komt

Signalen bij minder goede ontwikkeling Baby 10 tot 15 maanden - gaat niet wijzen - neemt geen initiatief Vanaf 15 maanden - de eerste woordjes komen niet

Adviezen In je boek staan in thema 3 tal van goede tips. Lees deze door. Tip 1 Motoriek Tip 2 Voeding Tip 3 Slapen Tip 4 Taal Tip 5 Lichaamstaal Tip 6 Stimulans Tip 7 Hechting Tip 8 Ontwikkeling algemeen