NORTH EAST AIRPORT. INLEIDING •Schiphol en Frankfurt •Waarom de Noordoostpolder? •Duurzaamheid en milieu aspecten •Infrastructuur •Aviation en Maintenance.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Varen op zonne-energie
Klimaatquiz Als 500 leerlingen een jaar lang geen aluminiumfolie gebruiken om hun boterhammen te verpakken, besparen ze energie. Hoeveel? a) De energie.
Groepsrisico van geluid in beeld gebracht met geluideffectcontouren Elly Waterman en Henk de Kluijver 6 november 2012.
Impact van fusies en overnames op de bedrijfscultuur
Een Calandlyceum project
Transport en Infrastructuur
Inhoud Ontzorgen Rekenvoorbeeld: gezin van 4 personen
H 44: Investeringsselectie
Milieuproblemen in Nederland
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Polymeer gemodificeerd bitumen
Energiezuinig huishouden
Collecte Doelen 2013.
Risico’s en gevaren van techniek
Vastgoed Brabant Rob Sturm januari 2013
Hoofdstuk 6 Elektriciteit
Transport en Infrastructuur
Oefenvragen Hst. 3 paragraaf 1 t/m 3.
een onbetaalde rekening?
Grootste luchthavens 2003 aantal Wereld nr. 1: Atlanta 79 mln
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Wegen in Europa De onderwerpen: Wegennet E-wegen Tolwegen
Uitbreiding Lelystad Airport Voortgang 26 november 2008.
Uitbreiding Lelystad Airport Voortgang 3 december 2008.
Asfalt en bitumendag 2010.
De warmtepomp Dominique Hendrikx A2 Bram Oosterbos A2
De Antonov 225 Het is Russisch....rustiek in zijn geheel, maar kwetsbaar.
De Antonov 225 Het is russisch....rustiek in zijn geheel, maar kwetsbaar.
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Mexico en de VS, een wereld van verschil.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
MAINPORTSMAINPORTS Een mainport is een scharnierpunt in de passagiers en/of goederenstromen tussen continenten.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Herhaling Energie berekeningen
The limit beyond. Doel Change the world Verleden Heden Out of the box denken!!
Super-scanner voor blinden
The Alternatives Magnetogo Anne Jon Schoonhoven Eric Kramer
Allerleikring Thara Schiphol Vliegveld Gemeente Haarlemmermeer Vroeger (1850) Stoomgemalen Stoomgemaal: stoom armen ringvaart zeespiegel 4 meter.
Met “Droog en Herbruikbaar” inzamelen naar 65% recycling van huishoudelijk afval?! Dirk Schouwe HVC.
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
Top 5 EU Luchthavens Passagiers 2004 (mln) “Heathrow verwerkt veruit de meeste passagiers ”
MCZ.ppt Milieucluster Zwijndrecht MCZ Manuel De Tey Manager Gezondheid, Veiligheid, Milieu en Kwaliteit.
Door: Jaap Wilmink, Peter Lakeman en Jetske Vleugel
SF 2.0 Schiphol- Frankfurt 2.0
Welkom! Woningmarkt Katwijk Rijnsburg en Valkenburg 2014.
NIEUW VLIEGVELD De Driehoek Ilona Duivenvoorde
Eerst milieu Bewoners óók Vracht elders! PVRC “Belofte Maakt Schuld“ Norm is hinder maat Iedereen bescher- ming Geen nacht- vluchten Vlieg hoger Grens.
Solar Highways: Energie-opwekkende geluidsschermen
Zonneboilers - baten en kosten CWL ledenvergadering 22 September 2010.
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
OZZVOZZV. Burger initiatief - Oegstgeest  Burger initiatief : “Genoeg Vluchten”  Start door Edwin van Rooyen in 2009  Verzoek aan gemeenteraad - Deelname.
21 Maart Introductie  Doel van de avond  Wie zijn wij  Stichting Borne Duurzaam!  Studenten Saxion  Pultzer Solar.
Toerisme.
Geschiedenis en toekomst
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
INHOUD 1. Ons idee 1.1 Waar kan het worden toegepast? 1.2 Hoe werkt het? 1.3 Welke materialen worden er gebruikt? 2.Berekeningen 2.1 Hoeveel kost het?
Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies  Provincie Overijssel:  Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel.
Op zoek naar antwoord.
Standpunt inzake Schiphol Presentatie voor Gemeenteraad Nieuwkoop CROS Kerngroep Nieuwkoop 23 januari 2008.
Duurzame ontwikkeling in Haarlemmermeer Nurullah Gerdan, beleidsadviseur Duurzaamheid Presentatie Gemeente Lansingerland.
1/46 T.Selderbeek - Taxiën van Vliegtuigen Taxiën van vliegtuigen Afstudeerpresentatie - T. Selderbeek - 20 december 2012.
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
Paragraaf 13.6 Globalisering.
SMART BUILDINGS Groep 3: Gregory Kevin Pim Peter.
3.1 PRODUCTIE.
Informatiebijeenkomst Ontwikkeling Eindhoven Airport Acht 10 juli 2017
OPBR Duurzaam 16 september 2019
Transcript van de presentatie:

NORTH EAST AIRPORT

INLEIDING •Schiphol en Frankfurt •Waarom de Noordoostpolder? •Duurzaamheid en milieu aspecten •Infrastructuur •Aviation en Maintenance •Security •Maatschappelijke invloed •Voor en nadelen

SCHIPHOL CARGO •Ruim 1 miljoen ton vracht per jaar •Ruim 45 miljoen passagiers per jaar •Ongeveer vliegbewegingen per jaar FRANKFURT CARGO •Ruim 2 miljoen ton vracht per jaar •Ruim 50 miljoen passagiers per jaar •Bijna vliegbewegingen per jaar

SCHIPHOL EN FRANKFURT

WAAROM DE NOORDOOSTPOLDER?

DUURZAAMHEID EN MILIEU ASPECTEN • Verstoring natuurgebied ( natura 2000) • Geluid • Elektrische voertuigen en Frog-systeem (Cargo wagens en de vliegtuig Tugs) • Verwarmde landingsbanen • Verlichting

Natura 2000 Geluid

Elektrische voertuigen / Frog Wheeltug Electrik-tug

Verwarmde landingsbanen en Verlichting 12 m2 levert 7,6 kwh per 24 uur op Solar Roadways

INFRASTRUCTUUR • Nieuwe aansluiting op spoornet • Nieuwe aansluiting op wegennet • Vaargeulen • “Stevelen”

Stevelen • Eeuwenoude methode, inspiratiebron voor nieuw vervoersconcept • Elke 30 seconden een ponton met containers Filmpje!

AVIATION EN MAINTENANCE AVIATION, LUCHTVAART • Meedraaiend vliegveld • Aanvliegroutes • Klein onderhoud

AANVLIEGROUTES •Tegen de wind in STARTEN EN LANDEN • Zuid Westen wind • Brandstof besparing

MAINTENANCE De Technische Dienst heeft vier kenmerken die luiden: • Onderhoud aan airframe, • Onderhoud aan de motoren • Componentenonderhoud • Line Maintenance.

SECURITY Luchtmacht beveiliging functies; • Bewaking • Grondverdediging • Hondengeleiding • Cameranetwerk

MAATSCHAPPELIJKE INVLOED •Omgevingsbelasting •Effecten voor Nederland •Effecten voor de gebruiker

Omgevingsbelasting Dichtheid Randstad: 1000/2500 inw./km² Dichtheid Noordoostpolder: 21/250 inw./km² Geluidsbronnen: Omgevingsbelasting -landende vliegtuigen -Taxiënde vliegtuigen -Startende vliegtuigen -Vliegtuigmotoren die op de proef-draaiplaats worden getest Berekenen van de KE Kosteneenheden (KE) norm 4.Per punt worden vervolgens alle op deze wijze gewogen geluidsniveaus tijdens een jaar (logaritmisch) bij elkaar opgeteld. Dit levert in elk van de rekenpunten de geluidsbelasting in Kosteneenheden (Ke) op. 3.Die weegfactor is afhankelijk van het tijdstip van de dag of nacht. 's Nachts tellen passages tienmaal zo zwaar mee. 2.Met de ernst van deze geluidsbelasting wordt rekening gehouden door aan elke vliegtuigpassage een weegfactor toe te kennen. 1.Op een groot oppervlak rond een vliegveld worden van alle vliegtuigpassages de maximale geluidsniveaus op de grond berekend. Dat gebeurt op een groot aantal punten voor zover ze meer dan 65 dB(A) bedragen. Meetpunten grondgeluid

Effecten voor de gebruiker Effecten voor Nederland Werkgelegenheid/welvaart Beperking in woningbouw rondom de locatie Grote bijkomende kosten door aanpassingen infrastructuur Kwaliteitsverbetering Voordeel Toerisme

VOOR EN NADELEN Voordelen: -Werkgelegenheid -Toenemende welvaart -Uitstekende bereikbaarheid voor de transportsector -Natuurvriendelijk vliegveld (voor zover mogelijk natuurlijk) -Schiphol kan zijn HUB behouden -Schiphol kan in passagiersvluchten groeien. Nadelen: -Opofferen natuurgebied -Financieel erg moeilijk te realiseren -Politiek moeilijk te verantwoorden -Geluidsoverlast in een nieuw gebied met alle gevolgen. -Financieel is het een dure operatie om de infrastructuur optimaal te krijgen. -Een nadeel van een vliegveld in het water is ook de veel voorkomende mist bij landen en stijgen.

VRAGEN