NORTH EAST AIRPORT
INLEIDING •Schiphol en Frankfurt •Waarom de Noordoostpolder? •Duurzaamheid en milieu aspecten •Infrastructuur •Aviation en Maintenance •Security •Maatschappelijke invloed •Voor en nadelen
SCHIPHOL CARGO •Ruim 1 miljoen ton vracht per jaar •Ruim 45 miljoen passagiers per jaar •Ongeveer vliegbewegingen per jaar FRANKFURT CARGO •Ruim 2 miljoen ton vracht per jaar •Ruim 50 miljoen passagiers per jaar •Bijna vliegbewegingen per jaar
SCHIPHOL EN FRANKFURT
WAAROM DE NOORDOOSTPOLDER?
DUURZAAMHEID EN MILIEU ASPECTEN • Verstoring natuurgebied ( natura 2000) • Geluid • Elektrische voertuigen en Frog-systeem (Cargo wagens en de vliegtuig Tugs) • Verwarmde landingsbanen • Verlichting
Natura 2000 Geluid
Elektrische voertuigen / Frog Wheeltug Electrik-tug
Verwarmde landingsbanen en Verlichting 12 m2 levert 7,6 kwh per 24 uur op Solar Roadways
INFRASTRUCTUUR • Nieuwe aansluiting op spoornet • Nieuwe aansluiting op wegennet • Vaargeulen • “Stevelen”
Stevelen • Eeuwenoude methode, inspiratiebron voor nieuw vervoersconcept • Elke 30 seconden een ponton met containers Filmpje!
AVIATION EN MAINTENANCE AVIATION, LUCHTVAART • Meedraaiend vliegveld • Aanvliegroutes • Klein onderhoud
AANVLIEGROUTES •Tegen de wind in STARTEN EN LANDEN • Zuid Westen wind • Brandstof besparing
MAINTENANCE De Technische Dienst heeft vier kenmerken die luiden: • Onderhoud aan airframe, • Onderhoud aan de motoren • Componentenonderhoud • Line Maintenance.
SECURITY Luchtmacht beveiliging functies; • Bewaking • Grondverdediging • Hondengeleiding • Cameranetwerk
MAATSCHAPPELIJKE INVLOED •Omgevingsbelasting •Effecten voor Nederland •Effecten voor de gebruiker
Omgevingsbelasting Dichtheid Randstad: 1000/2500 inw./km² Dichtheid Noordoostpolder: 21/250 inw./km² Geluidsbronnen: Omgevingsbelasting -landende vliegtuigen -Taxiënde vliegtuigen -Startende vliegtuigen -Vliegtuigmotoren die op de proef-draaiplaats worden getest Berekenen van de KE Kosteneenheden (KE) norm 4.Per punt worden vervolgens alle op deze wijze gewogen geluidsniveaus tijdens een jaar (logaritmisch) bij elkaar opgeteld. Dit levert in elk van de rekenpunten de geluidsbelasting in Kosteneenheden (Ke) op. 3.Die weegfactor is afhankelijk van het tijdstip van de dag of nacht. 's Nachts tellen passages tienmaal zo zwaar mee. 2.Met de ernst van deze geluidsbelasting wordt rekening gehouden door aan elke vliegtuigpassage een weegfactor toe te kennen. 1.Op een groot oppervlak rond een vliegveld worden van alle vliegtuigpassages de maximale geluidsniveaus op de grond berekend. Dat gebeurt op een groot aantal punten voor zover ze meer dan 65 dB(A) bedragen. Meetpunten grondgeluid
Effecten voor de gebruiker Effecten voor Nederland Werkgelegenheid/welvaart Beperking in woningbouw rondom de locatie Grote bijkomende kosten door aanpassingen infrastructuur Kwaliteitsverbetering Voordeel Toerisme
VOOR EN NADELEN Voordelen: -Werkgelegenheid -Toenemende welvaart -Uitstekende bereikbaarheid voor de transportsector -Natuurvriendelijk vliegveld (voor zover mogelijk natuurlijk) -Schiphol kan zijn HUB behouden -Schiphol kan in passagiersvluchten groeien. Nadelen: -Opofferen natuurgebied -Financieel erg moeilijk te realiseren -Politiek moeilijk te verantwoorden -Geluidsoverlast in een nieuw gebied met alle gevolgen. -Financieel is het een dure operatie om de infrastructuur optimaal te krijgen. -Een nadeel van een vliegveld in het water is ook de veel voorkomende mist bij landen en stijgen.
VRAGEN