Digitale stedenbouwkundige vergunning Introductie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Coördinatiecel Vlaams e-government DIA 1 geGIS – Open Source GIS omgeving voor de Vlaamse overheden geGIS – generiek GIS Lieven Raes, adviseur communicatie.
Strategische studie geïntegreerd e-government
Workshop Digitale Aanvraag van een Stedenbouwkundige Vergunning
E-idee: VKBO E-Idee Workshop e-idee April 3, 2017
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Banken en & kredietrapportages SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
COP documentbeheer en archivering: Digitalisering Dinsdag 22 april 2008 Auditorium Boudewijngebouw.
Coördinatiecel Vlaams e-government Slide 1 Geo-webservices voor de uitwisseling van ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) & BPA’s CRAB / VBKO update ketting.
26/02/2011 Federale Overheidsdienst FINANCIEN E-ID / My Minfin / TAX-ON-WEB 2011 Kuurne Jan Viaene.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Orde en structuur in de schooladministratie
Mid- en Front Office TOEKOMST, PLANNING EN OVERLEGMODEL DIGITAAL SOCIAAL HUIS NA DECEMBER 2013 Koen Renders, team Mid- en Front Office, CIPAL dv.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Noël Van Herreweghe Netwerklunch - studenten beleidsinformatica ICT-managementfuncties uit de overheid.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
1 eGov binnen Beleidsdomein RWO Toekomstvisie. 2 Overzicht Informatief – Passief – Actief Toepassing geoloketten Toepassing URBAIN-2 / Digitale bouwaanvraag.
Team Kleine vergunningen Bouwinitiatieven van beperkte omvang.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Geïntegreerd e-government
Coördinatiecel Vlaams e-government De VKBO als instrument voor het uitbouwen van een integrale dienstverlening voor ondernemingsgegevens in de overheidssector.
Adobe formulieren : stand van zaken.
E-loket Landbouw en Visserij
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Bouwen op sterktes! Wij willen alle entiteiten van de Vlaamse overheid maximaal ondersteunen door het aanbieden van ICT- en e-governmentdiensten, -producten.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
IMBIT, 18_04_2012.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
KMO-portefeuille. Stappenplan: Registreer bevoegd persoon Registreer onderneming Koppelen Inschrijving bij erkende dienstverlener Subsidieaanvraag Mail.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 van 28 april 2006 CORVE – e-ideeproject 2: VKBO-bevraging Van gemeentebestanden naar naargemeenterapporten.
Coördinatiecel Vlaams e-government Slide 1 Workshop e-idee Hartelijk welkom!
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
Coördinatiecel Vlaams e-government Slide 1 Stellingen workshop digitale stedenbouwkundige vergunningen.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
De Interbestuurlijke Producten- en dienstencatalogus Interbestuurlijke Producten- en Dienstencatalogus.
Internetdag Journée Internet E-government Wordt het een succes in België?
Enterprise Document Management Fase
GIS-coördinator in Westerlo
1 DSI - informatiesessie voor lokale besturen provinciale infosessies, najaar deel 3 DSI-platform een uitwisselingsplatform voor digitale stedenbouwkundige.
eFactureren in de praktijk bij Purmerend
OMGEVINGSVERGUNNING VERENIGT BOUW- EN MILIEUVERGUNNING INTEGRATIE MER VERSNELLING VAN INVESTERINGSPROJECTEN Philippe Muyters – Vlaams minister van Ruimtelijke.
e-Ordering e-Catalog De verdere digitalisering in e-procurement.
Optimaliseren BPV keten
Wat is een elektronische factuur? Waarom elektronisch factureren?
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
DEMO: Hoe werkt de nieuwe registratieprocedure van BEA?. De demo loopt automatisch, u moet niet klikken om verder te gaan.
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
1. 2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009.
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
Afdeling Studietoelagen. Structuur uiteenzetting → Informatie afdeling Studietoelagen → Aanzet tot verandering → Initiatieven ٧ informatieverstrekking.
Handiflux in het kader van toekennen van school- en studietoelagen 28 april 2015 Ann Verhaegen Adminstrateur-generaal.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Slimme Subsidies Broodje Burger 12/10/2017.
Digitale aangifte overlijden
Transcript van de presentatie:

Digitale stedenbouwkundige vergunning Introductie Geïntegreerd e-government April 3, 2017 Digitale stedenbouwkundige vergunning Introductie Lieven Raes, adviseur geografische informatie, Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Tel: (02) 553 53 12 – Fax: (02) 553 55 42 – E-mail: lieven.raes@bz.vlaanderen.be Boudewijngebouw 4e verd, Boudewijnlaan 30, B-1000 Brussel, België Web: http://www.vlaanderen.be/e-government/

Inhoud 1. Waarover gaat het? 2. Doelstellingen 3. Voordelen 4. Een blik op de toekomst 5. Waar staan we vandaag? 6. Impact 7. Uitdagingen

1. Waarover gaat het? Digitale stedenbouwkundige vergunning (kenmerken) Een kernproces voor zowel de lokale, provinciale, Vlaamse overheid als Federale overheid (interbestuurlijk proces) Een proces met een (vrij) lage frequentie voor burgers en ondernemingen, maar met een vrij hoge frequentie voor de architect Een proces met een relatief lage graad van digitalisering Een proces met zware administratieve lasten Een tijdrovend proces Een proces met een ingewikkelde proces flow Een proces dat nauw aansluit bij andere processen zoals milieuvergunningen Vergunningen zijn een belangrijke gegevens- bron voor het ruimtelijke en fiscale beleid

1. Waarover gaat het? Het indienen van de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning (het intake proces) 2. Het behandelen van de aanvraag Adviesverlening Dossierverwerking en opvolging door de administratie Dossieropvolging burgers/architect Behandeling van beroepen 3. De uitvoering van de werken registreren Start van de werken Beëindiging van de werken

2. Doelstellingen Een geïntegreerde elektronische afhandeling van een bouwaanvraag waarbij gegevens eenmalig worden ingevoerd en maximaal worden hergebruikt. Subdoelstellingen zijn (zowel korte- als lange termijn doelstellingen) Naadloze gegevensuitwisseling tussen alle bestuursniveaus (lokaal tot federaal) – evolutie naar één geïntegreerd systeem Verminderen en zelfs volledig schrappen van een aantal papieren procedures Integratie met (commerciële) toepassingen voor het afhandelen van een bouwaanvraag Opvolging van de status van een bouwdossier op eender welk moment door de administratie, bouwheer of architect Afschaffen van papieren bouwplannen (end to end digitale gegevensverwerking)

3. Voordelen 1. Eenvoudiger indienen en opvolgen van een bouwaanvraag Vermijden digitaal / analoog omzetting dossiergegevens en bouwplannen Bepalen van de precieze ligging Statusopvolging van ‘mijn bouwdossier’ 24/7 dienstverlening (er kan steeds worden ingediend) 2. Eenvoudiger en sneller verwerkingsproces bij de lokale besturen Eenvoudige registratie Automatische basiscontroles Dispatching en automatische doorsturing Verkorten doorlooptijd Goedkoper (minder mankracht nodig)

3. Voordelen 3. Eenvoudigere opvolging en bijhouding Eén digitaal archief bouwvergunningen Eenvoudige ontsluiting van het archief naar de lokale overheden Afstemming met processen zoals controle en inspectie Afstemming met berekening kadastraal inkomen Afstemmen met het proces van controle en afleveren energie certificaten

4. Een blik op de toekomst Stap 1: Advies op maat Interactief nagaan of ik een bouw-vergunning nodig heb Interactief nagaan of ik een bouw-aanvraag via een architect dien in te dienen Stap 2: Mijn aanvraag voorbereiden Zelf een bouwaanvraag indienen via mijn E-ID Inloggen met mijn E-ID en mijn architect kiezen (via een lijst van erkende architecten – de zng. tableau) Indienen als architect met mijn E-ID

4. Een blik op de toekomst Stap 3: Mijn aanvraag indienen Via het adres, perceelsnummer, of op een kaart de ligging bepalen Invoeren van de vergunnings-gegevens incl. controle van de invoer Opladen van het bouwplan Indienen met onmiddellijke bevestiging Stap 4: Mijn aanvraag opvolgen Aanvraagproces wordt onmiddellijk in gang gezet – adviesverlenende instanties worden op de hoogte gebracht Transparant opvolgen van het proces (waar zit mijn dossier) Aflevering (beslissing) bouwaanvraag

4. Een blik op de toekomst Stap 5: Mijn communicatie met de overheid Elektronische aankondiging van de start en het einde van de werken Automatische verwittiging van alle partijen van de start en het einde van de werken

5. Waar staan we vandaag 1e aanzet haalbaarheidsstudie (uitgevoerd in 2008) Studie naar de haalbaarheid van de digitale afhandeling van een stedenbouwkundige vergunning Het proces van een vergunning werd uitgetekend: Welke processen kunnen vereenvoudigd worden Welke formulieren kunnen vereenvoudigd worden Welke authentieke gegevensbronnen kunnen aangesproken worden 2e fase huidige functionele analyse Aan welke functionaliteiten moet het systeem voldoen Hoe het achterliggende gegevensverwerkingsysteem opzetten Hoe komen tot normen en standaarden voor gegevensuitwisseling

5. Waar staan we vandaag Vervolgstappen Creatie van een ambtelijk en politiek draagvlak Realisatie van een technische analyse Analyse van de databank Analyse van de koppeling met authentieke gegevensbronnen Analyse integratie met externe systemen Bouw van de toepassing voor het online indienen van bouwaanvragen Opzetten van de databank bouwvergunninggegevens Opzetten van diensten voor gegevensuitwisseling Bouwen van een gebruiksvriendelijke webomgeving voor het indienen van een aanvraag Begeleiding van de betrokken partners Integratie van de ontwikkelde diensten in de diverse toepassingen Integratie van interfaces voor het indienen van een bouwaanvraag

6. Impact Aantal bouwvergunningen

6. Impact Kosten / baten inschatting Baten Kosten Op basis van inschatting ‘centrale server bouwaanvragen’ (uit Nederland) Inschatting op basis van een gebruik van 5 jaar van de ontwikkelde diensten en toepassingen Aannames m.b.t. gebruik 2011 – 5%; 2012 – 15%; 2013 – 25%; 2014 – 40%; 2015 – 66% Daling aantal aanvragen met 3% & Indexatie 3% (conservatieve schatting) Kosten Kosten voor haalbaarheidsstudie en functionele analyse werden al gemaakt Investeringskost voor de bouw van de applicatie is afhankelijk van de functionaliteiten Onderhoudskosten (12% van de bouwkosten) Indexatie met 3% per jaar Kosten voor integratie in applicaties lokale besturen zijn een onbekende

6. Impact BEREKENING BATEN Jaar Aantal vergunningen   Jaar Aantal vergunningen % electronische vergunningen Totaal van elektronische vergunningen Kostenbesparing Totale baten in K euro Onder-neming Openbare dienst 2008 36273 0,00% NVT 2009 35185 2010 34129 2011 33105 5,00% 1655 € 174,76 € 135,44 € 513 2012 32112 15,00% 4817 € 180,00 € 139,50 € 1.539 2013 31149 25,00% 7787 € 185,40 € 143,68 € 2.563 2014 30214 40,00% 12086 € 190,96 € 147,99 € 4.097 2015 29308 66,00% 19343 € 196,69 € 152,43 € 6.753 Totaal 261476 45688 € 15.465 AANNAMES uurkost architect/onderneming € 44,80 Aantal gewonnen uren architect/onderneming 3,68 uurkost openbare dienst € 34,72 Aantal gewonnen uren openbare dienst Jaarlijkse evolutie prijzen 3% (basis 2006) 3,00% Evolutie jaarlijks aantal vergunningen -3,00%

7. Uitdagingen 1. Politiek en ambtelijk draagvlak 2. Akkoord over één standaard voor ‘stedenbouwkundige vergunningen) 3. Afstemming met “zuster processen” (vb. milieuvergunning) 4. Vlotte realisatie van de toepassingen - implementatie Opzetten authentieke bron ‘stedenbouwkundige vergunningen’ Integratie van de nodige authentieke bronnen Integratie in de toepassingen van: De Vlaamse overheid Bredero EPB applicatie De Federale overheid (Urbain 2 / Stipad) De provinciale overheden De lokale overheden