Introductie Cloud “university” 26 April 2012 Ruud Ramakers Directeur Centre4Cloud r.ramakers@centre4cloud.nl
Initiatie Centre4Cloud r.ramakers@centre4cloud.nl
Cloud University Definitie Cloud Paradigma Shift Transitie vragen Agenda Cloud University Definitie Cloud Paradigma Shift Transitie vragen r.ramakers@centre4cloud.nl
Evolution of cloud computing Mainframe Mini computer Workstation PC Netbooks Smart phones Game consoles Cloud r.ramakers@centre4cloud.nl
Beyond Software-as-a-Service: Cloud Computing Developments Source: Saugatuck Technology Wave III: 2008-2013 Workflow-Enabled Business Transformation Beyond Software-as-a-Service: Cloud Computing Wave I: 1999-2006 Cost-Effective Software Delivery Adoption Wave II: 2005-2010 Integrated Business Solutions ASP Early SaaS Adoption Stand-alone Apps Multi-tenancy Limited Configurability Focus on TCO / rapid deployment Mainstream SaaS Adoption Integrated Business SaaS Integration Platforms Business Marketplaces and SaaS Ecosystems Customization Capability Focus on Integration SaaS 1.0 Ubiquitous SaaS Adoption Optimized Business Ecosystems IT-Targeted Ecosystems SaaS Development Platforms Inter-enterprise Collaboration IT Utility / SaaS Infrastructure Customized, Personalized Workflow Focus on Business Transformation 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2004 2005 2014 2015 2016 2003 Cloud Computing Post-SaaS Adoption End-to-End Business Processes Integrated Services Anywhere Intelligent Hubs Linking Platforms Mobile Device- and Sensor-Controllable SLAs for Composite Service Offerings Dynamically Scalable Infrastructure Focus on Optimal Business Process Wave IV: 2011-2016 Measured, Monitored, Managed Business Processes SaaS 2.0 Post-SaaS Adoption End-to-End Business Processes Integrated Services Anywhere Intelligent Hubs Linking Platforms Mobile Device- and Sensor-Controllable SLAs for Composite Service Offerings Dynamically Scalable Infrastructure Focus on Optimal Business Process r.ramakers@centre4cloud.nl
SaaS & Cloud (DEFINITIE) r.ramakers@centre4cloud.nl
Definitie 5 * Belangrijkste karakteristieken 3 * Service modellen Er is niet één definitie De naam is niet beschermd! Cloud Computing te karakteriseren 5 * Belangrijkste karakteristieken 3 * Service modellen 4 * Deployment modellen r.ramakers@centre4cloud.nl
Belangrijkste 5 karakteristieken On-demand self-service Klant verzorgt zijn eigen provisioning Allomtegenwoordige netwerk toegang Door het Internet Door allerlei types clients Locatie onafhankelijke resource pooling Multi tenant Virtualisatie Snelle elasticiteit Snel op- en down schalen Oneindige capaciteit Verrekenen op basis van gebruik Bedrag per dienst Bedrag per transactie Cloud is not an island, but a global connector to the worlds finformation and users Cloud computing is here to stay. Speed is questionmark r.ramakers@centre4cloud.nl
“Infrastructure as a service” 3. Service Modellen IT Niveau “Infrastructure as a service” Systeembeheerders krijgen toegang tot processing power, storage, database, management andere resources en applicaties door het netwerk en betalen voor gebruik. r.ramakers@centre4cloud.nl
Infrastructure as a service r.ramakers@centre4cloud.nl
3. Service Modellen IT Niveau Ontwikkel Niveau “platform as a service” Ontwikkelaars ontwikkelen, bouwen en testen en draaien hun applicaties op de infrastrctuur van cloud providers en dan leveren ze deze applicaties via de cloud naar eindgebruikers IT Niveau “Infrastructure as a service” Systeembeheerders krijgen toegang tot processing power, storage, database, management andere resources en applicaties door het netwerk en betalen voor gebruik. r.ramakers@centre4cloud.nl
3. Service Modellen SaaS onderdeel van de cloud Gebruikers Niveau “software as a service” Bedrijven hosten applicaties in de Cloud. Veel gebruikers connecteren via het Internet . De dienst wordt aangeboden als totaal pakket op basis van gebruik. Ontwikkel Niveau “platform as a service” Ontwikkelaars ontwikkelen, bouwen en testen en draaien hun applicaties op de infrastrctuur van cloud providers en dan leveren ze deze applicaties via de cloud naar eindgebruikers IT Niveau “Infrastructure as a service” Systeembeheerders krijgen toegang tot processing power, storage, database, management andere resources en applicaties door het netwerk en betalen voor gebruik. r.ramakers@centre4cloud.nl
Samenstelling van twee of meer clouds (private, community en public) 4. Deployment modellen Eigendom of geleased door een enkele organisatie specifiek gebruikt en beheerd voor die organisatie. Private cloud Gedeeld door diverse organisaties, en ondersteund door een specifieke community Community cloud Eigendom van een organisatie, levering van cloud services aan het algemeen publiek, zakelijk of consument. Public cloud Samenstelling van twee of meer clouds (private, community en public) Hybrid cloud r.ramakers@centre4cloud.nl
Saas & Cloud markt Waarom nu? “A market is never saturated with a good product, but it is very quickly saturated with a bad one.” - Henry Ford (1863-1947), American industrialist and pioneer of assembly line production. Saas & Cloud markt Waarom nu? r.ramakers@centre4cloud.nl
Fases of the market r.ramakers@centre4cloud.nl
Gartner Says North America to Account for 64 Per Cent of SaaS Revenue in 2011 In Western Europe, SaaS Revenue to Reach $2.7 billion, Up 23 Per Cent from 2010
Mobiel SaaS Wireless Enterprise Strategies: “The SMB market for mobile SaaS is already expected to reach $3 Billion in 2011 and increase to $16.6 billion in 2016, sustaining 29.5% compound annual growth (CAGR) over five years.
Cloud Paradigma shift? r.ramakers@centre4cloud.nl
Waar zien we de shift?
Markt 1 Consumarization 2 Functionaliteit voor iedereen beschikbaar 3 Wereld als concurrent 4 Krimp “klassieke” vraag 5 Mobillity
Ontwikkeling 1 Korte release cycles 2 Schaalbaarheid 3 Applicaties naar info i.p.v. info naar applicaties 4 Platform 5 Agile / Scrum
Applicaties worden gebouwd om content i. p. v Applicaties worden gebouwd om content i.p.v. applicaties die worden gebouw voor content Ruud Ramakers
Dienstverlening 1 Leverancier verantwoordelijk 2 Meten is weten 3 Implementatie en maatwerk is niet schaalbaar 4 Service Level Agreement 5 Geen handleidingen
Verkoop 1 Korte verkoopcycli 2 Veranderende commissie structuur 3 Weinig financiële ruimte voor keten 4 Verandering van de klant 5 Contracten Contracten Contracten
Klant 1 Wie is de klant? 2 UX / UI veel belangrijker 3 Human 4 Innoveren zonder investeren 5 Delen van info, elkaar versterken
Pricing 1 Freemium 2 Per gebruik, niets vooraf 3 Veel lager 4 Appels met peren 5 Billing
Kosten 1 Infrastructuur 2 Training 3 Andere omgeving 4 Personeel 5 Releases
Testen 1 In het veld? 2 Kleine releases 3 Teststraat in de Cloud 4 Alleen verantwoordelijk gebied 5 As a Service
Techniek 1 Multi tenant 2 Web 3 Infrastructuur / platform 4 Ontwikkelomgeving 5 Privacy by design
Organistatie 1 Cultuur 2 KPI’s (Churn, customer turnover) 3 Netwerkorganisatie 4 Dienstverlening Centraal 5 Andere mensen?
Wat betekent dit?
Ruud Ramakers
De kunst van het loslaten
Wat zijn SaaS transitiestrategieën voor traditionele ISV applicaties?
Change management
Change management Kotter Niet alles tegelijk Denk na over platform strategie 1 Creëer een Sense of Urgency 2 Creëer een gids organisatie 3 Ontwikkel een visie c.q. strategie 4 Communiceer deze visie 5 Prioriteit aan change activiteiten 6 Genereer korte termijn winst 7 Consolideer en produceer meer winst 8 Veranker nieuwe cultuur Zorg voor echte Cloud DNA in je bedrijf Zorg voor financiering 3-5 jaar Scheid on premiss en Cloud Manage on premiss Als cash cow / kosten
Maak een plan Indien je denkt over Kannibalisatie, denk dan dat er iemand je voor Lunch lust Denk aan wat je kosten Doen over tijd Zorg voor voldoende capitaal Creëer extra waarde Wat zijn de belangrijkste zaken om aan te denken indien je de klant van traditioneel naar SaaS migreert? Stel acceptabele prijs
“Nep”Cloud levert jou En de klant niet de Winst Complete redesign Overname van infra Van de klant Complete redesign naar multi tenant omgeving, of migreren van bestaand naar de Cloud?
Kun je beide business modellen hebben binnen één organisatie? Nee…. Kun je beide business modellen hebben binnen één organisatie?
Visie / Strategie Accu Zoek niche Zorg voor voldoende capitaal Training Wat is het eerste dat je moet doen wil je een succesvolle transformatie doormaken? Zoek team
Worst case, base case Best case Churn / up en cross Selling Bouw veel ruimte in Voor marketing en sales Meet je uitgaven Gebruik niet dezelfde Headcount structuur Wat zijn de praktische ideeen betreffende het bouwen van een financieel SaaS model? Denk aan IaaS en PaaS
Is transformatie makkelijk?
Nee Gartner geeft aan dat 50 % van ISV’s het niet redden Onderzoek toont aan dat 70 % van de ISV’s de ombouw niet voor elkaar krijgen Nee
Cloud University r.ramakers@centre4cloud.nl 1 Centre4Cloud (UT, Saxion) en bedrijfsleven (IBM, servoy) opleiding voor ISV naar de Cloud 2 Kick Off 30 Mei, Speciale aanbieding 495 € 3 2 daags event gericht totale ISV, per 2 maanden 4 Om de twee maanden 1 dag verdieping 5 www.clouduniversity.info r.ramakers@centre4cloud.nl
Indien u niets anders onthoudt…. 1 Paradigma shift 2 3 tot 5 jaar voor change 3 Change management / Cultuur change 4 Training gehele organisatie 5 Cloud University r.ramakers@centre4cloud.nl
Bedankt Meldt u aan op Clouduniversity.info Ruud Ramakers 06-45454986 r.ramakers@centre4cloud.nl Twitter : Ruud_Ramakers, Centre4Cloud http://nl.linkedin.com/in/ruudramakers Bedankt Meldt u aan op Clouduniversity.info r.ramakers@centre4cloud.nl