Introductie Cloud “university”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
#Exactlive12 / #livesessie8 Wel of niet naar de cloud?
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
De zin en onzin van escrow
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
PSO for Microsoft Dynamics 2013
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Kennis Sessie PSO 2013.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Utility Business Infrastructure
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Geometrie en topologie Rob Kromwijk, 26 juli 2012.
Afrika: Topo nakijken en leren.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Introductie Cloud Computing Ruud Ramakers 19 April 2012 The best way to predict the future is to create it. Peter Drucker
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Onsight Managed Security Services
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
What’s in the cloud for testing de mogelijkheden voor het testvak 12 mei 2010.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
Werkgroep Cost Management Nationale GSE Conferentie 13 oktober 2011.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
‘Business at the speed of change’
WirelessEnterprise Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
Testen en Testautomatisering in een Agile CI / CD omgeving
Transcript van de presentatie:

Introductie Cloud “university” 26 April 2012 Ruud Ramakers Directeur Centre4Cloud r.ramakers@centre4cloud.nl

Initiatie Centre4Cloud r.ramakers@centre4cloud.nl

Cloud University Definitie Cloud Paradigma Shift Transitie vragen Agenda Cloud University Definitie Cloud Paradigma Shift Transitie vragen r.ramakers@centre4cloud.nl

Evolution of cloud computing Mainframe Mini computer Workstation PC Netbooks Smart phones Game consoles Cloud r.ramakers@centre4cloud.nl

Beyond Software-as-a-Service: Cloud Computing Developments Source: Saugatuck Technology Wave III: 2008-2013 Workflow-Enabled Business Transformation Beyond Software-as-a-Service: Cloud Computing Wave I: 1999-2006 Cost-Effective Software Delivery Adoption Wave II: 2005-2010 Integrated Business Solutions ASP Early SaaS Adoption Stand-alone Apps Multi-tenancy Limited Configurability Focus on TCO / rapid deployment Mainstream SaaS Adoption Integrated Business SaaS Integration Platforms Business Marketplaces and SaaS Ecosystems Customization Capability Focus on Integration SaaS 1.0 Ubiquitous SaaS Adoption Optimized Business Ecosystems IT-Targeted Ecosystems SaaS Development Platforms Inter-enterprise Collaboration IT Utility / SaaS Infrastructure Customized, Personalized Workflow Focus on Business Transformation 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2004 2005 2014 2015 2016 2003 Cloud Computing Post-SaaS Adoption End-to-End Business Processes Integrated Services Anywhere Intelligent Hubs Linking Platforms Mobile Device- and Sensor-Controllable SLAs for Composite Service Offerings Dynamically Scalable Infrastructure Focus on Optimal Business Process Wave IV: 2011-2016 Measured, Monitored, Managed Business Processes SaaS 2.0 Post-SaaS Adoption End-to-End Business Processes Integrated Services Anywhere Intelligent Hubs Linking Platforms Mobile Device- and Sensor-Controllable SLAs for Composite Service Offerings Dynamically Scalable Infrastructure Focus on Optimal Business Process r.ramakers@centre4cloud.nl

SaaS & Cloud (DEFINITIE) r.ramakers@centre4cloud.nl

Definitie 5 * Belangrijkste karakteristieken 3 * Service modellen Er is niet één definitie De naam is niet beschermd! Cloud Computing te karakteriseren 5 * Belangrijkste karakteristieken 3 * Service modellen 4 * Deployment modellen r.ramakers@centre4cloud.nl

Belangrijkste 5 karakteristieken On-demand self-service Klant verzorgt zijn eigen provisioning Allomtegenwoordige netwerk toegang Door het Internet Door allerlei types clients Locatie onafhankelijke resource pooling Multi tenant Virtualisatie Snelle elasticiteit Snel op- en down schalen Oneindige capaciteit Verrekenen op basis van gebruik Bedrag per dienst Bedrag per transactie Cloud is not an island, but a global connector to the worlds finformation and users Cloud computing is here to stay. Speed is questionmark r.ramakers@centre4cloud.nl

“Infrastructure as a service” 3. Service Modellen IT Niveau “Infrastructure as a service” Systeembeheerders krijgen toegang tot processing power, storage, database, management andere resources en applicaties door het netwerk en betalen voor gebruik. r.ramakers@centre4cloud.nl

Infrastructure as a service r.ramakers@centre4cloud.nl

3. Service Modellen IT Niveau Ontwikkel Niveau “platform as a service” Ontwikkelaars ontwikkelen, bouwen en testen en draaien hun applicaties op de infrastrctuur van cloud providers en dan leveren ze deze applicaties via de cloud naar eindgebruikers IT Niveau “Infrastructure as a service” Systeembeheerders krijgen toegang tot processing power, storage, database, management andere resources en applicaties door het netwerk en betalen voor gebruik. r.ramakers@centre4cloud.nl

3. Service Modellen SaaS onderdeel van de cloud Gebruikers Niveau “software as a service” Bedrijven hosten applicaties in de Cloud. Veel gebruikers connecteren via het Internet . De dienst wordt aangeboden als totaal pakket op basis van gebruik. Ontwikkel Niveau “platform as a service” Ontwikkelaars ontwikkelen, bouwen en testen en draaien hun applicaties op de infrastrctuur van cloud providers en dan leveren ze deze applicaties via de cloud naar eindgebruikers IT Niveau “Infrastructure as a service” Systeembeheerders krijgen toegang tot processing power, storage, database, management andere resources en applicaties door het netwerk en betalen voor gebruik. r.ramakers@centre4cloud.nl

Samenstelling van twee of meer clouds (private, community en public) 4. Deployment modellen Eigendom of geleased door een enkele organisatie specifiek gebruikt en beheerd voor die organisatie. Private cloud Gedeeld door diverse organisaties, en ondersteund door een specifieke community Community cloud Eigendom van een organisatie, levering van cloud services aan het algemeen publiek, zakelijk of consument. Public cloud Samenstelling van twee of meer clouds (private, community en public) Hybrid cloud r.ramakers@centre4cloud.nl

Saas & Cloud markt Waarom nu? “A market is never saturated with a good product, but it is very quickly saturated with a bad one.” - Henry Ford (1863-1947), American industrialist and pioneer of assembly line production. Saas & Cloud markt Waarom nu? r.ramakers@centre4cloud.nl

Fases of the market r.ramakers@centre4cloud.nl

Gartner Says North America to Account for 64 Per Cent of SaaS Revenue in 2011 In Western Europe, SaaS Revenue to Reach $2.7 billion, Up 23 Per Cent from 2010

Mobiel SaaS Wireless Enterprise Strategies: “The SMB market for mobile SaaS is already expected to reach $3 Billion in 2011 and increase to $16.6 billion in 2016, sustaining 29.5% compound annual growth (CAGR) over five years.

Cloud Paradigma shift? r.ramakers@centre4cloud.nl

Waar zien we de shift?

Markt 1 Consumarization 2 Functionaliteit voor iedereen beschikbaar 3 Wereld als concurrent 4 Krimp “klassieke” vraag 5 Mobillity

Ontwikkeling 1 Korte release cycles 2 Schaalbaarheid 3 Applicaties naar info i.p.v. info naar applicaties 4 Platform 5 Agile / Scrum

Applicaties worden gebouwd om content i. p. v Applicaties worden gebouwd om content i.p.v. applicaties die worden gebouw voor content Ruud Ramakers

Dienstverlening 1 Leverancier verantwoordelijk 2 Meten is weten 3 Implementatie en maatwerk is niet schaalbaar 4 Service Level Agreement 5 Geen handleidingen

Verkoop 1 Korte verkoopcycli 2 Veranderende commissie structuur 3 Weinig financiële ruimte voor keten 4 Verandering van de klant 5 Contracten Contracten Contracten

Klant 1 Wie is de klant? 2 UX / UI veel belangrijker 3 Human 4 Innoveren zonder investeren 5 Delen van info, elkaar versterken

Pricing 1 Freemium 2 Per gebruik, niets vooraf 3 Veel lager 4 Appels met peren 5 Billing

Kosten 1 Infrastructuur 2 Training 3 Andere omgeving 4 Personeel 5 Releases

Testen 1 In het veld? 2 Kleine releases 3 Teststraat in de Cloud 4 Alleen verantwoordelijk gebied 5 As a Service

Techniek 1 Multi tenant 2 Web 3 Infrastructuur / platform 4 Ontwikkelomgeving 5 Privacy by design

Organistatie 1 Cultuur 2 KPI’s (Churn, customer turnover) 3 Netwerkorganisatie 4 Dienstverlening Centraal 5 Andere mensen?

Wat betekent dit?

Ruud Ramakers

De kunst van het loslaten

Wat zijn SaaS transitiestrategieën voor traditionele ISV applicaties?

Change management

Change management Kotter Niet alles tegelijk Denk na over platform strategie 1 Creëer een Sense of Urgency 2 Creëer een gids organisatie 3 Ontwikkel een visie c.q. strategie 4 Communiceer deze visie 5 Prioriteit aan change activiteiten 6 Genereer korte termijn winst 7 Consolideer en produceer meer winst 8 Veranker nieuwe cultuur Zorg voor echte Cloud DNA in je bedrijf Zorg voor financiering 3-5 jaar Scheid on premiss en Cloud Manage on premiss Als cash cow / kosten

Maak een plan Indien je denkt over Kannibalisatie, denk dan dat er iemand je voor Lunch lust Denk aan wat je kosten Doen over tijd Zorg voor voldoende capitaal Creëer extra waarde Wat zijn de belangrijkste zaken om aan te denken indien je de klant van traditioneel naar SaaS migreert? Stel acceptabele prijs

“Nep”Cloud levert jou En de klant niet de Winst Complete redesign Overname van infra Van de klant Complete redesign naar multi tenant omgeving, of migreren van bestaand naar de Cloud?

Kun je beide business modellen hebben binnen één organisatie? Nee…. Kun je beide business modellen hebben binnen één organisatie?

Visie / Strategie Accu Zoek niche Zorg voor voldoende capitaal Training Wat is het eerste dat je moet doen wil je een succesvolle transformatie doormaken? Zoek team

Worst case, base case Best case Churn / up en cross Selling Bouw veel ruimte in Voor marketing en sales Meet je uitgaven Gebruik niet dezelfde Headcount structuur Wat zijn de praktische ideeen betreffende het bouwen van een financieel SaaS model? Denk aan IaaS en PaaS

Is transformatie makkelijk?

Nee Gartner geeft aan dat 50 % van ISV’s het niet redden Onderzoek toont aan dat 70 % van de ISV’s de ombouw niet voor elkaar krijgen Nee

Cloud University r.ramakers@centre4cloud.nl 1 Centre4Cloud (UT, Saxion) en bedrijfsleven (IBM, servoy) opleiding voor ISV naar de Cloud 2 Kick Off 30 Mei, Speciale aanbieding 495 € 3 2 daags event gericht totale ISV, per 2 maanden 4 Om de twee maanden 1 dag verdieping 5 www.clouduniversity.info r.ramakers@centre4cloud.nl

Indien u niets anders onthoudt…. 1 Paradigma shift 2 3 tot 5 jaar voor change 3 Change management / Cultuur change 4 Training gehele organisatie 5 Cloud University r.ramakers@centre4cloud.nl

Bedankt Meldt u aan op Clouduniversity.info Ruud Ramakers 06-45454986 r.ramakers@centre4cloud.nl Twitter : Ruud_Ramakers, Centre4Cloud http://nl.linkedin.com/in/ruudramakers Bedankt Meldt u aan op Clouduniversity.info r.ramakers@centre4cloud.nl