Het verkeer is wél een spelletje

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Hier iets over “Inleiding: ons proces: Wat is Gamification, Achtergrond, Voorbeelden, Model voor Onderwijs, Experimenten voor Honours, doorgroei naar HL.
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Gamemechanics en media Foto: Miss Shari Foto: Ian D.
Soorten bedrijven & hoofdzuilen internetmarketing
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
Workshop Werkenbijhogescholen.nl 3 november 2009.
Bedrijfsinformatie Arbo Maskelyn Bekijk de presentaties op Bent u op zoek naar een andere presentatie.
Les 5 Nieuwe Media Lab: Hoe veranderen nieuwe media sport? 1. Actieve sportbeleving: Nieuwe manieren om te meten wat je doet, nieuwe manieren om sport.
Kent u ze ook? Die eigenlijk passé vinden ? Via de PC? Houd toch op! Die zich niet kunnen wegrukken van hun mobiel..... De generatie.
Active ageing en social media Evert jan de Voogt.
Aan de slag met de Flipped Classroom. Werken in groepen Vorm Groepen van 5/6 personen 4 vragen 25 minuten Resultaat: Inzicht krijgen in wat jullie belangrijk.
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Project SOCIALE MEDIA Samen uitzoeken op welke wijze de sociale media werkt, geregeld is, wordt gebruikt…..
Talenten ‘vinden & binden’
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?
V1 Kern Technologie & Innovatie Hoorcollege 6: Trends in technologie.
Nieuw relatiemanagement, SCRM
Marketing presentatie
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
EMEG-LIJST BEZOEK DE SITE WAT IS Een site waar je allerlei informatie kan vinden overal alles wat ook maar een beetje.
De generatie Y De nieuwe generatie, nu tussen de 20 en de 30 99% is online… Kent u ze ook?
Inhoud presentatie Introductie Onderzoek (theoretisch kader)
 Facebook pagina (219 likes)  Hyves pagina  LinkedIn  Twitter (1617 volgers)  Youtube.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
|Datum bureau van de universiteit next careers advice 1 Jos Karssies Studentendecaan en Loopbaanadviseur NEXT Careers Advice Met alumni om de.
Welkom bij deze mini-beurstraining.
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
Het nieuwe solliciteren:
OVERTUIGEN MET WOORDEN
Les 5 – Goed doen 2.0.
Bovenkamer on tour Presentatie BOJOG september 2014.
Het seizoen van eenzaamheid de seizoenen in je leven
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Ik ben naam, functie Wie zijn jullie? bedrijfsnaam Welkom bij.
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
SOCIAL MEDIA KoenLouisInformatics. INHOUD INTRODUCTIE VERSCHILLENDE SOCIAL MEDIA MARKETING EN INTERNETSTRATEGIE STERKE KANTEN ZWAKKE KANTEN CONCLUSIE.
Gamification. Contouren Roadmap (leren Eindhoven 2030) Drivers for change −Maatschappelijke waarde van leren −Lerende centraal −Technologie benutten Delen.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Lesbrief Jongerenprogramma
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Sociale media bij HR & jobs
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
Omgaan met de generatie van nu Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Digitale tools: SlideShare
Social Media & Sport Deel I
What will you do to change the
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Workshop Verander en blijf trouw aan jezelf !
Korte inleiding + inhoudt
Transcript van de presentatie:

Het verkeer is wél een spelletje Gedragsbeinvloeding door spelelement in social media Marc de Haan - #2011NVC

Wat wil ik met u delen?

Kennismaken Wie ben ik en waar kom ik vandaan Tiem: inhoud én procesmanagement op locatie (onderdeel van Goudappel Groep) Wie zijn jullie (doelgroep) en waar zijn jullie te vinden (opwarmertje social media) Na 60 presentaties tijd voor interactie en…spelen!

Gedachtenexperiment Reizen naar NVC – klassiek of HNW? (HNW wordt beloond met gratis ontbijt/krant/werktijd en –ruimte inchecken levert naam en foto op aan einde congres bijdrage geleverd aanpak file-problematiek u bent een slimme werker dus slimmer reiziger) Rechterhand opsteken voor klassiek Linkerhand voor HNW Verwacht resultaat: minimaal 15% uit de file met game dynamics. Gamification werkt!)

Aanleiding – terug in de tijd Workshop Foursquare (4sq) Provincie Overijssel Twitter: “Dit ben ik aan het doen” Facebook: “Dit heb ik gedaan” YouTube: “Bekijk wat ik heb gedaan” LinkedIn: “Hier ben ik goed in” Yammer: “Hier werk ik aan” Foursquare: “Hier ben ik” TED-Filmpje Seth Priebatsch – the game-layer on top of the world

Gamification Spelelementen inbrengen in niet-spelsituatie (The World’s Deepest Bin, Piano Stairs etc) Combi met social media, waarom interessant?

Seth Priebatsch – game layer

4 elementen game dynamics Appointment dynamic (happy hour) Influence & status Progression dynamic Communal discovery (work together to achieve goal)

Wetenschappelijke onderbouwing Gedragsbeïnvloeding (oerprincipes) - motivatie (Steg, 2007): hedonic (plezier), gain (winst), normative (maatschappelijk het juiste doen)

Wetenschappelijke onderbouwing (2) Onbewuste vs. bewuste route Behoefte aan communiceren: hier ben ik Beloning (incentive) Status (leaderboard) Identificatie (belonging to a group) Competitie (vgl. Van5naar4)

Vertaling naar mobiliteitskeuzen Andere route Ander tijdstip Andere (duurzamere?) vervoerswijze Andere locatie (flex/thuis) Kortom SWSR

Voorbeelden Provincie Noord-Brabant I-zone Enschede Waze Uw voorbeelden?

Conclusies Er komt een interessante generatie aan: Social media - proof gevoelig voor gamification Laat je inspireren Volg anderen Vermenigvuldig door te delen Bouw mee aan nieuwe vormen van gedragsbeinvloeding in mobiliteit Innovatieve vorm van…Beter Benutten!

En in dat kader… Tiem is jarig en wij nodigen u uit! www.12eneenhalf.nl @12eneenhalf Schrijf mee aan het boek over mobiliteit in 2050 Graag tot ziens!

U staat bovenaan Inchecken bij deze presentatie heeft u innovatie-punten opgeleverd Gefeliciteerd en…blijf spelen! Marc de Haan marc.de.haan@tiem.nl www.tiem.nl

filmpje Seth Priebatsch

filmpje Deepest Bin - Fun Theory