Het verkeer is wél een spelletje Gedragsbeinvloeding door spelelement in social media Marc de Haan - #2011NVC
Wat wil ik met u delen?
Kennismaken Wie ben ik en waar kom ik vandaan Tiem: inhoud én procesmanagement op locatie (onderdeel van Goudappel Groep) Wie zijn jullie (doelgroep) en waar zijn jullie te vinden (opwarmertje social media) Na 60 presentaties tijd voor interactie en…spelen!
Gedachtenexperiment Reizen naar NVC – klassiek of HNW? (HNW wordt beloond met gratis ontbijt/krant/werktijd en –ruimte inchecken levert naam en foto op aan einde congres bijdrage geleverd aanpak file-problematiek u bent een slimme werker dus slimmer reiziger) Rechterhand opsteken voor klassiek Linkerhand voor HNW Verwacht resultaat: minimaal 15% uit de file met game dynamics. Gamification werkt!)
Aanleiding – terug in de tijd Workshop Foursquare (4sq) Provincie Overijssel Twitter: “Dit ben ik aan het doen” Facebook: “Dit heb ik gedaan” YouTube: “Bekijk wat ik heb gedaan” LinkedIn: “Hier ben ik goed in” Yammer: “Hier werk ik aan” Foursquare: “Hier ben ik” TED-Filmpje Seth Priebatsch – the game-layer on top of the world
Gamification Spelelementen inbrengen in niet-spelsituatie (The World’s Deepest Bin, Piano Stairs etc) Combi met social media, waarom interessant?
Seth Priebatsch – game layer
4 elementen game dynamics Appointment dynamic (happy hour) Influence & status Progression dynamic Communal discovery (work together to achieve goal)
Wetenschappelijke onderbouwing Gedragsbeïnvloeding (oerprincipes) - motivatie (Steg, 2007): hedonic (plezier), gain (winst), normative (maatschappelijk het juiste doen)
Wetenschappelijke onderbouwing (2) Onbewuste vs. bewuste route Behoefte aan communiceren: hier ben ik Beloning (incentive) Status (leaderboard) Identificatie (belonging to a group) Competitie (vgl. Van5naar4)
Vertaling naar mobiliteitskeuzen Andere route Ander tijdstip Andere (duurzamere?) vervoerswijze Andere locatie (flex/thuis) Kortom SWSR
Voorbeelden Provincie Noord-Brabant I-zone Enschede Waze Uw voorbeelden?
Conclusies Er komt een interessante generatie aan: Social media - proof gevoelig voor gamification Laat je inspireren Volg anderen Vermenigvuldig door te delen Bouw mee aan nieuwe vormen van gedragsbeinvloeding in mobiliteit Innovatieve vorm van…Beter Benutten!
En in dat kader… Tiem is jarig en wij nodigen u uit! www.12eneenhalf.nl @12eneenhalf Schrijf mee aan het boek over mobiliteit in 2050 Graag tot ziens!
U staat bovenaan Inchecken bij deze presentatie heeft u innovatie-punten opgeleverd Gefeliciteerd en…blijf spelen! Marc de Haan marc.de.haan@tiem.nl www.tiem.nl
filmpje Seth Priebatsch
filmpje Deepest Bin - Fun Theory