Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring E Bijeenkomst 3 6 september 2006 Zoetermeer Benno Wiendels en Sergio van Keulen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

= 1 uur vóór zonsondergang uur
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
1e Bijeenkomst Kring I 14 februari 2008 te Amersfoort Fons Gommers & Martijn Nijhuis.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 1 Kring G4 12 februari 2009 Amsterdam Arena Laura de Vroom Sergio van Keulen.
Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 2 Kring D 19 juni 2008 Gemeente Bernheze.
September 2012 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZatZon 3031 Startvergadering tot Wk EERSTE SCHOOLDAG MR Luizencontroleweek.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring A Kringbijeenkomst 2 20 juni 2006 Duiven Hester Tjalma en Martijn Nijhuis.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I Kring F 10 juni 2005 Haarlem.
Benchmarking Publiekszaken
Benchmarking Publiekszaken 2006
Benchmarking Publiekszaken
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Benchmarking Publiekszaken
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring C Bijeenkomst II 19 juni 2007 Cuijk.
Benchmark Dienstverlening Amsterdam Kringbijeenkomst BDA 1 september Oost-Watergraafsmeer Laura de Vroom Ramesh Vanenburg TNS NIPO Commerce.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring D Bijeenkomst III 26 september 2007 Bergen op Zoom.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken 2007 In een notendop! Introductie voor nieuwe deelnemers Mirjam Kalverda.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring F Bijeenkomst III 18 september 2007 Groningen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I 9 februari 2006 Amsterdam.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring E Kringbijeenkomst 2 21 juni 2006 Hilversum Klaartje Gimbrère en Sergio van Keulen.
1e Bijeenkomst Kring A 14 februari 2008 te Amersfoort Daniëlle van Voorst van Beest & Ramesh Vanenburg.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 5 september 2006 Noordwijk.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 5 september 2006 Zeewolde.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 6 september 2006 Assen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Kring E bijeenkomst 3.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Kring C bijeenkomst 3.
Benchmarking Publiekszaken 2e bijeenkomst stuurgroep Benchmarking Publiekszaken november 2008 Amersfoort Sergio van Keulen Benno Wiendels Danielle.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken G3 Kringbijeenkomst III 16 november 2006 Utrecht.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Kring B bijeenkomst 3.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring A Bijeenkomst III 20 september 2007 Stadskanaal.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring C Bijeenkomst 3 7 september 2006 Teylingen Benno Wiendels en Martijn Nijhuis.
Benchmarking Publiekszaken 2006 “Who aims at nothing, hits it”
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring B Kringbijeenkomst 2 20 juni 2006 Maassluis Mirjam Kalverda en Sergio van Keulen.
1e Bijeenkomst Kring B 14 februari 2008 te Amersfoort Bert Harmsen & Sergio van Keulen.
Meten, vergelijken, & verbeteren Benchmarking Publiekszaken 2010 Introductie voor nieuwe deelnemers De Eenhoorn, Amersfoort 11 februari 2010 Daniëlle van.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
ontdek wat jij kunt bereiken
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Informatie avond leerjaar 4
Transcript van de presentatie:

Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring E Bijeenkomst 3 6 september 2006 Zoetermeer Benno Wiendels en Sergio van Keulen

Benchmarking Publiekszaken 2006 Agenda Ontvangst Stand van zaken en nieuws van het team Nieuws uit de gemeente Bespreking rapport Benchmarking PZ 2006 Bespreking KTO telefonie Bespreking uitkomsten per gemeente Collegiaal Advies Lunch Rondleiding Voortgang mini experimenten Terugkoppeling collegiaal advies Thema: werken op afspraak Vervolgafspraken Rondvraag en afsluiting

Benchmarking Publiekszaken 2006 Waar staan we nu? •Start + eerste kringbijeenkomst9 februari •Start dataverzameling 13 februari •Mini-experimenteneind februari •Klanttevredenheidsonderzoekapril •Deadline I dataverzameling24 maart •Discrepantieanalysebegin april •Validatiegesprekken april/mei •Deadline II dataverzameling31 mei •Kringbijeenkomst 2week 25 (19-23 juni) •Deadline III dataverzameling7 juli •Conceptrapport25 augustus •Kringbijeenkomst 3 week 36 (4-8 sept.) •Slotbijeenkomst 28 november

Benchmarking Publiekszaken 2006 Stand van zaken  Nieuws uit de gemeente  Verslag bijeenkomst 2  Nieuws van het team -Aanmelding King Award ( uitreiking begin 2007) -Slotbijeenkomst 28 november 2006 (VNG te Den Haag) -Model kwaliteitshandvest Gemeenten -Integratie watdoetjegemeente.nl en de Staat van de Gemeente. -Aanlevering gegevens aan wdjg.nl

Benchmarking Publiekszaken 2006 BPZ - SvdG •Diepgaand in Publiekszaken •Gericht op verbeteren •Actief: vergelijkingskringen, ondersteuning en website •Gericht op burger als individuele klant •KTO Balie & Telefonie uitgevoerd door TNS NIPO •Gemeentebreed •Gericht op inzicht •Passief: Opleveren van De Staat. •Gericht op burger als: kiezer, klant, onderdaan, partner, wijkbewoner, belastingbetaler •KTO Balie en Burgerpeiling (primair uitvoering door gemeente, ondersteuning PON)

Benchmarking Publiekszaken 2006 KTO Balie Benchmarking Publiekszaken Staat van de Gemeente Vergelijkings- kringen KTO Telefonie Validatie Burgerpeiling Rapportage De Staat Jaarlijks rapport symposia Brief op maat

Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmark Publiekszaken Benchmark WWB Benchmark WMO Benchmark EZ Benchmark Parkeren Output en outcome op hoofdlijnen Input, throughput, output, outcomce Huis van benchmarks

Benchmarking Publiekszaken 2006 •Amstelveen •Emmen •Nijmegen •Zoetermeer Deelnemers Watdoetjegemeente.nl in deze kring

Benchmarking Publiekszaken 2006 Bespreking rapport Benchmarking PZ 2006

Benchmarking Publiekszaken 2006 Algemeen •Meer deelnemers in < > Totaal5364 •Hogere invulpercentages (2006:96%, 2005: 93%) en toename van de betrouwbaarheid van de gegevens: 2 discrepantieananalyses en validatiegesprekken. •Uitzonderingen klachten en medewerkers

Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarkuitkomsten  Ingevulde gegevens tot 7 juli 2006 gebruikt  Resultaten van de:  Situatie per 1 januari 2006 (standgegevens)  Situatie over geheel 2005 (periodegegevens)  Ingediende beroeps- en bezwaarschriften  2004  Extreem afwijkende cijfers verwijderd  Resultaten a.d.h.v.  Effecten (klanttevredenheid, klachten, bezwaar, meldingen)  Prestaties (openingstijden, wacht- en levertijden, productie)  Middelen (medewerkers, financiën, organisatie)  Activiteiten (processen, kwaliteitszorg)

Benchmarking Publiekszaken 2006 Prestaties Norm Openingstijd publieksbalie3332 Werken op afspraak3433 Telefonische openingstijd4446 Wachten aan de balie (< 15 min)87% -84% Telefonische wachttijd (< 20 sec)73%83%92% Ontvangstbevestiging brief/fax (< 3 dgn)54%77%65% Ontvangstbevestiging (< 3 dgn)56%87%82% Levertijd uittreksels/rijbewijs (KTUW)94%96% Levertijd paspoort/NIK (5 dgn)94%98% Levertijd bijzondere bijstand (<42 dgn)53%80% Levertijd bouwvergunning (<42 dgn)58%100% Afhandelingsduur meldingen (< 10 dgn)47%61%65% Afhandelingsduur klachten (< 6 wkn)84% - Afhandelingsduur bezwaar (< 10 wkn)44%38% Afhandelingsduur WOZ (< 10 wkn)48%31% Leges€273.14€298.12

Benchmarking Publiekszaken 2006 Activiteiten en middelen Bezetting publieksdienst per 1000 inw % baliepersoneel36%44% Ziekteverzuim5,76,1 Kwaliteitshandvest27%33% Richtlijnen telefonie77%85% Richtlijnen briefafhandeling84%90% Richtlijnen 71%74% Richtlijnen mbt informatie levertijden38%48% Richtlijnen mbt proactief informeren35%36% Functieverdeling: •6% leiding •44% balie •38% backoffice •12% staf < %64% %46% %39% > %40% 21% werkt met geintergreerde publieksbalie

Benchmarking Publiekszaken 2006 Effecten Klanttevredenheid7,37,4 Totaaloordeel service7,67,7 Totaaloordeel gemeentehuis7,37,4 Tevredenheid telefonische dienstverlening7,4 Aantal bezwaarschriften per 1000 inw4,44,6 Aantal bezwaarschriften WOZ per 1000 inw.3,514,5 Aantal klachten per 1000 inw.0,87 - Aantal meldingen per 1000 inw

Benchmarking Publiekszaken 2006 Conclusies  Verbetering van de prestaties op de meeste onderdelen, met name:  bekorting telefonische wachttijd;  termijn voor het versturen van ontvangstbevestigingen brief/fax/ ;  afhandelingsduur van meldingen;  richtlijnen telefonie, briefafhandeling, kwaliteitshandvest etc.  Uitzonderingen:  leges;  openingstijd en werken op afspraak;  ziekteverzuim  afhandelingsduur van WOZ bezwaarschriften: 31% binnen 10 wkn (2005: 48%)  levertijden bijzondere bijstand en bouwvergunning: 53% en 58% binnen 42 dagen  Verschuiving back naar frontoffice  Effect is een hogere klanttevredenheid, minder klachten en minder meldingen openbaar ruimte. Wel een opvallend is de sterke toename van het aantal bezwaarschriften WOZ: van 3,5 naar 14,5 per inwoners  Kortom: benchmarken loont!!!???

Benchmarking Publiekszaken 2006 Bespreking KTO Telefonie Periode mei en juni gemeenten 2297 gesprekken (75 per gemeente) Alkmaar Amstelveen Emmen Hilversum Nijmegen Oss Venlo Zoetermeer

Benchmarking Publiekszaken 2006 Totaal Totaaloordeel telefonisch contact7,4 Beleefheid medewerker7,8 Vriendelijkheid medewerker7,7 Tijd die genomen werd7,6 Inlevingsvermogen medewerker7,2 Telefonische bereikbaarheid7,2 Telefonische openingstijden7,0 Totaaloordeel resultaat6,8 Telefonische bereikbaarheid Moest worden doorverbonden38% 1x keer doorverbinden (16% 2x, 11% >3x)68% Kon direct worden geholpen34% Teruggebeld door iemand van de gemeenten10% Zelf later terugbellen7% Afspraken maken met iemand van de gemeente3% Doorverwezen naar de internetsite0%

Benchmarking Publiekszaken 2006 Resultaten per gemeente Totaal Alkmaar Amstelveen Emmen Hilversum Nijmegen Oss Venlo Zoetermeer Totaaloordeel telefonisch contact7,47,07,47,6 7,47,17,2 Totaaloordeel resultaat6,86,96,86,77,47,66,77,37,6 Telefonische bereikbaarheid Kon direct worden geholpen34%40%39%19%43%51%32%24%45% Moest worden doorverbonden38%33%32%53%31%16%41%50%20% Teruggebeld10%9%8% 5%3%13%11%12% Zelf later terugbellen7%4%12%13%5%1%7% 5% Afspraak maken3%1%7%0%8%21%1%3%5% Aantal keren doorverbonden1,51,61,51,41,51,21,51,81,2

Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarkuitkomsten per gemeente 1.Openingsuren per week 2.Telefonische openingsuren per week 3.Oordeel advies overheid.nl 4.Gerealiseerde wachttijd aan de balie (< 15 min) 5.Som van de kortst mogelijke levertijd van 7 producten 6.% klachten binnen 6 weken 7.Aanwezigheid van 14 aspecten van de publieksruimte (wachtverzachters, ticketsysteem, bemande receptie etc) 8.Aantal fte per 1000 inwoners 9.Gemiddelde tarief van 6 producten (exclusief bouw en parkeervergunning) 10.Aanwezigheid van richtlijnen en kwaliteitshandvest 11.Totaaloordeel klanttevredenheid 12.Aantal gegrond bezwaarschriften per inw. 13.Aantal gegronde klachten per inw. + - Werken op afspraak (aantal uren pw) - Telefonisch wachttijd (< 20 sec) - Afhandelingstermijn bezwaarschritten Score (afwijking benchmark gemiddelde): 1.--: ver beneden gemiddeld 2.-: benedengemiddeld 3.gemiddeld 4.+: bovengemiddeld 5.++:ver boven landelijkgemiddelde ) 34,2 41, ,5% 59% 84% 9,21,76 0,6 2,2

Benchmarking Publiekszaken 2006 Kringbenchm ark Openingstijden36,534,2 Telefonische bereikbaarheid38,541,5 Website Wachten ad balie (<15 min)85,886,5 Doorlooptijd (7 producten)61%59% Klachtafhandeling (% < 6 wk)81%84% Inrichting publieksruimte8,89,2 Bezetting1,931,76 Leges26,1525,53 Inzichtelijkheid processen4,33,9 Klanttevredenheid7,37,4 Bezwaarschriften Klachten5,72,9 Kringbenchm ark Waardering openingtijden6,9 Waardering telefonisch contact6,97,2 Waardering website6,97,1 Waardering wachttijd7,57,7 Waardering doorlooptijd7,9 Waardering klachtafhandeling6,66,7 Waardering gemeentehuis7,17,3 Waardering medewerker7,98,0 Waardering leges5,96,1 Kring E

Benchmarking Publiekszaken 2006 Vergelijking tussen de kringen

Benchmarking Publiekszaken 2006 Vergelijking tussen de kringen (KTO)

Benchmarking Publiekszaken  Openingstijd (39), op afspraak (39)  Website (30)  Bezetting (2,29)  Afhandeling bezwaarschriften (90% binnen 6 wkn)  Waardering doorlooptijd aanvraag (8,1) Alkmaar -  Telefonische wachttijden (0% binnen 20 sec), waardering telefonisch contact (6,3)  Wachtijden a.d. balie (5% < 5, 85% 5-15, 8% min, 2% 30-60): norm is 15 min.  Veel gegronde bezwaarschriften (47 per inw)  Informatiehuishouding t.a.v klachtafhandeling Aantal uren op afspraak Telefonische wachttijd < 20 sec Doorlooptijd bezwaarschriften

Benchmarking Publiekszaken  Telefonische wachttijd (82% binnen 20 sec)  Website (33)  Klachtafhandeling (97% binnen 6 wkn)  Waardering publieksruimte:7,5: met name wachtruimte (7,7), privacy balie (7,6) en entrée (7,6)  Waardering medewerkers (8,2): met name vriendelijkheid (8,4) en deskundigheid (8,3). Amstelveen -  Werken op afspraak (27)  Inzicht proces (geen kwaliteitshandvest, gestandaardiseerde richtlijnen biref en , en (proactief) informeren klanten over levertijden).  Geen informatie afhandelingstermijn bezwaarschriften Aantal uren op afspraak Telefonische wachttijd < 20 sec Doorlooptijd bezwaarschriften

Benchmarking Publiekszaken •Doorlooptijd aanvragen (uittrekstels/rijbewijs 100% KTUW, geen informatie overige doorlooptijden) •Weinig gegronde bezwaarschriften (2,7) Deventer - •Werken op afsrpaak (0) •Telefonische openingstijd (38) •Website (184) •Klachtafhandeling (41% binnen 6 wkn) •Leges (€29,60: met name rijbewijs € 55,90) •Inzicht proces (geen handvest, alleen richtlijnen telefonie briefafhandeling en ). Gegevens mbt telefonische wachttijd en ontvangstbevestiging ontbreken •Lage klanttevredenheid (alle aspecten): wachttijd (7), inrichting publieksruimte (6,7): waarvan. parkeren (6), overzicht entrée (6,8), privacy (6,7). •Geen informatie afhandelingstermijn bezwaar. Aantal uren op afspraak Telefonische wachttijd < 20 sec Doorlooptijd bezwaarschriften

Benchmarking Publiekszaken •Openingstijd (43) •Telefonische bereikbaarheid (45) •Website (71) •Wachten a.d. balie (94% < 15 min, waarvan 61% binnen 5 min) •Waardering openingstijd (7,8), telefonisch contact (7,7) en website (7,6) Emmen - •Doorlooptijden (uittreksels/rijbewijs 100 % KTUW, paspoort/NIK 0% < 5 dgn, bouwvergunning en bijzondere bijstand 0% < 28 dgn) •Waardering medewerkers (7,8) •Waardering publieksruimte (7,1: waarvan privacy ad balie 6,8). •Geen informatie/registratie telefonische wachttijd en versturen ontvangstbevestiging: wel richtlijnen en normen 5 dgn ontvangstbevestiging •Geen informatie klachten en bezwaar Aantal uren op afspraak Telefonische wachttijd < 20 sec Doorlooptijd bezwaarschriften

Benchmarking Publiekszaken •Werken op afspraak (29) •Website (74) •Klachtafhandeling (88% binnen 6 wkn) •Weinig gegronde bezwaarschriften (2,6 per inwoners en klachten (0,74 per inwoners) Hilversum - •Openingstijd (25) •Telefonische bereikbaarheid (32,5) •Inrichting publieksbalie (5 van de 14 aspecten), waardering ook laag (6,7: alle aspecten) •Lage klanttevredenheid: openingstijd (6,1), wachttijd (6,5), medewerkers (7,6) •Geen informatie wachten ad balie: wel norm geformuleerd 8 min!!) •Geen informatie telefonische wachttijd en ontvangstbevestiging: wel richtlijnen en norm voor telefonische wachttijd (20 sec) •Geen informatie afhandelingstermijn bezwaar Aantal uren op afspraak Telefonische wachttijd < 20 sec Doorlooptijd bezwaarschriften

Benchmarking Publiekszaken •Openingstijd (40), op afspraak (35) •Wachten a.d. balie (94% binnen 15 min) •Bezetting (2,48) •Weinig gegronde bezwaarschriften (3,3 per inw). Leeuwarden - •Telefonische openingsuren (34) en telefonische wachttijd (63% binnen 20 sec, norm=15 sec.) •Doorlooptijden aanvragen (uittreksels/rijbewijs 100 % KTUW, paspoort/NIK 0% < 5 dgn, bouwvergunning en bijzondere bijstand 0% < 28 dgn) •Klachtafhandeling (80% binnen 6 wkn) •Afhandeling bezwaar (0% binnen 10 wkn) •Leges (€ 27,33: met name rijbewijs € 44,65) •Klanttevredenheid (algemeen (7,1) en telefonisch contact (6,3), website (6,6), wachttijd (7,3), inrichting publieksruimte(6,6: met name parkeren 5,6 en verwijzigingsborden 6,1) Aantal uren op afspraak Telefonische wachttijd < 20 sec Doorlooptijd bezwaarschriften

Benchmarking Publiekszaken •Openingstijd (39), op afspraak (39) •Website (24) •Bezetting (2,52) •Waardering klachtafhandeling (7,3) Nijmegen - •Telefonische openingsuren (38,5) •Doorlooptijden (uittreksels/rijbewijs 100 % KTUW, paspoort/NIK 0% < 5 dgn, bouwvergunning 17% en bijzondere bijstand 36% < 28 dgn) •Klachtafhandeling (60% binnen 6 wkn) •Veel gegronde bezwaarschriften (28 p inw) en klachten (11 p inw). •Lage klanttevredenheid (algemeen (7,2), doorlooptijden (7,5) wachten aan de balie (7,5), medewerkers (7,9: mn inlevingsvermogen 7,6) en leges (5,8) •Geen info afhandelingstermijn bezwaar Aantal uren op afspraak Telefonische wachttijd < 20 sec Doorlooptijd bezwaarschriften

Benchmarking Publiekszaken •Werken op afspraak (38) •Doorlooptijden ((uittreksels/rijbewijs 100 % KTUW, paspoort/NIK 100% < 5 dgn, bouwvergunning 22% < 28 dgn), waardering doorlooptijd aanvraag (8,1) •Klachtafhandeling (100% binnen 6 wkn) •Weinig gegronde bezwaarschriften (5,9) Oss - •Telefonische openingsuren (35) •Afhandelingstermijn bezwaar (0% binnen 10 wkn) •Waardering leges (5,5) •Waardering website (6,5) Aantal uren op afspraak Telefonische wachttijd < 20 sec Doorlooptijd bezwaarschriften

Benchmarking Publiekszaken •Openingstijd (43), werken op afspraak (43) •Bezetting (2,15) •Hoge klanttevredenheid (7,8), met name publieksbalie (7,7) Sittard Geleen - •Telefonische wachttijd (51% binnen 20 sec, norm= 20 sec). •Website (438) •Wachten aan de balie (0% < 5 min, 91% 5-15 min, 8% min), waardering (7,5) •Geen informatie doorlooptijden: wel normen en richtlijnen om klanten actief te informeren over levertijden •Geen informatie over verzending ontvangst- bevesting brief/ wel richtlijnen en normen (2 dgn) •Geen informatie afhandelingstermijnen klachten en het aantal klachten en bezwaar, lage waardering klachtafhandeling (6) Aantal uren op afspraak Telefonische wachttijd < 20 sec Doorlooptijd bezwaarschriften

Benchmarking Publiekszaken •Telefonische openingstijd (45) •Bezetting (2,13) •Inzicht proces (zowel kwaliteitshandvest als richtlijnen) Venlo - •Openingstijd (28) •Lage waardering openingstijd (6,6), telefonisch contact (6,9), inrichting publieksbalie (7,1): met name parkeren (6,5) en privacy ad balie (6,7) •Geen informatie wachten ad balie en telefonisch wachttijd: wel kwaliteitshandvest, richtlijnen en norm voor wachten aan de balie (10 min) •Geen informatie doorlooptijden: wel normen voor levertijden en actieve informatie van klanten •Geen informatie afhandelingstermijnen klachten en het aantal klachten en bezwaar Aantal uren op afspraak Telefonische wachttijd < 20 sec Doorlooptijd bezwaarschriften

Benchmarking Publiekszaken •Website (25) •Klachtafhandeling (98% binnen 6 wkn) •Hoge klanttevredenheid: met name. doorlooptijd (6,9), inrichting publieksruimte (7,7: met name bereikbaarheid 7,7 en overzicht entrée 7,9) en openingstijd (7,4) Zoetermeer - •Inrichting publieksbalie (6 van de 14 aspecten) •Bezetting (0,47) •Veel gegronde klachten (15 per inw) •Lage waardering telefonisch contact (6,5), website (6,6), leges (5,9) •Geen informatie bezwaarschriften •Geen informatie telefonische wachttijd en ontvangstbevestiging: wel richtlijnen en normen voor tel wachttijd (20 sec) en briefafhandeling (5 dgn) Aantal uren op afspraak Telefonische wachttijd < 20 sec Doorlooptijd bezwaarschriften

Benchmarking Publiekszaken 2006 Totaaloordeel BereikbaarheidWachttijdenDoorlooptijden Activiteiten en middelen Effecten Alkmaar+--+- Amstelveen+o++/-o Nijmegen++-+- Emmen++-o- Osso++o+ Leeuwarden+/-+- Hilversum+/--+ Zoetermeeroo++/- Sittard Geleen+/---++ Venloo--+o Deventer-oo-o

Benchmarking Publiekszaken Alkmaar, Deventer, Oss 2.Amstelveen, Hilversum, Nijmegen 3.Emmen, Leeuwarden, Zoetermeer Collegiaal advies in drie groepen  Bespreek de cijfers en profielen: Worden de cijfers/resultaten herkend, Zo ja wat is de verklaring voor de prestaties.  Geef elkaar advies: Welke aanpak/aanpassing (innovatie) is bruikbaar voor uw collegagemeente. Tijdsduur 30 minuten Plenaire terugkoppeling na de lunch: 15 minuten

Benchmarking Publiekszaken 2006 Lunch en rondleiding

Benchmarking Publiekszaken 2006 Petje op, petje af 1. In welke gemeente zijn de klanten het meest tevreden over de dienstverlening aan de balie van de publieksdienst? Barendrecht Ridderkerk Ridderkerk: 8,0 2. In welke gemeente zijn de klanten het meest tevreden over de dienstverlening aan de telefoon? Enschede Raalte Enschede: 7,7

Benchmarking Publiekszaken 2006 Petje op, petje af 3. Een klant staat in de rij te wachten tot hij aan de beurt is. Hoe lang moet hij volgens de norm van de gemeenten gemiddeld wachten voordat hij aan de beurt ? 13,5 minuten 8 minuten 13,5 minuten 4. De klant vraagt zich natuurlijk af hoe lang hij moet wachten. Hoe groot is de kans dat hij daar in de wachtruimte achterkomt ? ? 16% 41% In 16% van de gemeenten is systeem aanwezig dat de wachttijd aangeeft

Benchmarking Publiekszaken 2006 Petje op, petje af 5. Wat hebben de gemeenten Dordrecht, Twenterand en Franekeradeel gemeen? je kunt koffie krijgen in de wachtruimte ze hebben alle drie een kwaliteitshandvest Twenterand heeft geen koffie in de wachtruimte 6. Welke gemeente rekent een hoger tarief voor de verstrekking van een rijbewijs: Deventer of Leeuwarden? Deventer Leeuwarden Deventer: €55,90 tov €44,65

Benchmarking Publiekszaken 2006 Petje op, petje af 7. Welke website scoort hoger op de ranglijst van die van Zoetermeer of Amstelveen: Zoetermeer Amstelveen Zoetermeer: 25, Amstelveen: In welke gemeenten worden bellers (gemiddeld) vaker doorverbonden: Venlo of Emmen Venlo Emmen Venlo: 1,8, Emmen: 1,4, Nijmegen en Zoetermeer: 1,2

Benchmarking Publiekszaken 2006 Voortgang Mini-experimenten • afhandeling •Dashboard •Kwaliteitshandvesten •Doorlooptijd product G3 •Één telefoonnummer •Digitale dienstverlening •Toepassen resultaten van de benchmark

Benchmarking Publiekszaken 2006 Voortgang mini-experimenten •Bezoek aan Hengelo 25/9: model-software

Benchmarking Publiekszaken 2006 Voortgang mini-experimenten Kwaliteitshandvesten: -Aansluiten bij model-handvest van de subcommissie Jorritsma, (verschijnt volgens planning deze week) -Eind september vervolgbijeenkomst -In 7 stappen naar een kwaliteiteshandvest (nieuwe brochure BZK)

Benchmarking Publiekszaken 2006 Plenaire terugkoppeling collegiaal advies

Benchmarking Publiekszaken 2006 Thema: Werken op Afspraak Afspraak maken voor de aanvraag van uw paspoort? Klik hier Openingstijden algemeen: maandag t/m vrijdag uur, ’s middags alleen op afspraak. Zaken betreffende ondertrouw, huwelijk, geregistreerd partnerschap, erkenning e.d. alleen op afspraak. Als het mogelijk is, wordt u direct geholpen. Voor vragen en zaken die meer tijd kosten, maken we een afspraak. U kunt voor het aanvragen van een identiteitsbewijs ook een afspraak maken. Bel dan met het servicepunt Burgerzaken en Belastingen (071)

Benchmarking Publiekszaken 2006 •Motieven •Uitvoering: drie hoofdmodellen •Producten •Totstandkoming van de afspraak •Effecten •Discussie

Benchmarking Publiekszaken 2006 Motieven om te werken op afspraak •Verkorting van de wachttijd •Duidelijkheid naar de klant •Efficientere inzet van medewerkers: minder overcapaciteit inroosteren, minder verstoring backoffice, rustige voor de medewerkers) •Vergroten klanttevredenheid

Benchmarking Publiekszaken 2006 Motieven om niet te werken op afspraak •Klanten kunnen minder makkelijk binnenlopen •Maken van een afspraak kost tijd (tussen de 1-5 minuten voor checken NAW, leeftijd, inplannen, versturen bevestiging etc) •Gemiddeld meer tijd nodig (opvangen uitloop, 15 minuten per gesprek) •Uitval (1% tot 5% komt niet opdagen, wijziging van de afspraak) •Klanten die op vrije inloop komen zullen gemiddeld genomen iets langer moeten

Benchmarking Publiekszaken 2006 •66% van de benchmarkgemeenten werkt op afspraak •Vooral middelgrote en grote gemeenten (resp. 72% en 82%) •Gemiddeld 33 uur per week •Drie hoofdmodellen

Benchmarking Publiekszaken 2006 Drie hoofdmodellen Gelijke tijden vrije inloop/afspraak Leeuwarden Amstelveen 2. Vrije inloop/aantal dagdelen op afspraak Hilversum Maassluis Bergen op Zoom Zwolle 3. Afspraak op andere tijden dan vrije inloop 26 24

Benchmarking Publiekszaken Gelijke tijden vrije inloop/afspraak 1.Klant wordt niet beperkt vrije inloop 2.Gaten en uitloop zijn goed op te vangen (bv uitwisseling snelproducten vrije inloop) 3.Stimuleert vrije inloopklanten om een afspraak te maken (gaat sneller) 1.Geen verplichting waardoor klanten mogelijk minder geneigd om afspraak te maken. 2.Meer achtervang nodig? 3.Langere wachttijden vrije inloop? Vrije inloop/ aantal dagdelen op afspraak 1.Beperken vrije inloop stimuleert klanten om afspraak te maken Vrije inloop en afspraak gescheiden 1.Minder druk op medewerkers 2.Makkelijker overleg in te plannen 3.Tijd tussen afspraken kan worden besteed aan backoffice werkzaamheden (administratie, voorbereiding, beantwoording etc.) 1.Vrije inloop beperkt, veel klanten komen voor ‘niets’. Voor- en nadelen

Benchmarking Publiekszaken 2006 abs% Gelijke tijden vrije inloop/afspraak 2661%Amstelveen Leeuwarden Nijmegen Zoetermeer Vrije inloop/ aantal dagdelen op afspraak 1023%Hilversum Vrije inloop en afspraak gescheiden 716% Alkmaar Deventer Emmen Sittard-Geleen Venlo Oss

Benchmarking Publiekszaken 2006 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagTotaal op afspraak Totaal open Alkmaar39 Amstelveen09:00-14:00 09:00-15:0012:30-19:3009:00-12: Deventer36 Emmen43 Hilversum08:30-15:0008:30-12:3008:30-16:00 08:30-12:30 / 15:45-19:0008:30-12: Leeuwarden10:00-16:0009:00-16:00 08:00-19:3009:00-16: Nijmegen09:00-17:0009:00-12:3009:00-17:0009:00-20:0009:00-17:0039 Oss38 Sittard-Geleen43 Venlo28 Zoetermeer11:00-16:0008:30-16:

Benchmarking Publiekszaken 2006 Producten Producten die alleen op afspraak worden geleverd: - aanvraag huwelijk en vreemdelingenzaken - Wvg, intake WWB levensonderhoud Producten die op afspraak worden geleverd naast vrij inloop: - Vooral reisdocumenten, indentiteitsbewijs, rijbewijs - Daarnaast uittreksels, geboorteaangifte, legalisatie, verhuizing en in mindere mate vergunningen - Alle producten (Amersfoort, Etten-Leur, Oisterwijk, Haarlemeermeer) Overwegingen  Verhouding tussen afspraak maken en doorlooptijd  Geschiktheid voor het maken van afspraken (integrale producten vereisen goede afspraken met backoffice)  Kwantiteit van het product

Benchmarking Publiekszaken 2006 Totstandkoming van de afspraak •Telefonisch •Internet •Via balie (vervolgcontact) Bereik afsprakensysteem: 15% tot 20%

Benchmarking Publiekszaken 2006 Effecten Totaal oordeel Wachttijd < 5 min Wachttijd 5-15 min Oordeel Wachttijd Oordeel Openingstijd Gelijke tijden vrije inloop/afspraak7,4151%31%7,727,10 Vrije inloop/ aantal dagdelen op afspraak 7,2656%33%7,526,76 Vrije inloop en afspraak gescheiden 7,2935%47%7,436,63 Werkt niet op afspraak7,4247%45%7,736,96

Benchmarking Publiekszaken 2006 Discussie  Wat zijn in uw gemeente de belangrijkste overweging om wel of niet te werken op afspraak?  Voor welke producten is het mogelijk/zinvol een afspraak te maken?  Hoeveel mensen maken gebruik van het afsprakensysteem?  Hoe komt de afspraak tot stand?  Wat is de omvang en invulling van de (rest)tijd die over is als gevolg van uitval, hoe gaat u om met uitloop?  Wat zijn de kritische succesfactoren?

Benchmarking Publiekszaken 2006 Vervolgafspraken Acties: •Slotbijeenkomst 28 november •Aanmelding 2007 •Tot slot: sheets, verslag, foto’s via