1 Seminarie ESF van 29 juni 2011 PROJECT «POLYVALENTE ARBEIDER» Tina MARTENS Secretaris van het OCMW van Sint-Jans- Molenbeek
2 Molenbeekse context (05/2011) Bevolking Molenbeek RMI en gelijkgestelde hulp SPI-publiek Plaatsen voor Artikel 60, §7 308
3 Ambities van het OCMW … – Innovatief en creatief maatschappelijk welzijn ontwikkelen – Maatschappelijke integratie bevorderen door kwalificatie – Emancipatie van de individuen aanmoedigen en ondersteunen – Duurzame aanpak integreren met maatschappelijk welzijn (Agenda 21) …
4 Doel van het project Gezien de uitdagingen op vlak van wonen en renovatie in Sint-Jans-Molenbeek en de professionele ontwikkelingsmogelijkheden, heeft het OCMW verkozen een initiatief uit te werken voor « polyvalente arbeiders » voor 12 deelnemers. De deelnemers werken binnen de Technische Dienst en worden ingezet op de verschillende werven waar gerenoveerd en heringericht wordt.
5 Doelen van het project 1.Voor de deelnemers een theoretische, technische en praktijkgerichte opleiding organiseren tijdens de duur van hun contract 2.Sociale cohesie creëren op het werk 3.De gebruikers van het OCMW op een duurzame manier opnieuw integreren op de arbeidsmarkt in de renovatiesector 4.De specificiteiten aanleren voor het renoveren van « Brusselse » gebouwen (eengezinswoningen en industriële gebouwen uit het begin van de 20ste eeuw).
6 Opleiding … via het werk (1) De begeleider geeft een theoretische opleiding, ‘algemene technieken om te bouwen’, die een halve dag per week georganiseerd wordt. De lessen worden nadien in de praktijk omgezet op de werven. In de Technische Dienst werken drie begeleiders die de deelnemers richting geven, raad geven en bijsturen (zowel op vlak van wellevendheid als know-how). Zij kunnen ook het verband met de theoretische opleiding maken of eraan herinneren.
7 Opleiding … via het werk (2) Individuele coaching … in het veld: 1.In functie van de moeilijke technieken die aangeleerd moeten worden (sanitair, tussenwanden, verven, algemene afwerking van het gebouw). 2.In functie van het professionele gedrag dat aangeleerd moet worden.
8 Onderwerpen van de opleidingen • Afbraak • Voorbereiden van de werf (veiligheid, hekken...) • Bouw van lichte scheidingswanden • Loodgieterswerk (gootsteen, sanitair, etc.) • Fijn timmerwerk • Plaffonering • Vloeren • Verven • Herstellen raamwerk • Etc. = verschillende technieken die nodig zijn bij het uitoefenen van het beroep
• Socioprofessionele balans bij aankomst en vertrek • Gepersonaliseerde steun bij het voorbereiden op werken (informatie en administratieve formaliteiten) • Werk zoeken (Werkplatform van 30 u) 9 “Sociale” marktgerichte begeleiding
Specifieke missie: • Tussenpersoon zijn voor de deelnemer (hulp bij het begrijpen van het algemeen werkkader, de verloven, de uurroosters, enz.). • Ijveren voor cohesie in de groep en voor de integratie van de deelnemers (talen!). • Eventuele conflicten voorkomen en oplossen. • (Aan)vragen op sociaal of professioneel vlak centraliseren en beantwoorden. • Een systematische en regelmatige evaluatieprocedure uitwerken met daarin de verschillende betrokken partijen. 10 Begeleider op de werkvloer
11 Resultaten…verwezenlijkingen • Werkhuizenstraat foto’s renovatie van een industrieel gebouw tot kantoren • Bonnestraat renovatie van een eengezinswoning tot Kangoeroewoning • Delaunoystraat renovatie van een industrieel gebouw tot kantoren
Werkhuizenstraat
Bonnestraat
Delaunoystraat
21 Perspectieven • Het organiseren van Job days om kandidaten te vinden onder onze gebruikers. • In partnerschap werken met JES en de Lokale Missie van Molenbeek om een technische vooropleiding in de bouw te geven • Het vergroten van de veiligheid op de werven: risicopreventie en welzijn op het werk, eerste hulp, wat doen bij brand, enz. • Gebruik van « ECO »-materialen • Het organiseren van Job days met werkgevers op het einde van het project.
22 Bedankt voor uw aandacht