Noelle Aarts Heerlen, 26 november 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is een kwartier genoeg? Communicatie, zo doe je dat!
Advertisements

….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Crossmedia Strategie en concept.
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Opvoeden in de stad en in een dorp
Mediërend leren op bs. Theresia
Welkom bij Best Buddies Nederland
Hoe ontstond dit initiatief ?
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
“Hoe kom ik aan klanten?”
Informatie & informatiedrager schepping of evolutie ?
Social media gebruiken om een baan te vinden
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Academie voor Management
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Noelle Aarts Let’s connect! Logeion Communicatie Congres
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Van probleemstelling naar doelstelling
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Werken aan een draagvlak voor KM in jouw organisatie 22 oktober 2013.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Media en creativiteit module 6 Identiteit
De eerste presentatie voor Nederlands
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
1. Levensbeschouwing en communicatie
Bevolkingsverandering: hoe blijven dorpen leefbaar en sociaal vitaal?
Blok 7: netwerken Les 1 Christian Bokhove
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Schitterende Organisaties®
HR Marketing: probleem & oplossing tegelijkertijd
Bedrijfskunde in kleur
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Het wezen van ‘contact’
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Social media.
Social Media Reputation.
Uw merkcommunicatie in de juiste context Hoe zet u het vernieuwde Livios.be optimaal in binnen uw content- en conversatiestrategie? Erwin Vanherle Algemeen.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Mindfulness.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
Godsdienst 1.
U and me Minder doen, meer bereiken
Interculturele communicatie
Watercoalitie Samenwerken aan Water en de Watercoalitie Peter Regoort 1watercoalitie.nl | november 2015.
Branding en storytelling in de regioin Br Noelle Aarts Nijkerk, 3 novemer 2015.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Dagdeel 3 conflicthantering
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Hand-Out.
In dialoog! Over de kunst van een goed gesprek
Meetpunt:meer expertise over slim meten
H1 Media en communicatie
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
1.2 massamedia en internet
Transcript van de presentatie:

Noelle Aarts Heerlen, 26 november 2013 De communicatieprofessional als boundaryspanner in de netwerksamenleving Noelle Aarts Heerlen, 26 november 2013

Communicatie Management in Organisaties 1. van binnen naar buiten 2. intern 3. van buiten naar binnen

Verhalen maken ons leven draaglijk

“ To be a person is to have a story to tell” Karen Blixen

Verhalen verschaffen ons identiteit

Laboratory Life: the social construction of scientific facts (1979) (Bruno Latour en Steve Woolgar)

Verhalen zijn gelaagd: voor elk wat wils!

Friesland Campina http://www.youtube.com/watch?v=qtHTR-yEInU

Verhalen als veranderstrategie ‘If you want to change the way people think, you should change the way they talk’ (Bate, 2005).

Verschillende vormen van luisteren (Otto Scharmer, Theorie U) verzamelen van informatie (‘downloaden’) luisteren ter bevestiging van wat we al weten of vinden gericht luisteren (object focused listening) luisteren naar informatie die afwijkt van wat we al weten empatisch luisteren verplaatsen in het perspectief van een ander zonder oordeel generatief luisteren luisteren om te creëren waarbij een verandering van jezelf noodzakelijk is

Daniel Kahneman

Awareness tests http://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA Whodunit http://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY De monkey business illusion Awareness tests

“ De waarheid is het resultaat van discussies met vrienden” (David Hume, 1711-1776)

Verhalen verbinden

Bridging Bonding

03/04/2017

03/04/2017

03/04/2017

Een model voor communicatie Boodschap Signaal Medium Feedback Zender Ontvanger

Een model voor communicatie: de interactie centraal Zender en Ontvanger Ontvanger en Zender Interactie Context Context Co-constructie van betekenissen Organiseren van verbinding

Conclusie Mensen leven in sociale netwerken, ook professioneel gezien Voortdurend ontstaan spontaan verbindingen tussen mensen Onbewuste processen en het toeval spelen een veel belangrijkere rol dan we meestal aannemen Om verschillen te overbruggen en veranderingen te implementeren kunnen we beelden en verhalen gebruiken als smeerolie Daartoe moeten we goed leren luisteren om mogelijkheden te zien en uit te proberen

De bouw van de NoordZuidlijn in Amsterdam

03/04/2017

Klaar in 2008!

Klaar in 2008! 2017...

Kosten: 1,5 miljard euro

Kosten: 1,5 miljard euro 3,1 miljard euro...

Overlast zal zeer beperkt zijn!

‘Nauwelijks overlast’ 39

‘Technisch onder controle: er zal niks gebeuren! 40

Luisteren naar de bouwers: hun leefwereld 03/04/2017 Luisteren naar de bouwers: hun leefwereld

Luisteren naar de bewoners Type the footer here

Inloopavonden: de mensen aan het woord

Overtuigende crisiscommunicatie ‘ 44

Open communicatie Type the footer here

Comprofs verhuizen mee met de bouw Type the footer here

Burgers betrekken bij de bouw Type the footer here

Burgers betrekken bij de bouw

Problemen signaleren en oplossen

50

Problemen signaleren en oplossen

Problemen signaleren en oplossen

Slim gebruik van social media

Werkwijze van luisteren en verbinden Luisteren, kijken, praten Openheid (dus niet alleen oplossingen presenteren; laten zien dat je het ook niet helemaal weet; realistisch beeld van risico’s en overlast) Bereikbaarheid (bij de bouw dus) Oog voor de mensen; oog voor verschillen, bijvoorbeeld culturele verschillen tussen de Vijzelgracht en de Pijp Helderheid over wat kan en wat niet kan (wat al vast ligt) Out of the box denken: de bouwput als attractie!

Hoe laten we resultaten zien? Tellen wat je kunt tellen (aantal keren dat een website wordt bezocht, de bouwput wordt bezocht (80.000 keer) e.d.) Een media analyse De sfeer beschrijven waarin betrokkenen elkaar ontmoeten (bewoners en bouwers) Bewonerspanels, inloopavonden Wat horen we over de NoordZuidlijn in de kroeg, in de trein, kortom, verhalen vangen, luisteren Gesprekjes aanknopen op het uitkijkpunt in de bouwput Tussendoor: het maken van kleine etnografietjes van de omgeving van verschillende bouwplekken: wie wonen er? Hoe kijken de mensen naar de bouw? Wat zijn de problemen? Hoe maken we contact? Een (onafhankelijke) kwalitatieve evaluatie naast een kwantitatieve evaluatie  Hoe laten we resultaten zien?

Conclusie Mensen leven in sociale netwerken, ook professioneel gezien Voortdurend ontstaan spontaan verbindingen tussen mensen Verhalen zijn daarbij de smeerolie Om verschillen te overbruggen en/of veranderingen te implementeren moeten comprofs zorgen voor: Het juiste verhaal, verteld door de juiste personen, op het juiste moment in de juiste context Daartoe moeten we goed leren luisteren om mogelijkheden te zien om een en ander uit te proberen Type the footer here

Dank u wel! Type the footer here